Cruise ja ajotietokone toimimaan?
Cruise ja ajotietokone toimimaan?
Pitääkö kuulemani asia paikkansa - 3B TDI:n vakionopeudensäädin ja ns. ajotietokone saadaan käyttöön vain viikset vaihtamalla?
Faktatietoa kaipaan. Mutua tuntuu löytyvän useammalta.
Faktatietoa kaipaan. Mutua tuntuu löytyvän useammalta.
Itsellä on tuossa tulevassa passatissa ajotietokone, mutta ei cruisea. Olisikohan tuo iso homma pistää toimimaan? Eli romikselta joku sopiva viiksi ja VAG-COM kiinni? Onko joku tehnyt vastaavaa tempausta, entä mistähän löytäisi hemmon joka osaisi tehdä nuo tietokoneen asetukset ja edullisesti?
Passat Variant 1.8T '99
mites mulla kun on Passat 3B -99 niin siinä on kierros ja nopeuslukumittarin välissä se neliön muotoinen palkki pitäskö siinä lukee jotain esim. aina kun käynnistää auton? Sellanen plugi sittin löytyy etupenkkien välistä kolikkokupin alta.
Älä unelmoi elämääsi vaan elä unelmaasi !!
Passat Variant 1.8I 20V -99
Passat Variant 1.8I 20V -99
Täältä löytyy ohjeita monen VAG:in vakkariasennuksiin:
Cruisen asennusta
TDI Mk3 Golfiin ja B4 Passattiin tuo homma on erityisen helppo.
Multa löytys yks ylimääränen uusi käyttämätön johtosarjakin, siis samat liittimet/liitinkotelot kuin tuolla sivulla.
Seat Clubin sivuilla taisi olla jotain ohjetta cruisen asennuksesta Leoniin suomeksi. Ehkäpä sovellettavissa muihinkin uudempiin TDI VAG:hin tuon em. asennuslinkin avulla.
Cruisen asennusta
TDI Mk3 Golfiin ja B4 Passattiin tuo homma on erityisen helppo.
Multa löytys yks ylimääränen uusi käyttämätön johtosarjakin, siis samat liittimet/liitinkotelot kuin tuolla sivulla.
Seat Clubin sivuilla taisi olla jotain ohjetta cruisen asennuksesta Leoniin suomeksi. Ehkäpä sovellettavissa muihinkin uudempiin TDI VAG:hin tuon em. asennuslinkin avulla.
Selvittelin aikoinaan tuota ajotietokoneen lisäämistä Golf 4:seen, ja ilmeni että viiksen lisäksi pitäisi vaihtaa koko mittaristo ja polttoainetankinanturi kulutuksen mittausta varten ja ties mitä muitakin antureita ja johtoja olisi joutunut lisäämään, joten itse ainakin luovuin koko ajatuksesta koska taitaa joutua varamaan aika paljon rahaa, tupakkaa ja hermoja jos meinaa kyseisen härvelin jälkikäteen hommata..
FFP:n puolelta löytyi linkki jonkinlaisiin ohjeisiin miten saa ajotietokoneen jälkikäteen asennettua, en itse koittanut, joten en tiedä toimiiko
http://forums.tdiclub.com/showflat.php? ... o=&fpart=1
http://forums.tdiclub.com/showflat.php? ... o=&fpart=1
- Viiksen vaihto
- Johtosarja viikselle
- Aktivointi VAG-COM:illa
Ja vakkari toimii.
Esim meiltä, OEM- jälkiasennussarja kuvitettuine ohjeineen: http://www.slamit.net/product_info.php? ... ts_id=3549
Saatavilla myös Passat 3B(G)
- Johtosarja viikselle
- Aktivointi VAG-COM:illa
Ja vakkari toimii.
