Golffin kylmäkäynnistys ongelma...

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2578
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

Golffin kylmäkäynnistys ongelma...

Post by Tero Paalanen »

Nyt toi golffi on ruvennu takkuilemaan kylmäkäynnistyksen kans...
Eli kylmänä ei vaa lähe käyntii. Tai välillä lähtee ja välillä ei. Sitten kun sen kerran saa käymään ei oo enää mtn ongelmaa.
Starttaa hienosti mut ei ees lupaa, sitten ku lopettaa starttaamisen ni yskäsöö pari kertaa. Sekin tosin tuntuu et räkii imusarjaan päin.
Sitten ku vaa aikansa starttaa ni lähtöö käyntiin ja käy normaalisti. Ajossakaan ei takkua.
Bensaa tuntus saavan(hajun perusteella), puolan liittimet ja hall-anturin liitin tarkastettu(oli puhtaat).
Eli nyt olis hyvät neuvot tarpeen mitä tehä/tarkistaa seuraavaks.
Eli moottori on ADZ ja autossa tehtaan ajonesto.
Virtalukonpohja vaihdettiin ensiapuna mutta ei näköjänsä ollu autuutta...
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
User avatar
DJisotela
Posts: 430
Joined: 27.2.2004 17:40
Location: pieksämäki

Post by DJisotela »

Maadoitukset? Akusta runkoon on sulla kait kunnossa mut koneesta runkoon?
"Diiselit on laiskoja ja ne savuttaa"
User avatar
jopo
Posts: 328
Joined: 23.11.2003 21:51
Location: Kuopio
Contact:

Post by jopo »

Ootkos kokeillu toisella avaimella? Tarkistappas imusarjan ja "kaasarin" välinen laippa.
VR6 Syncro
Volvo V70R AWD
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2578
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

Post by Tero Paalanen »

^Oon kokeellu molemmilla avaamilla. Ja toi laippa on kunnos.
Epäälisin myös et kone on riittävästi maadoidettu. Koneeseen menee se auton oma maakaapeli ja lisänä suoraan laturin kylkeen 35 neliööne lisä maadotus.

En vaa oikee jaksa uskoa et ajonestokaa tota aiheuttas koska käsittääkseni silloon auto lähtis hetkeks käyntii ja sammuis sitte.
Pitää varmaa käyrä kaikki kone huoneen liitokset läpi...
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
Clayman
Posts: 191
Joined: 3.2.2006 8:32
Location: Alavus

Post by Clayman »

Mulla oli justiin samanlaista ongelmaa. Lopulta jätti välille ja vika löyty puolasta. Oli kotelo halki ja viskonu vissiin kipinät harakoille välillä ja lopulta katkes toisiokäämi.
Otappa se puola irti sieltä ja tutki tarkasti, voi olla ihan pienikin, mutta riittävän suuri halkeama siinä kuoressa...
VW Golf Variant 1.8 (AAM) -96
M-B C180A -93
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2578
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

Post by Tero Paalanen »

Tänään sain sitte vihiroonki työkaluja kämpälle sen verra et sain otettu puolan irti.
No halkeemiahan sieltä löytyy. Vieläpä suht runsaasti. No kävin samantien hakemas uuren tilalle.
Saattaa olla mukava lähteä huomenna liikenteeseen ku ei tarvitte sahata autoa käyntihi minuuttitolkulla...
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
Clayman
Posts: 191
Joined: 3.2.2006 8:32
Location: Alavus

Post by Clayman »

Kumma kun näitä haljenneita puolia tulee tämän tuosta vastaan, mutta silti käyttöautolla ei myönnetty, että olisi ikinä moista nähty, kun kapistusta sielä näytin :?
VW Golf Variant 1.8 (AAM) -96
M-B C180A -93
User avatar
Outi
Posts: 346
Joined: 3.6.2005 15:56
Location: Sievi
Contact:

Post by Outi »

