Mitä öljyä käytätte?
- Ari-Matti Aho
- Mr. VCF
- Posts: 3092
- Joined: 11.11.2003 0:19
- Location: Kouvola
- Contact:
Mitä öljyä käytätte?
Mitäs öljyä porukka käyttää? Huolto lähenee ja ajattelin siirtyä pois Longlifestä kun alkaa kilometrejä olla aika paljon.
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
-
- Posts: 87
- Joined: 28.5.2006 20:34
- Location: Kokkola
- Contact:
- Sami Mäkinen
- VCF Member
- Posts: 3367
- Joined: 5.6.2006 22:46
- Location: Ulvila-City
Googlen haun "ölmenge acv" toinen osuma kertoo kuutta litraa.
- Ari-Matti Aho
- Mr. VCF
- Posts: 3092
- Joined: 11.11.2003 0:19
- Location: Kouvola
- Contact:
-
- Posts: 87
- Joined: 28.5.2006 20:34
- Location: Kokkola
- Contact:
^
en laittas 10W-alkuista ölppää paljon ajettuun. Kylmä ja kuuma ominaisuudet on huonot tuollaisissa. Kylmänä, varsinkin talvella pumppu ei nosta kunnolla. Kuumana ei viskositeetti riitä enään voitelemaan ja tiivistämään väljiä sylintereitä. Siitä seuraa ylläriylläri hitonmoinen ohivuoto ja kone huohottaa öljymössöä kaikki paikat täyteen. Ja tietty kuluu se kahta kauheemmin.
en laittas 10W-alkuista ölppää paljon ajettuun. Kylmä ja kuuma ominaisuudet on huonot tuollaisissa. Kylmänä, varsinkin talvella pumppu ei nosta kunnolla. Kuumana ei viskositeetti riitä enään voitelemaan ja tiivistämään väljiä sylintereitä. Siitä seuraa ylläriylläri hitonmoinen ohivuoto ja kone huohottaa öljymössöä kaikki paikat täyteen. Ja tietty kuluu se kahta kauheemmin.
Passat Variant 1.9 TDI AHU 66kw Vihriä Weitti.
Täytyy laittaa sitten 5w-40 ralli vormulaa myllyyn kun ei edellisestä vaihdosta ole tietoa, öljyputsari vaihdetaan ilmeisesti alakautta?KakePro wrote:^
en laittas 10W-alkuista ölppää paljon ajettuun. Kylmä ja kuuma ominaisuudet on huonot tuollaisissa. Kylmänä, varsinkin talvella pumppu ei nosta kunnolla. Kuumana ei viskositeetti riitä enään voitelemaan ja tiivistämään väljiä sylintereitä. Siitä seuraa ylläriylläri hitonmoinen ohivuoto ja kone huohottaa öljymössöä kaikki paikat täyteen. Ja tietty kuluu se kahta kauheemmin.
Esimerkiksi AD:n 5w-40 on todella hyvää ölppää. Se täyttää vw:n normit ja 5 litran kannu ei paljoa maksa. Purkitetaankin se samassa paikassa kun rallyt sun muut mobilitarzi wrote:Täytyy laittaa sitten 5w-40 ralli vormulaa myllyyn kun ei edellisestä vaihdosta ole tietoa, öljyputsari vaihdetaan ilmeisesti alakautta?KakePro wrote:^
en laittas 10W-alkuista ölppää paljon ajettuun. Kylmä ja kuuma ominaisuudet on huonot tuollaisissa. Kylmänä, varsinkin talvella pumppu ei nosta kunnolla. Kuumana ei viskositeetti riitä enään voitelemaan ja tiivistämään väljiä sylintereitä. Siitä seuraa ylläriylläri hitonmoinen ohivuoto ja kone huohottaa öljymössöä kaikki paikat täyteen. Ja tietty kuluu se kahta kauheemmin.