Esim meiltä, OEM- jälkiasennussarja kuvitettuine ohjeineen: http://www.slamit.net/product_info.php? ... ts_id=3549
Saatavilla myös Passat 3B(G)
S3SP Oettinger, 500 Abarth Novitec- http://www.slamit.net
Salettia tietoa löytyy kyllä. Viiksen asennuksen ja vag-com enabloinnin lisäksi tarvitsee asentaa erillinen johtosarja viikseltä sulkerasialle ja siitä eteenpäin ohjainboksille. Linkissä kuvalliset ohjeet toiminnon suorittamiseksi golffiin. Passatin asennus poikkeaa vain ohjainboksin piuhoituksen osalta. Kahe voi laittaa kyseisen operaation passattiin suorittaneena tarkempaa ohjetta ja linkkiä passatin ohjeeseen jos sellainen löytyy.
http://homepage.ntlworld.com/dgace/cruise_control.htm
http://homepage.ntlworld.com/dgace/cruise_control.htm
Hakua kun käyttää niin löytyy tietoa ja paljon, täältä tai ffp:stä, esim:
http://variantuning.com/phpbb/viewtopic ... highlight=
http://variantuning.com/phpbb/viewtopic ... highlight=
Tuolta löytyy ohjetta Passattiin:
http://www.christiantena.pwp.blueyonder ... i/ccs.html
Jossain oli ohje ihan Passattiin skannattuna nähtävillä. Vanhempaan malliin löytyy kytkentävärit suoraan Haynes korjausoppaasta ja noista linkeistäkin kai. Uudemmassa oli eri liittimessä vaan ne johdot. Hankalassa paikassa ovat, joten laittelin itse suoraan johtoihin rinnalle kiinni. Säästyi paljon tupakkia, vaikken poltakaa. Mulle viiksen myyjä kertoi, että tulee ongelmia tuon uudemman viiksen kanssa niissä vanhemmissa malleissa, joissa pitäisi käyttää vanhempaa viikseä. Saattaa kuulemma esiintyä omituisia ongelmia.
http://variantuning.com/phpbb/viewtopic ... highlight=
http://variantuning.com/phpbb/viewtopic ... highlight=
Tuolta löytyy ohjetta Passattiin:
http://www.christiantena.pwp.blueyonder ... i/ccs.html
Jossain oli ohje ihan Passattiin skannattuna nähtävillä. Vanhempaan malliin löytyy kytkentävärit suoraan Haynes korjausoppaasta ja noista linkeistäkin kai. Uudemmassa oli eri liittimessä vaan ne johdot. Hankalassa paikassa ovat, joten laittelin itse suoraan johtoihin rinnalle kiinni. Säästyi paljon tupakkia, vaikken poltakaa. Mulle viiksen myyjä kertoi, että tulee ongelmia tuon uudemman viiksen kanssa niissä vanhemmissa malleissa, joissa pitäisi käyttää vanhempaa viikseä. Saattaa kuulemma esiintyä omituisia ongelmia.
- Markku Duus
- Posts: 369
- Joined: 4.9.2006 17:03
- Location: Kuopio
Tuli Laakkoselta tänään postia jonka mukaan myös bensakoneiseen Passattiin saisi Cruiseviiksen hankittua jälkiasennuksena, 272 euroa asennettuna.
Lehdestä luettuna:
Passat 3B bensa vm 01-04, 3B0 998 527C
Saattaisi melkeinpä kiinnostaa, mutta sitten tuli mieleen että mitä mahtaisi T-S-I versio maksaa?
Lehdestä luettuna:
Passat 3B bensa vm 01-04, 3B0 998 527C
Saattaisi melkeinpä kiinnostaa, mutta sitten tuli mieleen että mitä mahtaisi T-S-I versio maksaa?
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Ei se mikään mahdoton homma oo varmaan kokemattomallekkaan. Itse oon noita laittanut useampia, eli omasta mielestä se ei ainakaan oo mikään paha homma.. Siinä vakkarisarjassa tulee kuvitetut ohjeet mukana, niillä pärjää kyllä. Ei tosin suomeksi mutta kuitenkin.
