Katkenneen pultinjämän irroittaminen

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
User avatar
jmr
Posts: 1980
Joined: 26.12.2003 17:29
Location: Lahti
Contact:

Katkenneen pultinjämän irroittaminen

Post by jmr »

Onko vinkkejä tuollaisen katkenneen M8-pultinjämän irroitukseen, josta on siis kanta katkennut?

Mieleen tulevat keinot:
- Hitsaa siihen mutteri
- Jos on jengaa näkyvissä riittävästi, niin pistä kaksi mutteria
- Pultinpoistoporalla vetämällä

Onko muita helppoja keinoja?
Audi A6
Ex: VW Golf III Variant 1.9 TDi '97 AHU
User avatar
- Mikko -
Posts: 303
Joined: 22.11.2006 23:52
Location: Lappeenranta

Post by - Mikko - »

Vastakierretappilla kiertämällä ulos.
VW Jetta V TDI -08, VW Golf III -96
User avatar
jmr
Posts: 1980
Joined: 26.12.2003 17:29
Location: Lahti
Contact:

Post by jmr »

Eli tällänen:
Image
Lähde: Biltema


Mites tuo sitten toimii, jos on vastaavasta, mutta lyhyemmästä M8x21 -pultista kanta pois:
Image


Eli näyttää tältä:
Image
ja on jäänyt sinne reikäänsä?
Audi A6
Ex: VW Golf III Variant 1.9 TDi '97 AHU
Matsoni
Posts: 232
Joined: 5.11.2006 19:02
Location: Hyvinkää/Mikkeli

Re: Katkenneen pultinjämän irroittaminen

Post by Matsoni »

jmr wrote:Onko vinkkejä tuollaisen katkenneen M8-pultinjämän irroitukseen, josta on siis kanta katkennut?

Mieleen tulevat keinot:
- Hitsaa siihen mutteri
- Jos on jengaa näkyvissä riittävästi, niin pistä kaksi mutteria
- Pultinpoistoporalla vetämällä

Onko muita helppoja keinoja?
Itse hitsaisin siihen mutterin tai toisen pultin kiinni. Riippuu tietysti millaisessa paikassa on, että pääseekö hyvin hitsaamaan?
-Matsoni-

-Golf IV Variant PwD 1.9 -04-
User avatar
jmr
Posts: 1980
Joined: 26.12.2003 17:29
Location: Lahti
Contact:

Post by jmr »

Lähti onneksi öljyämällä kierteet ja lukkopihdeillä kiertämällä.
Audi A6
Ex: VW Golf III Variant 1.9 TDi '97 AHU
User avatar
DJDH
Posts: 1794
Joined: 31.7.2006 21:38
Location: Espoo

Post by DJDH »

Meillä katkes eilen iskarin yläpäähän kuusiokolo. Hetken kun otti rauhallisesti ja kaiveli / naputteli pistepuikolla, katkennut kärki lähti vapaaksi ja sitten vain voimakkaalla magneetilla kärki pois tolpan päästä. Tuossa ainakaan ei olisi kannattanut hitsata, sillä silloin kärki olisi 100 varmasti ollut siinä lopunikää.
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
shoebox
Posts: 335
Joined: 8.1.2007 8:41
Location: Jyväskylä

Post by shoebox »

Poraaminen on kai yks vaihtoehto, tietty paikasta ja tilanteesta riippuu..Ainakin kun kävin huollattamassa Eberiä, niin kotelon aukaisussa katkesi 2 ruuvia ja vieläpä molemmat kahdesti..Ei auttanut kuin porata..Kolmas terä kesti.. :D Meinas mennä huoltokaverilla käpy ja käydä mun pussille, kun kulu aikaa niiden ruuvien irrotteluun..Mokoma korroosio!!

Ai, tuo poraaminen olikin tuossa jo..Noh, tulipahan kerrottua oma tarina.. :D
Peugeot 406 2.1 SVDT -96- [Suzuki GSX 650 F -08-]
http://koyhatratarit.kuvat.fi/
Post Reply