Golffin kylmäkäynnistys ongelma...
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
Golffin kylmäkäynnistys ongelma...
Nyt toi golffi on ruvennu takkuilemaan kylmäkäynnistyksen kans...
Eli kylmänä ei vaa lähe käyntii. Tai välillä lähtee ja välillä ei. Sitten kun sen kerran saa käymään ei oo enää mtn ongelmaa.
Starttaa hienosti mut ei ees lupaa, sitten ku lopettaa starttaamisen ni yskäsöö pari kertaa. Sekin tosin tuntuu et räkii imusarjaan päin.
Sitten ku vaa aikansa starttaa ni lähtöö käyntiin ja käy normaalisti. Ajossakaan ei takkua.
Bensaa tuntus saavan(hajun perusteella), puolan liittimet ja hall-anturin liitin tarkastettu(oli puhtaat).
Eli nyt olis hyvät neuvot tarpeen mitä tehä/tarkistaa seuraavaks.
Eli moottori on ADZ ja autossa tehtaan ajonesto.
Virtalukonpohja vaihdettiin ensiapuna mutta ei näköjänsä ollu autuutta...
Eli kylmänä ei vaa lähe käyntii. Tai välillä lähtee ja välillä ei. Sitten kun sen kerran saa käymään ei oo enää mtn ongelmaa.
Starttaa hienosti mut ei ees lupaa, sitten ku lopettaa starttaamisen ni yskäsöö pari kertaa. Sekin tosin tuntuu et räkii imusarjaan päin.
Sitten ku vaa aikansa starttaa ni lähtöö käyntiin ja käy normaalisti. Ajossakaan ei takkua.
Bensaa tuntus saavan(hajun perusteella), puolan liittimet ja hall-anturin liitin tarkastettu(oli puhtaat).
Eli nyt olis hyvät neuvot tarpeen mitä tehä/tarkistaa seuraavaks.
Eli moottori on ADZ ja autossa tehtaan ajonesto.
Virtalukonpohja vaihdettiin ensiapuna mutta ei näköjänsä ollu autuutta...
Ootkos kokeillu toisella avaimella? Tarkistappas imusarjan ja "kaasarin" välinen laippa.
VR6 Syncro
Volvo V70R AWD
Volvo V70R AWD
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
^Oon kokeellu molemmilla avaamilla. Ja toi laippa on kunnos.
Epäälisin myös et kone on riittävästi maadoidettu. Koneeseen menee se auton oma maakaapeli ja lisänä suoraan laturin kylkeen 35 neliööne lisä maadotus.
En vaa oikee jaksa uskoa et ajonestokaa tota aiheuttas koska käsittääkseni silloon auto lähtis hetkeks käyntii ja sammuis sitte.
Pitää varmaa käyrä kaikki kone huoneen liitokset läpi...
Epäälisin myös et kone on riittävästi maadoidettu. Koneeseen menee se auton oma maakaapeli ja lisänä suoraan laturin kylkeen 35 neliööne lisä maadotus.
En vaa oikee jaksa uskoa et ajonestokaa tota aiheuttas koska käsittääkseni silloon auto lähtis hetkeks käyntii ja sammuis sitte.
Pitää varmaa käyrä kaikki kone huoneen liitokset läpi...
Mulla oli justiin samanlaista ongelmaa. Lopulta jätti välille ja vika löyty puolasta. Oli kotelo halki ja viskonu vissiin kipinät harakoille välillä ja lopulta katkes toisiokäämi.
Otappa se puola irti sieltä ja tutki tarkasti, voi olla ihan pienikin, mutta riittävän suuri halkeama siinä kuoressa...
Otappa se puola irti sieltä ja tutki tarkasti, voi olla ihan pienikin, mutta riittävän suuri halkeama siinä kuoressa...
VW Golf Variant 1.8 (AAM) -96
M-B C180A -93
M-B C180A -93
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
Lainaan topiccia, eli missä anturissa tai kylmäkäynnistysjutussa on häikkää tai muuta, kun kylmänä auto lähtee erittäin komeasti käyntiin, mutta lämmityksen jälkeen huonosti.