Toi cruisen asennus riippuu vähän moottorista ja automallista. Esimerkiksi TDI koneiseen 4 golffiin ei tarvi vetää kuin johdot siihen vesikaukalossa olevaan liittimeen asti, siitä moottorin ohjainlaitteelle on olemassa valmis johdotus. Bensakoneisissa sitä ei ole ja joutuu johdot vetämään vielä siitä liittimeltä moottorin ohjainlaitteelle. Ja siihenkään ei käy mikä tahansa johto vaan täytyy olla pirun ohutta että se yleensäkin mahtuu sinne ecu:n liittimen pinneihin.
Uudessa A3 ja Golf V ei välttämättä tarvi mitään muuta kuin sen viiksen. Joissain on ollut se yksi vaadittava johto siellä jo valmiinakin, joissain sitten taas ei. Ja jotkut vaatii sen ohjauspilarin ohjainlaitteen ja jotkut ei. Tapauskohtaisia juttuja.
Ottakaa kuitenkin huomioon, että vanhempiin vaijerikaasullisiin autoihin ei päde nuo ohjeet, että viiksi ja johtosarja kiinni ja cruisen aktivointi. Sähkökaasullisissa se käy todella helposti.
Tohon ajotietokoneen jälkiasennukseen ei mulla oo minkäänlaista tietoa, menee varmaan hankalaksi(Lue=kalliiksi), että kaikki saa pelaamaan yhteen.
AjH, jos päätät itse sen asentaa, niin neuvon kyllä jos tulee joku hankala paikka eteen.
Toi cruisen asennus riippuu vähän moottorista ja automallista. Esimerkiksi TDI koneiseen 4 golffiin ei tarvi vetää kuin johdot siihen vesikaukalossa olevaan liittimeen asti, siitä moottorin ohjainlaitteelle on olemassa valmis johdotus. Bensakoneisissa sitä ei ole ja joutuu johdot vetämään vielä siitä liittimeltä moottorin ohjainlaitteelle. Ja siihenkään ei käy mikä tahansa johto vaan täytyy olla pirun ohutta että se yleensäkin mahtuu sinne ecu:n liittimen pinneihin.
Uudessa A3 ja Golf V ei välttämättä tarvi mitään muuta kuin sen viiksen. Joissain on ollut se yksi vaadittava johto siellä jo valmiinakin, joissain sitten taas ei. Ja jotkut vaatii sen ohjauspilarin ohjainlaitteen ja jotkut ei. Tapauskohtaisia juttuja.
Ottakaa kuitenkin huomioon, että vanhempiin vaijerikaasullisiin autoihin ei päde nuo ohjeet, että viiksi ja johtosarja kiinni ja cruisen aktivointi. Sähkökaasullisissa se käy todella helposti.
Tohon ajotietokoneen jälkiasennukseen ei mulla oo minkäänlaista tietoa, menee varmaan hankalaksi(Lue=kalliiksi), että kaikki saa pelaamaan yhteen.
AjH, jos päätät itse sen asentaa, niin neuvon kyllä jos tulee joku hankala paikka eteen.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
- colour concept
- Posts: 337
- Joined: 15.9.2004 20:55
- Location: Äänekoski / Siilinjärvi
- Contact:
No kun kokemusta on asiasta niin olisihan hienoa jos jonkinlaista ohjetta, manuaalia suorastaan ja tietysti kuvien kanssa saisi?
Viiksi taitaa olla ainoa varsinainen osa mitä tuossa tarvitaan, loppu piuhaa ja työtä?
Viiksi taitaa olla ainoa varsinainen osa mitä tuossa tarvitaan, loppu piuhaa ja työtä?
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Ite olen kyhännyt TDI Pasuunaani vakkarin joka pelittää parilla nappulalla. Johdotukset vedin itse ECU:lta ja kytkin ne kahteen nappiin (set/- ja res/+) ja ryöstö vielä sulaketaulusta. Homma kesti noin tunnin verran jonka päälle Cruisen aktivointi merkkihuollossa. Osta tuli maksamaan 10€ kytkimet + pari hullua euroa voi laskea piuhoihin. Liike otti 15€ aktivoinnista.
