Cruise ja ajotietokone toimimaan?

Kaikki tekniikkaan liittyvä
/TuomoL
Posts: 1
Joined: 5.2.2004 11:58
Location: LAHTI

Cruise ja ajotietokone toimimaan?

Post by /TuomoL »

Pitääkö kuulemani asia paikkansa - 3B TDI:n vakionopeudensäädin ja ns. ajotietokone saadaan käyttöön vain viikset vaihtamalla?

Faktatietoa kaipaan. Mutua tuntuu löytyvän useammalta. ;)
User avatar
MarkusK
Posts: 645
Joined: 1.12.2003 20:32
Location: Porvoo

Post by MarkusK »

Vakionopeuden säätimen saa toimimaan vaihtamalla viiksen ja mahdollisesti voi joutua lisäämään siihen kuuluvan johtosarjan. Sitten se on vielä aktivoitava vagcom:in avulla. Ajotietokoneen lisäämisestä en tiedä.
User avatar
lassi
Posts: 34
Joined: 16.3.2004 10:06
Location: Lappeenranta
Contact:

Post by lassi »

Itsellä on tuossa tulevassa passatissa ajotietokone, mutta ei cruisea. Olisikohan tuo iso homma pistää toimimaan? Eli romikselta joku sopiva viiksi ja VAG-COM kiinni? Onko joku tehnyt vastaavaa tempausta, entä mistähän löytäisi hemmon joka osaisi tehdä nuo tietokoneen asetukset ja edullisesti?
Passat Variant 1.8T '99
mla
Admin
Posts: 410
Joined: 3.1.2004 19:11
Location: Lempäälä

Post by mla »

Eikös ajotietokoneen toimimaan saaminen vaadi mittariston vaihtoa sitä tukevaan malliin - näin muistelisin jostain lukeneeni.

Cruisea varten voi joutua vetämään johtoja ja lisäämään jotain muita 'härppeitä' riippuen auto mallista. Pelkkä viiksen vaihto ja VAGComilla aktivointi eivät aina riitä.
kirurgi
Posts: 89
Joined: 21.1.2004 21:53
Location: Espoo
Contact:

Post by kirurgi »

mites mulla kun on Passat 3B -99 niin siinä on kierros ja nopeuslukumittarin välissä se neliön muotoinen palkki pitäskö siinä lukee jotain esim. aina kun käynnistää auton? Sellanen plugi sittin löytyy etupenkkien välistä kolikkokupin alta.
Älä unelmoi elämääsi vaan elä unelmaasi !!
Passat Variant 1.8I 20V -99
samip
Posts: 90
Joined: 12.2.2004 10:26
Location: Kuopio

Post by samip »

Täältä löytyy ohjeita monen VAG:in vakkariasennuksiin:
Cruisen asennusta

TDI Mk3 Golfiin ja B4 Passattiin tuo homma on erityisen helppo.
Multa löytys yks ylimääränen uusi käyttämätön johtosarjakin, siis samat liittimet/liitinkotelot kuin tuolla sivulla.

Seat Clubin sivuilla taisi olla jotain ohjetta cruisen asennuksesta Leoniin suomeksi. Ehkäpä sovellettavissa muihinkin uudempiin TDI VAG:hin tuon em. asennuslinkin avulla.
User avatar
jyrki
Posts: 499
Joined: 30.11.2003 20:37
Location: pieksämäki

Post by jyrki »

kirurgi: se plugi on testerille!!
Vw Golf Variant VI 1.6 TDI -10
Jarsci
Posts: 18
Joined: 10.1.2004 21:14
Location: Vantaa

Post by Jarsci »

Selvittelin aikoinaan tuota ajotietokoneen lisäämistä Golf 4:seen, ja ilmeni että viiksen lisäksi pitäisi vaihtaa koko mittaristo ja polttoainetankinanturi kulutuksen mittausta varten ja ties mitä muitakin antureita ja johtoja olisi joutunut lisäämään, joten itse ainakin luovuin koko ajatuksesta koska taitaa joutua varamaan aika paljon rahaa, tupakkaa ja hermoja jos meinaa kyseisen härvelin jälkikäteen hommata..
mla
Admin
Posts: 410
Joined: 3.1.2004 19:11
Location: Lempäälä

Post by mla »