Jokuhan siellä vissiin huijaa, et auto on lämmin, mutta mikä se osa tms. on
Jokuhan siellä vissiin huijaa, et auto on lämmin, mutta mikä se osa tms. on

ex-auto kameleonttiVW Golf Variant 1.8 ´94
talosta löytyy vielä VW Passat Variant 1.8T -98
talosta löytyy vielä VW Passat Variant 1.8T -98
Mullehan vaihtoivat heti ensimmäisenä uuden puolan VW-liikkeessä, kun auto jämitti.Clayman wrote:Kumma kun näitä haljenneita puolia tulee tämän tuosta vastaan, mutta silti käyttöautolla ei myönnetty, että olisi ikinä moista nähty, kun kapistusta sielä näytin
Muuten hyvä, mutta puolassa ei ollut mitään vikaa

ex-auto kameleonttiVW Golf Variant 1.8 ´94
talosta löytyy vielä VW Passat Variant 1.8T -98
talosta löytyy vielä VW Passat Variant 1.8T -98
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Niin se on jäähdytinnesteen lämpötila-anturi. Jos sulla on vesilämppäri siinä golffissa, niinkuin todennäköisesti onkin, niin siitä anturin kohdalta vesi on lämpimämpää, kuin muussa paikassa. Näin ollen moottori luulee olevansa lämpimämpi kuin tosiasiassa onkaan. Ja tämän takia syöttää väärän määrän polttoainetta. Jossain määrin tämäkin on ominaisuus käytettäessä moottorilämmintä(koskee vain vesitilaan tulevia lämmittimiä, ei säteilymallisia).
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Tähän lämmityksen jälkeiseen suht helppo niksi, pyöräytä pari kierrosta ja sitten hetken vaikka jamittelet popin tahtiin tai jos lasit pitää putsata tai jotain. Sitten startti. Tolla ekalla pyöräytyksellä saa nesteen kiertämään koneessa ja anturillekkin tulee viileämpi olo. Osaa sitten antaa oikean ryypyn koneelle.Outi wrote:Lainaan topiccia, eli missä anturissa tai kylmäkäynnistysjutussa on häikkää tai muuta, kun kylmänä auto lähtee erittäin komeasti käyntiin, mutta lämmityksen jälkeen huonosti.
Jokuhan siellä vissiin huijaa, et auto on lämmin, mutta mikä se osa tms. on
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Noh, toi perustuu siihen mitä S13 Nissanin kanssa ihan saman asian kanssa tappelin, sehän riittää että sitä vettä kiertää juuri sen anturin kohdalle jostain mistä viileää löytyy. Nissanissa riitti pari pyöräytystä. Huom tarkoittaa siis semmosta sekunnin-kahden avaimen kääntöä. Kyllähän se kone siis ottaa kierroksia aika paljon tossa ajassa startinkin voimin...
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Paitsi että se ei käynnisty kun ei ole ryyppyä kun anturin mielestä kone on käyntilämmin. Sehän tässä se ongelma on. Ja näin ainakin Nissanissa oli. Ei auttanut ensimmäisen pyöräytyksen venyttäminen 15 sekuntiin, ei lähde niin ei. Ja jos sitä heti lähti pyörittämällä käynnistämään niin kolmas tai neljäs 15sek pyöritys sai koneen käyntiin mutta yski ja prötäs hetken aika mallikkaasti. Toki ensimmäisellä 15sek kasteli luultavasti tulpat tai jotain muuta mutta kuitenkin. Ja edelleen siis sillä parilla sekunnilla homma muuttui siten että seuraavalla yrityksellä hetken päästä lähti kuin palmun alta.Pasi H. wrote:Niin ja se kone myös ehtii käynnistyä tossa sekunnissa kahdessa
Ja mainitaan vielä lopuksi että ei ollut yksilövika vaan ihan tunnettu juttu S13 nissanissa lohkolämppäriä käytettäessä.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
Omassa ainakin lohkonlämppärin käyttö suojakelillä vaikeuttaa käyntiinlähtöä.
Tiedä sitten johtuuko siitä että vesi lämpenee siitä ylävesiletkustakin sen verra paljo et motti luulee et on kesäkeli.