Lainaan topiccia, eli missä anturissa tai kylmäkäynnistysjutussa on häikkää tai muuta, kun kylmänä auto lähtee erittäin komeasti käyntiin, mutta lämmityksen jälkeen huonosti.
Jokuhan siellä vissiin huijaa, et auto on lämmin, mutta mikä se osa tms. on :roll:
ex-auto kameleonttiVW Golf Variant 1.8 ´94
talosta löytyy vielä VW Passat Variant 1.8T -98
User avatar
Outi
Posts: 346
Joined: 3.6.2005 15:56
Location: Sievi
Contact:

Post by Outi »

Clayman wrote:Kumma kun näitä haljenneita puolia tulee tämän tuosta vastaan, mutta silti käyttöautolla ei myönnetty, että olisi ikinä moista nähty, kun kapistusta sielä näytin :?
Mullehan vaihtoivat heti ensimmäisenä uuden puolan VW-liikkeessä, kun auto jämitti.
Muuten hyvä, mutta puolassa ei ollut mitään vikaa :evil:
ex-auto kameleonttiVW Golf Variant 1.8 ´94
talosta löytyy vielä VW Passat Variant 1.8T -98
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Niin se on jäähdytinnesteen lämpötila-anturi. Jos sulla on vesilämppäri siinä golffissa, niinkuin todennäköisesti onkin, niin siitä anturin kohdalta vesi on lämpimämpää, kuin muussa paikassa. Näin ollen moottori luulee olevansa lämpimämpi kuin tosiasiassa onkaan. Ja tämän takia syöttää väärän määrän polttoainetta. Jossain määrin tämäkin on ominaisuus käytettäessä moottorilämmintä(koskee vain vesitilaan tulevia lämmittimiä, ei säteilymallisia).
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Outi wrote:Lainaan topiccia, eli missä anturissa tai kylmäkäynnistysjutussa on häikkää tai muuta, kun kylmänä auto lähtee erittäin komeasti käyntiin, mutta lämmityksen jälkeen huonosti.
Jokuhan siellä vissiin huijaa, et auto on lämmin, mutta mikä se osa tms. on :roll:
Tähän lämmityksen jälkeiseen suht helppo niksi, pyöräytä pari kierrosta ja sitten hetken vaikka jamittelet popin tahtiin tai jos lasit pitää putsata tai jotain. Sitten startti. Tolla ekalla pyöräytyksellä saa nesteen kiertämään koneessa ja anturillekkin tulee viileämpi olo. Osaa sitten antaa oikean ryypyn koneelle.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

öh... meinaatko AjH että se auton oma vesipumppu kierrättää paljonkin vettä, pari kertaa ympäri pyöriessään? :roll:
Vai ymmärsinkö jotenkin väärin ton sun kommenttis...
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Noh, toi perustuu siihen mitä S13 Nissanin kanssa ihan saman asian kanssa tappelin, sehän riittää että sitä vettä kiertää juuri sen anturin kohdalle jostain mistä viileää löytyy. Nissanissa riitti pari pyöräytystä. Huom tarkoittaa siis semmosta sekunnin-kahden avaimen kääntöä. Kyllähän se kone siis ottaa kierroksia aika paljon tossa ajassa startinkin voimin...
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Niin ja se kone myös ehtii käynnistyä tossa sekunnissa kahdessa :roll:
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Pasi H. wrote:Niin ja se kone myös ehtii käynnistyä tossa sekunnissa kahdessa :roll:
Paitsi että se ei käynnisty kun ei ole ryyppyä kun anturin mielestä kone on käyntilämmin. Sehän tässä se ongelma on. Ja näin ainakin Nissanissa oli. Ei auttanut ensimmäisen pyöräytyksen venyttäminen 15 sekuntiin, ei lähde niin ei. Ja jos sitä heti lähti pyörittämällä käynnistämään niin kolmas tai neljäs 15sek pyöritys sai koneen käyntiin mutta yski ja prötäs hetken aika mallikkaasti. Toki ensimmäisellä 15sek kasteli luultavasti tulpat tai jotain muuta mutta kuitenkin. Ja edelleen siis sillä parilla sekunnilla homma muuttui siten että seuraavalla yrityksellä hetken päästä lähti kuin palmun alta.