FFP:n puolelta löytyi linkki jonkinlaisiin ohjeisiin miten saa ajotietokoneen jälkikäteen asennettua, en itse koittanut, joten en tiedä toimiiko :)
http://forums.tdiclub.com/showflat.php? ... o=&fpart=1
User avatar
mkaskine
Posts: 170
Joined: 6.9.2006 12:45
Location: Salo
Contact:

Post by mkaskine »

onkos tästä nyt uutta varmaa tietoa jollain??
Itselläni siis -98 passat jossa on ajotietokone mutta cruise puuttuu, riittääkö pelkkä viiksen vaihto +VAGcom vai pitääkö johdotusta muuttaa?
VW Golf III GT TDI +81kw, Garrett 1749va, PP502, Evry....
User avatar
Harri
Posts: 190
Joined: 25.1.2006 18:24
Location: Helsinki
Contact:

Post by Harri »

- Viiksen vaihto
- Johtosarja viikselle
- Aktivointi VAG-COM:illa

Ja vakkari toimii.

Esim meiltä, OEM- jälkiasennussarja kuvitettuine ohjeineen: http://www.slamit.net/product_info.php? ... ts_id=3549

Saatavilla myös Passat 3B(G)
S3SP Oettinger, 500 Abarth Novitec- http://www.slamit.net
Kale
Posts: 969
Joined: 23.4.2004 8:11
Location: Riihimäki

Post by Kale »

Salettia tietoa löytyy kyllä. Viiksen asennuksen ja vag-com enabloinnin lisäksi tarvitsee asentaa erillinen johtosarja viikseltä sulkerasialle ja siitä eteenpäin ohjainboksille. Linkissä kuvalliset ohjeet toiminnon suorittamiseksi golffiin. Passatin asennus poikkeaa vain ohjainboksin piuhoituksen osalta. Kahe voi laittaa kyseisen operaation passattiin suorittaneena tarkempaa ohjetta ja linkkiä passatin ohjeeseen jos sellainen löytyy.
http://homepage.ntlworld.com/dgace/cruise_control.htm
kahe
Posts: 231
Joined: 16.9.2005 11:51
Location: Riihimäki

Post by kahe »

Hakua kun käyttää niin löytyy tietoa ja paljon, täältä tai ffp:stä, esim:

http://variantuning.com/phpbb/viewtopic ... highlight=
http://variantuning.com/phpbb/viewtopic ... highlight=

Tuolta löytyy ohjetta Passattiin:
http://www.christiantena.pwp.blueyonder ... i/ccs.html

Jossain oli ohje ihan Passattiin skannattuna nähtävillä. Vanhempaan malliin löytyy kytkentävärit suoraan Haynes korjausoppaasta ja noista linkeistäkin kai. Uudemmassa oli eri liittimessä vaan ne johdot. Hankalassa paikassa ovat, joten laittelin itse suoraan johtoihin rinnalle kiinni. Säästyi paljon tupakkia, vaikken poltakaa. Mulle viiksen myyjä kertoi, että tulee ongelmia tuon uudemman viiksen kanssa niissä vanhemmissa malleissa, joissa pitäisi käyttää vanhempaa viikseä. Saattaa kuulemma esiintyä omituisia ongelmia.
User avatar
Markku Duus
Posts: 369
Joined: 4.9.2006 17:03
Location: Kuopio

Post by Markku Duus »

Mainos tähän väliin. Multa löytyis vakkarin viiksi tdi passattiin. Uusi VW:n alkuperäinen setti. Pistäkää kyselyä jos tarvetta on.
VW Cross Touran 2.0 TDI -08 125kW
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Tuli Laakkoselta tänään postia jonka mukaan myös bensakoneiseen Passattiin saisi Cruiseviiksen hankittua jälkiasennuksena, 272 euroa asennettuna.

Lehdestä luettuna:

Passat 3B bensa vm 01-04, 3B0 998 527C

Saattaisi melkeinpä kiinnostaa, mutta sitten tuli mieleen että mitä mahtaisi T-S-I versio maksaa?
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Ei se mikään mahdoton homma oo varmaan kokemattomallekkaan. Itse oon noita laittanut useampia, eli omasta mielestä se ei ainakaan oo mikään paha homma.. Siinä vakkarisarjassa tulee kuvitetut ohjeet mukana, niillä pärjää kyllä. Ei tosin suomeksi mutta kuitenkin.