Moottorin lämpötila-anturihan on juurikin siinä letkun lähdössä kiinni.
Sitte ku pakkasta rupiaa olemaan viisi astetta ni ei ole enää vaikeuksia.
Tiedä sitten johtuuko siitä että vesi lämpenee siitä ylävesiletkustakin sen verra paljo et motti luulee et on kesäkeli.
Moottorin lämpötila-anturihan on juurikin siinä letkun lähdössä kiinni.
Sitte ku pakkasta rupiaa olemaan viisi astetta ni ei ole enää vaikeuksia.
Hö, kas kun ei mulla ole mitään probleemia ollut, vaikka oon lämmitellyt täs jo lokakuun alusta lähtien kelillä kuin kelillä sen 2h mitä tolpasta saa virtaa. Joskus oikein koittanut kädellä moottoria ja kyllä se lämpimältä on tuntunut tuo anturin ympäristökin...
Ventoakin on lämmitelty yhtä ahkerasti, eikä ongelmia.
Ventoakin on lämmitelty yhtä ahkerasti, eikä ongelmia.
VW Golf Variant 1.8 (AAM) -96
M-B C180A -93
M-B C180A -93
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
KIITOS!! TOIMIIAjH wrote:Tähän lämmityksen jälkeiseen suht helppo niksi, pyöräytä pari kierrosta ja sitten hetken vaikka jamittelet popin tahtiin tai jos lasit pitää putsata tai jotain. Sitten startti. Tolla ekalla pyöräytyksellä saa nesteen kiertämään koneessa ja anturillekkin tulee viileämpi olo. Osaa sitten antaa oikean ryypyn koneelle.Outi wrote:Lainaan topiccia, eli missä anturissa tai kylmäkäynnistysjutussa on häikkää tai muuta, kun kylmänä auto lähtee erittäin komeasti käyntiin, mutta lämmityksen jälkeen huonosti.
Jokuhan siellä vissiin huijaa, et auto on lämmin, mutta mikä se osa tms. on

Käynnistyy huomattavasti paremmin noilla ohjeilla!
ex-auto kameleonttiVW Golf Variant 1.8 ´94
talosta löytyy vielä VW Passat Variant 1.8T -98
talosta löytyy vielä VW Passat Variant 1.8T -98
Pieniä käyntiinlähtö onkelmia rupesi olemaan täälläkin. Tämän topicin muistin lukeneeni joskus, joten tutkimpa tuon puolan kanssa ja halkeamia oli ihan kiitettävästi......Nyt uusi puola kiinni!!!!Uolevi wrote:Tänään sain sitte vihiroonki työkaluja kämpälle sen verra et sain otettu puolan irti.
No halkeemiahan sieltä löytyy. Vieläpä suht runsaasti. No kävin samantien hakemas uuren tilalle.
Saattaa olla mukava lähteä huomenna liikenteeseen ku ei tarvitte sahata autoa käyntihi minuuttitolkulla...

Passat 3BG TDI
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
Kylläpäs on kiva kaivaa vanha topicci esiin...
Tuo golffi on taas ruvennu takkuamaan kylmäkäynnistyksen kans.
Joutuu sahata jonki aikaa enneku hörähtää käyntiin.
Oireet hyvin samanlaiset ku aikaasemminki.
Mutta nyt on myös ongelmia ku lähtöö liikkeelle.
Ku koneen lämmöt on alta 70 astetta ni osakaasulla ajettaessa kone pätkii.
Kaasu pohjassa toimii ok.
Lämpöösenä pelaa ihan normaalisti.
Mistä kannattaas ettiä vikaa? Vuos sitte vaihroon sen puolan ja sen jälkeen ajettu 12 tkm joten en oikee siihen jaksa uskoa.
Ittelle tähän asti tullu mieleen moottorinlämpötila-anturi ja kaasuläpän asentotunnistin.
Tuo golffi on taas ruvennu takkuamaan kylmäkäynnistyksen kans.
Joutuu sahata jonki aikaa enneku hörähtää käyntiin.
Oireet hyvin samanlaiset ku aikaasemminki.
