Missä nelipyöräsuuntaus?

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
User avatar
Kupari
Posts: 824
Joined: 18.11.2003 21:32
Location: Vantaa

Missä nelipyöräsuuntaus?

Post by Kupari »

Eli tarvisi teettää tuo, mutta aika pitkät jonot ainakin vw:llä ja hintakin kohillaan... Olisko hyviä vihjeitä? Voisin vaikka ajaa jonkin verran, että saisin mahdollisimman nopeasti teetettyä...
User avatar
Ari-Matti Aho
Mr. VCF
Posts: 3092
Joined: 11.11.2003 0:19
Location: Kouvola
Contact:

Post by Ari-Matti Aho »

Suosittelen Vianoria...
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
User avatar
jmr
Posts: 1980
Joined: 26.12.2003 17:29
Location: Lahti
Contact:

Post by jmr »

Eri paikkakunta, mutta olen kokeillut kahden eri auton kanssa AD, Vianor ja Euromaster. Kaikissa ok palvelu ja hinnat (55-60 eur).
Audi A6
Ex: VW Golf III Variant 1.9 TDi '97 AHU
User avatar
Pasi
Posts: 172
Joined: 13.11.2003 19:12
Location: Liminka

Post by Pasi »

mä käytin kesällä Tammiston Vianorilla. 70€ ottivat ja työt hoitu odottaessa.
Skoda Octavia Combi 2,0 CR DPF RS
User avatar
Kupari
Posts: 824
Joined: 18.11.2003 21:32
Location: Vantaa

Post by Kupari »

Tammiston Vianor valittu ja tänään sinne...
User avatar
Jami R
Posts: 369
Joined: 17.1.2006 20:15
Location: Linnavuori

Post by Jami R »

yleensä mä olen vienyt auton teboilil. hinta on aina ollut 50€
Golf III cabriolet -98
Golf VI variant 1.4 TSI -10
User avatar
Kupari
Posts: 824
Joined: 18.11.2003 21:32
Location: Vantaa

Post by Kupari »

Ahistaa... Vieläkin menee ku ajokoira tuo meitin kulkine. Vianorilta saamaani raporttia tutkiessani huomasin, että ei olleen nollanneet kokonaan niitä lukenmia ja oli vielä *-merkki ja siinä selostus, että suö renkaita. Joko ei viittineet tehä kunnoollista työtä tai sitten oli ammattitaidon puute. Kone näytti ihan uudelta. Joku jossain mainitsi että kannattaa jättää hieman aurausta, niin on rauhallisempi. Mutta onko ne renkaat silloin etu vai taka osasta lähempänä toisiaan? Ja miten se siitä raportista ilmenee, onko se silloin miinusta vai plussaa? Kunhan saan madallettua tuon, niin vien sen uudelleen, niin ois kiva tietää miten ohjeistaa niitä hemmoja.
User avatar
jmr
Posts: 1980
Joined: 26.12.2003 17:29
Location: Lahti
Contact:

Post by jmr »

Mulla oli raidetangonpään vaihdon jälkeen (vaihdoin pihassa) vähän haritusta eli eturenkaat osoitti näin \ / jos alhaalla on takapää. Silti vaikka laskin 20 kierrosta kun kiersin uuden pään paikoilleen, eli uudessa oli ehkä 1 mm pidemmät kierteet. Sitä haritusta oli ehkä -0.5 astetta tai alle. Sanoivat etteivät säädä mitään, kun arvot on tehtaan suosituksen sisällä (ihan rajalla kuitenkin). No siinä juteltiin että mites sen saisi kuntoon, niin suositteli ihan todella vähän aurausta, kun laittavat ralliautoihinkin, eli alle +0.5 molemmille puolille eteen, eli renkaat osoittaa etupuolelta vähän toisiinsa.

Kulkeminen parani huomattavasti jo vanhoilla renkailla ja kun seuraavan päivänä sain NRVi:t alle, niin oli kuin eri auto. Sitä ennen auto päätti mennä ensin töyssyssä oikealle...ja seuraavassa töyssyssä vasemmalle...kokoajan sai ohjata ja puristaa ratista.

