Missä nelipyöräsuuntaus?
Missä nelipyöräsuuntaus?
Eli tarvisi teettää tuo, mutta aika pitkät jonot ainakin vw:llä ja hintakin kohillaan... Olisko hyviä vihjeitä? Voisin vaikka ajaa jonkin verran, että saisin mahdollisimman nopeasti teetettyä...
- Ari-Matti Aho
- Mr. VCF
- Posts: 3092
- Joined: 11.11.2003 0:19
- Location: Kouvola
- Contact:
Ahistaa... Vieläkin menee ku ajokoira tuo meitin kulkine. Vianorilta saamaani raporttia tutkiessani huomasin, että ei olleen nollanneet kokonaan niitä lukenmia ja oli vielä *-merkki ja siinä selostus, että suö renkaita. Joko ei viittineet tehä kunnoollista työtä tai sitten oli ammattitaidon puute. Kone näytti ihan uudelta. Joku jossain mainitsi että kannattaa jättää hieman aurausta, niin on rauhallisempi. Mutta onko ne renkaat silloin etu vai taka osasta lähempänä toisiaan? Ja miten se siitä raportista ilmenee, onko se silloin miinusta vai plussaa? Kunhan saan madallettua tuon, niin vien sen uudelleen, niin ois kiva tietää miten ohjeistaa niitä hemmoja.
Mulla oli raidetangonpään vaihdon jälkeen (vaihdoin pihassa) vähän haritusta eli eturenkaat osoitti näin \ / jos alhaalla on takapää. Silti vaikka laskin 20 kierrosta kun kiersin uuden pään paikoilleen, eli uudessa oli ehkä 1 mm pidemmät kierteet. Sitä haritusta oli ehkä -0.5 astetta tai alle. Sanoivat etteivät säädä mitään, kun arvot on tehtaan suosituksen sisällä (ihan rajalla kuitenkin). No siinä juteltiin että mites sen saisi kuntoon, niin suositteli ihan todella vähän aurausta, kun laittavat ralliautoihinkin, eli alle +0.5 molemmille puolille eteen, eli renkaat osoittaa etupuolelta vähän toisiinsa.
Kulkeminen parani huomattavasti jo vanhoilla renkailla ja kun seuraavan päivänä sain NRVi:t alle, niin oli kuin eri auto. Sitä ennen auto päätti mennä ensin töyssyssä oikealle...ja seuraavassa töyssyssä vasemmalle...kokoajan sai ohjata ja puristaa ratista.
Edit: miinus ja plussa
Kulkeminen parani huomattavasti jo vanhoilla renkailla ja kun seuraavan päivänä sain NRVi:t alle, niin oli kuin eri auto. Sitä ennen auto päätti mennä ensin töyssyssä oikealle...ja seuraavassa töyssyssä vasemmalle...kokoajan sai ohjata ja puristaa ratista.
Edit: miinus ja plussa
Last edited by jmr on 26.10.2006 22:38, edited 1 time in total.
Kyllä, kun autoa katsotaan ylhäältä päin ja hyvin lievästi vielä noin. Eli ehkä alle puoli astetta molemmat puolet yhteensä laskettuna. Tuo puoli astetta per puoli on liikaa.Kupari wrote:Eli renkaat pitäis olla näin / \ etupää tuossa ylhäällä?
Nyt tuli muuten ajatuskatko menikö plussat ja miinukset noin päin, mutta ehkä joku korjaa.
Kannattaa varmistaa esim. autodatasta jota monet suuntauksia tekevät firmat käyttää et mikä se raja arvo omalle autolle on. Esim. omas golffis raja arvot on +- 0,05` eli aika vähäiset ja nolla on niinku yleensä se bueno arvo. On autoja sit johon suositellaan aurausta hiukan. Aurausta ei tarvitse eikä pidäkkään olla kuin hiukan niin se alkaa jo sulkemaan vaeltamista. Varsinkin leveillä renkailla kannattaa suuntauksessa mainita et jättää hiuka aurausta. Ja neliveto voi tässäki asias vaatia hiuka enemmän paneutumista.
PS. + =auraus, - =haritus
PS. + =auraus, - =haritus
G3 & G4 variantit
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Pitääkös Passatti laittaa ohjearvoihin Eibach Pro-systemin kanssa? Ainakaan mitään paperia ei ollut säädöistä mukana. Vianorilla ei vaan osanneet itse sanoa muuta kuin, että laittavat sitten ohjearvoihin jos ei ole muuta esittää. Ensi viikolle aika varattuna säätöön. Aurausta vois laittaa, jos auttaa vetelyyn, kun motarilla on taas melkoset urat.