Ite tykkään enemmän nappuloista jotka piilotin keskikonsolin tuhkakupin pohjalle (itse kuppi poistettu). Viiksessä tulee aina sähellettyä pitkät päälle tai muuta vastaavaa ja on mielestäni muutenkin helpompi käsitellä nappuloilla.
Ite tykkään enemmän nappuloista jotka piilotin keskikonsolin tuhkakupin pohjalle (itse kuppi poistettu). Viiksessä tulee aina sähellettyä pitkät päälle tai muuta vastaavaa ja on mielestäni muutenkin helpompi käsitellä nappuloilla.
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
No jos itelleen tekee niin ei kai siinä sitten mitään.. Mutta jos mä olisin ostamassa autoa missä on vakkari sähelletty jollain omatekemällä nappulalla, niin en kyllä antaisi sille minkäänlaista arvoa... Sori nyt vaan, mutta tää on mun mielipiteeni. Ei herneitä..
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Olen aikasemminkin huomannut että porukka jakautuu melko kahtia tämän alkuperäisen cruisen ja oman kytkennän välillä. Periaatehan on ihan sama kuin alkuperäisessä cruisessa, voi vaikka laittaa samalaisen keinukytkimen kuin vakiossa. Itsekkin tuon tein juuri sillä tavalla että jos joskus menee pasuuna myyntiin niin saa poistettua ilman mitään näkyviä jälkiä. Liitäntä on ECU:n päässä täysin vastaava normaaliin cruiseen. Ei herneitä, jokainen tyylillään...
No yksi kysymys aiheeseen vielä on, mitä toi viiksipaketti sitten kustantaa?
Kaveri on Laakkosen Audi-puolella hommissa niin saisin varmaan ton aktivoinnin "sopivasti".
Kaveri on Laakkosen Audi-puolella hommissa niin saisin varmaan ton aktivoinnin "sopivasti".
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
- colour concept
- Posts: 337
- Joined: 15.9.2004 20:55
- Location: Äänekoski / Siilinjärvi
- Contact:
Saksasta viiksi johtosarjoineen 60 - 70 eur kotia toimitettuna sisältäen postikulut 6,90. Esim http://search.ebay.de/_W0QQsassZvw-audi-speziQQhtZ-1 ,jos ei voita huutoa ei kumminkaan kannata tarjota yli 60 eur, myyjä myy kumminkin huutajalle toisen samanlaisen paketin. (nopea toimitus, tilasin itse tuolta)
Löytyy myös AHW:ltä hintaan 59,90 + postit.
http://www.ahw-shop.de/
http://www.ahw-shop.de/
- colour concept
- Posts: 337
- Joined: 15.9.2004 20:55
- Location: Äänekoski / Siilinjärvi
- Contact:
Viiksi 85 + johtosarja about 30, tai sitten 70-100 euroa. Noh aika liki sama tuosta tulee.timpsula wrote:Tällä viikolla luukusta tipahtaneen merkkiliikkeen mainoksen mukaan vakionopeudensäädin asennettuna noin 250 euroa, en muista ihan tarkkaa summaa. Viiksi kustantaa tuon 85 euroa ja loput töitä.
Se asennustarjous oli 272 euroa, lukee tuolla ylempänä...
Kyllähän tossa näyttäisi ite tehden tuntirahoille pääsevän
Tuolta AHW:lta tuon voisi vaikka tilatakkin. Nooh, katsoo nyt jahka kerkiää kun noi ei varmasti katoa ihan justiin myynnistä.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Totta, ihan samaa mietin kun siinä toi ratin irroitushomma on. Se on oikeastaan ainoa mikä on "vaikeaa" kun on se airbag. Ja oon kyllä noiden bagirattien kanssa pelannut, että ei siinä, mutta se bagi on siellä kuitenkin. Kalliskin vielä jos vahinko käy.