Toi cruisen asennus riippuu vähän moottorista ja automallista. Esimerkiksi TDI koneiseen 4 golffiin ei tarvi vetää kuin johdot siihen vesikaukalossa olevaan liittimeen asti, siitä moottorin ohjainlaitteelle on olemassa valmis johdotus. Bensakoneisissa sitä ei ole ja joutuu johdot vetämään vielä siitä liittimeltä moottorin ohjainlaitteelle. Ja siihenkään ei käy mikä tahansa johto vaan täytyy olla pirun ohutta että se yleensäkin mahtuu sinne ecu:n liittimen pinneihin.

Uudessa A3 ja Golf V ei välttämättä tarvi mitään muuta kuin sen viiksen. Joissain on ollut se yksi vaadittava johto siellä jo valmiinakin, joissain sitten taas ei. Ja jotkut vaatii sen ohjauspilarin ohjainlaitteen ja jotkut ei. Tapauskohtaisia juttuja.

Ottakaa kuitenkin huomioon, että vanhempiin vaijerikaasullisiin autoihin ei päde nuo ohjeet, että viiksi ja johtosarja kiinni ja cruisen aktivointi. Sähkökaasullisissa se käy todella helposti.

Tohon ajotietokoneen jälkiasennukseen ei mulla oo minkäänlaista tietoa, menee varmaan hankalaksi(Lue=kalliiksi), että kaikki saa pelaamaan yhteen.

AjH, jos päätät itse sen asentaa, niin neuvon kyllä jos tulee joku hankala paikka eteen.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
colour concept
Posts: 337
Joined: 15.9.2004 20:55
Location: Äänekoski / Siilinjärvi
Contact:

Post by colour concept »

Ei kannata tosiaankaan asentamisesta maksaa.

Itsekkin olen puolen kymmentä laitella eri vehkeisiin ja helppo homma on.
BMW 320 Coupe
VW Vento
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

No kun kokemusta on asiasta niin olisihan hienoa jos jonkinlaista ohjetta, manuaalia suorastaan ja tietysti kuvien kanssa saisi?
Viiksi taitaa olla ainoa varsinainen osa mitä tuossa tarvitaan, loppu piuhaa ja työtä?
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

AjH wrote:Viiksi taitaa olla ainoa varsinainen osa mitä tuossa tarvitaan, loppu piuhaa ja työtä?
Juurikin näin. Mutta jos ostat sen alkuperäisen cruise-sarjan niin siinä tulee ohjeet mukana, jonkinlaisilla kuvilla.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Kale
Posts: 969
Joined: 23.4.2004 8:11
Location: Riihimäki

Post by Kale »

Siis viiksen lisäksi tarvitaan johtosarja joka kustantaa noin 30 euroa ja nykyään ei taida saada enää erikseen vaan molemmat tulee samassa paketissa.
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Näinhän se menee. Ja sitä johtosarjaa ei edes kannata yrittää tehdä itse.. Eli kannattaa ostaa se sarja.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Noksu
Posts: 30
Joined: 29.7.2006 20:58
Location: Paimio

Post by Noksu »

Ite olen kyhännyt TDI Pasuunaani vakkarin joka pelittää parilla nappulalla. Johdotukset vedin itse ECU:lta ja kytkin ne kahteen nappiin (set/- ja res/+) ja ryöstö vielä sulaketaulusta. Homma kesti noin tunnin verran jonka päälle Cruisen aktivointi merkkihuollossa. Osta tuli maksamaan 10€ kytkimet + pari hullua euroa voi laskea piuhoihin. Liike otti 15€ aktivoinnista.

Ite tykkään enemmän nappuloista jotka piilotin keskikonsolin tuhkakupin pohjalle (itse kuppi poistettu). Viiksessä tulee aina sähellettyä pitkät päälle tai muuta vastaavaa ja on mielestäni muutenkin helpompi käsitellä nappuloilla.
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

No jos itelleen tekee niin ei kai siinä sitten mitään.. Mutta jos mä olisin ostamassa autoa missä on vakkari sähelletty jollain omatekemällä nappulalla, niin en kyllä antaisi sille minkäänlaista arvoa... Sori nyt vaan, mutta tää on mun mielipiteeni. Ei herneitä..
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Noksu
Posts: 30
Joined: 29.7.2006 20:58
Location: Paimio

Post by Noksu »