Suodatin vaihtuu alakautta tosiaan ja on huikan vit**mainen jos panssari paikallaan. Ellei siihen ole leikattu reikää joskus, niin niihin tehdään usein.
Passat Variant 1.9 TDI AHU 66kw Vihriä Weitti.
Aika sissi on, joka reiättömän panssarin takaa suodattimen vaihtaa. Ei ole ihan helpossa paikassa, vaikka olisi panssari koknaan poiskin. Itsellä jäi kerran suodatin löysälle, kun ei ollut sopivaa hylsyä millä kiristää -perinteisesti käsikiristys on riittänyt. Onneksi huomasin ajoissa. Oli muuten auton alusta ja perä hyvin öljytty pitkän reissun jälkeen.
Hehlukkari wrote:Aika sissi on, joka reiättömän panssarin takaa suodattimen vaihtaa. Ei ole ihan helpossa paikassa, vaikka olisi panssari koknaan poiskin. Itsellä jäi kerran suodatin löysälle, kun ei ollut sopivaa hylsyä millä kiristää -perinteisesti käsikiristys on riittänyt. Onneksi huomasin ajoissa. Oli muuten auton alusta ja perä hyvin öljytty pitkän reissun jälkeen.


Passat Variant 1.9 TDI AHU 66kw Vihriä Weitti.
arzi wrote:Kerrotko mikä moottori sulla on pellin alla?igge wrote:enpä ole monestikkaan viitsinyt ottaa pohjapanssaria pois öljynsuodattimen vaihdon takia![]()
Kyllä sen mahtuu vaihtaan , ainakin mun autossa . Eikä ole peltiä leikattu.
ACV eli 2.5tdi 75kw vm -02
montussa kun seisoo , niin takaapäin mahtuu suodattimen vaihtaan . Olikohan siellä joku apurungon palkki ja kallistuksenvakaajan välistä menee suodatin paikalleen kun työntää käden olkapäätä myöten sisään. Ei muuten kärsi olla milliäkään suodatin isompi, niin ei mahdu. Sitten vaan pitkällä jatkovarrella kiristää suotimen. varmaan sen raoa mukaan on suodatin tehty

Terve vaan kaikille. Liittysin juuri tähän clubiin ja omistan itse vm. 2000 Transporter Syncron 2.5 TDI menopelin. Täällä taitaa olla asiantuntevaa porukkaa paikalla joten korjausvinkkejä saa varmasti tarvittaessa
.
Itse olen tuon auton omistanut nyt kohta vuoden ja öljynä olen käyttänyt Shellin Rimulaa. Mielestäni hyvää öljyä.

Itse olen tuon auton omistanut nyt kohta vuoden ja öljynä olen käyttänyt Shellin Rimulaa. Mielestäni hyvää öljyä.
Eilen vaihtui omaan ACV:hin Mobil 3000 5W40 öljyt. Suodattimen vaihtoon otin suosiolla pohjapanssarin pois.
Samalla vaihtuivat ilman- ja raitisilmansuodattimet. Vielä on tallissa polttoainesuodatin odottamassa. Sen irroittamista en vielä tutkinut, konehuoneen puolelta lähtee letkut irti, mutta ilmeisesti alakautta löysätään itse suodatin irti ja nostetaan ylös?
Samalla vaihtuivat ilman- ja raitisilmansuodattimet. Vielä on tallissa polttoainesuodatin odottamassa. Sen irroittamista en vielä tutkinut, konehuoneen puolelta lähtee letkut irti, mutta ilmeisesti alakautta löysätään itse suodatin irti ja nostetaan ylös?
Tässä pitää ottaa huomioon, että syncrossa on pidempi pohjapanssari.igge wrote:arzi wrote:Kerrotko mikä moottori sulla on pellin alla?igge wrote:enpä ole monestikkaan viitsinyt ottaa pohjapanssaria pois öljynsuodattimen vaihdon takia![]()
Kyllä sen mahtuu vaihtaan , ainakin mun autossa . Eikä ole peltiä leikattu.
ACV eli 2.5tdi 75kw vm -02
montussa kun seisoo , niin takaapäin mahtuu suodattimen vaihtaan . Olikohan siellä joku apurungon palkki ja kallistuksenvakaajan välistä menee suodatin paikalleen kun työntää käden olkapäätä myöten sisään. Ei muuten kärsi olla milliäkään suodatin isompi, niin ei mahdu. Sitten vaan pitkällä jatkovarrella kiristää suotimen. varmaan sen raoa mukaan on suodatin tehtyJa olen käyttänyt monen merkkisiä suodattimia,niin kaikki on mahtunut.Suodattimessa PITÄÄ olla avaimen paikka perässä. Muuten aitä ei saa kiristettyä.

