Passat B4 lämpöongelma

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
Jyysy
Posts: 5
Joined: 19.12.2013 16:00

Passat B4 lämpöongelma

Post by Jyysy »

Autoon on tehty jakopäänremppa jonka yhteydessä vaihdettiin vesipumppu ja termostaatti. Kyseisen rempan jälkeen auton lämmöt ovat olleet ajossa 95 asteen kohdilla kun taas ennen remppaa lämmöt olivat tasan 90 astetta. Kokeilin vaihtaa lämpömittarin anturin mutta sillä ei ollut vaikutusta asiaan. Koneena on 2 litrainen bensa, moottorikoodi on 2E. Mistähän tuollaisen voisi johtua ja millä saisi kuntoon?
VW Passat Variant 1.9 TD -95
VW Golf IV 1.9 TDI -98
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2578
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

Re: Passat B4 lämpöongelma

Post by Tero Paalanen »

Tarkastahan ihan ensinmääsenä et vesipumppu pyörii oikeinpäin.
Noissa saa apulaitehihnan laitettua kiertämään väärältä puolelta vesipumpun hihnapyörää.
Ei olis ensinmäänen jossa vesipumppua pyöritetään hihnan selkäpuolella vaikka sitä pitääs pyörittää hihnan urapuolella.
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
Jyysy
Posts: 5
Joined: 19.12.2013 16:00

Re: Passat B4 lämpöongelma

Post by Jyysy »

Tero Paalanen wrote:Tarkastahan ihan ensinmääsenä et vesipumppu pyörii oikeinpäin.
Noissa saa apulaitehihnan laitettua kiertämään väärältä puolelta vesipumpun hihnapyörää.
Ei olis ensinmäänen jossa vesipumppua pyöritetään hihnan selkäpuolella vaikka sitä pitääs pyörittää hihnan urapuolella.
Ihan oikeinpäin on laitettu, urapuoli pyörittää sitä.
VW Passat Variant 1.9 TD -95
VW Golf IV 1.9 TDI -98
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2578
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

Re: Passat B4 lämpöongelma

Post by Tero Paalanen »

Onkohan sinne lyöty kuinka rajut jäähytysnesteet?
Glykoli siirtää lämpöä huonosti, joten liian tymäkkä neste saattaa myös aiheuttaa lämpöjen nousua (tämän takia mulla on koneessa vain akkuvesi + redlinen water wetter).
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
Jyysy
Posts: 5
Joined: 19.12.2013 16:00

Re: Passat B4 lämpöongelma

Post by Jyysy »

Tero Paalanen wrote:Onkohan sinne lyöty kuinka rajut jäähytysnesteet?
Glykoli siirtää lämpöä huonosti, joten liian tymäkkä neste saattaa myös aiheuttaa lämpöjen nousua (tämän takia mulla on koneessa vain akkuvesi + redlinen water wetter).
Autossa on 50-55% nesteet muistaakseni.
VW Passat Variant 1.9 TD -95
VW Golf IV 1.9 TDI -98
Basu
VCF Member
Posts: 1452
Joined: 20.10.2005 9:39
Location: Uusimaa

Re: Passat B4 lämpöongelma

Post by Basu »

Menikö sinne tarviketermari vai ihan oem? Voi johtua ihan siitä tarviketermaristakin, joillakin valmistajilla on tarjolla eri lämpöasteisia termareita... Ja vielä jos vaihdoit tarvikemallin lämpöanturin, niin samat sanat siitä.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI DSG Style BusinessLine 2020 (käyttöauto)
VW Jetta Flair 1.8 RP 1990 (kesäauto)
Jyysy
Posts: 5
Joined: 19.12.2013 16:00

Re: Passat B4 lämpöongelma

Post by Jyysy »

Basu wrote:Menikö sinne tarviketermari vai ihan oem? Voi johtua ihan siitä tarviketermaristakin, joillakin valmistajilla on tarjolla eri lämpöasteisia termareita... Ja vielä jos vaihdoit tarvikemallin lämpöanturin, niin samat sanat siitä.
Sinne meni 87-asteinen tarviketermari. Uusi lämpöanturikin on tarvike malli mutta sillä ei ollut minkäänlaista vaikutusta ongelmaan. Anturia ostaessa tuli vastaan hassu juttu, autossa oli mustasininen anturi jota löytyy 2.8 koneella olevista kun taas tällä 2.0 koneella olevalla pitäisi olla mustakeltainen anturi. Ostin tuon mustakeltaisen kun sellainen siellä kuuluisi olla. Ei kai siinä auta kuin hommata jostain oem termari ja kokeilla kun tästä töiden ohelta vain ehtii.
VW Passat Variant 1.9 TD -95
VW Golf IV 1.9 TDI -98
Post Reply