Olen aikasemminkin huomannut että porukka jakautuu melko kahtia tämän alkuperäisen cruisen ja oman kytkennän välillä. Periaatehan on ihan sama kuin alkuperäisessä cruisessa, voi vaikka laittaa samalaisen keinukytkimen kuin vakiossa. Itsekkin tuon tein juuri sillä tavalla että jos joskus menee pasuuna myyntiin niin saa poistettua ilman mitään näkyviä jälkiä. Liitäntä on ECU:n päässä täysin vastaava normaaliin cruiseen. Ei herneitä, jokainen tyylillään... :wink:
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

No yksi kysymys aiheeseen vielä on, mitä toi viiksipaketti sitten kustantaa?
Kaveri on Laakkosen Audi-puolella hommissa niin saisin varmaan ton aktivoinnin "sopivasti".
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Kale
Posts: 969
Joined: 23.4.2004 8:11
Location: Riihimäki

Post by Kale »

Eiköhän se hinta huitele siellä reilussa satasessa? Arvio 115€.
User avatar
colour concept
Posts: 337
Joined: 15.9.2004 20:55
Location: Äänekoski / Siilinjärvi
Contact:

Post by colour concept »

70-100€ vaggilaisesta riippuen
BMW 320 Coupe
VW Vento
Kale
Posts: 969
Joined: 23.4.2004 8:11
Location: Riihimäki

Post by Kale »

Sisältääkö tuo johtosarjaa? Jossain vaiheessa mainostivat 85€ mutta siihen johtosarja kustansi ~30€ päälle.
timpsula
Posts: 65
Joined: 30.3.2006 12:02
Location: Kainuu

Post by timpsula »

Tällä viikolla luukusta tipahtaneen merkkiliikkeen mainoksen mukaan vakionopeudensäädin asennettuna noin 250 euroa, en muista ihan tarkkaa summaa. Viiksi kustantaa tuon 85 euroa ja loput töitä.
Golf Variant 1,9 TDI ATD 2003
User avatar
Jouni
Posts: 155
Joined: 6.4.2004 9:40
Location: Tornio

Post by Jouni »

Saksasta viiksi johtosarjoineen 60 - 70 eur kotia toimitettuna sisältäen postikulut 6,90. Esim http://search.ebay.de/_W0QQsassZvw-audi-speziQQhtZ-1 ,jos ei voita huutoa ei kumminkaan kannata tarjota yli 60 eur, myyjä myy kumminkin huutajalle toisen samanlaisen paketin. (nopea toimitus, tilasin itse tuolta)
Kale
Posts: 969
Joined: 23.4.2004 8:11
Location: Riihimäki

Post by Kale »

Löytyy myös AHW:ltä hintaan 59,90 + postit.
http://www.ahw-shop.de/
User avatar
colour concept
Posts: 337
Joined: 15.9.2004 20:55
Location: Äänekoski / Siilinjärvi
Contact:

Post by colour concept »

Kale wrote:Sisältääkö tuo johtosarjaa? Jossain vaiheessa mainostivat 85€ mutta siihen johtosarja kustansi ~30€ päälle.

Kyllä on kaikki tarvittaava tullu aina mukana.

Viimesen sarjan ostosta on kyllä n. puoli vuotta
BMW 320 Coupe
VW Vento
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

timpsula wrote:Tällä viikolla luukusta tipahtaneen merkkiliikkeen mainoksen mukaan vakionopeudensäädin asennettuna noin 250 euroa, en muista ihan tarkkaa summaa. Viiksi kustantaa tuon 85 euroa ja loput töitä.
Viiksi 85 + johtosarja about 30, tai sitten 70-100 euroa. Noh aika liki sama tuosta tulee.

Se asennustarjous oli 272 euroa, lukee tuolla ylempänä...

Kyllähän tossa näyttäisi ite tehden tuntirahoille pääsevän :)
Tuolta AHW:lta tuon voisi vaikka tilatakkin. Nooh, katsoo nyt jahka kerkiää kun noi ei varmasti katoa ihan justiin myynnistä.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
timpsula
Posts: 65
Joined: 30.3.2006 12:02
Location: Kainuu

Post by timpsula »

Jep, palkoille tosiaan pääsisi. Kun vain uskaltaisi ryhtyä itse ropeloimaan. :wink:
Golf Variant 1,9 TDI ATD 2003
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Totta, ihan samaa mietin kun siinä toi ratin irroitushomma on. Se on oikeastaan ainoa mikä on "vaikeaa" kun on se airbag. Ja oon kyllä noiden bagirattien kanssa pelannut, että ei siinä, mutta se bagi on siellä kuitenkin. Kalliskin vielä jos vahinko käy.

