Passat -91 mittaristo

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
Catarthis
Posts: 3
Joined: 19.9.2004 10:30

Passat -91 mittaristo

Post by Catarthis »

Laitoin juuri -91 mallisen td passatin, eli olen vielä täysin kokematon aloittelija tällä mystisellä volkkareiden viitoittamalla polulla...
Muuten auto tuntuisi menevän hyvin, mutta pienoista sähkövikaa löytyy: polttoaine- ja lämpömittari eivät toimi ja lämppäri ei toimi (sulakkeen asennuksen jälkeen) kuin 2-nopeudella...
Osaisikohan kukaan antaa minkään näköistä vinkkiä, mistä suunnasta vikaa tulisi lähteä etsimään...
Elämä on hienoa, kun sen oikein oivaltaa!
User avatar
MarkusK
Posts: 645
Joined: 1.12.2003 20:32
Location: Porvoo

Post by MarkusK »

Lämppäristä on luultavasti etuvastus palanut, se kannattaa tarkistaa ensimmäiseksi.
Catarthis
Posts: 3
Joined: 19.9.2004 10:30

Post by Catarthis »

Joo, lämppärin sain pelittään ja vika piili juuri siinä vastuksessa, mutta ei kukaan osaisi antaa vinkkiä siihen mittaristoon, muut mittarit ja valot pelaa ihan normaalisti... Pitäisikö ottaa suosiolla mittaristo syliin ja alkaa tutkimaan?? Ja mitenkäs se muuten irroitetaan??
Auto on tosiaan vm. -91 passat variant...
Elämä on hienoa, kun sen oikein oivaltaa!
User avatar
kaahari
Posts: 2
Joined: 12.3.2004 8:56
Location: Helsingin maalaiskunta

Post by kaahari »

Saitko se mittariston pelaa? Taisit kysellä FFP:llä myöskin?
Catarthis
Posts: 3
Joined: 19.9.2004 10:30

Post by Catarthis »

Joo kävin kyselemässä sielläkin...
Ja taival mittariston kanssa on vähintäänkin erikoinen...
Polttoainemittari alko pelittään, lämpömittarista ei ole täyttä varmuutta, kun se nousee vain 70 asteeseen ja laskee siitä tuonne 60 tienoille, vaikka uus termari. En tiedä uskaltaisko siihen oikein luottaa ja tuota öljyvaloa en ainakaan vielä saanut pelittään, vaikka siitä puuttu koko hehku! Mutta laitoin sille sitten erillisen valon...
Elämä on hienoa, kun sen oikein oivaltaa!
mergon78
Posts: 1
Joined: 2.11.2005 19:05

Post by mergon78 »

Miten korjasit vian? Itselläni on -91 passat jossa myöskin lämpö- ja polttoaine mittarit ei pelitä
peet
Posts: 5
Joined: 1.3.2006 21:08
Location: Mikkeli

Post by peet »

Sama taistelu oli itsellä samanlaisen passatin mittariston kanssa, vika ilmeni alkuun lämpö/bensamittarin toiminnan pätkimisenä, lopulta vaikeni tyystin. Mittariston päreiksi purkaminen hyödytti ainakin sen verran, että tuli todettua lämpö/bensamittarin piirilevyyn liittävistä kytkinpiikeistä yhden juotoksen irtoaminen mittarisysteemin sisältä, juotin kiinni, mittasin ja totetin kaiken toimivan liittimelle asti. Henkseleiden paukutteluun ei tosin ollut mitään aihetta, mittarit pysyivät nolla-asennossa. Varsinainen vika olikin se pieni 3-piikkinen lutikka, kulkee nimellä jännitteenvakain ja maksaa ainakin paikallisessa volkkarin varaosamyynnissä 23e. Osa on paikoillaan ihan painamalla, eli ei tarvitse kolvia ruveta lämmittämään. Vielä lisäyksenä: itsellä vika korjaantui osan vaihdolla, mutta 5 min ajon jälkeen lämpö/bensamittari näyttivät nollaa taas, 15 min ajon jälkeen toimivat normaalisti, eli osa on voinut olla viallinen, mutta jonkinlaista kosketushäiriötä täytyy ruveta metsästämään edelleen.
bacman
Posts: 5
Joined: 30.9.2007 20:19
Location: Lahti

Post by bacman »

Itsellläkin on sama ongelma lämpömittarin kanssa. onko muidenkin ongelmat korjaantuneet jännitevakaimen vaihdon jälkeen ??
VW Passat Variant 1.8GT G60 Syncro -92
rojektori
Posts: 25
Joined: 11.1.2008 17:59
Location: Oulu

Post by rojektori »

Samaa ongelmaa myös täällä (95 passat). Ostohetkellä tietty pelas niinkuin pitää, mutta kotimatkalla mittarit pimeänä, kyllä hapottaa. Onko kukaan saanut vikaa korjatuksi?
rojektori
Posts: 25
Joined: 11.1.2008 17:59
Location: Oulu

Post by rojektori »

Tänään ajoin hiljaa hidasteeseen ja auto hieman tärähti ja kappas mittarit alkoi pelaamaan. 5km päässä oli pieniä töyssyjä tiessä ja mittarit katosivat. Eli jotain pientä kontaktihäiriötä taitaa olla. Vkl mittari irti etuvastusta rämppäämään.
rojektori
Posts: 25
Joined: 11.1.2008 17:59
Location: Oulu

Post by rojektori »

Pitääkö '95 passatissa (airbag) irrottaa ratti, kun ruuvaa mittarit irti?
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Jos en kauhean väärin muista, niin ei se mittaristo mahdu sieltä tulemaan pois jos ratti on paikallaan. Ei se ratin poisto niin vaikea homma ole, etteikö sitä kannattaisi pois tieltä ottaa.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
Jari P
Posts: 408
Joined: 10.6.2005 14:15
Location: Jääli

Post by Jari P »

Ei tarvi ottaa irti, mahtuu suht helposti tulemaan pois ilmankin.
VW Jetta 1989
Opel Zafira Elegance 2001
VW Passat Variant GT 1994 2EMyyty...
rojektori
Posts: 25
Joined: 11.1.2008 17:59
Location: Oulu

Post by rojektori »

No hyvä juttu, helpottaa kummasti asiaa.
rojektori
Posts: 25
Joined: 11.1.2008 17:59
Location: Oulu

Post by rojektori »

Vika selvitetty nyt kesäloman kunniaksi.

Sähköiset mittarit on asennettu painanamalla piirilevyyn, kierroslukumittari kolmella "pinnillä". Maadoitus tai jännite kiertää kierroslukumittarin kautta, mittaria heiluttamalla mittarit nousevat. Irroitin piirilevyn ja väänsin pinnejä vasten tulevia jousia kireämmälle ja kyllä pelaa.

Samalla on hyvä vaihtaa kaikki mittarivalot, mikäli ei ole ledeillä. Ja piirilevyn irroituksessa pitää irroittaa myös oikealla ylhäällä ruuvilla kiinnitetyn transistorin ruuvi. Itse en aluksi huomannut irroittaa ruuvia ja piti sitten tinata transistori kiinni mittaristoa kasatessa.
Passat Passat 35i B4 '95
2 x Celica TA22
Ford '40 PU
Post Reply