IV golfin pakoputkiongelma

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
api83
Posts: 49
Joined: 9.8.2005 23:42

IV golfin pakoputkiongelma

Post by api83 »

Ny kaivattas viisaita neuvoja. Eli ruvennu pakoputki vuotaan tosta haitarin juuresta aika pahasti. Pitääkö vaihtaa koko putki keulast seuraavaan liitoskohtaan vai voiko tota pelkkää haitaria vaihtaa? Onko kenelläkään muulla kokemuksia vastaavasta. Uus putki makso jotain ~900E.


Image
Image
User avatar
Tero Häkli
Posts: 1723
Joined: 23.5.2006 2:24
Location: Nakkila
Contact:

Post by Tero Häkli »

kyl noita joustinpaloja myydään erikseen, tietty tarvii putki irti ottaa ja hitsailla, ei nekään ilmasia oo mut tietty paljo tota halvempia...
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
DJDH
Posts: 1794
Joined: 31.7.2006 21:38
Location: Espoo

Post by DJDH »

Mulla on sama juttu. Moottorin takahela menny paskaks ja siinä samalla ravistellu putken 2 ensimmäistä kiinnikettä irti. Kiinnikkeet sai hitsaamalla, mutta samalla sitten huomasin että tuo joustinpala alkoi vuotaa. Pakoputkihuollosta kyselin, niin osa 60e ja vaihto 60e, taidan siis vaihtaa itse. VW liikkeessä olisivat mieluusti myyneet koko väliputken katteineen :lol: Taidan hakea jostain varaosaliikkeestä tarvikepalan ja rälläköidä tuon nykyisen irti. Sitten vain hitsaamalla uusi paikalleen.
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Varaosaliike, eli Biltema. Edullisimmat joustot saa sieltä. Löytyy montaa kokoakin vieläpä.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
api83
Posts: 49
Joined: 9.8.2005 23:42

Post by api83 »

miten sen uuden haitarin kiinnitys tulee tohon putkeen?
User avatar
Tero Häkli
Posts: 1723
Joined: 23.5.2006 2:24
Location: Nakkila
Contact:

Post by Tero Häkli »

hitsaamalla 8)
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
volkkari
Posts: 10
Joined: 20.8.2005 15:20
Location: hyvinkää

Post by volkkari »

Itsellä oli kans sama vika. ostin uuden haitariosan biltemasta, ja sen sitten laikalla lyhensin sopivan mittaiseksi, ja kaveri tallilla hitsasi kiinni.( itsellä kun ei ole taitoa eikä kokemusta autojen korjailusta) siellä se nyt on muutaman kuukauden keikkunut mukana. samalla joutui hitsaamaan etukannakkeen kun oli jotenkin murtunut tai jotain. kaikkiaan aika simppeli homma ja ei maksanu ku muutaman kympin.
VW golf variant IV 1.6
api83
Posts: 49
Joined: 9.8.2005 23:42

Post by api83 »

Ostin sit kokonaan uuden etupätkän ni ei tarvi ruveta saikkaan ton kanssa. tuleepahan kerralla kuntoon ni ei tarvi putkea moneen kertaan irrotella.
User avatar
Tero Häkli
Posts: 1723
Joined: 23.5.2006 2:24
Location: Nakkila
Contact:

Post by Tero Häkli »

porvari :lol: 8)
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
api83
Posts: 49
Joined: 9.8.2005 23:42

Post by api83 »

niin no... aattelimpa selvitä yhellä pakarin irrotuskerralla ku että ruveta sit sitä räkästä hitsisaumaa korjaileen vähän väliä. 280E piti köyhtyä tosta putkesta. No onhan siinä tietty uus katti mukana :D
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Jos tohon hintaan sai uuden katinkin niin pidän kyllä suorastaan edullisena.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
Tero Häkli
Posts: 1723
Joined: 23.5.2006 2:24
Location: Nakkila
Contact:

Post by Tero Häkli »

no on kyl perkeleen halpa :twisted:
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
api83
Posts: 49
Joined: 9.8.2005 23:42

Post by api83 »

Tuli vaan mieleen et kun kaasuttaa ja turbo lähtee mukaan ni viheltää aika pahasti et johtuukohan se tuosta haitarin vuotamisesta vai onkohan jotain muuta vialla? kokemuksia muilla?
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Jos esimerkiksi niinkin olematon asia kuin pakosarjan tiiviste vuotaa, niin turbon vihellys kuuluu kummallisen hyvin.
Eli tuskin sulla mitään vikaa on, uus putki tiiviisti kiinni vaan. Muistan yhden paloauto-transportterin mihin vaihdettiin turbo liiallisen vihellyksen takia, vaikka lopulta vika olikin pakosarjan tiivisteessä.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
api83
Posts: 49
Joined: 9.8.2005 23:42