Toisaalta tietysti tätä aiemmin mainittua Laakkostuttua voisi nakittaa... :twisted:
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Kale
Posts: 969
Joined: 23.4.2004 8:11
Location: Riihimäki

Post by Kale »

Ei siinä bägin irroituksessa mitään ihmeellistä ole. Varovasti vaan tekee ohjeiden mukaan. Aika tumpelo saa olla jos bägin saa rikottua.
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

No ei siinä mitään vaikeeta oo siinä bagin irrotuksessa, jos tietää mitä tekee. Mutta kuitenkaan ei sitä viitti ihan kaikille suositella.... Tiedätte varmaan mitä tarkotan :lol:
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
variant01
Posts: 1
Joined: 31.3.2007 18:28
Location: lohja

Cruisen liitännät...

Post by variant01 »

Golf IV (AZD) ECUn pinnit.
Tsekkasin ton 121pin:n liittimen ja näyttäs siltä että siihen ei cruisen tarvitseville pinneille mene karvoja ollenkaan. Eli pitääkö tuo liitin purkaa jotta niihin pinneihn voi johdot liittää? Ja miten se liitin puretaan?

Näyttäs siltä että oikeat pinnit välille ecu - T10 on noi 75-1, 57-2, 38-3, 76-9

www.theresias.com/tutorials/1j_gra.htm

Ja vielä, onko kukaan tilannut tuolta www.autoschultz-shop.de :stä tuota bensa-mallin viikseä? Eli kiinnostas sisältyykö siihen pakettiin myös nämä Ecu-T10 välin piuhat?
kozel
Posts: 6
Joined: 17.2.2007 19:07
Location: Helsinki

Post by kozel »

Veljen -97 (3b) TDI pasuunassa oli jo valmiiksi aktivoituna tuo viiksi.
Viiksi ja johtosarja makso 75e johtosarjoineen VW-Auto:n tiskiltä...
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Uusissa autoissa on muuten melko paljon ohjelmointivirheitä. Oli tossa uus caddy missä oli ohjauspylvään ohjainlaitteen koodaukset aivan perseellään, ei toiminut riikkarit yms. Ja välillä on ilmastointi koodattu moottorin ohjainlaitteelle, vaikka sitä ei ole jne..
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
Alkaline
Posts: 315
Joined: 20.4.2008 9:57
Location: Tampere

ohjeesta

Post by Alkaline »

Onko siis siinä slamit.netin ohjeessa myös ratin/airbagin irroitusohjeet yms relevantti tieto.


Niinkun kaverini janne 80 sanoi aikanaan että vähän jännäkakka housussa saa irrottaa airbägiä!!!
Se joka parhaiten nauraa saa panna Lauraa...

Passat variant -13 tsi dsg
pebe
Posts: 35
Joined: 19.10.2007 14:44
Location: Keski-Suomi

Post by pebe »

tässä vielä ohjeistusta vakkarille G4 ja Bora TDi, saattoi olla jo ko. linkki ylempänä, en jaksanut lukea jokaista viestiä:
http://www.pajalle.com/howto.php?id=001&lang=fi

Eli pääasiassa joko akunkenkä irti tai avaimet kauaksi. Itse asensin vakkarin ja JK housussa ratti irti, hyvin onnistui ja hengissä ollaan.
kahe
Posts: 231
Joined: 16.9.2005 11:51
Location: Riihimäki

Post by kahe »

pebe wrote:Eli pääasiassa joko akunkenkä irti tai avaimet kauaksi. Itse asensin vakkarin ja JK housussa ratti irti, hyvin onnistui ja hengissä ollaan.
Tuota aina olen ihmetellyt ohjeista, että miten ilman avaimia saa sen ratin käännettyä puolelta toiselle, kun reiät ovat siellä reunoilla ja reikä pitää saada mittariston kohdalle. Mulla ainakin menis ratti lukkoon. Noin kuusi kertaa olen jo repinyt omasta airbagin irti, eikä siinä ole kyllä mitään ihmeellistä, kunhan pitää akunkengän irti riittävän kauan. Joku kerta ei suostunut ruuvari osuun sopivasti ja puoli tuntia tappelin sen kanssa.
ryynänen
Posts: 119
Joined: 7.3.2009 21:36
Location: Kempele/Oulu

