Koukun asennus 3bg Passattiin

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
mks900
Posts: 25
Joined: 24.3.2007 20:00
Location: Äänekoski
Contact:

Koukun asennus 3bg Passattiin

Post by mks900 »

Olis koukun asennus farkku pasuunaan edessä. Itse koukkuhan nyt on yksinkertainen mutta mitenkäs johtosarjan kytkentä... saako ryöstellä suoraan takavaloilta vai pitääkö joku alkuperäinen johtosarja hommata?

Joskus kuullut että ainakin uudessa octaviassa sekoa sähköt jos rupee ryöstelemään.
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Re: Koukun asennus 3bg Passattiin

Post by AjH »

mks900 wrote:Olis koukun asennus farkku pasuunaan edessä. Itse koukkuhan nyt on yksinkertainen mutta mitenkäs johtosarjan kytkentä... saako ryöstellä suoraan takavaloilta vai pitääkö joku alkuperäinen johtosarja hommata?

Joskus kuullut että ainakin uudessa octaviassa sekoa sähköt jos rupee ryöstelemään.
Volkkarin oma johtosarja 37 euroa. Tolla hintaa uskaltaa jo suositella. Itsellä sama homma edessä kohta puoliin ja ajattelin turvautua marmoritiskiin niin toimii suht varmasti :)
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Olisitte poijjaat ostanut multa vetokoukun, kun sellanen pyörii nurkissa ihan ylimääräsenä :?
Sähkösarja on tosiaan niin halpa, ettei sitä kannata ryöstäjien kanssa alkaa touhuumaan.
Kyllä se sähkösarja toimii, niissä on vaan sellanen pikku vika, että sen jälkeen on kaksi takasumuvaloa. Napsasee oikeelta puolelta vaikka johdon poikki, niin sitten on hyvä.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
makevee
Posts: 397
Joined: 19.7.2006 19:31
Location: Joensuu

Post by makevee »

Onko tuo nyt vika tuo kaksi sumaria?
Vw T5
mks900
Posts: 25
Joined: 24.3.2007 20:00
Location: Äänekoski
Contact:

Post by mks900 »

eli onko siellä jossain valmiit liittimet mihin vaan niksnaks?
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Tulee siis alkuperästen takalyhtyjen liittimien väliin.
makevee, no en tiedä onko vika, mutta ei niissä kahta takasumaria kuulu olla, piste.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
mks900
Posts: 25
Joined: 24.3.2007 20:00
Location: Äänekoski
Contact:

Post by mks900 »

Kiitos tiedoista!
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Pasi H. wrote:Olisitte poijjaat ostanut multa vetokoukun, kun sellanen pyörii nurkissa ihan ylimääräsenä :?
Sähkösarja on tosiaan niin halpa, ettei sitä kannata ryöstäjien kanssa alkaa touhuumaan.
Kyllä se sähkösarja toimii, niissä on vaan sellanen pikku vika, että sen jälkeen on kaksi takasumuvaloa. Napsasee oikeelta puolelta vaikka johdon poikki, niin sitten on hyvä.
Irrotettava koukku? Jos on niin you got a deal! (eli siis en vielä ole ostanut, hinnat kyselin...)

Kierrättääkö toi johtosarja sumarin sitten toisellekkin puolelle vai mikä siinä on juju, kun en oo tota vielä kädessä nähnyt eikä ole tietoa edes että miten ja mihin se laitetaan. :)
No okei, takalampun liittimien väliin, mutta tarkemmin.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Ei ikävä kyllä oo irrotettavaa, vaan Bosalin tekemä kiinteä koukku. Uudenveroinen, ei ruosteen pisaraakaan.
Joo kyllä se kierrättää sen takasumarin toisellekin puolelle. Voi olla eroja silti johtosarjoissa. Ja voi olla että sekin on jo muutettu, ettei se enää sitä kierrätä. Tuntuu että ainakin nuo "vaativammat" johtosarjat esim Touranissa, muuttuvat jatkuvasti. Siis sellaset mitkä menee eteen asti. Passatissa pärjätään ihan takavalojen liittimien kanssa. Jarruvalon sulake kannattanee vaihtaa pykälää isompaan, niitä palaa silloin tällöin.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
mks900
Posts: 25
Joined: 24.3.2007 20:00
Location: Äänekoski
Contact:

Post by mks900 »

