Variant Saksasta ?

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
User avatar
1500A
Posts: 240
Joined: 4.2.2004 22:57
Location: Pyhtää
Contact:

Variant Saksasta ?

Post by 1500A »

Ajatuksena tuottaa Kolmos-Golfi TDI Variant. Mitä tarkastuskohteita kannattaa Volkkareista mitään tietämättömälle välitysmiehelle mainita evästykseksi noutomatkalle? Nimimerkillä Golfia säkissä ostamassa ...
User avatar
jmr
Posts: 1980
Joined: 26.12.2003 17:29
Location: Lahti
Contact:

Post by jmr »

Hyvä valinta :) Saatavana 90 tai 110 hp (1Z, AHU tai AFN) mallia. Ehdottomasti kannattaa tarkistaa kaikki kolhut, naarmut, takapään ruosteet, ovien alareunojen ruosteet. Jakohihnan vaihtoajankohta ja turbon toiminta.. Kannattaa keskittyä etsimään ehkä n. 100-150 tkm ajettua. 150 tkm ajetussa saattaa takaiskarit ja puslat olla vaihtokunnossa, mutta pakoputken takapöttö ei, toisin kuin suomi-autoissa. Jarrulevyt saattavat olla kierot, johtuen saksan nopeuksista. Vuonna -95 tuli monenmoisia uudistuksia ja loppupään vuosimallit 96 -99 saattavat olla ennennäkemättömän varusteltuja.

Varustetasoja on monenlaisia, ehtottomasti kannattaa ottaa ilmastoinnilla koska kohta suomessa ei saa enää yli 10t euron autoa myytyä ilman ilmastointia.
Audi A6
Ex: VW Golf III Variant 1.9 TDi '97 AHU
User avatar
1500A
Posts: 240
Joined: 4.2.2004 22:57
Location: Pyhtää
Contact:

Post by 1500A »

Kiitoksia! Jakoremmin vaihtoväli? 90tkm? Noin vähän Kolmonen saattaa olla harvinaisuus. Kolmonen siksi, että sen saa rekisteröityä pakettiautoksi pehmeillä penkeillä, Nelosta ei saa... Onko Kolmos-farkun viimeinen mallivuosi niinkin myöhäinen kuin '99?
turpo kiisseli

Post by turpo kiisseli »

Kannattaa myös pyytää kattomaan varaosia tuliaisiksi...

mm. se paljon puhuttu BOSHIN valmistama turbon solenoidi hässäkkä ?
auttakaas kaverit mulla on pää jäässä ja kyseisen härpättimen nimi hukassa... Se on aika kallis osanen täällä pohjolassa, mutta saksassa lienee halvempi... ???
User avatar
Tuoppi
Posts: 33
Joined: 12.2.2004 21:01
Location: Järvenpää

Post by Tuoppi »

Ei muuten onnistu rekisteröinti pakuksi jos suomesta ei löydy samalla tyyppikoodilla olevaa, joka on rekisteröity pakuksi.

Kannattaa ottaa selville toi tyyppikoodi maahantuojalta tai katsastuksen teknisestä neuvonnasta ennun kuin ostaa semmosen golffin, jos haluaa rekisteröidä pakuksi.

Omaani ei saa rekisteröityä kun kysyin, samalla tyyppikoodilla ei löydy suomesta rekisteröityä samanlaista autoa.

Kyllä harmittaa vähän kun dieselvero olis n. 100 euroa.
User avatar
jmr
Posts: 1980
Joined: 26.12.2003 17:29
Location: Lahti
Contact:

Post by jmr »

Joo ja Konit ehdottomasti kyytiin, maksavat siellä 422 eur / 4 kpl ja täällä yli 700 eur / 4 kpl.

Jakohihnan vaihtoväli on 90000 km ja se on vaihdettu yleensä n. 88 000 paikkeilla (ajoissa), ensimmäinen vaihto merkataan konepellin alle. Suurin osa kolmosista oli juuri 80 tkm - 250 tkm ajettuja siellä kun kattelin mobilesta. Yli 150 tkm ajettu auto alkaa olla saksalaiselle jätettä.
G3 Varianttia on valmistettu 94 - 99. Olisin itse halunnut -98 -mallisen, mutta sopivaa ei löytynyt.

Pistä välittäjälle kaikki mahdolliset toiveet mukaan, tärkeysjärjestyksessä. Toivo niitä varusteita, mm. penkinlämmittimet.

