Passat -95 Valot

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
PasaatiVR6
Posts: 166
Joined: 9.11.2015 20:07
Location: Hanko

Passat -95 Valot

Post by PasaatiVR6 »

Auto on Passat Variant (VR6) -95
Keulalla on lyhyissä ja pitkissä H1:set ja onpas valaistusteho kuin, hiili härän perseessä :evil:
Pitkät on helppo korjata lisäpitkillä, mikä onkin jo suunnitelmissa.
Mutta lähivalojen valaistustehoa pitäs saada reilusti paremmaksi ja valojen on mentävä katsastuksestakin läpi.
Xenonit on toistaiseksi täysin pois suljettu vaihtoehto.
H1-kantasia LED:jä kyllä löytyisi isolla tehollaki, mutta ne ei ole tieliikkenne käyttöön hyväksyttyjä
mitä olen kuullut ja lukenut, niin niissä menee ilmeisesti valokuvio päin pyllyä.
100W H1 kyllä löytyy, jolla valokuvio on kuosissa, mutta ei taida olla järkevä ratkaisu, "polttaa" umpioden heijastuspinnan?
paikallisella katsastus asemalla ne menis kuulemma läpikin, yks tuttu oli katsastanut auton jossa oli 100w
oliko nyt H3:et vai H1:et joissain valoissa, katsuri oli vaan tuumannut, ettei heillä ole mittari millä valotehoa mitata.
VW Passat Variant GLX -95 (B4 / VR6)
Jultsu
Posts: 1228
Joined: 3.6.2013 10:09
Location: Tarnów, Puola

Re: Passat -95 Valot

Post by Jultsu »

Helppoa ja halpaa ratkaisua ei ole.

Helppo ratkaisu = osta upouudet umpiot

Halpa ratkaisu = osta xenonit ja vaihtele katsastuksen ajaksi lamput.
PasaatiVR6
Posts: 166
Joined: 9.11.2015 20:07
Location: Hanko

Re: Passat -95 Valot

Post by PasaatiVR6 »

Lähivalojen heijastuspinnat on tosiaankin jonkin verran tummuneet
mutta itselläni on vahva epäilys, että umpioden uusimisellakaan ei pääse kunnolla edes välttävälle tasolle.
Taitaa muuten olla halvempi ratkaisu ostaa uudet umpiot, kuin laittaa Xenonit.
Sitä paitsi mua ärsyttää kun tiellä tulee pimeellä vastaan noita TEESEITSE laitettuja Xenoneja
onkohan niissä oikein takuu vastaantulijan häikäistymiselle, itselläni on aika hyvä pimeänäkö, mistä syystä
asia ilmeisesti vielä korostuu ?
Se on yksi syy en lähde toistaiseksi mihinkään Xenon askarteluun, eihän oman auton valot tietysti itseä häikäise
mutta en halua häikäistä muitakaan.....

Tosin esim. monissa Skeidoissa orkkis Xenonitkin häisee aika voimakkaasti.
Juttelin yhden auton asentajan kanssa kerran ja se sanoi mm. Skeidoista et jo ns. tehdas asennus niisä Xenoneissa
on niin yläkantissa tyhjällä autolla, et kuormaa ei paljon tarvii, kun ne näyttää liian ylös.
VW Passat Variant GLX -95 (B4 / VR6)
Jultsu
Posts: 1228
Joined: 3.6.2013 10:09
Location: Tarnów, Puola

Re: Passat -95 Valot

Post by Jultsu »

Vaikea, kallis ja aikaavievä mutta paras vaihtoehto:

1) Osta umpiot joissa kirkas etulasi ja projektorit valmiina: http://www.ebay.de/itm/Scheinwerfer-Set ... SwJQdW8jCZ" onclick="window.open(this.href);return false;

2) Heitä kiinaprojektoreilla vesilintua ja pistä/modaile tilalle paremmat projektorit: https://www.retrofitlab.com/en/hella-ev ... ctors.html" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
ibel
VCF Member
Posts: 1879
Joined: 24.6.2012 14:28
Location: Oulu

Re: Passat -95 Valot

Post by ibel »