Mutta nyt on myös ongelmia ku lähtöö liikkeelle.
Ku koneen lämmöt on alta 70 astetta ni osakaasulla ajettaessa kone pätkii.
Kaasu pohjassa toimii ok.
Lämpöösenä pelaa ihan normaalisti.
Mistä kannattaas ettiä vikaa? Vuos sitte vaihroon sen puolan ja sen jälkeen ajettu 12 tkm joten en oikee siihen jaksa uskoa.
Ittelle tähän asti tullu mieleen moottorinlämpötila-anturi ja kaasuläpän asentotunnistin.
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
Pistetään nyt toinenkin ratkaisu tänne:
Eli Golf III Variant -97 TDI käynnistyy vähän hitaasti ja uusi akku on vaihdettu pari viikkoa sitten. Silti välillä käynnistyy tahmeasti. Testautin akun ostopaikassa, kunnossa on ja lataus toimii. Seuraavaksi epäiltiin starttia, tarkistan ja vaihdan sen seuraavaksi. Laittelen kommentta kun syy selviää.
Eli Golf III Variant -97 TDI käynnistyy vähän hitaasti ja uusi akku on vaihdettu pari viikkoa sitten. Silti välillä käynnistyy tahmeasti. Testautin akun ostopaikassa, kunnossa on ja lataus toimii. Seuraavaksi epäiltiin starttia, tarkistan ja vaihdan sen seuraavaksi. Laittelen kommentta kun syy selviää.
Lainataas topia.
Aamulla autoa startatessa ei tapahtunut muuta kuin; mittaristossa valojen vilkkumista, kello ja matkamittari meni pimeäksi, eberi sammu.
Kokeilin uudestaan starttaamista ja sama tapahtuma mitä äsken.
Ajattelin, että akku sano sopimuksen irti (akku taitaa olla alkuperäinen).
Laitoin kuitenkin akkulaturin (defan) päälle vähäksi aikaa (~5min) ja mittasin akun jännitteen. Näytti ~14A.
Starttasin uudestaan ja käyntiin lähti, ilman mitään ongelmia.
Kello ja ajotietokone oli nollaantunut. Ei mitään muuta päällistä ongelmaa näkynyt.
Mistä kyseinen episodi saattoi johtua?
Lisäystä:
Taitaa akku vetää sittenkin viimeisiä kun lähti niin vaivalloisesti aamulla käyntiin.
Aamulla autoa startatessa ei tapahtunut muuta kuin; mittaristossa valojen vilkkumista, kello ja matkamittari meni pimeäksi, eberi sammu.
Kokeilin uudestaan starttaamista ja sama tapahtuma mitä äsken.
Ajattelin, että akku sano sopimuksen irti (akku taitaa olla alkuperäinen).
Laitoin kuitenkin akkulaturin (defan) päälle vähäksi aikaa (~5min) ja mittasin akun jännitteen. Näytti ~14A.
Starttasin uudestaan ja käyntiin lähti, ilman mitään ongelmia.
Kello ja ajotietokone oli nollaantunut. Ei mitään muuta päällistä ongelmaa näkynyt.
Mistä kyseinen episodi saattoi johtua?
Lisäystä:
Taitaa akku vetää sittenkin viimeisiä kun lähti niin vaivalloisesti aamulla käyntiin.
- Mika-Matti Mattila
- Posts: 408
- Joined: 17.7.2006 21:24
- Location: Ulvila
Lainataas tätä topiccia... Eli Golfi lähtee pakkasilla n. -10 astetta komeesti käyntiin kylmänä ja jos on keli saman verran plussan puolella yhtä hyvin käyntiin mutta sitten ku on lämpöasteet nollan huiteis niin saa sahata pitempään starttia... Onko joku lämpötila-anturiongelma vai mitä? Ja koneena on 1.9 TDI AGR.
VW Passat Variant 1.9TDI -04 Highline & Buell S1 Lightning -96
- Tero Häkli
- Posts: 1723
- Joined: 23.5.2006 2:24
- Location: Nakkila
- Contact:
kokeile nypätä lämpötila-anturin piuha irti ennenku starttaat =)
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;