Toisaalta tietysti tätä aiemmin mainittua Laakkostuttua voisi nakittaa...
Toisaalta tietysti tätä aiemmin mainittua Laakkostuttua voisi nakittaa...
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Cruisen liitännät...
Golf IV (AZD) ECUn pinnit.
Tsekkasin ton 121pin:n liittimen ja näyttäs siltä että siihen ei cruisen tarvitseville pinneille mene karvoja ollenkaan. Eli pitääkö tuo liitin purkaa jotta niihin pinneihn voi johdot liittää? Ja miten se liitin puretaan?
Näyttäs siltä että oikeat pinnit välille ecu - T10 on noi 75-1, 57-2, 38-3, 76-9
www.theresias.com/tutorials/1j_gra.htm
Ja vielä, onko kukaan tilannut tuolta www.autoschultz-shop.de :stä tuota bensa-mallin viikseä? Eli kiinnostas sisältyykö siihen pakettiin myös nämä Ecu-T10 välin piuhat?
Tsekkasin ton 121pin:n liittimen ja näyttäs siltä että siihen ei cruisen tarvitseville pinneille mene karvoja ollenkaan. Eli pitääkö tuo liitin purkaa jotta niihin pinneihn voi johdot liittää? Ja miten se liitin puretaan?
Näyttäs siltä että oikeat pinnit välille ecu - T10 on noi 75-1, 57-2, 38-3, 76-9
www.theresias.com/tutorials/1j_gra.htm
Ja vielä, onko kukaan tilannut tuolta www.autoschultz-shop.de :stä tuota bensa-mallin viikseä? Eli kiinnostas sisältyykö siihen pakettiin myös nämä Ecu-T10 välin piuhat?
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Uusissa autoissa on muuten melko paljon ohjelmointivirheitä. Oli tossa uus caddy missä oli ohjauspylvään ohjainlaitteen koodaukset aivan perseellään, ei toiminut riikkarit yms. Ja välillä on ilmastointi koodattu moottorin ohjainlaitteelle, vaikka sitä ei ole jne..
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
ohjeesta
Onko siis siinä slamit.netin ohjeessa myös ratin/airbagin irroitusohjeet yms relevantti tieto.
Niinkun kaverini janne 80 sanoi aikanaan että vähän jännäkakka housussa saa irrottaa airbägiä!!!
Niinkun kaverini janne 80 sanoi aikanaan että vähän jännäkakka housussa saa irrottaa airbägiä!!!
Se joka parhaiten nauraa saa panna Lauraa...
Passat variant -13 tsi dsg
Passat variant -13 tsi dsg
tässä vielä ohjeistusta vakkarille G4 ja Bora TDi, saattoi olla jo ko. linkki ylempänä, en jaksanut lukea jokaista viestiä:
http://www.pajalle.com/howto.php?id=001&lang=fi
Eli pääasiassa joko akunkenkä irti tai avaimet kauaksi. Itse asensin vakkarin ja JK housussa ratti irti, hyvin onnistui ja hengissä ollaan.
http://www.pajalle.com/howto.php?id=001&lang=fi
Eli pääasiassa joko akunkenkä irti tai avaimet kauaksi. Itse asensin vakkarin ja JK housussa ratti irti, hyvin onnistui ja hengissä ollaan.
Tuota aina olen ihmetellyt ohjeista, että miten ilman avaimia saa sen ratin käännettyä puolelta toiselle, kun reiät ovat siellä reunoilla ja reikä pitää saada mittariston kohdalle. Mulla ainakin menis ratti lukkoon. Noin kuusi kertaa olen jo repinyt omasta airbagin irti, eikä siinä ole kyllä mitään ihmeellistä, kunhan pitää akunkengän irti riittävän kauan. Joku kerta ei suostunut ruuvari osuun sopivasti ja puoli tuntia tappelin sen kanssa.pebe wrote:Eli pääasiassa joko akunkenkä irti tai avaimet kauaksi. Itse asensin vakkarin ja JK housussa ratti irti, hyvin onnistui ja hengissä ollaan.
