koukku 120 min:ssa IV-kolviin?

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
JPT
Posts: 63
Joined: 9.6.2006 15:04
Location: Kempele

koukku 120 min:ssa IV-kolviin?

Post by JPT »

Nonnii... huomenna se sitte alkaa! Nimittäin vetokoukun asennus IV-kolopallo varianttiin. Heittäkääpä nyt vielä viimehetken vinkit ja kuumimmat niksit homman jouduttamiseksi?? Koukku taitaa olla monoflexin valmistetta ja mallia kiinteä asennus. Johtosarjan ostin kans kun taitaa olla huomattavasti nopsempi asentaa valmiilla sarjalla ku alkaa 'rosmoilemaan'? Koukun asennusohjeessa asennusajaksi on ilmoitettu vaatimaton 120 min mutta voihan se olla että siinä menee hetkonen pidempään? Jos asennus onnistuu niin direktiivin mukaista aikaa tavoitellaan sitten mahdollisessa asennusoperaatiossa vw-bastardin varianttiin mikäli hällä tarvetta siihen on?

p.s. Sattuisko jollain olemaan ylimääräisenä myytävänä takapuskurin alaosan muovilistaa, ihan vain varmuuden vuoksi :lol: (eikö siihen pidä tehdä pieni lovi/kolo koukulle?)
User avatar
Tero Häkli
Posts: 1723
Joined: 23.5.2006 2:24
Location: Nakkila
Contact:

Post by Tero Häkli »

kyllä siin vähä kauemmin voi mennä jos ekaa kertaa laittaa, mut helppo se on laittaa kyl. muistelisin et siin puskuris on oikeen merkit mistä leikellä =) ainutta reikääkään ei joudu poraamaan, valmiit reiätkin, teipit vaan nyppiä reikien kohdalta pois =)
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
DJisotela
Posts: 430
Joined: 27.2.2004 17:40
Location: pieksämäki

Post by DJisotela »

No ekaksi takavalot irti, niitten alla on parit torksit mitkä pitää puskuria paikoillaan. + Altapainhän se on myös kiinni muutamalla ruuvilla.

mulla tuli koukku sarjan (kovil) mukana paperi jossa oli kuvio jonka alalippaan piirtämällä oli helppo leikata oikea pala.

Ja takapuskuri kun siitä kaikki ruuvit on irroitettu niin on aikas halukas tippumaan lattialle ja meneen naarmuille!

Runkopalkeissa on teipit niitten koukun asennusreikien kohdalla ja niitten päälläon alustamassaa, mutta sieltä ne löytyy..

Siis näin tein 4-kossa. Voipi olla, ettei etuvedoissa tarvii ottaa puskuria irti. Ja piuhojen läpivientikumit on hyvä laittaa kunnolla, ettei vesi tule tupaan.

Niin ja sehän pitää ottaa se tukipalkki siitä puskurin takaa pois kun koukun runko tulee sen tilalle..
Last edited by DJisotela on 7.8.2006 9:20, edited 1 time in total.
"Diiselit on laiskoja ja ne savuttaa"
User avatar
Tero Häkli
Posts: 1723
Joined: 23.5.2006 2:24
Location: Nakkila
Contact:

Post by Tero Häkli »

tarvii etuvetosessakin ottaa irti...
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Joo nelosgolffin koukun asennus on ehkä maailman helpoimmasta päästä. Parhaimmillaan olen sellasen pistänyt reilusti alle tunnissa. Joskus niitä laitettiin urakalla niin alko meneen suht nopeasti.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
JPT
Posts: 63
Joined: 9.6.2006 15:04
Location: Kempele

Post by JPT »

EI menny ihan normiajassa mutta paikoilleen saatiin ilman suurenluokan kämmejä :buttrock Muuten kaikki meni varsin helposti mutta jos hakee jotain edes hiukan vastustavaa / moitittavaa hommaa niin se oli asennusohjeen mukana tullut puskurin leikkaussabluunan hieman puutteellinen malli. Tai no ei sitä nyt ehkä puutteeksi voi sanoa mutta puskuria joutui veistämään ehkä ~2 cm korkeammalle kuin ohje kertoi :(
Yhtä kaikki, koukku ja osat on paikoillaan ja peräti valotkin pelaa :lol: eikä edes jääny paljoa ylimääräisiäkään osia?? ( 4 kpl 10 mm pultteja ja vanha puskurin sisällä oleva tukirauta)
Ja nyt vaan pitäisi jaksaa käydä nykimässä kärryä ja tehdä vertailua kulutuksen suhteen entiseen ajokkiin eli Vw Golf 1,6 -00. Vanhalla ei tahtonut päästä alle 10 ltr / 100 km kärry perässä mutta saapa nähä mitä tämä uudempi sitten vie, veikkauksia?