Itsekkin ostin ihan orkkis irroitettavankoukun.. eli votexin valmistaman. Ei pitäisi jäädä ilmeisesti mitään näkyvään kun nupin nappaa taskuun ja pistoke kääntyy myöskin puskurin alle piiloon kun kääntää... 8)
Kale
Posts: 969
Joined: 23.4.2004 8:11
Location: Riihimäki

Post by Kale »

Ja hintaa oli?
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Pasi H. wrote:Ei ikävä kyllä oo irrotettavaa, vaan Bosalin tekemä kiinteä koukku. Uudenveroinen, ei ruosteen pisaraakaan.
Joo kyllä se kierrättää sen takasumarin toisellekin puolelle. Voi olla eroja silti johtosarjoissa. Ja voi olla että sekin on jo muutettu, ettei se enää sitä kierrätä. Tuntuu että ainakin nuo "vaativammat" johtosarjat esim Touranissa, muuttuvat jatkuvasti. Siis sellaset mitkä menee eteen asti. Passatissa pärjätään ihan takavalojen liittimien kanssa. Jarruvalon sulake kannattanee vaihtaa pykälää isompaan, niitä palaa silloin tällöin.
Sen takia se varmaan sullakin nurkassa seisoo eikä auton perässä? :wink:

Nojoo elikkä marmorille vaan hakeen. Irrotettava nuppi kun on ehdoton vaatimus. Marmorin hinta on edullisempi kuin Motonetin, jopa muutaman kympin. Kovilia myyvät kuuleman mukaan Tampereella.

Käännettävä pistoke olisi jees kyllä mutta ei taida Kovilissa moista olla. Kaverin Subarussa on tommonen ja tosiaan huomaa ollenkaan koko koukun paikkaa kun on pistoke käännettynä ylös ja koukku irti.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
mks900
Posts: 25
Joined: 24.3.2007 20:00
Location: Äänekoski
Contact:

Post by mks900 »

Kale wrote:Ja hintaa oli?
Ostin vähän käytettynä 150€:lla

Tosin ei ikinä ole kärryä ollut kiinni... ainakaan siinä nuppi osassa joten uuden veroinen. Uusi tais olla jotain 400€ luokkaa jos en väärin muista?

Kiinteitä tarvike koukkujahan saa vissiin uutena alle 100€ ja irroitettavaa bosaliakin ilmeisesti johonkin 300€?
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

No mulla on omassa kiinteä koukku paikallaan, mutta on silti ylimääräinen toinenkin koukku :wink:
Olishan irrotettava koukku siisti, mutta kun ne kovilin tekeleet jää silti näkyviin rasioineen ja peitelevyineen päivineen. Eli se koko irrotettavan koukun idea menee aivan totaalisesti pieleen. Alkuperäinen vetokoukku sen sitten pitäisi olla, mistä ei tosiaan jää yhtikäs mitään näkyviin.

On tuossa kiinteässä koukussa se hyöty, että jos joku pukkaa persiiseen tuolla keskustan kaduilla ajellessa, tai kun auto on parkissa, niin saattaa säästyä mittavilta remonteilta. Isommalla vauhdilla sitten tuleekin jo vaurioita reilusti.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Tota "alkuperäistä" taitaa olla huonosti saatavilla? Vaan eipä tuo nyt maailmaa kaada kun ei ole mikään näyttelykiesi. Jotenkin vaan tuntuu mukavammalta kun ei se koukku oo siellä perässä, vaikka siellä ne jämät onkin kurkkimassa.

Kaveri muuten noista alkuperäisistä sano että se pistokeosa on talvella vaarassa jos sitä käyttää, saattaa katketa joku osa siinä kun menee jumiin ja sit kääntää puoliväkisin. Varovaisuutta niin tuskin on hätiä.

Marmorin hinta irrotettavalle Kovilille 197,90 euroa. Laakkoset mainoksessa oli asennettuna reilun 300 euroa, tosin en muista oliko kiinteäkoukkuinen. (kiinteä koukku Marmorilta 118 euroa pyöreesti)
Motonetistä saisi irtokoukun 185 eurolla mutta eipä ole Tampereella eikä tietoa valmistajasta. Pääsiäisenä pitäisi luultavasti asennella paikalleen. :)
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Joo totta, sitä "alkuperäistä" on todella huonosti saatavilla...
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Hintatietoutta tuli tänään haettua ja muutenkin nettiä plärättyä.
Päädyin melkosella varmuudella Brinkin valmisteeseen. Menee puskurin taakse kokonaan jemmaan kun koukun irrottaa ja kääntää pistokkeen, hintaa tosin johtosarjan kanssa tasan 300 euroa, eli vähän nousee tosta Kovilista. Mutta toisaalta eipä jää sitä lätkää ja pistoketta törröttämään kun koukun nappaa irti.
Bosal olis ollu kanssa hyvä vaihtoehto, mutta kun hintaa tuli johtosarjan kanssa liki 500 euroa niin se saa jäädä.
Parin viikon päästä saan tavarat ja sitten vois laittaa vaikka tonne projektiin asennuksesta jotain juttua.

