Muutoskatsastus

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
Sepe
Posts: 21
Joined: 4.3.2007 15:59

Muutoskatsastus

Post by Sepe »

Mitä jos menee muutoskatsastamaan vanteita ja renkaita, niin tuleeko hylsy jos on sakkorajoilla olevat gummit? Yleensäkin ovatko miten tarkkoja tuossa asiassa? :?
shoebox
Posts: 335
Joined: 8.1.2007 8:41
Location: Jyväskylä

Post by shoebox »

Ei kyllä kannata mennä kokeilee.. Käy sit, kun oot saanu paremmat renkaat alle... Ainakin minä suosittelisin.
Peugeot 406 2.1 SVDT -96- [Suzuki GSX 650 F -08-]
http://koyhatratarit.kuvat.fi/
User avatar
Tony
Posts: 243
Joined: 20.3.2005 17:15
Location: Kuopio/Joensuu

Post by Tony »

Jos renkaista ei löydy vaadittavaa kulutuspintaa, ei ole kantavuutta riittävästi, halkaisija kasvaa yli 51 mm tai ei muuten vaan mahdu pyörimää niin on aika varmaa että hylätty päätös tulee.
Passat 3BG TDI
Sepe
Posts: 21
Joined: 4.3.2007 15:59

Post by Sepe »

Eipä nuo katsastusmiehet kovinkaan tarkkaan renkaita katsoneet. Testasi vaan mahtuuko pyörimään, ja eikun rengaskoko otteeseen ylös ja sillä selvä..

Mutta kyllä se vaan niin on että tuuma lisää munassa tai kaks vanteissa näkyy :D :D
User avatar
kovonen
Posts: 145
Joined: 12.9.2010 15:43
Location: Kuopio

Post by kovonen »

Lainataanpa vanhaa topicia.
Elikkäs pitäisi auto katsastaa alkukesästä ja sitä ennen luultavasti vaihtuu alusta korkeussäädettävään ja vanteetkin tuumalla isompiin. Kysymys olisikin, että tarvitseeko alustaa uudelleen muutoskatsastaa kun papereista löytyy jo maininta alustasta, jos siis laitan vaan korkeuden täsmäämään otteesa lukeviin mittoihin?
Vanteet kuitenkin kai kannattaa muutoskatsastaa? Vaikka vanhat vanteetkin kyllä vielä löytyy ja niilläkin voisi katsastukseen ajaa. Onko miten yleistä että poliisi oikeasti puuttuu asiaan tienpäällä?

Sitten mietin, että jos alustakin pitää uudelleen muutoskatsastaa niin kannattaisiko kerralla lyödä niin alas kun noilla uusilla vanteilla saa ja laittaa siten samalla kaikki numerot otteesa uusiksi?
Exä VW Bora Variant 1.9TDi -1999
Audi a6 -11
Golf 1 avo
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3084
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

Toi viimeinen lause on ehkä se kannattavin, tosin jotkut ei ilmottanu uutta alustaa vaan vähän nostaa katsastukseen, ja katsastusrenkaat on tietenki erikseen.. 8)
User avatar
Mikko.P
VCF Member
Posts: 441
Joined: 4.7.2010 20:31
Location: Porvoo

Post by Mikko.P »

Sami Jalonen wrote:Toi viimeinen lause on ehkä se kannattavin, tosin jotkut ei ilmottanu uutta alustaa vaan vähän nostaa katsastukseen, ja katsastusrenkaat on tietenki erikseen.. 8)
Juurikin näin. Uudet vanteet alle, ja korkeus niin, että ei varmasti raavi kiinni testilenkillä, jos ajaa. Sit tallille ja takaisin alas. Ei ne poliisit nyt mitään navasta-kaareen mittoja ala tien päällä ottaa. Näin ainakin itse tein tänään, kun konttorilla kävin muutoskatsastamassa kesä rinkelit. :roll:
Basu
VCF Member
Posts: 1452
Joined: 20.10.2005 9:39
Location: Uusimaa

Post by Basu »

Myös kannattaa muistaa, että maavara on se 8cm... ettei laita ihan ihan kenttään. ;)
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI DSG Style BusinessLine 2020 (käyttöauto)
VW Jetta Flair 1.8 RP 1990 (kesäauto)
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2578
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

Post by Tero Paalanen »