Omasta autostani on tarinaa tuolla:
http://koti.phnet.fi/jmr/golf3tdi/
ja
http://www.ultimatevw.com/autot/index.p ... 392&kuva=1

Antilla on myös Joker-varustetason tuonti G3:nen:
http://variantuning.com/anttis.htm
http://www.sunpoint.net/~typ2/autot/golf/
Last edited by jmr on 15.3.2004 6:52, edited 2 times in total.
Audi A6
Ex: VW Golf III Variant 1.9 TDi '97 AHU
User avatar
1500A
Posts: 240
Joined: 4.2.2004 22:57
Location: Pyhtää
Contact:

Post by 1500A »

Hienoa, lisää vaan vinkkejä!

Kolmosversion tyypistä löytyy pakettiautoversio, neloskorisesta ei.
User avatar
jmr
Posts: 1980
Joined: 26.12.2003 17:29
Location: Lahti
Contact:

Post by jmr »

Puhuin kokoajan kolmoskorisesta.
Audi A6
Ex: VW Golf III Variant 1.9 TDi '97 AHU
User avatar
1500A
Posts: 240
Joined: 4.2.2004 22:57
Location: Pyhtää
Contact:

Post by 1500A »

Juu kyllä, Tuoppi tuossa ylempänä puhui pakuksi rekisteröinnistä...
User avatar
jyrki
Posts: 499
Joined: 30.11.2003 20:37
Location: pieksämäki

Post by jyrki »

puhuko turpo kiisseli hukkaportista????? :?: :?:
Vw Golf Variant VI 1.6 TDI -10
User avatar
jmr
Posts: 1980
Joined: 26.12.2003 17:29
Location: Lahti
Contact:

Post by jmr »

1500A: jos pelkää ruuvaamista ja auto on vaikka alle 200 tkm ajettu, niin alkuperäisissä iskareissa on yläpäässä 7 mm kuusiokolo ja jälkiasennusiskareissa on 6 mm. Ne iskarit alkaa noissa kilometreissä olemaan jo loppu, ainakin takaa. Muutenkin kannattaa tarkkailla alkuperäisiä osia joita autosta vielä tehtaan jäljiltä löytyy.
Audi A6
Ex: VW Golf III Variant 1.9 TDi '97 AHU
User avatar
1500A
Posts: 240
Joined: 4.2.2004 22:57
Location: Pyhtää
Contact:

Post by 1500A »

Ilmamassamittariako (MAF) Sami tarkoitit?

Liittyykö tämä sama sellaiseen oireeseen, kuin havaitsin yhdessä koeajamasssani '99 110 hv TDI Passatissa - kun lähti pienellä nopeudella suurella vaihteella kiihdyttämään kaasu pohjassa, niin kesken kiihdytyksen auto ihan kuin lievästi 'veti henkeä', löysäs, ja sitten taas mentiin.
User avatar
MarkusK
Posts: 645
Joined: 1.12.2003 20:32
Location: Porvoo

Post by MarkusK »

Se turbon solenoidi hässäkkä on ahtopaineen solenoidi ja toinen tyypillenen vika kohde on tuo ilmamassamittari (MAF).
J.N
Posts: 222
Joined: 15.2.2004 13:05

Post by J.N »

B4 Passatti 110 heppasella TDi:llä ei varmaan myöskään olis pöljempi vaihtoehto?

Tosin ei niitä varmaan ole yhtä paljon tarjolla, kuin golperoita, mutta jonkunverran kai kuitenkin.

Varmaan saatavana suunileen samoilla varusteilla (?), mut ois isompi = enempi tiluksia ja sais varpilla pakuks... Tosin niistä pehmeistä penkeistä en ole varma, mutta sais kuitenkin... :roll:

Ite, jos saisin valita, niin ottaisin pasuunan, mutta enhän minä saakkaan valita... :D


[Edit.] Olipas taas turha postaus... Noh... tulipahan sanottua... :wink:
turpo kiisseli

Post by turpo kiisseli »

Itseasiassa tarkoitin vähän molempia, mutta tuo MAF, eli ilmamassamittari oli hieman hukassa...

Molemmissa on vikaa kuulemma ollut ja varaosat maksavat saksassa huomattavasti vähemmän. Eli kantsii ottaa kantoon jos menee käymään... senhän voi sitten vaikka myydä jos käyttöä itsellä ei olekkaan...


BR
User avatar
1500A
Posts: 240
Joined: 4.2.2004 22:57
Location: Pyhtää
Contact:

Post by 1500A »

Onko tietoa kyseisten nikaleitten varaosanumeroista? Osa sama sekä Golfissa että Passatissa TDI 90 hv vai onko versioeroja?