Ootko harkinnu valojen uudelleen releytystä?
Mittaahan paljon jännitettä nyt tulee lampulle auton ollessa käynnissä.
Xenonpolttimo sitten H1R, jos ei ole sitä kupua polttimon edessä.
Uncle Hank Fan Club

Golf Variant 1.9TDI ATD 4Motion -03
Image
Ex: Skoda Octavia LB 1.9TDI AHF -00
Ex: Passat Variant 2.5TDI BDH 4Motion Highline -04 nokkasilppuri
VCDS mukana P-Pohjanmaa/E-Karjala
Basu
VCF Member
Posts: 1452
Joined: 20.10.2005 9:39
Location: Uusimaa

Re: Passat -95 Valot

Post by Basu »

Uudet (laadukkaat) umpiot + valojen releytys + hyvät polttimot niin pitäisi nähdä sen verran, mitä valmistaja on noilla vakiovaloilla halunnut nähtävän.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI DSG Style BusinessLine 2020 (käyttöauto)
VW Jetta Flair 1.8 RP 1990 (kesäauto)
PasaatiVR6
Posts: 166
Joined: 9.11.2015 20:07
Location: Hanko

Re: Passat -95 Valot

Post by PasaatiVR6 »

Aluksi kiitos herroille vastauksista, vaihtoehtoja tulikin heti muutama erillainen tarjolle.
Umpiot menee joka tapauksessa jossain vaiheessa vaihtoon, alle vuoden sisään
releytys samassa yhteydessä on myös erittäin todennäköinen operaatio.
Joudun vaan aikatauluttamaan näitä hommia taloudellisista syistä
tosin valojen parannus on nyt etusijalla, mutta kuinka sen teen, on vielä auki.
Lisäpitkät on seuraava varma hankinta, uudet umpiot saa vielä vähän odottaa.

ibel, et kai tarkoittanut tolla H1R:llä pelkkää polttimoa, eikös se tarvii kaveriksi ballastit yms. kilkkeitä ?
Mulle noi Xenonit on vähän niin kuin harmaata aluetta kartalla...
Btw. mites muuten noiden laillisuuden kanssa ?
VW Passat Variant GLX -95 (B4 / VR6)
PasaatiVR6
Posts: 166
Joined: 9.11.2015 20:07
Location: Hanko

Re: Passat -95 Valot

Post by PasaatiVR6 »

Basu wrote:Uudet (laadukkaat) umpiot + valojen releytys + hyvät polttimot niin pitäisi nähdä sen verran, mitä valmistaja on noilla vakiovaloilla halunnut nähtävän.
Kyllä vain, mutta nettiselailun perusteella, umpioiden laadukkuudesta ei ole ihan varmoja takeita.
Mun tapauksessa umpioita rajoittaa se että Pasaatissa (USA-versio) ei ole kabiinissa minkään valtakunnan
korkeudensäätöä. Hella, Bosch esim. tarjoaa vaan korkeusssäätöisiä umpioita (mitä omiin silmiin on osunut)
VW Passat Variant GLX -95 (B4 / VR6)
Jultsu
Posts: 1228
Joined: 3.6.2013 10:09
Location: Tarnów, Puola

Re: Passat -95 Valot

Post by Jultsu »

Ei kai se nyt millään tavalla voi muodostua rajoittavaksi tekijäksi? Vaikka siellä umpiossa on/ei ole säätömoottoreita, säädät silti sen valon korkeuden manuaalisesti haluttuun asentoon ja ajelet sen jälkeen auringonlaskuun asti.

H1R xenonpolttimot vaatii yhtä lailla ballastit niinkuin mikä tahansa muunkinkantainen polttimo, ja kaikki H-kantaiset xenonit on lähtökohtaisesti aina laittomia.
PasaatiVR6
Posts: 166
Joined: 9.11.2015 20:07
Location: Hanko

Re: Passat -95 Valot

Post by PasaatiVR6 »

Jultsu wrote:Ei kai se nyt millään tavalla voi muodostua rajoittavaksi tekijäksi? Vaikka siellä umpiossa on/ei ole säätömoottoreita, säädät silti sen valon korkeuden manuaalisesti haluttuun asentoon ja ajelet sen jälkeen auringonlaskuun asti.
No ei, mut kun en ole varma et onko säädettävässä umpiossa jotain rajoittavaa tekijää
mistä syystä säädettävä malli ei kävisi sellaseen Pasaatiin jossa ei ole säätöä ollenkaan.
VW Passat Variant GLX -95 (B4 / VR6)
Jultsu
Posts: 1228
Joined: 3.6.2013 10:09
Location: Tarnów, Puola