Edit: miinus ja plussa
Last edited by jmr on 26.10.2006 22:38, edited 1 time in total.
Audi A6
Ex: VW Golf III Variant 1.9 TDi '97 AHU
User avatar
Kupari
Posts: 824
Joined: 18.11.2003 21:32
Location: Vantaa

Post by Kupari »

Eli renkaat pitäis olla näin / \ etupää tuossa ylhäällä?
User avatar
jmr
Posts: 1980
Joined: 26.12.2003 17:29
Location: Lahti
Contact:

Post by jmr »

Kupari wrote:Eli renkaat pitäis olla näin / \ etupää tuossa ylhäällä?
Kyllä, kun autoa katsotaan ylhäältä päin ja hyvin lievästi vielä noin. Eli ehkä alle puoli astetta molemmat puolet yhteensä laskettuna. Tuo puoli astetta per puoli on liikaa.

Nyt tuli muuten ajatuskatko menikö plussat ja miinukset noin päin, mutta ehkä joku korjaa.
Audi A6
Ex: VW Golf III Variant 1.9 TDi '97 AHU
jariuz
Posts: 11
Joined: 20.9.2006 19:36
Location: Siilinjärvi

Post by jariuz »

Kannattaa varmistaa esim. autodatasta jota monet suuntauksia tekevät firmat käyttää et mikä se raja arvo omalle autolle on. Esim. omas golffis raja arvot on +- 0,05` eli aika vähäiset ja nolla on niinku yleensä se bueno arvo. On autoja sit johon suositellaan aurausta hiukan. Aurausta ei tarvitse eikä pidäkkään olla kuin hiukan niin se alkaa jo sulkemaan vaeltamista. Varsinkin leveillä renkailla kannattaa suuntauksessa mainita et jättää hiuka aurausta. Ja neliveto voi tässäki asias vaatia hiuka enemmän paneutumista.

PS. + =auraus, - =haritus
G3 & G4 variantit
Vessu
Posts: 38
Joined: 29.3.2006 20:24
Location: Hyvinkää

Post by Vessu »

Etuvetoisissa yleensä pitäisi harittaa aavistuksen verran.
Vetopäällä haritus vähenee->ohjaus ei vetele niin paljon kiihdytyksissä.
Takatuuppareissa on sitten eri juttu.
Golf IV Variant -05 1,9 PD
User avatar
Kupari
Posts: 824
Joined: 18.11.2003 21:32
Location: Vantaa

Post by Kupari »

Siis, / \ tuossa olis renkaat auton keulapäässä lähempänä toisiaan ja takapuolelta kauempana? Eikö?
User avatar
jmr
Posts: 1980
Joined: 26.12.2003 17:29
Location: Lahti
Contact:

Post by jmr »

Kupari wrote:Siis, / \ tuossa olis renkaat auton keulapäässä lähempänä toisiaan ja takapuolelta kauempana? Eikö?
Kylä.
Audi A6
Ex: VW Golf III Variant 1.9 TDi '97 AHU
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Omaan autoon laitettiin kanssa vähän enempi aurausta, ohjearvoista poiketen. Ei vetele urissa yhtään normaaliajossa, mutta täyskiihdytyksellä saattaa vähän vedellä.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
kahe
Posts: 231
Joined: 16.9.2005 11:51
Location: Riihimäki

Post by kahe »

Pitääkös Passatti laittaa ohjearvoihin Eibach Pro-systemin kanssa? Ainakaan mitään paperia ei ollut säädöistä mukana. Vianorilla ei vaan osanneet itse sanoa muuta kuin, että laittavat sitten ohjearvoihin jos ei ole muuta esittää. Ensi viikolle aika varattuna säätöön. Aurausta vois laittaa, jos auttaa vetelyyn, kun motarilla on taas melkoset urat.

Edit. varmistui, että ohjearvoja käytetään.
User avatar
Nixu
Posts: 387
Joined: 4.10.2007 10:32
Location: Hyvinkää

Post by Nixu »

Pystyvätkö yleensä säätämään kuinka hyvin madallettuja autoja esim.Vianorilla? Ja mihin rengaskokoon asti yleensä säätölaitteet riittää ??

Tuossa tutulla autokorjaamolla ei saatu etupäästä menemään niitä säätölaitteen säteitä puolelta toiselle kun oli keula liian alhaalla sille laitteelle..

Ja auto ei todellakaan ole vielä mistään matalimmasta päästä edes..
Chevrolet Suburban 6.5TD 2500 Heavy Duty LT 4x4 1996

Golf IV Variant 1.6 2002

Touran 2.0 EcoFuel 2008

Ex: Passat variant 2.8 V6 4Motion 2000
User avatar
Jami R
Posts: 369
Joined: 17.1.2006 20:15
Location: Linnavuori

Post by Jami R »

Nixu wrote:Pystyvätkö yleensä säätämään kuinka hyvin madallettuja autoja esim.Vianorilla? Ja mihin rengaskokoon asti yleensä säätölaitteet riittää ??