Onkos näissä koukuissa muuten mitään katsastusmiestä kiinnostavaa, jostain luin että pitäisi näyttää katsurille että on koukku laitettu autoon? 1.1.2005 jälkeen käyttöönotetut vaatii e-hyväksytyn koukun mutta ei koske meikäläisen autoa toi.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
mks900
Posts: 25
Joined: 24.3.2007 20:00
Location: Äänekoski
Contact:

Post by mks900 »

Kysyin konttorilta niin ei tarvi näyttää erikseen konttorilla.
kahe
Posts: 231
Joined: 16.9.2005 11:51
Location: Riihimäki

Post by kahe »

Eikös ne vetomassat jo lue valmiina siellä rekisteriotteessa, näin ainakin itse muistelen?
mks900
Posts: 25
Joined: 24.3.2007 20:00
Location: Äänekoski
Contact:

Post by mks900 »

kahe wrote:Eikös ne vetomassat jo lue valmiina siellä rekisteriotteessa, näin ainakin itse muistelen?
Juurikin näin.
Image
mks900
Posts: 25
Joined: 24.3.2007 20:00
Location: Äänekoski
Contact:

Post by mks900 »

Oisko kellään jäänyt ylimääräiseksi sitä koukunjohtosarjaa?
Image
jaska_73
Posts: 5
Joined: 29.10.2006 12:36
Location: Passat 1.8 T, Seinäjoki

Post by jaska_73 »

Olen samaa mieltä Pasi.H:n kanssa että kiinteä koukku on hyvä jos joku tuuppaa auton persukseen. Itsellä tasan vuosi sitten tuli Micra Passatin perään ja hyvin imi liike-energiaa itteensä. Itsellä vauhtia 0 km/h ja tytöllä 80 km/h. Hieman meni passatti kasaan, mutta niin on vaan taas tänäkin päivänä liikenteessä, jossain päin Suomea. :?
expösönisti
Posts: 34
Joined: 2.12.2006 21:29
Location: Tampere

Post by expösönisti »

Pasi H. wrote:Tulee siis alkuperästen takalyhtyjen liittimien väliin.
makevee, no en tiedä onko vika, mutta ei niissä kahta takasumaria kuulu olla, piste.

Juu, kannattaa tosiaan varmistaa, että on vain se "normaali" yksi sumari käytössä.

On jo pelkästään harhaan johtavaa, kun on kaksi niin ei oikein tiedä koska edellä menevä on jarrut pohjassa ja koska sumarit loistaa usvan keskeltä.

Tuohan oli vissiin lakinakin (korjatkaa, jos olen väärässä) joskus taannoin, että suomessa vain yksi sumari ja vasemmassa takavalossa ???
expösönisti

2007 Passat Variant 2.0 TFSI Sportsline

ex. 1998 Passat Variant 1.8T
makevee
Posts: 397
Joined: 19.7.2006 19:31
Location: Joensuu

Post by makevee »

Miten niin johtaa harhaan...? Eikös sitä ajaessa käytetä turvaväliä, vaikka loistais miten jarruvalot tahi sumarit. Ja onhan bimmereissä ollut tuplasumarit jo pitempään.
Vw T5
User avatar
JannePee
Posts: 268
Joined: 4.3.2007 20:42
Location: Vantaa

Post by JannePee »

Suomessa aikoinaan laki määräsi sallituksi vain yhden sumuvalon, mutta nyt sallittuja ovat sekä yksi että kaksi sumaria takana.
VW golf variant -03 1.9 Tdi +96kw
expösönisti
Posts: 34
Joined: 2.12.2006 21:29
Location: Tampere

Post by expösönisti »

makevee wrote:Miten niin johtaa harhaan...? Eikös sitä ajaessa käytetä turvaväliä, vaikka loistais miten jarruvalot tahi sumarit. Ja onhan bimmereissä ollut tuplasumarit jo pitempään.
Juu, ei ollut tarkoitus mennä off topic puolelle, mutta eikö muka ole jokseenkin häiritseviä nuo tupla takasumarit ?

