Golf;sta tullut laiska

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
Rkola
Posts: 37
Joined: 31.5.2006 17:36
Location: Rovaniemi

Golf;sta tullut laiska

Post by Rkola »

Nais ihmisenä en osaa muuta sanoa kuin että mun autosta on tullut laiska.
Jyrkempää mäkeä kun ajoin tänään 80km/h niin pitää vaihtaa 4 vaihde, muuten ois hyytyny.

Missä vika?

On ollut paljon pirtsakampi pari päivää sitten.
Last edited by Rkola on 14.12.2006 20:27, edited 1 time in total.
VW Golf Variant 1.9 TDI vm.2000
User avatar
jmr
Posts: 1980
Joined: 26.12.2003 17:29
Location: Lahti
Contact:

Post by jmr »

Korjaantuuko vika uudelleenkäynnistyksellä...?

Tuossa on aikahyvä lista, jota voi täydennellä jos jotain puuttuu:
http://www.autowiki.fi/index.php/TDI-vianetsinta


Edit: Otsikosta tuli mieleen, jos joku vitamiini auttaisi, mutta vika ei ollutkaan kuskissa :lol:
Audi A6
Ex: VW Golf III Variant 1.9 TDi '97 AHU
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Kuulostaa vankasti MAF-vialta, onko vaihdettu tai testattu koska viimeksi? Paraneeko veto korkeammilla (>2500rpm) kierroksilla?
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
- Mikko -
Posts: 303
Joined: 22.11.2006 23:52
Location: Lappeenranta

Post by - Mikko - »

AjH wrote:Kuulostaa vankasti MAF-vialta, onko vaihdettu tai testattu koska viimeksi? Paraneeko veto korkeammilla (>2500rpm) kierroksilla?
Ts. paljonko autossa on mittarilukema täällä hetkellä? MAF:n, eli ilmamäärämittarin vaihtoväli on n. 100 tkm.
VW Jetta V TDI -08, VW Golf III -96
Rkola
Posts: 37
Joined: 31.5.2006 17:36
Location: Rovaniemi

Post by Rkola »

jmr wrote:
Edit: Otsikosta tuli mieleen, jos joku vitamiini auttaisi, mutta vika ei ollutkaan kuskissa :lol:
:wink: Vaihdoin otsikon, vaikka vitamiinit auttais kuskiakin olemaan pirtsakampi :wink:

Auto lähtee 1,2,3 vaihteilla ihan niinkuin pitääkin. Sitten 4 vaihteella alkaa se "en jaksa" meno.
5 kun laittaa niin pitää ajaa jotain 100km/h ettei se kuulosta niin tuskailselta tuo auto :)


Uudelleen käynnistys ei auta.
Autossa on nyt 167tkm, ja nyt täytyy kyllä ihan kurkkasta huoltokirjaa että koska se MAF on vaihdettu.
Eli jos ei ole vaihdettu niin vika vois olla siinä(kö)?
Auton tyhjäkäynti on kyllä normaali, raksuttaa normaalisti.

Nää on varmaan "tosi selventäviä" mutta yritän parhaani kertoa viat, miten ne esiintyy käytössä :)
VW Golf Variant 1.9 TDI vm.2000
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Kummaa jos kuitenkin pienemmillä vaihteilla jaksaa "normaalisti" vai tuntuuko se vaan siltä?
MAFhan on se elementti jonka perusteella löpöä syötetään koneelle ja kun MAF alkaa olla tiensä päässä se mittaa ilman määrän liian pieneksi todelliseen nähden ja löpön syöttö on liian vähäistä.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
Tero L
Posts: 91
Joined: 30.8.2005 20:04
Location: Tupos

Post by Tero L »

Itselläni oli jäänyt tuo maffin johto irti, ja minullakin toimi melkein normaalisti 1,2 ja 3 vaihteilla. 4 ja 5 sai ohituksissa ajella lusikka pohjassa eikä sekään riittänyt. Käy luetuttamassa vika koodit, siinähän se viimeistään selviää.
Golf Variant TDI -00 (ALH)
Vento -93 1.8 (ABS)
Golf -90 1.8 (RP)
User avatar
jopo
Posts: 328
Joined: 23.11.2003 21:51
Location: Kuopio
Contact:

Post by jopo »

Jos maffi antaa väärää arvoo niin se ei kyllä näy vikakoodeissa. Pitäis kattoo vedätyksessä niitä maffin arvoja niin sillä selviis onko maffi vika. Kuulostaa kyllä maffi vialta. Ei kun uutta ostamaan vw tiskiltä. Vaihto-osana maksaa reilu 100€.
VR6 Syncro
Volvo V70R AWD
User avatar
JukkaA
VCF Member
Posts: 1917
Joined: 13.12.2005 21:30
Location: Savonlinna
Contact:

Post by JukkaA »

Eivät ota enää runkoja vaihdossa. Eli ihan normaali hinta on toi reiska satanen.
User avatar
Kupari
Posts: 824
Joined: 18.11.2003 21:32
Location: Vantaa

Post by Kupari »

Millon tuo on muuttunu? Pari kuukautta sitten ainakin ottivat...
Rkola
Posts: 37
Joined: 31.5.2006 17:36
Location: Rovaniemi

