Diesel resonoi?

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
Mur
Posts: 5
Joined: 2.3.2007 15:54
Location: Järvenpää

Diesel resonoi?

Post by Mur »

Huomasin kesällä käyntiäänen muuttuneen. Alkuun en edes siihen kiinnittänyt juurikaan huomiota, kun ajattelin et se on pakoputkivuoto. Syyskuussa tuli laitettua vetokoukku autoon. Kuormaa kun veti ylämäkeen niin ei meinannut äänen takaa edes radiota kuulla.

- Kiihdyttäessä (oli moottori sit lämmin tai kylmä) n.1900 - 2400r/min kohdalla suoraan kuskin edestä moottorin puolella kuuluu selvästi voimakkaampaa murinaa (epätavallista SDI:lle) / resonointia. Vaihteella ei ole merkitystä. Pienillä vaihteilla ko.kierrosalue ylittyy nopeasti, joten sitä ei edes kunnolla huomaa mut isommilla vaihteilla ongelma erottuu selvästi. Äänen saa oikein kiusattua esille 3/4 vaihteella, koska ääni tulee siis vain kiihdytettäessä (ei moottorijarrutuksessa, ei auton ollessa paikallaan kaasuttamalla tai matka-ajossa tasakaasulla).

Itse veikkaisin alkuun pakoputkiston vuotoa - no olihan siellä sitäkin, mutta se on nyt hitsattu ja kunnossa. Katalysaattoria ja koko putkea kumivasaralla koputeltua - OK! Luulisin et laakerit on kunnossa sillä ääni tulee suoralla tiellä!

Korjaamoilla kun oon kyselly, niin sieltä ei tieto/taitoa ole ollut. Vikaa ei testeri löydä. Yksi korjaaja suostu sentään tulemaan muutaman minuutin koeajolle mukaan. Ihmetteli pirusti ja arveli ehkä vauhtipyörän kuluneen.

Minkälainen vauhtipyörä tässä hopassa on - 1 vai 2massa?
- Onko jollain kokemuksia vastaavista - onko vikana vauhtipyörä?
- Onko neuvoja paljonko osat maksaa tai mistä kannattaa ostaa!

Golf 1.9SDI -01 175tkm :cry:
Last edited by Mur on 14.11.2007 21:33, edited 1 time in total.
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Kumpaas suuntaan se kone kallistuu kun on kiihdytys? Tasakaasulla kone ei periaatteessa kallistu lepoasentoon nähden ja moottorijarrulla kallistuu päinvastaseen suuntaan. Eli voisko kannake olla löysä/entinen ja pääsee toisessa kallistussuunnassa kolisemaan johonkin?
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Mur
Posts: 5
Joined: 2.3.2007 15:54
Location: Järvenpää

Post by Mur »

Moottorin kiinnikkeet voi tietty olla kuluneet... Jos nyt päättelin oikein niin kiinnikekulma ois vasemmalla / ilmanputsarin alla? Täytyy käydä tarkastuttamas...

Kaikki lisäinfo ois nyt edelleen tarpeen -Kiitosh :shock:

Golf 1.9SDI 175tkm
User avatar
Tero Häkli
Posts: 1723
Joined: 23.5.2006 2:24
Location: Nakkila
Contact:

Post by Tero Häkli »

veikkaisin kans kummeja... ehkä auton alla laatikon ja korin välinen ihan keskellä autoo
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Mur
Posts: 5
Joined: 2.3.2007 15:54
Location: Järvenpää

Post by Mur »

Sain auton vihdoin korjaamolle, vaikka resonointiäänet ei pahentunut kuukauden aikana. Mut lisäoireena vian takia huomasin et matka-ajossa kulutus myös nousi 0,5-0,7l/100km.

Vikana oli ilmanputsarin imuputki, joka oli halki ja hiukan irti, joten se pääsi resonoimaan. Tuntuu hoopolta mut onnex vika olikin noin halpa ja yksinkertainen. Taitaa olla vauhtipyöräongelmat enemmän TDI-juttuja?!

Kiitoksia neuvoista!

Golf 1.9SDI -01 175tkm :lol:
Post Reply