Totta, Pasaati olis paljon edustavampi, mutta noin 5-vuotias TDI-Passat on aikas lailla kalliimpi kuin vastaavan ikäinen Kolopallofarmari, valitettavasti...
User avatar
jmr
Posts: 1980
Joined: 26.12.2003 17:29
Location: Lahti
Contact:

Post by jmr »

turpo kiisseli: MAF ei ole ongelma näissä vanhemmissa (Golf III) TDI:ssä, kun näissä on Pierburgin MAF.
Audi A6
Ex: VW Golf III Variant 1.9 TDi '97 AHU
turpo kiisseli

Post by turpo kiisseli »

Ai... No meillä duunissa on parikin tollasta Passattia liisaripeleinä ja molemmista on kys. väkästin mennyt...

Pahoillani, mutta kokemukseni on vikaantumisen osalta 100%... :cry:

OTTAKAA huomioon että on tosiaan kokemusta vaan kahdesta autosta ! todellisuus voi olla tarua ihmeellisempi....
User avatar
jmr
Posts: 1980
Joined: 26.12.2003 17:29
Location: Lahti
Contact:

Post by jmr »

Se vikaantuva Boschin MAF on nelosgolffeissa ja samanikäisissä passateissa.
Audi A6
Ex: VW Golf III Variant 1.9 TDi '97 AHU
samip
Posts: 90
Joined: 12.2.2004 10:26
Location: Kuopio

Post by samip »

Ei se Boschin MAF:en vikaantuminen tarua ole vaan ihan silkkaa todellisuutta. Yleensä 150tkm:een mennessä se on enemmin tai vähemmin käyttökelvoton. Ei tätä kannata pelätä saatikka hypettää, ihan normaali kuluva osa. Tosin jos tilalle asentaa vastaavan Pierburgilaisen, voi alkaa puhua jo ilmeisen kulumattomasta osasta ja pääseepä vielä huomattavasti halvemmalla jos verrataan hintaa Boschin MAF:iin.
Pierburg MAF n.70e <-> Bosch MAF 200-300e.

Mitä tuohon ahtopaineensäätösolenoidiin (N75) tulee, niin ei sitä ihan suinpäin kannata ostaa. Erinäisiä oireita viallisesta kyllä tulee, mutta se on jo toinen juttu. Hajoaahan kaikki jossain vaiheessa. Tällä on hintaa myöskin n.70e.

Kummankin osan viallisuuden näkee helposti Vag-Comilla ja viallisen osan vaihtaa humanistikin itse.

P.S. Niin ja tuon B5 (10/96->00) Passatin saa pakuksi niillä orkkis takapenkeillä.
User avatar
1500A
Posts: 240
Joined: 4.2.2004 22:57
Location: Pyhtää
Contact:

Post by 1500A »

Miten nuo yllämainitut viat näkyy/tuntuu ajossa?
turpo kiisseli

Post by turpo kiisseli »

Tehot häviää täysin, kun ahdin on pois pelistä...
Matkanteko ei tosin katkea, mutta hevoset lähtee laitumelle. Kone on suunniteltu olemaan turbokone ja ahdin on pois pelistä, niin sillä ei kyllä kannata mitään tiukkoja ohituksia kuvitella tekevänsä.

Todellista tehon pudotusta en tiedä, mutta voisin kuvitella että ainakin 1/3-osa tosta 90:stä on poissa.... ?


BR
User avatar
miihkali
Posts: 933
Joined: 11.11.2003 9:07
Location: Siilinjärvi
Contact:

Post by miihkali »

samip puhuu asiaa.... Ja sekin solenoidiongelma saadaan pois ku pätkii ja tukkii vähän letkuja, niinku itte tein samipeen ohjeitten mukaan. Meno maistuu taas niinku ennen vanhaan.
Toi Pierburggi o maffina eri planeetalta ku Boschilainen.
- miihkali from Kuopio-

TeeDeeIiiPaku & avo Bemu
samip
Posts: 90
Joined: 12.2.2004 10:26
Location: Kuopio

Post by samip »

Vikojan ilmentymiä on niin monenlaisia, että miltei parempi kuin havaitsee ensin mahdollisen vian itse ja kysyy siihen neuvoa. Tosin aika hankalahan niitä on joskus sanallisesti kuvailla. Kulkupuoleenhan ne viat yleensä jollakin tapaa liittyvät.