Kysymys olisikin, että tarvitseeko alustaa uudelleen muutoskatsastaa kun papereista löytyy jo maininta alustasta, jos siis laitan vaan korkeuden täsmäämään otteesa lukeviin mittoihin?
Epäilisin etteivät ole kiinnostuneita uudesta sarjasta konttorilla jos madallus pysyy samana.
Ja jos alusta kerkeää olla paikallaan hetken aikaa ennen konttorilla käyntiä ni eipä sitä edes huomaa että alusta on vaihdettu.
Vanteet kuitenkin kai kannattaa muutoskatsastaa? Vaikka vanhat vanteetkin kyllä vielä löytyy ja niilläkin voisi katsastukseen ajaa. Onko miten yleistä että poliisi oikeasti puuttuu asiaan tienpäällä?
Pari kertaa on syynätty renkaiden kantavuudet tien päällä. Ja molemmilla kerroilla poliisi-setä totes et on aika yleistä ettei farmareissa piisaa taka-akselilla kantavuus noissa matalaprofiilirenkaissa.
Ja miksi et muutoskatsastais niitä vanteita? Onko se nii kamalaa maksaa muutama kymppi siitä et voi ajella huoletta eikä tartte ratsiassa jännittää et huomaakohan ne mun muutoskatsastamattomat vanteet
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
User avatar
kovonen
Posts: 145
Joined: 12.9.2010 15:43
Location: Kuopio

Post by kovonen »

Kiitoksia vastauksista. Oikeastaan varmisti sen mitä itsekkin olin ajatellut. Pitää nyt kuitenkin varuilta yrittää hommata Tüv-paperit alustalle (jostain syystä ei paketin mukana tullut vaikka liikkeen sivuilla luki että on hyväksytyt) mikäli joutuu nitä näyttämään katsastuksessa. Ja vanteet kyllä olin ajatellut katsastaa mutta kysyinpä nyt huvikseni samalla sitäkin kun ei näistä muutoskatsastuksista kokemusta ole.
Exä VW Bora Variant 1.9TDi -1999
Audi a6 -11
Golf 1 avo
User avatar
Dubsonic
VCF Member
Posts: 567
Joined: 6.9.2009 22:39
Location: Lahti

Post by Dubsonic »

Mikä alustasarja on kyseessä? Ite omaan madallussarjaan tulostelin juuri Eibachin sivuilta tüv laput.
Kesäpirssi GIV -05 ATD
User avatar
kovonen
Posts: 145
Joined: 12.9.2010 15:43
Location: Kuopio

Post by kovonen »

Dubsonic wrote:Mikä alustasarja on kyseessä? Ite omaan madallussarjaan tulostelin juuri Eibachin sivuilta tüv laput.
Apex RDX. En ainakaan ole löytänyt apexsuspensioinin sivuilta tüv lappuja. Joku jos tietää mistä sais niin vinkkejä kuunnellaan.
Exä VW Bora Variant 1.9TDi -1999
Audi a6 -11
Golf 1 avo
Killer
Posts: 776
Joined: 12.10.2008 19:14
Location: Qsamo

Post by Killer »

Pyydä myyjää lähettämään sinulle ne vaikka sähköpostiin ja tulostat sieltä.
Noin olen itse tehnyt muutaman kerran ku jääny pois matkasta.
Kaikki on siisti minkä itte tekee!
Passat Variant 4motion + dsg, -11
Golf V hb -03
Honda CBR600F -91
User avatar
DJDH
Posts: 1794
Joined: 31.7.2006 21:38
Location: Espoo

Post by DJDH »

Mulla on varmaan joka ratsisassa syynätty ote että onko vanteet merkattu ja silmämääräsesti arvioitu korkeutta. Mut eipä niistä ole koskaan mitään sanottu. Sekä vanteet ja alusta kun löytyy siitä otteesta. Vakuutusyhtiökin kerran uteli alustan korkeutta kun golf jäi reissussa mahastaan kiinni. Eipä siinä, sanoin että on ja juuri katsastettu, niin hinuri tuli nyppäämään ilmaiseksi pois pahasta paikasta :lol:
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
pasi75
Posts: 49
Joined: 26.8.2009 0:00
Location: Jyväskylä

Post by pasi75 »

Basu wrote:Myös kannattaa muistaa, että maavara on se 8cm... ettei laita ihan ihan kenttään. ;)
Ja se maavara mitataan korin alimmasta kohdasta vaikka pakoputken kannattimesta jos on alin kuten katsastusmies sen ilmaisi, kävin eilen muutoskatsastamassa säädettävän alustasarjan ja maksoi 80 egee pienin alennuksin, rekisteriotteeseen tuli 4% vaihdetuista osista.
Passat variant 1.8 vm 97
Post Reply