Tämä siis vain oma mielipiteeni ja kuten tuossa jo näytti vahvistus tuleen niin on täysin lailista olla molemmat sumarit käytössä.




... Niin ja totta kai turvaväli on ja erityisesti sumulla kun ei noita tupla sumareita aina erota jarruvaloista ... :lol:
expösönisti

2007 Passat Variant 2.0 TFSI Sportsline

ex. 1998 Passat Variant 1.8T
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Mua ainakin häiritsee/hämää jos on 2 sumuvaloa takana. Tottunut siihen, että on vaan yks sumari vasemmalla puolella.
Mutta nykyäänhän esim audeissakin on jo kahta sumaria takanakin.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
makevee
Posts: 397
Joined: 19.7.2006 19:31
Location: Joensuu

Post by makevee »

Pasi H. wrote:Mua ainakin häiritsee/hämää jos on 2 sumuvaloa takana. Tottunut siihen, että on vaan yks sumari vasemmalla puolella.
Vaikka juuri tämän takia on hyvä että on tuplasumarit, kun jos kerta jotain takana ajavaa häiritsee nuo tuplasumarit niin eikös siihen silloin synny hyvä turvaväli. Ja en minä ainakaan käytä sumareita kuin vasta kun niitä oikeasti tarvitaan. Nou herneitä. Sori tää off-topic..
Vw T5
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

No ne nyt vaan voi epähuomiossa luulla jarruvaloksi. Jarruvalo ja takasumari on kaks eri asiaa, niin eikös ne sitten olisi hyvä erottaa toisistaan? Vai onko vanhoissa jenkeissä olevat punaiset suuntavilkut mielestäsi myös hyvä asia?
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
jh79
Posts: 123
Joined: 30.11.2003 18:21
Location: Rovaniemi

Post by jh79 »

Jatketaanpas tätä pitkän ajan jälkeen, että onko tuollanen koukku hankala asentaa itse jos käy liikkeestä hakemassa joko kiinteän tai irrotettavan?
Passat -03 2.0 Variant
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Ei ole hankala, mutta auton alle täytyy päästä jossain määrin kun ne toiset pultit tulee pohjan läpi auton alle ja sinne pitää päästä mutterit pyörittelemään.

Mutta karkeasti puskuri irti ja koukku paikalleen. Sitten johtosarja paikolleen ja viimeistely. Puskuria joutuu joissain koukkumalleissa silpomaan hiukan että mahtuu olemaan.

Simppeli homma siis mutta pientä nyhräämistä riittää niin kyllä siinä tunteja menee kun ensimmäistä harjoittelee :)
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
janman
Posts: 13
Joined: 19.8.2007 21:01
Location: Kemijärvi

Post by janman »

Puskurin alta joutuu poistamaan metallipalkin jotta koukun saa työnnettyä paikalleen, ja kannattaa tosiaan hommata mallikohtanen johtosarja. Kaikenkaikkiaan helppo homma jos työkalut pysyy vähänkään kädessä.
Mazda Premacy -05
Seat Cordoba 1.9Tdi Vario -99
Jaku
Posts: 136
Joined: 27.10.2007 16:11
Location: Kuukanniemi
Contact:

Post by Jaku »

janman wrote:Puskurin alta joutuu poistamaan metallipalkin jotta koukun saa työnnettyä paikalleen, ja kannattaa tosiaan hommata mallikohtanen johtosarja. Kaikenkaikkiaan helppo homma jos työkalut pysyy vähänkään kädessä.
eikä maksa paljon mitään...
Passat 1.9 TDI -01
pikku polo 1.4 -06
http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2aqi6+jaku-auto.html
deanjig
Posts: 5
Joined: 14.12.2005 15:08
Location: Rovaniemi

Post by deanjig »

Pörhön tiskiltä kävin kiinteää koukkua kysymässä 3bg 2005 1.9tdi passattiin, eikä ollut pahan hintainen. Miten kun autossa espit yms., pitääkö sähkösarjan jälkeen autoon ohjelmoida tieto koukusta?
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

^ Ei tarvitse tehdä yhtikäs mitään. Korkeintaan jarruvalojen sulakkeen voit vaihtaa pykälää suuremmaksi.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Post Reply