Muun muassa FFP:ltä löytyy juttua näistä vioista ja niiden korjauksesta jonkin verran.

miihkali: Niin, taisit tulpata sen EGR:n, siihenhän on vielä ihan oma erillinen solenoidi? :wink:
Sille koko värkille on kyllä oikea paikka tallin hylly!
User avatar
miihkali
Posts: 933
Joined: 11.11.2003 9:07
Location: Siilinjärvi
Contact:

Post by miihkali »

Samip & Jopo eikös tässä alkas olla taas Kuopion kekkuleitten kaffen paikka? Pakottava tarve purkaa patoutuneita tuning-ajatuksia, ku kukaan ei mua ymmärrä, jos laittaa isompaa pakoputkee....heh!!!!!
- miihkali from Kuopio-

TeeDeeIiiPaku & avo Bemu
User avatar
jopo
Posts: 328
Joined: 23.11.2003 21:51
Location: Kuopio
Contact:

Post by jopo »

No kai meidänkin on miitti pidettävä kun noi etelän miehetkin niistä vauhkoo :!: Mut mulle ei ainakaan nyt viikonloppuna käy.
VR6 Syncro
Volvo V70R AWD
samip
Posts: 90
Joined: 12.2.2004 10:26
Location: Kuopio

Post by samip »

Kyllä käyp. Huomenna kävis oikeestaan mikä aika vaan :)
User avatar
jopo
Posts: 328
Joined: 23.11.2003 21:51
Location: Kuopio
Contact:

Post by jopo »

Mulle käy huomenna kans! Laittakaa paikka ja aika niin mä ilmestyn paikalle :!:
VR6 Syncro
Volvo V70R AWD
User avatar
miihkali
Posts: 933
Joined: 11.11.2003 9:07
Location: Siilinjärvi
Contact:

Post by miihkali »

Mie en taas pääse täl viikolla ollenkaan työkiireitten takia (yllätys, yllätys)... Entäs ens viikko?
- miihkali from Kuopio-

TeeDeeIiiPaku & avo Bemu
User avatar
jopo
Posts: 328
Joined: 23.11.2003 21:51
Location: Kuopio
Contact:

Post by jopo »

No mulle varmaan käy!
VR6 Syncro
Volvo V70R AWD
User avatar
lassi
Posts: 34
Joined: 16.3.2004 10:06
Location: Lappeenranta
Contact:

Lohkolämmittimen asennus?

Post by lassi »

Moro,

Osaisko joku sanoa, mitä maksaa lohkolämmitin asennuksineen '99 Passat Varianttiin? Olen ostamassa semmoista, tuontiauto siis, Italiasta. Niin ja kone on 1.8T.

Tarvitseeko muuten tuommoiseen vaihtaa akku? Tosin '99 ikäiseen voi jo muutenkin hyvillä mielin vaihtaa... mitään muita vaihtokohteita, että autolla pärjää pohjolan talvessa?

Eli hylkäsin USA-passat ostoaikeet, oikeestaan pelkästään sen pienemmän kilpipaikan takia :-) Aika hölmöä sinänsä, mutta omaan silmään semmoinen lyhyt kilpi on vähän hassun näköinen.

Kiitokset vastauksista,

-Lassi
J.N
Posts: 222
Joined: 15.2.2004 13:05

Re: Lohkolämmittimen asennus?

Post by J.N »

lassi wrote:mitään muita vaihtokohteita, että autolla pärjää pohjolan talvessa?
Eipäkai. Termostaatti voi olla kylmempi. Tosin viitaten muutamiin muihin tuontivehkeisiin, onko mahdollista, että laturi ja lämppärin kenno olisivat erilaisia vrt. "Suomi-auto" ja pitäisi vaihtaa...?
Last edited by J.N on 22.12.2004 22:46, edited 1 time in total.
kirurgi
Posts: 89
Joined: 21.1.2004 21:53
Location: Espoo
Contact:

Post by kirurgi »

mulle laitettiin lohkolämmitin ja sisäpistoke ja lämmitin kaikki DEFA
hinta asennuksineen €400
Älä unelmoi elämääsi vaan elä unelmaasi !!
Passat Variant 1.8I 20V -99
User avatar
lassi
Posts: 34
Joined: 16.3.2004 10:06
Location: Lappeenranta
Contact:

Post by lassi »

Kiitosta,

Kerrotko Kirurgi vielä missä sait tuohon hintaan asennukset?
Passat Variant 1.8T '99
samip
Posts: 90
Joined: 12.2.2004 10:26
Location: Kuopio

Post by samip »

MaxxJJ: Jos vakavalla mielin tuota ehdotit, niin oletkohan nyt oikeassa?

