Ny kaivattas viisaita neuvoja. Eli ruvennu pakoputki vuotaan tosta haitarin juuresta aika pahasti. Pitääkö vaihtaa koko putki keulast seuraavaan liitoskohtaan vai voiko tota pelkkää haitaria vaihtaa? Onko kenelläkään muulla kokemuksia vastaavasta. Uus putki makso jotain ~900E.
Mulla on sama juttu. Moottorin takahela menny paskaks ja siinä samalla ravistellu putken 2 ensimmäistä kiinnikettä irti. Kiinnikkeet sai hitsaamalla, mutta samalla sitten huomasin että tuo joustinpala alkoi vuotaa. Pakoputkihuollosta kyselin, niin osa 60e ja vaihto 60e, taidan siis vaihtaa itse. VW liikkeessä olisivat mieluusti myyneet koko väliputken katteineen Taidan hakea jostain varaosaliikkeestä tarvikepalan ja rälläköidä tuon nykyisen irti. Sitten vain hitsaamalla uusi paikalleen.
Itsellä oli kans sama vika. ostin uuden haitariosan biltemasta, ja sen sitten laikalla lyhensin sopivan mittaiseksi, ja kaveri tallilla hitsasi kiinni.( itsellä kun ei ole taitoa eikä kokemusta autojen korjailusta) siellä se nyt on muutaman kuukauden keikkunut mukana. samalla joutui hitsaamaan etukannakkeen kun oli jotenkin murtunut tai jotain. kaikkiaan aika simppeli homma ja ei maksanu ku muutaman kympin.
niin no... aattelimpa selvitä yhellä pakarin irrotuskerralla ku että ruveta sit sitä räkästä hitsisaumaa korjaileen vähän väliä. 280E piti köyhtyä tosta putkesta. No onhan siinä tietty uus katti mukana
Tuli vaan mieleen et kun kaasuttaa ja turbo lähtee mukaan ni viheltää aika pahasti et johtuukohan se tuosta haitarin vuotamisesta vai onkohan jotain muuta vialla? kokemuksia muilla?
Jos esimerkiksi niinkin olematon asia kuin pakosarjan tiiviste vuotaa, niin turbon vihellys kuuluu kummallisen hyvin.
Eli tuskin sulla mitään vikaa on, uus putki tiiviisti kiinni vaan. Muistan yhden paloauto-transportterin mihin vaihdettiin turbo liiallisen vihellyksen takia, vaikka lopulta vika olikin pakosarjan tiivisteessä.
Putki vuotaa siit haitarist kyl mut ilmeisesti se vihellys ei johdu siit. Tarkotus on kyl vaihtaa siihen laippaan se tiiviste tietenki ku kerta putkea irti käytetään.
Vähän myöhässä tulen tähän topiciin huutelemaan, mutta korjaantuiko Apilla se vihellys siis tuolla haitariputken vaihdolla?
Omalla TDI:llä ajettu 99 tkm ja n. 1200 rpm kierroksilla kuuluu vihellys suhteellisen selvästi.
Tosin tässä täytyy vielä ennen putkeen keskittymistä putsata EGR - Vag-com:lla katsottaessa EGR duty cycle jää täyskaasukiihdytyksessä 4-5%:n, eli olettaisin, että se jää väähän raolleen paskan takia ja viheltää sitä kautta.
Eilen just otin kustannusarvion samasta viasta ja pelkät osat oli yli 1200€
Jos se auto olis ollut oma niin olisin ostanut motonetistä uuden haitariosan ja hitsannut kiinni.
En sitten jaksanut itse käydä rälläköimään haitaria irti, vaan kävin pakoputkiliikkeessä laitattamassa. Haitari oli 60e ja työ 60e, elikkäs yhteensä sen 120e.
DJDH wrote:En sitten jaksanut itse käydä rälläköimään haitaria irti, vaan kävin pakoputkiliikkeessä laitattamassa. Haitari oli 60e ja työ 60e, elikkäs yhteensä sen 120e.
Tietäskö kukaan suoralta kädeltä mikä on haitariputken oikea halkasija mm, esim biltemasta saa haitaria 45mm-76mm halkasijalla. Eli 1.6 koneen putki, onko dieselissä suurempi?
Kävin nosturilla tarkistamassa joustoliitoksen. No, tuloksena se, että joustoliitos on silmämääräisesti kunnossa.
Nyt sitten mietityttää että mistä tuo rakkine vinkuu. Kylmällä koneella ulinan saa aikaiseksi heti pienimmilläkin ahdoilla. Lämmetessään ei ulise oikeastaan ollenkaan. Laakerivikakaan tuskin on, kun öljyä ei syö yhtään. Ulissut tuossa kuitenkin jo sen 15-20 tkm.