Lisäpotkua Tdi 1.9 66kw koneeseen

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
makevee
Posts: 397
Joined: 19.7.2006 19:31
Location: Joensuu

Lisäpotkua Tdi 1.9 66kw koneeseen

Post by makevee »

Neuvokaa parhaimmat niksit. Tiedä vaikka jotain tulisi tehtyäkin.
Esimerkkinä vaikka jos turbon vaihtoa, niin mikä turbo kävisi parhaiten?. Ja jos suuttimet vaihtoon niin minkä kokoiset ja mistä?
Vw T5
User avatar
Micco
VCF Member
Posts: 1561
Joined: 10.5.2005 22:20
Location: Joensuu

Post by Micco »

Kannattaa tutustua ja lueskella ffp:n dieseliosastoa. Sieltä löytyy kaikkea tarpeellista ja tarpeetonta tietoa. http://ffp-motorsport.com/bb/viewforum.php?f=5
Uncle Hank Fan Club

T5 Multivan 4motion, Homewrecker E30 ikuisuusrojekti ja taloudessa myös 3c Passat variant 2.0fsi 4motion sportline
User avatar
Puuhis
Posts: 279
Joined: 25.5.2004 10:45
Location: Jyväskylä

Post by Puuhis »

Tuota ffp:tä kannattaa lukea ja sitten jos kerrot tehotavoitteen niin helpompi sanoa mitä palikoita tarviit. Positiivista että puhut turbon vaihdosta ennen suuttimien vaihtoa :)
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig. After a few hours, you realize that he likes it.
makevee
Posts: 397
Joined: 19.7.2006 19:31
Location: Joensuu

Post by makevee »

Joo kävikin mielessä että ei perusturbo mahda paljoa jaksaa(kertaalleen jo takuuseen vaihdettu), vaan ekana se vaihtoon ja sitten suuttimet tai sitten kerralla, jolloin sais säädätettyä yhtäaikaa, joka säästäis muutaman euron. Tehoista nyt en osaa sen enempää sanoa kuin että n. 150-200. Ja tiedän että kytkin menee samalla vaihtoon, kun vain tietäs minkälaisen, sais olla kohtuuhintainen. Alusta samalla vaihtoon eli jämäkkyyttä peliin.
Vw T5
User avatar
Puuhis
Posts: 279
Joined: 25.5.2004 10:45
Location: Jyväskylä

Post by Puuhis »

Jos reilut 150 hp riittää niin 15/20 hybridi vispiläksi ja suuttimiksi esim bosion 502 powerplussat. Pumppuun vois aavistuksen isomman nestepään vaihtaa ja kuulerin suurennuskaan ei pahaa tekis. Ja viimosena tietenkin noille sopiva softa.
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig. After a few hours, you realize that he likes it.
User avatar
Tero L
Posts: 91
Joined: 30.8.2005 20:04
Location: Tupos

Post by Tero L »

Vakio kytkin antautuu noilla tehoilla, minkälaista olet ajatellut tilalle?
Golf Variant TDI -00 (ALH)
Vento -93 1.8 (ABS)
Golf -90 1.8 (RP)
makevee
Posts: 397
Joined: 19.7.2006 19:31
Location: Joensuu

Post by makevee »

Kytkin sais olla suht halpa ja tottakai hyvä. Niin kuin aina. Ideoita?
Vw T5
User avatar
Puuhis
Posts: 279
Joined: 25.5.2004 10:45
Location: Jyväskylä

Post by Puuhis »

Tuo kytkimen antautuminen nyt ei ihan suoriltaan ole varmaa... toki kytkin antautuu jos tehdään se perinteinen viriviri eli tajuttomat väännöt 2000rpmn kulmilla ja maksimitehot otetaan 3500rpmn kulmilla. Jos tehot otetaan siellä 4500 paikkeilla ja maksimiväännötkin on tuolla 3000rpmn kulmilla, niin vakiokytkin kestää uskomattoman pitkälle.
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig. After a few hours, you realize that he likes it.
User avatar
JukkaA
VCF Member
Posts: 1917
Joined: 13.12.2005 21:30
Location: Savonlinna
Contact:

Post by JukkaA »

Mikäs sun auton moottorikoodi on? Olisi vaan helpompi suunnitella noita virejä...
User avatar
Tero L
Posts: 91
Joined: 30.8.2005 20:04
Location: Tupos

Post by Tero L »

Mutua: Tuo kytkin näissä 90 hp laitteissa on suhteessa paljon heikonpi kuin jossain pd koneisissa laitteissa, aika monella kytkin luistaa jo pelkällä evry:llä. Voin toki olla väärässäkin, isot pojat ovat asiasta puhuneet tuolla ffp:llä. Voihan se ollakkin että tuo vakio kytkin kestää, jos väännöt laitetaan ylemmille kierroksille.
Golf Variant TDI -00 (ALH)
Vento -93 1.8 (ABS)
Golf -90 1.8 (RP)
User avatar
Puuhis
Posts: 279
Joined: 25.5.2004 10:45
Location: Jyväskylä

Post by Puuhis »

TeroL: En itsekkään helpolla ois uskonut mutta pakko uskoa, nimittäin ite ajellu kaverin kampetta joka vakiolla 90hp kytkimellä ja suorituskyky kuitenkin kyseisessä kamppeessa taitaa olla kovinta luokkaa suomalaisista tdi:stä (0-100km/h 6.5s ja varttikin taipuu 14s kulmille). Mutta totta se on että joskus se vakiokytkin kuitenkin antautuu siksi tuossa kaverillakin odottaa 5 lapainen sinteri sitä päivää, tosin on odottanut jo usiamman kuukauden eikä vieläkään kytkin ole antautunut :D
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig. After a few hours, you realize that he likes it.
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Velipojan autossa hajos kytkin aika kummalliseen tapaan. Ruopasi kytkinlevystä boorit pyöreeks.
Tehoa ko nokilekassa on 157hv ja 320Nm. Ja vetää alhaalta asti.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Putko
VCF Partner
Posts: 73
Joined: 2.10.2006 17:59
Location: Savonlinna
Contact:

Post by Putko »

Kytkin pitää edelleen... :lol: Pienellä turbolla(vnt20) se luisti. Eli silloin kun ahdin herää siinä jo alta 2000rpm niin kytkin on todella tiukilla, mutta nyt vetoalue on siirtynyt 2500-5100rpm ja ei juurikaan ongelmia.
makevee
Posts: 397
Joined: 19.7.2006 19:31
Location: Joensuu

Post by makevee »

Selvis muuten se moottorikoodikin viikonloppuna kun käytiin kahvilla täällä joensuussa ja se on ALH. Mulla ei kytkin luista tehoboksilla, vaikka vääntäkin niin että nuo 15" (olikohan 195..ainakin) sutii vielä kakkosella --> vai onkohan se kytkimen luistoa :lol: no ei.
Vw T5
Putko
VCF Partner
Posts: 73
Joined: 2.10.2006 17:59
Location: Savonlinna
Contact:

Post by Putko »

Eli silloin sopii suht suoraan 150hp (arl) turbo sille kaveriksi vaikka powerplussat niin noilla alkaa päästä alkuun
User avatar
miihkali
Posts: 933
Joined: 11.11.2003 9:07
Location: Siilinjärvi
Contact:

Post by miihkali »

Alkuun pääsee, mutta nälkä kasvaa syödessä........ :wink:
- miihkali from Kuopio-

TeeDeeIiiPaku & avo Bemu
Putko
VCF Partner
Posts: 73
Joined: 2.10.2006 17:59
Location: Savonlinna
Contact:

Post by Putko »

Ja siitten meneekin melkein kaikki uusiksi ;)
User avatar
Tero L
Posts: 91
Joined: 30.8.2005 20:04
Location: Tupos

Post by Tero L »

Mulla ei kytkin luista tehoboksilla, vaikka vääntäkin niin että nuo 15" (olikohan 195..ainakin) sutii vielä kakkosella --> vai onkohan se kytkimen luistoa Laughing no ei.
No, parempi näin :)
Golf Variant TDI -00 (ALH)
Vento -93 1.8 (ABS)
Golf -90 1.8 (RP)
makevee
Posts: 397
Joined: 19.7.2006 19:31
Location: Joensuu

Post by makevee »

Vielä sitten vinkkejä mistä kaikki nämä palikat saisi edullisesti. Kiitos
Vw T5
User avatar
miihkali
Posts: 933
Joined: 11.11.2003 9:07
Location: Siilinjärvi
Contact:

Post by miihkali »

Putko wrote:Ja siitten meneekin melkein kaikki uusiksi ;)
Niinpä.... :D
- miihkali from Kuopio-

TeeDeeIiiPaku & avo Bemu
User avatar
Tero Häkli
Posts: 1723
Joined: 23.5.2006 2:24
Location: Nakkila
Contact:

Post by Tero Häkli »

älä muuta manaa :shock: ittekin tarvis vaihtaa turbo, nestepää ja suuttimet... ja cuulerillekkin tarttis tehrä jotai, muistelisin että joku oli mitannu et saman tekee ku laittaa toiselle puolelle toisen vakion ku iso nokalle, ei vaan saa katu-uskottavuutta... saa nähdä ny jaksaako alkaa väsäämään, ja et jääkö webaston jälkeen milleen tilaa
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Putko
VCF Partner
Posts: 73
Joined: 2.10.2006 17:59
Location: Savonlinna
Contact:

Post by Putko »