Ja mainitaan vielä lopuksi että ei ollut yksilövika vaan ihan tunnettu juttu S13 nissanissa lohkolämppäriä käytettäessä.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Kyllä volkkari käyntiin lähtee heti, tosin käy huonosti....
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2578
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

Post by Tero Paalanen »

Omassa ainakin lohkonlämppärin käyttö suojakelillä vaikeuttaa käyntiinlähtöä.
Tiedä sitten johtuuko siitä että vesi lämpenee siitä ylävesiletkustakin sen verra paljo et motti luulee et on kesäkeli.
Moottorin lämpötila-anturihan on juurikin siinä letkun lähdössä kiinni.
Sitte ku pakkasta rupiaa olemaan viisi astetta ni ei ole enää vaikeuksia.
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
Clayman
Posts: 191
Joined: 3.2.2006 8:32
Location: Alavus

Post by Clayman »

Hö, kas kun ei mulla ole mitään probleemia ollut, vaikka oon lämmitellyt täs jo lokakuun alusta lähtien kelillä kuin kelillä sen 2h mitä tolpasta saa virtaa. Joskus oikein koittanut kädellä moottoria ja kyllä se lämpimältä on tuntunut tuo anturin ympäristökin...
Ventoakin on lämmitelty yhtä ahkerasti, eikä ongelmia.
VW Golf Variant 1.8 (AAM) -96
M-B C180A -93
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Sitten se ongelma vasta tulee jos lämmittää vain vähän aikaa ennen käynnistystä... Jos auto on 2 tuntia roikan päässä niin kyllä se sitten alkaa olemaan oikeasti lämmin, eikä käynnistysongelmia tule.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
Outi
Posts: 346
Joined: 3.6.2005 15:56
Location: Sievi
Contact:

Post by Outi »

AjH wrote:
Outi wrote:Lainaan topiccia, eli missä anturissa tai kylmäkäynnistysjutussa on häikkää tai muuta, kun kylmänä auto lähtee erittäin komeasti käyntiin, mutta lämmityksen jälkeen huonosti.
Jokuhan siellä vissiin huijaa, et auto on lämmin, mutta mikä se osa tms. on :roll:
Tähän lämmityksen jälkeiseen suht helppo niksi, pyöräytä pari kierrosta ja sitten hetken vaikka jamittelet popin tahtiin tai jos lasit pitää putsata tai jotain. Sitten startti. Tolla ekalla pyöräytyksellä saa nesteen kiertämään koneessa ja anturillekkin tulee viileämpi olo. Osaa sitten antaa oikean ryypyn koneelle.
KIITOS!! TOIMII :D
Käynnistyy huomattavasti paremmin noilla ohjeilla!
ex-auto kameleonttiVW Golf Variant 1.8 ´94
talosta löytyy vielä VW Passat Variant 1.8T -98
User avatar
Tony
Posts: 243
Joined: 20.3.2005 17:15
Location: Kuopio/Joensuu

Post by Tony »

Uolevi wrote:Tänään sain sitte vihiroonki työkaluja kämpälle sen verra et sain otettu puolan irti.
No halkeemiahan sieltä löytyy. Vieläpä suht runsaasti. No kävin samantien hakemas uuren tilalle.
Saattaa olla mukava lähteä huomenna liikenteeseen ku ei tarvitte sahata autoa käyntihi minuuttitolkulla...
Pieniä käyntiinlähtö onkelmia rupesi olemaan täälläkin. Tämän topicin muistin lukeneeni joskus, joten tutkimpa tuon puolan kanssa ja halkeamia oli ihan kiitettävästi......Nyt uusi puola kiinni!!!! :wink:
Passat 3BG TDI
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2578
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