Tuossa tutulla autokorjaamolla ei saatu etupäästä menemään niitä säätölaitteen säteitä puolelta toiselle kun oli keula liian alhaalla sille laitteelle..

Ja auto ei todellakaan ole vielä mistään matalimmasta päästä edes..
Yleensä madalluksen ainoa ongelma on että pääseekö nosturin päälle..
Mittauslaitteet vaihtelee.. Eli riippuu siitä mistä se ottaa kiinni vanteesta. Asiaa kannattaa ihan kysyä niistä paikoista missä säädetään..
User avatar
Nixu
Posts: 387
Joined: 4.10.2007 10:32
Location: Hyvinkää

Post by Nixu »

Juu täytyy käydä vähän kiertelemässä ja kyselemässä :wink:
Chevrolet Suburban 6.5TD 2500 Heavy Duty LT 4x4 1996

Golf IV Variant 1.6 2002

Touran 2.0 EcoFuel 2008

Ex: Passat variant 2.8 V6 4Motion 2000
User avatar
A.Leskelä
Posts: 149
Joined: 12.12.2008 12:27
Location: Oulu

Post by A.Leskelä »

Nixu wrote:Juu täytyy käydä vähän kiertelemässä ja kyselemässä :wink:
Kyllä niihin pääse matalilla autoilla. Minun kohdalla iski sit moinen, että takapäästä loppui säätövarat ku nii matala :shock:
3B Passat Variant 1.9TDI -98
User avatar
Jami R
Posts: 369
Joined: 17.1.2006 20:15
Location: Linnavuori

Post by Jami R »

^Itse asiassa ei pääse..
En päässyt edellisellä golffilla edes katsastuskonttorin rampin päälle. vaikka sitä iv golffia ei oltu tiputettu kuin 50mm
Monessa korjaamossa on sama juttu eli liian jyrkkä nousu. Toisissa paikoissa on kylläkin tehty sitä varten lisäramppi mutta ei läheskään kaikissa.
Toiset jopa laskuttaa enemmän siitä että auto on matala..
Osku.T
Posts: 1024
Joined: 20.1.2008 20:35
Location: Vantaa/Rovaniemi

Post by Osku.T »

ei pääse ei.pari kertaa rapsuteltu päätä korjaamolla.mulle ai mahdu ale mitään nostopalikkaa alle
Audi a6 2.5 v6 tdi avant quattro vm02
FUCK YOUR FAKE WHEELS!
User avatar
MIKU
Posts: 447
Joined: 21.12.2004 10:35

Post by MIKU »

Jami R wrote:^Itse asiassa ei pääse..
En päässyt edellisellä golffilla edes katsastuskonttorin rampin päälle. vaikka sitä iv golffia ei oltu tiputettu kuin 50mm
Monessa korjaamossa on sama juttu eli liian jyrkkä nousu. Toisissa paikoissa on kylläkin tehty sitä varten lisäramppi mutta ei läheskään kaikissa.
Toiset jopa laskuttaa enemmän siitä että auto on matala..
Tuttu tilanne. Vituttaa ku auto on korkea mutta kaikki nosturit ym on vielä korkeammat :evil: Pitäis olla yli 10cm maavaraa :evil:
Leima sentään tuli vaikka oli liian matala :D
Golf iv variant 1.6 -03
User avatar
Nixu
Posts: 387
Joined: 4.10.2007 10:32
Location: Hyvinkää

Post by Nixu »

Tänään käyttelin pasuunan kulmien säädössä Hyvinkäällä autokorjaamo S.Jaakolalla.Hyvät oli säätölaitteet ja aikas matala nelipilarinosturikin.

Moottorin suojamuovi jouduttiin ottamaan pois säädön ajaksi,että saatiin menemään laaseri puolelta toiselle :)

Tarkistus+säädöt joka kulmaan ja n.tunti meni.Laskua tasan 70e. Suosittelen !!
Chevrolet Suburban 6.5TD 2500 Heavy Duty LT 4x4 1996

Golf IV Variant 1.6 2002

Touran 2.0 EcoFuel 2008

Ex: Passat variant 2.8 V6 4Motion 2000
Post Reply