Lämppärin kennoa tuon ikäisessä Passatissa ei ole ollut kuin kahta mallia, toinen vasemmalta- toinen oikealta ohjattaviin malleihin. Fyysinen koko lienee aivan sama. Laturin koko taas riippuu yleisesti koneen koosta ja auton varustetasosta.
User avatar
jmr
Posts: 1980
Joined: 26.12.2003 17:29
Location: Lahti
Contact:

Re: Lohkolämmittimen asennus?

Post by jmr »

lassi wrote:Osaisko joku sanoa, mitä maksaa lohkolämmitin asennuksineen '99 Passat Varianttiin?
Defan lohkolämmitin varaosaliikkeessä/korjaamossa asennettuna 140 euroa (sis vastus, johto puskuriin ja johto tolppaan).
lassi wrote:Tarvitseeko muuten tuommoiseen vaihtaa akku?
No katot lukeeko siinä akussa alle 50 Ah tai yli 60 Ah, jos on suurempi ja hyvässä kunnossa niin miksi sitä kannattaisi vaihtaa. Omassa on ainakin ihan riittävä Exiden akku.
lassi wrote:Tosin '99 ikäiseen voi jo muutenkin hyvillä mielin vaihtaa... mitään muita vaihtokohteita, että autolla pärjää pohjolan talvessa?
Italian vehkeistä en tiedä, mutta aika harvoissa brasilian ym lämpimien maiden autoissa on pienempi lämmityskenno, eli jos talvella ei tarkene niin kannattaa ensin tutkia termostaatit ym.

Jos haluaa pelata varman päälle niin ainakin TDI-koneisissa kannattaa huohotinputken lämmitysvastus hankkia (osa 75 eur, asennettuna 150 eur).
Lisäksi joissakin passatin malleissa kannattaa talveksi ottaa pätkä ilmanputsarin putkea pois, jos maski tukkeutuu lumesta talvella, niin kone ei imaise ilmaa väärästä paikasta.
Audi A6
Ex: VW Golf III Variant 1.9 TDi '97 AHU
User avatar
jmr
Posts: 1980
Joined: 26.12.2003 17:29
Location: Lahti
Contact:

Re: Lohkolämmittimen asennus?

Post by jmr »

(tuplana tuli)
Last edited by jmr on 18.3.2004 22:46, edited 1 time in total.
Audi A6
Ex: VW Golf III Variant 1.9 TDi '97 AHU
J.N
Posts: 222
Joined: 15.2.2004 13:05

Post by J.N »

samip wrote:MaxxJJ: Jos vakavalla mielin tuota ehdotit, niin oletkohan nyt oikeassa?
Nii, en tiedä.

Lähinnä siltä pohjalta, mitä olen kuullut joskus yhdessä "merkki"-liikkeessä puhuttvan moisia liittyen mm. muutamiin Japanilais-valmisteisiin autoihin.

Ja kuulinpa kerran myös eräältä ihan oikean auto-asentajan sanovan "et niissä melkein kaikissa saksan autoissa on sellanen tulitikkuaskin kokonen lämppärin kenno..." niin siitä sit on vaan jääny mielikuva, että liekkö totta?
Last edited by J.N on 22.12.2004 22:50, edited 1 time in total.
User avatar
jmr
Posts: 1980
Joined: 26.12.2003 17:29
Location: Lahti
Contact:

Post by jmr »

MaxxJJ wrote:Ja kuulinpa kerran myös eräältä ihan oikean auto-asentajan sanovan "et niissä melkein kaikissa saksan autoissa on sellanen tulitikkuaskin kokonen lämppärin kenno..." niin siitä sit on vaan jääny mielikuva, että liekkö totta?
Hassuinta on että kun joku on saanut propagandan uppoamaan kansaan, niin sitä on vaikea kitkeä pois.
Tuontiautoista puuttuu yleensä aina: lohkolämmitin, nastalliset talvirenkaat ja volkkareista huohotinputken vastus (puuttuu muuten monesta suomiautoistakin).
Lisäksi osasta puuttuu penkinlämmittimet, lampunpesimet.
Lämppärin kenno oli erilainen jossakin 70-luvun mallista, joka oli tarkoitettu jonnekin etelä-amerikan markkinoille.
Audi A6
Ex: VW Golf III Variant 1.9 TDi '97 AHU
Post Reply