Post by Tero Paalanen »

Kylläpäs on kiva kaivaa vanha topicci esiin...
Tuo golffi on taas ruvennu takkuamaan kylmäkäynnistyksen kans.
Joutuu sahata jonki aikaa enneku hörähtää käyntiin.
Oireet hyvin samanlaiset ku aikaasemminki.
Mutta nyt on myös ongelmia ku lähtöö liikkeelle.
Ku koneen lämmöt on alta 70 astetta ni osakaasulla ajettaessa kone pätkii.
Kaasu pohjassa toimii ok.
Lämpöösenä pelaa ihan normaalisti.
Mistä kannattaas ettiä vikaa? Vuos sitte vaihroon sen puolan ja sen jälkeen ajettu 12 tkm joten en oikee siihen jaksa uskoa.
Ittelle tähän asti tullu mieleen moottorinlämpötila-anturi ja kaasuläpän asentotunnistin.
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2578
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

Post by Tero Paalanen »

Homma selvis.
Puolalta virranjakajalle tuleva johto löi läpi puolan juuresta.
Olin vissiin joskus pökkänny sen verran tohon johtoon ettei ollu aivan kunnolla paikallaan.
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
User avatar
jmr
Posts: 1980
Joined: 26.12.2003 17:29
Location: Lahti
Contact:

Post by jmr »

Pistetään nyt toinenkin ratkaisu tänne:

Eli Golf III Variant -97 TDI käynnistyy vähän hitaasti ja uusi akku on vaihdettu pari viikkoa sitten. Silti välillä käynnistyy tahmeasti. Testautin akun ostopaikassa, kunnossa on ja lataus toimii. Seuraavaksi epäiltiin starttia, tarkistan ja vaihdan sen seuraavaksi. Laittelen kommentta kun syy selviää.
Audi A6
Ex: VW Golf III Variant 1.9 TDi '97 AHU
riisseli
Posts: 53
Joined: 28.4.2005 8:09
Location: 016

Post by riisseli »

Lainataas topia.

Aamulla autoa startatessa ei tapahtunut muuta kuin; mittaristossa valojen vilkkumista, kello ja matkamittari meni pimeäksi, eberi sammu.
Kokeilin uudestaan starttaamista ja sama tapahtuma mitä äsken.
Ajattelin, että akku sano sopimuksen irti (akku taitaa olla alkuperäinen).
Laitoin kuitenkin akkulaturin (defan) päälle vähäksi aikaa (~5min) ja mittasin akun jännitteen. Näytti ~14A.
Starttasin uudestaan ja käyntiin lähti, ilman mitään ongelmia.

Kello ja ajotietokone oli nollaantunut. Ei mitään muuta päällistä ongelmaa näkynyt.

Mistä kyseinen episodi saattoi johtua?

Lisäystä:

Taitaa akku vetää sittenkin viimeisiä kun lähti niin vaivalloisesti aamulla käyntiin.
GOLF IV VARIANT TDI (ATD) 74KW '03
User avatar
Mika-Matti Mattila
Posts: 408
Joined: 17.7.2006 21:24
Location: Ulvila

Post by Mika-Matti Mattila »

Lainataas tätä topiccia... Eli Golfi lähtee pakkasilla n. -10 astetta komeesti käyntiin kylmänä ja jos on keli saman verran plussan puolella yhtä hyvin käyntiin mutta sitten ku on lämpöasteet nollan huiteis niin saa sahata pitempään starttia... Onko joku lämpötila-anturiongelma vai mitä? Ja koneena on 1.9 TDI AGR.
VW Passat Variant 1.9TDI -04 Highline & Buell S1 Lightning -96
User avatar
Tero Häkli
Posts: 1723
Joined: 23.5.2006 2:24
Location: Nakkila
Contact:

Post by Tero Häkli »

kokeile nypätä lämpötila-anturin piuha irti ennenku starttaat =)
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply