Vaihdelaatikon öljyjen vaihto

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
timpsula
Posts: 65
Joined: 30.3.2006 12:02
Location: Kainuu

Vaihdelaatikon öljyjen vaihto

Post by timpsula »

Onnistuuko vaihdelaatikon öljyjen vaihto Golf IV:en kotikonstein, eli onko laatikon pohjassa tyhjennysruuvia? Ellei ole, niin voiko vanhoja öljyjä imeä millään kotikutoisella "pillillä" pois?
Golf Variant 1,9 TDI ATD 2003
User avatar
VW-Bastard
Posts: 131
Joined: 13.7.2005 12:20
Location: Pohjois-Pohjanmaa

Post by VW-Bastard »

Käytin itse autoa kyseisessä toimenpiteessä hultoliikkeessä heti auton ostettuani. Katselin homman itse vierestä ja toimenpide oli kovin lyhykäinen. Koneen alamuovi ja tarvittaessa myös oikea sisälokari irti. Sitten öljykorkki auki ja kohta jo uutta tavaraa muovipillillä kaataen sisään.. (eri aukot tyhjennykselle ja täytölle). Näin se muistaakseni meni, korjatkaa kokeneemmat jos olen väärässä.

Joku on puhunut joskus öljynvaihdosta myös pakkivaloanturin kautta, mutta siitä en tiedä sen enempää?! :roll:
Skoda Superb II 2.0 TDI CR 170 hv man TWD -09
VW Golf Variant 1.6 16v 105 hv man -03
JPT
Posts: 63
Joined: 9.6.2006 15:04
Location: Kempele

Post by JPT »

Jepsistä, juu elikäs vaihto onnistuu vallan helposti kotionstein. Taidan olla 'syypää' tuohon vw-bastardin kuulemaan huhuun eli entiseen ajokkiin vaihdoin lodjuölpät siten että tyhjennysruuvista vanhat kartanolle ja tosiaankin pakkivalokatkaisijan reiästä uutta tilalle. Itellä kävi hiukan huonosti eli pakkivalokatkaisija otti ja murtui kun epähuomiossa väänsin sitä huonossa asennossa avaimella. Mutta onnekseni tuo katkaisija oli vallan maltillisen hintainen jopa siellä marmoritiskillä ja yllätys ei ollut sekään että tarvikkeena sitä ei saanut. Jaa-a että miksi täyttelin siitä peruutusvalokatkaisijan reiästä enkä oikeasta täyttöaukosta on syy yksinkertaisesti -> peruutusvalokatkaisijan reikä on sopivasti esillä (ainakin 1,6 8-ventt -koneessa) ja toinen syy oli kai se että en ollut ihan varma siitä täyttöaukosta :roll:

aiheenvierestä: Huoltokirjan / merkkiliikkeen mielestä niitä ölppiä ei tarvi koskaan vaihtaa vaan ne on ilmeisesti ikiöljyt :shock: mutta kyllä ainakin entisessä ajokissa vaihteet meni paremmin sisään ku oli uudet öljyt. Ja kilometrejä ei ollut kuin jotakin 115 tkm...
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Noissa neloskorisen golffin vaihteistoissa on muutenkin ollut hieman ongelmia, ihan uudesta asti.
Vaihteet ei mene sujuvasti päälle, vaan takertaa joko isommalle tai (yleensä) pienemmälle vaihtaessa.
Tähän ongelmaan on olemassa sieltä "marmoritiskiltä" saatava erikoisvaihteistoöljy, varaosanumeroa en muista.
2 litraa riittää mainiosti, noin 3-4dl jää ylimääräiseksi.

Moottorin alasuojamuovi irti, moottorin vasemmanpuoleinen sivusuojamuovi irti(ei tarvi ottaa sisälokasuojaa irti, niinkuin joku tuolla ehdotti), käännä pyörät vasempaan tappiin asti. Vaihteiston alta tyhjennysproppu auki, öljyt pihalle jonka jälkeen vaihteiston vasemmasta päädystä täyttöpropusta uudet öljyt sisälle. Täyttää niin täyteen että alkaa valua pihalle, jonka jälkeen täyttöproppu kiinni. Ja kovaa ajoa.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
jmr
Posts: 1980
Joined: 26.12.2003 17:29
Location: Lahti
Contact:

Post by jmr »

Asianvierestä, tuolla on vaihteistoöljyt listattuna:
http://www.autowiki.fi/index.php/VAG-va ... o%C3%B6ljy
Audi A6
Ex: VW Golf III Variant 1.9 TDi '97 AHU
timpsula
Posts: 65
Joined: 30.3.2006 12:02
Location: Kainuu

Post by timpsula »

Nyt kun on öljyt hankittuna niin juolahti mieleen, että pitääkö vaihdelaatikon öljyjen tyhjennysproppuun vaihtaa joka kerta myös tiiviste? Jos pitää niin mikähän mahtaisi olla tiivisteen koko millimetreissä?
Golf Variant 1,9 TDI ATD 2003
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Ei siinä ole tiivistettä, eli nou hätä. Sama proppu kiinni vaan.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Post Reply