edit: nykyinen auto 1,9 TDI pd (ATD), oisko 100 hp ja 240 nm?
Last edited by JPT on 8.8.2006 8:16, edited 3 times in total.
User avatar
Vesa-Matti Luoma
Posts: 251
Joined: 10.1.2006 15:19
Location: Helsinki

Post by Vesa-Matti Luoma »

Varmaan helpottaisi veikkaajia kertomalla mikä kone autossasi on.
User avatar
Tero Häkli
Posts: 1723
Joined: 23.5.2006 2:24
Location: Nakkila
Contact:

Post by Tero Häkli »

8 ? =)
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
VW-Bastard
Posts: 131
Joined: 13.7.2005 12:20
Location: Pohjois-Pohjanmaa

Post by VW-Bastard »

JPT, kun asennuksesta vastasi inssi ja D-inssi, niin eihän koukku voi olla löytämättä oikeaa paikkaansa! Helppoa se kyllä oli (,kun se meiltäkin onnistu).. Mitähän tuo maksaa uuden auton varustelussa merkkiliikkeessä - 500..600 Eur varmaan...

VITSI: Teknikko taitaa, insinööri tietää, diplomi-insinööri taitaa tietää... :D Näinhän se menee..
Skoda Superb II 2.0 TDI CR 170 hv man TWD -09
VW Golf Variant 1.6 16v 105 hv man -03
User avatar
Tero Häkli
Posts: 1723
Joined: 23.5.2006 2:24
Location: Nakkila
Contact:

Post by Tero Häkli »

omaan boraan on kuulemma ollu toi irrotettava koukku alkuperäsenä hiukan yli tonnin :D menee silti kokonaan piiloon, sähkörasiakin taittuu piiloo =)
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
finnhopper
Posts: 24
Joined: 9.3.2005 13:06
Location: Riihimäki

Post by finnhopper »

Ite oon kuomullista telikärryä vedellyt ATD koneisella variantilla ja muistaakseni jossain 7-8 litran hujakoilla on mennyt satasta kohti. Pitemmistä matkoista on nyt aikaa jonkin verran että mittaus-/muistitarkkuus saattaa heittää :roll:
/* Golf IV Variant 74kW TDI */
User avatar
golf-variant
Posts: 134
Joined: 26.2.2005 10:24
Location: Porvoo

Post by golf-variant »

:wink: ittellä on mennyt telikärryllä tolaset n.8litraa satkul riippuen kaaasu jalan painost :wink: ...
JPT
Posts: 63
Joined: 9.6.2006 15:04
Location: Kempele

Post by JPT »

morotus...

Nyt ois ensimmäiset vedot uudella koukulla takana ja polttoaineenkulutus oli mielestäni varsin maltillista. Vajaa 100 km ajelin keskikoinen (leveys 1,5 m, pituus 3,0 ja kuomun korkeus 1,2 m) kuomukärry perässä ja kulutus oli siellä hiukkasen alle 7 ltr / 100 km. Painoa oli jotain omapainon (240 kg) lisäksi ehkä ~250 kg eli kokonaisuudessaan vajaa 500 kg. Sitten ajelin pätkän matkaa tyhjällä autotrailerilla jonka omapaino on jotain 250 kg luokkaa ja kulutus oli jossain 6 ltr:n korvilla. Matka jatkui samainen traileri perässä mutta nyt kyydissä Opel Corsa 4d -86 jolla painoa ehkä joku 800 kg? Tällä painolla ( reilu 1000 kg) kulutus reilu 7-7,5 ltr / 100 km. Ajovauhti oli jotain 60-85 km/h ja ajot 4. -tai 5. vaihteella riippuen tien profiilista.
Vie kyllä vähänlaisesti verrattuna entiseen 1,6 bensavehkeeseen mutta eipä noilla ajomäärillä vielä hirmu tarkkaa kulutusta voi määrittää mutta suuntaa antaa kuitenki sille että alle 10 ltr:n kulutuksilla mennään :lol:
User avatar
VW-Bastard
Posts: 131
Joined: 13.7.2005 12:20
Location: Pohjois-Pohjanmaa

Post by VW-Bastard »

Meinaakko Corsasta kipla-autoa vai nuottivehettä :D
Skoda Superb II 2.0 TDI CR 170 hv man TWD -09
VW Golf Variant 1.6 16v 105 hv man -03
JPT
Posts: 63
Joined: 9.6.2006 15:04
Location: Kempele

Post by JPT »

No oiski joku noin 'hauska' projekti...piti hiukan ukon autoa rempata katsastukseen. Toinen etujarru oli hiukkasen jumittunu päälle ja kolme kilometrin jälkeen jarrulevy hehkui kuin formuloissa konsanaan :lol: Ja samalla verryttelin käden taitoja ku paikkailin pari korroosion raiskaamaa kohtaa (toinen 300 * 15 mm ja toinen 150 * 40 mm). Nyt sitte jännätään miten käy ku leimalla koittaa käyä?? Muutaman viikon päästä varmaa korjataan lisää...
Post Reply