Post by Rkola »

Tero L wrote:Itselläni oli jäänyt tuo maffin johto irti, ja minullakin toimi melkein normaalisti 1,2 ja 3 vaihteilla. 4 ja 5 sai ohituksissa ajella lusikka pohjassa eikä sekään riittänyt. Käy luetuttamassa vika koodit, siinähän se viimeistään selviää.
Just samanlaista on meininki mun autolla.
Vikakoodit onneksi pystyn luetuttaan kaverini hallilla. Ja sitten täytyy pyytää vilkaseen pellin alle.
Sinne siis... :D
VW Golf Variant 1.9 TDI vm.2000
User avatar
jopo
Posts: 328
Joined: 23.11.2003 21:51
Location: Kuopio
Contact:

Post by jopo »

Tosiaan, millos ne on alkanu reilulla satkulla ilman vaihto-osaa myymään? Kaverikin osti uuden maffin vastottain ja kyllä ne sen entisen vaihdossa halusivat. Rkola, luulis että kaveris sais myös ne maffin arvot katottua ajossa, kun kerta saa vikakoodit luettua (milläs laitteella se niitä tutkii)?
VR6 Syncro
Volvo V70R AWD
Rkola
Posts: 37
Joined: 31.5.2006 17:36
Location: Rovaniemi

Post by Rkola »

jopo wrote: Rkola, luulis että kaveris sais myös ne maffin arvot katottua ajossa, kun kerta saa vikakoodit luettua (milläs laitteella se niitä tutkii)?
Sillon kannettava ja sit sellainen "töpselin pätkä" minkä se tukkii johonkin.
Me hameväki ollaan yleensä kahvia juomassa kun äijät tutkii autoja :wink:

Mutta täytyy ottaa asiaksi tuo vikakoodi juttu.
Ja ihan kohta lähden 40km ajamaan, niin eiköhän siinä sitten saa taas jotain tuntumaan auton kujeiluun.
VW Golf Variant 1.9 TDI vm.2000
Rkola
Posts: 37
Joined: 31.5.2006 17:36
Location: Rovaniemi

Post by Rkola »

No niin, justiinsa joo... :evil:
Meinasin pysähtyä veneenlasku paikalle ja pukata golfin ounasjokeen...
Jokainen valo, ulkoa ja sisältä, "vilkkuu" kosketyshäiriömäisesti tyhjäkäynnin mukaan ja ajossa.
Ja tämä juttu otti kaasupolkimeenkin, kun ajelin.

edit. ai niin, mun tuurilla se ei ois edes menny sulaan kohtaan vaan jääny siihen jään päälle vilkkuen kuin jouluvalot.
VW Golf Variant 1.9 TDI vm.2000
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Kai sulla on akunkengät kunnolla kiinni?
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Rkola
Posts: 37
Joined: 31.5.2006 17:36
Location: Rovaniemi

Post by Rkola »

Vien auton tänään "lääkärin tarkastukseen".
Kai ne kengät on kiinni, kai ei... mulle tuo auton anatomia ei ole tuttu.

Kohtapa se selviää, mikä mättää.
VW Golf Variant 1.9 TDI vm.2000
Rkola
Posts: 37
Joined: 31.5.2006 17:36
Location: Rovaniemi

Post by Rkola »

oli kengät ja kaikki muutkin kiinni.

asia ok.
VW Golf Variant 1.9 TDI vm.2000
User avatar
jmr
Posts: 1980
Joined: 26.12.2003 17:29
Location: Lahti
Contact:

Post by jmr »

Tuli vaan mieleen että joskus on näissä Golf IV:n ikäisissä VAG:neissa ollut sellaisia sähkövikoja, että johto näyttää mittaamalla ehjältä, mutta sähköt pätkii silti -> syy: johto on sisältä niin haperoa että ei välillä toimi ollenkaan.
Audi A6
Ex: VW Golf III Variant 1.9 TDi '97 AHU
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

asia ok?
Niin löytykö tähän joku vika?
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
RF900R
Posts: 14
Joined: 20.12.2006 12:00
Location: Helsinki

Post by RF900R »

Moi
Jos kyseessä on TDI kone niin mulla hajosi viime vuonna passatista turbon ahtopaineen joku "anturi/tunnistin". Ja auto käyttäyty normaalisti 1-3 vaihteilla mut 4 ja 5 vaihteilla puuttu kaikki yläpään tehot.
Rkola
Posts: 37
Joined: 31.5.2006 17:36
Location: Rovaniemi

Post by Rkola »

RF900R wrote:Moi
Jos kyseessä on TDI kone niin mulla hajosi viime vuonna passatista turbon ahtopaineen joku "anturi/tunnistin". Ja auto käyttäyty normaalisti 1-3 vaihteilla mut 4 ja 5 vaihteilla puuttu kaikki yläpään tehot.
No just tuollaista mekin epäiltiin mutta ei sitten mitään mistään löytynyt.
Tai voihan se olla että se nyt ränkkää ja menee jonkun ajan päästä rikki...

Vilkut loppu, tais olla pakkasten vika. Pari päivää oli -20 ja sit meni ohi.
VW Golf Variant 1.9 TDI vm.2000
Post Reply