Post by api83 »

Putki vuotaa siit haitarist kyl mut ilmeisesti se vihellys ei johdu siit. Tarkotus on kyl vaihtaa siihen laippaan se tiiviste tietenki ku kerta putkea irti käytetään.
api83
Posts: 49
Joined: 9.8.2005 23:42

Post by api83 »

Uus putki paikallaan ja toimii moitteetta. Hintaa koko hommalle tuli kaikkineen osineen ja töineen 340Euroa.
User avatar
- Mikko -
Posts: 303
Joined: 22.11.2006 23:52
Location: Lappeenranta

Post by - Mikko - »

Vähän myöhässä tulen tähän topiciin huutelemaan, mutta korjaantuiko Apilla se vihellys siis tuolla haitariputken vaihdolla?
Omalla TDI:llä ajettu 99 tkm ja n. 1200 rpm kierroksilla kuuluu vihellys suhteellisen selvästi.
Tosin tässä täytyy vielä ennen putkeen keskittymistä putsata EGR - Vag-com:lla katsottaessa EGR duty cycle jää täyskaasukiihdytyksessä 4-5%:n, eli olettaisin, että se jää väähän raolleen paskan takia ja viheltää sitä kautta.
VW Jetta V TDI -08, VW Golf III -96
api83
Posts: 49
Joined: 9.8.2005 23:42

Post by api83 »

Juu kylhän se tuli kuntoon. Se vuoti siit haitarin juurest.
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Eilen just otin kustannusarvion samasta viasta ja pelkät osat oli yli 1200€ :lol:
Jos se auto olis ollut oma niin olisin ostanut motonetistä uuden haitariosan ja hitsannut kiinni.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
Jari P
Posts: 408
Joined: 10.6.2005 14:15
Location: Jääli

Post by Jari P »

Api: Mistä hommasit sen putken?
VW Jetta 1989
Opel Zafira Elegance 2001
VW Passat Variant GT 1994 2EMyyty...
User avatar
DJDH
Posts: 1794
Joined: 31.7.2006 21:38
Location: Espoo

Post by DJDH »

En sitten jaksanut itse käydä rälläköimään haitaria irti, vaan kävin pakoputkiliikkeessä laitattamassa. Haitari oli 60e ja työ 60e, elikkäs yhteensä sen 120e.
api83
Posts: 49
Joined: 9.8.2005 23:42

Post by api83 »

Jarppa wrote:Api: Mistä hommasit sen putken?
Muhoksen varaosakeskus

http://www.fixus.fi/www/fixuswww.nsf/sp ... ntentE6467
Putken mukana tuli se laipan tiiviste mut se oli ihan hanurista ni hain marmoritiskiltä "alkuperäisen" laipan ja siihen ne mutterit.
User avatar
- Mikko -
Posts: 303
Joined: 22.11.2006 23:52
Location: Lappeenranta

Post by - Mikko - »

DJDH wrote:En sitten jaksanut itse käydä rälläköimään haitaria irti, vaan kävin pakoputkiliikkeessä laitattamassa. Haitari oli 60e ja työ 60e, elikkäs yhteensä sen 120e.
Missä laitatit?
VW Jetta V TDI -08, VW Golf III -96
User avatar
DJDH
Posts: 1794
Joined: 31.7.2006 21:38
Location: Espoo

Post by DJDH »

Tässä Kotkan Jylpyllä. Pakoputkihuolto Anttilalla, Rämän huoltoasemaa vastapäätä.
Matsoni
Posts: 232
Joined: 5.11.2006 19:02
Location: Hyvinkää/Mikkeli

Post by Matsoni »

Tietäskö kukaan suoralta kädeltä mikä on haitariputken oikea halkasija mm, esim biltemasta saa haitaria 45mm-76mm halkasijalla. Eli 1.6 koneen putki, onko dieselissä suurempi?
User avatar
- Mikko -
Posts: 303
Joined: 22.11.2006 23:52
Location: Lappeenranta

Post by - Mikko - »

Kävin nosturilla tarkistamassa joustoliitoksen. No, tuloksena se, että joustoliitos on silmämääräisesti kunnossa.

Nyt sitten mietityttää että mistä tuo rakkine vinkuu. Kylmällä koneella ulinan saa aikaiseksi heti pienimmilläkin ahdoilla. Lämmetessään ei ulise oikeastaan ollenkaan. Laakerivikakaan tuskin on, kun öljyä ei syö yhtään. Ulissut tuossa kuitenkin jo sen 15-20 tkm.

Olisiko ideoita?
VW Jetta V TDI -08, VW Golf III -96
Post Reply