Kunhan tulee 14mm nestepää niin alkaa uusi kierros...
TurpoDuke
Posts: 15
Joined: 4.8.2006 16:09
Location: Ruokolahti

Kulutus

Post by TurpoDuke »

onkos kellään hajuu paljonko kulutus kasvaa, jos tehot nostetaan tonne +150hp?
VW Golf variant -02 tdi 66kw & VW Passat variant -02 tdi 96kw
Putko
VCF Partner
Posts: 73
Joined: 2.10.2006 17:59
Location: Savonlinna
Contact:

Post by Putko »

Pikkusen se laskee siitä :)
Putko
VCF Partner
Posts: 73
Joined: 2.10.2006 17:59
Location: Savonlinna
Contact:

Post by Putko »

Omalla meni sellainen 40L matkalla Savonlinna-Helsinki-Savonlinna jä välillä sai kenkää ihan reilusti
User avatar
JukkaA
VCF Member
Posts: 1917
Joined: 13.12.2005 21:30
Location: Savonlinna
Contact:

Post by JukkaA »

Omaani(Polo ALH koneella) olen alkanut haalimaan osia tulevaa viritystä ajatellen:
- PD130:sen ahdin Garrett 1749va, 80tkm ajetusta autosta. 200€ + postit.
- Sovitinadapteri ahtopaineputkeen 40€ + postit.

Tarkoitus olisi hakea ton ahtimen kaveriksi Skodalta 3bar mappi anturi, se kustantaa varmaan jonkin 50€. Ahtimen vaihdon jälkeen tulee ostoslistalle suuttimet, toivottavasti esim. Putkolta löytyy apua siinä vaiheessa projektia.

En oikein tiedä vielä mitä tekis tolle mun vanhalle ahtimelle, voisikohan sitä käyttää luovuttajana esim. 15/20 hybridiä ajatellen.

Golffin kokoluokan ALH-moottoriseen autoon kannattaisi varmaan hankkia:
- PD150:sen ahdin Garrett 1749vb integroidulla pakosarjalla.
- Race suuttimet
- 3bar mappi
- Virtaavampi intake, alkuperäinen näyttää ainakin tukkoisalle. Esim. Oldman on ihan laadukas, mutta kohtuullisen kallis setti.
- Pakoputkeen suoravirtaavat vaimentajat.

Noilla muutoksilla tehoa tulee varmasti aika mukavasti ja ohjelmoinnin jälkeen vielä mukavasti lisää. Esimerkiksi kytkimen ja coolerin vaihto tulevat varmasti ajankohtaiseksi. Kytkimeksi menee aika kivasti 1z/Ahu/G60 kiinteä vauhtis, jämäkämpi asetelma ja G60/VR6 alkuperäinen kytkinlevy.
Putko
VCF Partner
Posts: 73
Joined: 2.10.2006 17:59
Location: Savonlinna
Contact:

Post by Putko »

JukkaA Lähetetty: 8.10.2006 10:33 Viestin aihe:

--------------------------------------------------------------------------------

Omaani(Polo ALH koneella) olen alkanut haalimaan osia tulevaa viritystä ajatellen:
- PD130:sen ahdin Garrett 1749va, 80tkm ajetusta autosta. 200€ + postit.
- Sovitinadapteri ahtopaineputkeen 40€ + postit.

Tarkoitus olisi hakea ton ahtimen kaveriksi Skodalta 3bar mappi anturi, se kustantaa varmaan jonkin 50€. Ahtimen vaihdon jälkeen tulee ostoslistalle suuttimet, toivottavasti esim. Putkolta löytyy apua siinä vaiheessa projektia.

En oikein tiedä vielä mitä tekis tolle mun vanhalle ahtimelle, voisikohan sitä käyttää luovuttajana esim. 15/20 hybridiä ajatellen.

Golffin kokoluokan ALH-moottoriseen autoon kannattaisi varmaan hankkia:
- PD150:sen ahdin Garrett 1749vb integroidulla pakosarjalla.
- Race suuttimet
- 3bar mappi
- Virtaavampi intake, alkuperäinen näyttää ainakin tukkoisalle. Esim. Oldman on ihan laadukas, mutta kohtuullisen kallis setti.
- Pakoputkeen suoravirtaavat vaimentajat.

Noilla muutoksilla tehoa tulee varmasti aika mukavasti ja ohjelmoinnin jälkeen vielä mukavasti lisää. Esimerkiksi kytkimen ja coolerin vaihto tulevat varmasti ajankohtaiseksi. Kytkimeksi menee aika kivasti 1z/Ahu/G60 kiinteä vauhtis, jämäkämpi asetelma ja G60/VR6 alkuperäinen kytkinlevy.
Ahtimia, suuttimia ja lastuja(Karalan tekemiä) löytyy
Post Reply