Re: Passat -95 Valot

Post by Jultsu »

En jaksa uskoa että umpiot tai niiden liittimet olisi fyysisesti erilaisia, sama liitin mutta vaan enemmän pinnejä kytkettynä sisällä.
PasaatiVR6
Posts: 166
Joined: 9.11.2015 20:07
Location: Hanko

Re: Passat -95 Valot

Post by PasaatiVR6 »

Olet tod.näköisesti oikeassa, täytyy vielä ennen hankintaa varmistaa asia.

Mutta ikävä kyllä myös hinta näyttelee ikävää roolia....
Mitä oon katellu, niin esim. Hella ja Bosch lähtee n. 180-200e / kpl.
Kun taas löytyy muun merkkisiä n. 50e / kpl ja niissä on joissain kuiteski 2v takuu.....
VW Passat Variant GLX -95 (B4 / VR6)
User avatar
ibel
VCF Member
Posts: 1879
Joined: 24.6.2012 14:28
Location: Oulu

Re: Passat -95 Valot

Post by ibel »

PasaatiVR6 wrote:ibel, et kai tarkoittanut tolla H1R:llä pelkkää polttimoa, eikös se tarvii kaveriksi ballastit yms. kilkkeitä ?
Mulle noi Xenonit on vähän niin kuin harmaata aluetta kartalla...
Btw. mites muuten noiden laillisuuden kanssa ?
Juu kuten on jo mainittu, laittomat ovat ja tarviivat ballastin tietenkii. Tuo R vaan tarkottaa, että siinä polttimossa on se hajavalon "estävä" osa. Eli toisin sanoen, H1 projektoriumpioon ja H1R heijastinumpioon.

Tässä esimerkkinä H7R ja H7 :)
Image
Uncle Hank Fan Club

Golf Variant 1.9TDI ATD 4Motion -03
Image
Ex: Skoda Octavia LB 1.9TDI AHF -00
Ex: Passat Variant 2.5TDI BDH 4Motion Highline -04 nokkasilppuri
VCDS mukana P-Pohjanmaa/E-Karjala
PasaatiVR6
Posts: 166
Joined: 9.11.2015 20:07
Location: Hanko

Re: Passat -95 Valot

Post by PasaatiVR6 »

Taidanpa pitkän mietinnän jälkeen, kokeilla releyttämisen vaikutusta lähivaloihin
tarkempi tarkastelu umpioistakin näytti, että lähivalojen heijastuspinta ei olekkaan tummunut alkuunkaan
niin paljoa, kuin alkuun pikatarkastelulla näytti.
VW Passat Variant GLX -95 (B4 / VR6)
Jultsu
Posts: 1228
Joined: 3.6.2013 10:09
Location: Tarnów, Puola

Re: Passat -95 Valot

Post by Jultsu »

Ei tarvi testauksen vuoksi relesarjaa rakennella, puristelet muutamiin johtoihin lattaliitinabikot jotka kiinnität polttimoon ja heität toiset päät kiinni suoraan akun napoihin.
PasaatiVR6
Posts: 166
Joined: 9.11.2015 20:07
Location: Hanko

Re: Passat -95 Valot

Post by PasaatiVR6 »

Juu ajattelin kyllä testata noin ensin.
Aika tahtoo vaan olla kortilla, kun auto on joka päiväisessä käytössä ja itselläni 3-vuoro työ.
Että mahdun jotain tekemään ja vielä näänkin mitä teen, niin akun ja ilmanputsari kotelon irroitus tulee eteen
ellen saa jostain pieni kätistä kaveria avuksi.

Mutta mulla pitäs olla vielä jossain valmis releytyssarja, tosin se on H4:lle
mut pikku modauksellahan se käy myös H1+H1 valoille.
Se on vissiin joku motonetin sarja, sain kaverilta käyttämättömänä, kun sillä vaihtukin auto ennen sarjan asennusta.
VW Passat Variant GLX -95 (B4 / VR6)
Post Reply