Post by ryynänen »

onko tuossa vm-97 afn, 11oheppasessa, nyt sähkö vai vaijerikaasu? miten vaikee se vakkari nyt sit on asentaa.
Volkswagen Golf Variant 1.8 Turbo
Patu
Posts: 370
Joined: 25.8.2008 10:20
Location: Etelä-Pohjanmaa

Post by Patu »

ryynänen wrote:onko tuossa vm-97 afn, 11oheppasessa, nyt sähkö vai vaijerikaasu? miten vaikee se vakkari nyt sit on asentaa.
En tiedä onko sähkö vai vaijerikaasu vaikka mun ex.auto sellanen olikin mutta vaihdat vaan viiksen ja sitten aktivoit VAG:comilla sen vakkarin päälle niin jo toimii. Se viiksen vaihto vaatii ratin irroituksen ja hieman pientä jumppaa mutta ei ylivoimainen tehtävä jos itse tekee.
Se vaan nyt on tyhmää ajaa hiljaa.
ryynänen
Posts: 119
Joined: 7.3.2009 21:36
Location: Kempele/Oulu

Post by ryynänen »

Patu wrote:
ryynänen wrote:onko tuossa vm-97 afn, 11oheppasessa, nyt sähkö vai vaijerikaasu? miten vaikee se vakkari nyt sit on asentaa.
En tiedä onko sähkö vai vaijerikaasu vaikka mun ex.auto sellanen olikin mutta vaihdat vaan viiksen ja sitten aktivoit VAG:comilla sen vakkarin päälle niin jo toimii. Se viiksen vaihto vaatii ratin irroituksen ja hieman pientä jumppaa mutta ei ylivoimainen tehtävä jos itse tekee.
säkö sait sen silleen toimimaan??
Volkswagen Golf Variant 1.8 Turbo
Patu
Posts: 370
Joined: 25.8.2008 10:20
Location: Etelä-Pohjanmaa

Post by Patu »

ryynänen wrote:
Patu wrote:
ryynänen wrote:onko tuossa vm-97 afn, 11oheppasessa, nyt sähkö vai vaijerikaasu? miten vaikee se vakkari nyt sit on asentaa.
En tiedä onko sähkö vai vaijerikaasu vaikka mun ex.auto sellanen olikin mutta vaihdat vaan viiksen ja sitten aktivoit VAG:comilla sen vakkarin päälle niin jo toimii. Se viiksen vaihto vaatii ratin irroituksen ja hieman pientä jumppaa mutta ei ylivoimainen tehtävä jos itse tekee.
säkö sait sen silleen toimimaan??
Juuh.
Se vaan nyt on tyhmää ajaa hiljaa.
Kale
Posts: 969
Joined: 23.4.2004 8:11
Location: Riihimäki

Post by Kale »

Ja mitään piuhaa ei tarvinut vetää ohjainboksille?
ryynänen
Posts: 119
Joined: 7.3.2009 21:36
Location: Kempele/Oulu

Post by ryynänen »

Njoniin tuossa aloin katteleen tuota vakkarin asennusta vihdoin ja viimein, no hommahan tyssäs heti siihen ratin irrotukseen ku ei sopivaa avainta löytyny. Noh, sen varmaankin kaupasta löytää, mut lähinnä aloin tiedusteleen jo hyvissä ajoin, et ku siinä johtosarjassa on se liitin joka tulee siihen viikseen kiinni ja sit on se toisen pään nippu joka tulee sinne ecun suuntaan, ni sit siitä puolivälistä haarautuu sellanen musta/sininen johto jossa joku muoviliitin hässäkkä, eli mihinhän se pitäs. tuossa vielä kuva ko. haaroituksesta.
Image[/img]
Volkswagen Golf Variant 1.8 Turbo
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Se on virtajohto. Eli mistä vaan saat 15 virran niin siihen kiinni. Sulakerasialta ainakin löytyy.
Toi liittimen käyttö ei tietysti ole välttämätöntä. Ite oon lähes joka kerta jättänyt sen käyttämättä.
Se liitinhässäkkä on sen takia jos yhtään sulakepaikkaa ei ole vapaana, niin kun sulakerasialta irrottaa yhden johdon, niin sen voi kytkeä tuohon muoviliittimeen ja muoviliittimestä lähtevä johto sen paikalle mikä pois otettiin. Ryöstäjä, toisin sanoen.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Post Reply