En tiedä onko sähkö vai vaijerikaasu vaikka mun ex.auto sellanen olikin mutta vaihdat vaan viiksen ja sitten aktivoit VAG:comilla sen vakkarin päälle niin jo toimii. Se viiksen vaihto vaatii ratin irroituksen ja hieman pientä jumppaa mutta ei ylivoimainen tehtävä jos itse tekee.ryynänen wrote:onko tuossa vm-97 afn, 11oheppasessa, nyt sähkö vai vaijerikaasu? miten vaikee se vakkari nyt sit on asentaa.
Se vaan nyt on tyhmää ajaa hiljaa.
säkö sait sen silleen toimimaan??Patu wrote:En tiedä onko sähkö vai vaijerikaasu vaikka mun ex.auto sellanen olikin mutta vaihdat vaan viiksen ja sitten aktivoit VAG:comilla sen vakkarin päälle niin jo toimii. Se viiksen vaihto vaatii ratin irroituksen ja hieman pientä jumppaa mutta ei ylivoimainen tehtävä jos itse tekee.ryynänen wrote:onko tuossa vm-97 afn, 11oheppasessa, nyt sähkö vai vaijerikaasu? miten vaikee se vakkari nyt sit on asentaa.
Volkswagen Golf Variant 1.8 Turbo
Juuh.ryynänen wrote:säkö sait sen silleen toimimaan??Patu wrote:En tiedä onko sähkö vai vaijerikaasu vaikka mun ex.auto sellanen olikin mutta vaihdat vaan viiksen ja sitten aktivoit VAG:comilla sen vakkarin päälle niin jo toimii. Se viiksen vaihto vaatii ratin irroituksen ja hieman pientä jumppaa mutta ei ylivoimainen tehtävä jos itse tekee.ryynänen wrote:onko tuossa vm-97 afn, 11oheppasessa, nyt sähkö vai vaijerikaasu? miten vaikee se vakkari nyt sit on asentaa.
Se vaan nyt on tyhmää ajaa hiljaa.
Njoniin tuossa aloin katteleen tuota vakkarin asennusta vihdoin ja viimein, no hommahan tyssäs heti siihen ratin irrotukseen ku ei sopivaa avainta löytyny. Noh, sen varmaankin kaupasta löytää, mut lähinnä aloin tiedusteleen jo hyvissä ajoin, et ku siinä johtosarjassa on se liitin joka tulee siihen viikseen kiinni ja sit on se toisen pään nippu joka tulee sinne ecun suuntaan, ni sit siitä puolivälistä haarautuu sellanen musta/sininen johto jossa joku muoviliitin hässäkkä, eli mihinhän se pitäs. tuossa vielä kuva ko. haaroituksesta.
[/img]
[/img]
Volkswagen Golf Variant 1.8 Turbo
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Se on virtajohto. Eli mistä vaan saat 15 virran niin siihen kiinni. Sulakerasialta ainakin löytyy.
Toi liittimen käyttö ei tietysti ole välttämätöntä. Ite oon lähes joka kerta jättänyt sen käyttämättä.
Se liitinhässäkkä on sen takia jos yhtään sulakepaikkaa ei ole vapaana, niin kun sulakerasialta irrottaa yhden johdon, niin sen voi kytkeä tuohon muoviliittimeen ja muoviliittimestä lähtevä johto sen paikalle mikä pois otettiin. Ryöstäjä, toisin sanoen.
Toi liittimen käyttö ei tietysti ole välttämätöntä. Ite oon lähes joka kerta jättänyt sen käyttämättä.
Se liitinhässäkkä on sen takia jos yhtään sulakepaikkaa ei ole vapaana, niin kun sulakerasialta irrottaa yhden johdon, niin sen voi kytkeä tuohon muoviliittimeen ja muoviliittimestä lähtevä johto sen paikalle mikä pois otettiin. Ryöstäjä, toisin sanoen.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007