Edit. varmistui, että ohjearvoja käytetään.
Edit. varmistui, että ohjearvoja käytetään.
Pystyvätkö yleensä säätämään kuinka hyvin madallettuja autoja esim.Vianorilla? Ja mihin rengaskokoon asti yleensä säätölaitteet riittää ??
Tuossa tutulla autokorjaamolla ei saatu etupäästä menemään niitä säätölaitteen säteitä puolelta toiselle kun oli keula liian alhaalla sille laitteelle..
Ja auto ei todellakaan ole vielä mistään matalimmasta päästä edes..
Tuossa tutulla autokorjaamolla ei saatu etupäästä menemään niitä säätölaitteen säteitä puolelta toiselle kun oli keula liian alhaalla sille laitteelle..
Ja auto ei todellakaan ole vielä mistään matalimmasta päästä edes..
Chevrolet Suburban 6.5TD 2500 Heavy Duty LT 4x4 1996
Golf IV Variant 1.6 2002
Touran 2.0 EcoFuel 2008
Ex: Passat variant 2.8 V6 4Motion 2000
Golf IV Variant 1.6 2002
Touran 2.0 EcoFuel 2008
Ex: Passat variant 2.8 V6 4Motion 2000
Yleensä madalluksen ainoa ongelma on että pääseekö nosturin päälle..Nixu wrote:Pystyvätkö yleensä säätämään kuinka hyvin madallettuja autoja esim.Vianorilla? Ja mihin rengaskokoon asti yleensä säätölaitteet riittää ??
Tuossa tutulla autokorjaamolla ei saatu etupäästä menemään niitä säätölaitteen säteitä puolelta toiselle kun oli keula liian alhaalla sille laitteelle..
Ja auto ei todellakaan ole vielä mistään matalimmasta päästä edes..
Mittauslaitteet vaihtelee.. Eli riippuu siitä mistä se ottaa kiinni vanteesta. Asiaa kannattaa ihan kysyä niistä paikoista missä säädetään..
^Itse asiassa ei pääse..
En päässyt edellisellä golffilla edes katsastuskonttorin rampin päälle. vaikka sitä iv golffia ei oltu tiputettu kuin 50mm
Monessa korjaamossa on sama juttu eli liian jyrkkä nousu. Toisissa paikoissa on kylläkin tehty sitä varten lisäramppi mutta ei läheskään kaikissa.
Toiset jopa laskuttaa enemmän siitä että auto on matala..
En päässyt edellisellä golffilla edes katsastuskonttorin rampin päälle. vaikka sitä iv golffia ei oltu tiputettu kuin 50mm
Monessa korjaamossa on sama juttu eli liian jyrkkä nousu. Toisissa paikoissa on kylläkin tehty sitä varten lisäramppi mutta ei läheskään kaikissa.
Toiset jopa laskuttaa enemmän siitä että auto on matala..
Tuttu tilanne. Vituttaa ku auto on korkea mutta kaikki nosturit ym on vielä korkeammatJami R wrote:^Itse asiassa ei pääse..
En päässyt edellisellä golffilla edes katsastuskonttorin rampin päälle. vaikka sitä iv golffia ei oltu tiputettu kuin 50mm
Monessa korjaamossa on sama juttu eli liian jyrkkä nousu. Toisissa paikoissa on kylläkin tehty sitä varten lisäramppi mutta ei läheskään kaikissa.
Toiset jopa laskuttaa enemmän siitä että auto on matala..


Leima sentään tuli vaikka oli liian matala

Golf iv variant 1.6 -03
Tänään käyttelin pasuunan kulmien säädössä Hyvinkäällä autokorjaamo S.Jaakolalla.Hyvät oli säätölaitteet ja aikas matala nelipilarinosturikin.
Moottorin suojamuovi jouduttiin ottamaan pois säädön ajaksi,että saatiin menemään laaseri puolelta toiselle
Tarkistus+säädöt joka kulmaan ja n.tunti meni.Laskua tasan 70e. Suosittelen !!
Moottorin suojamuovi jouduttiin ottamaan pois säädön ajaksi,että saatiin menemään laaseri puolelta toiselle

Tarkistus+säädöt joka kulmaan ja n.tunti meni.Laskua tasan 70e. Suosittelen !!
Chevrolet Suburban 6.5TD 2500 Heavy Duty LT 4x4 1996
Golf IV Variant 1.6 2002
Touran 2.0 EcoFuel 2008
Ex: Passat variant 2.8 V6 4Motion 2000
Golf IV Variant 1.6 2002
Touran 2.0 EcoFuel 2008
Ex: Passat variant 2.8 V6 4Motion 2000