VW 3C passat variant sportline TDi -05
VW Golf 1 cabrio sportline -91
VW T2 westfalia -72
VW 181 -71
VW Golf 1 cabrio sportline -91
VW T2 westfalia -72
VW 181 -71
-
- Posts: 10
- Joined: 12.9.2008 6:08
terve vaan kaikille. Olen uusi tällä palstalla mutta jotakin tietäväna t-4 porttereista ajattelin osallistua pohjapanssari aiheeseen. Pohjapanssari on yhtäpitkä molemissa tapauksissa, joistakin on leikattu pala pois et öljysuodattimen saa vaihdettua ilman panssarin irroitusta. eli tämä saatta hämätä joitakin et panssareitten pituudessa ois eroja.
- Ari-Matti Aho
- Mr. VCF
- Posts: 3092
- Joined: 11.11.2003 0:19
- Location: Kouvola
- Contact:
Seuraavaksi kerraksi kannattaa ostaa sakemanneilta, esim:Ari-Matti Aho wrote:AXD-koneiseen T5 Portteriin meni äsken 8 litraa Castrolin SLX Longlife II:sta. Vajaa kakskymppiä litra...
http://www.ebay.de/itm/Mobil-Super-3000 ... 5adf883c98
En muista oliko sama kauppa, mutta kun torstaina tilattiin, niin tiistaina muistaakseni oli kotiovella paketti...cordo-00 wrote:Seuraavaksi kerraksi kannattaa ostaa sakemanneilta, esim:Ari-Matti Aho wrote:AXD-koneiseen T5 Portteriin meni äsken 8 litraa Castrolin SLX Longlife II:sta. Vajaa kakskymppiä litra...
http://www.ebay.de/itm/Mobil-Super-3000 ... 5adf883c98
- Ari-Matti Aho
- Mr. VCF
- Posts: 3092
- Joined: 11.11.2003 0:19
- Location: Kouvola
- Contact:
Tilaaminen..
Vääntäkää rautalangasta miten tilataan Saksasta esim. tuota öljyä...Timos wrote:En muista oliko sama kauppa, mutta kun torstaina tilattiin, niin tiistaina muistaakseni oli kotiovella paketti...cordo-00 wrote:Seuraavaksi kerraksi kannattaa ostaa sakemanneilta, esim:Ari-Matti Aho wrote:AXD-koneiseen T5 Portteriin meni äsken 8 litraa Castrolin SLX Longlife II:sta. Vajaa kakskymppiä litra...
http://www.ebay.de/itm/Mobil-Super-3000 ... 5adf883c98

Re: Mitä öljyä käytätte?
nyt pitäis AXD koneiseen portteriin vaihtaa öljyt, huoltokirja sanoo että luokitus pitää olla 506.01 mutta eikös 507 luokituksen omaava öljy korvaa tuon 506.01:sen? eli voiko 507 luokituksen omaavaa öljyä laittaa tuohon koneeseen?
Re: Mitä öljyä käytätte?
507.00 käy melkein kaikkiin volkkareihin, muttei T5 2.5tdi eikä v10tdi powerdieselmoottoreihin, joissa jokin kuppi (suuttimen tai venttiilinpainin?) väärinpäin ja tarvii sen nimenomaisen lisäaineen. 506.01 on oikea öljy ainakin 04-05 T5:seen jossa ei ole vielä hiukkasloukkua. Noihin hiukkasloukullisiin kai on pakko käyttää tuota 507.00 koska tuo 506.01 on tuhkapitoisempi ja tukkii äkkiä dieselpartikkelisuodattimen, mutta käsittääkseni se taas ei voitele niin hyvin, joten nokka-akseliongelmia tiedossa. Tämmöiseen käsitykseen olen tullut mutta tämä on siis mutuilua ja asioiden yhdistelyä päässäni eikä täyttä faktaa.
Tuota 506.01 ei oikein tahdo suomesta saada mistään, itse olen löytänyt riihimäen seudulla vain litran purkeissa n.20€/l vain hyvinkään autosport, riihimäen prisma ja lopen säästökareilta. Mutta tuolta saksanmaalta kaveri tilasi mulle pari laatikkoa. En itsekään tuota ulkomailta ostamista ole ikinä harrastanut vaan joku asiaan vihkiytynyt kaveri hoitanut homman, joten en osaa siinä auttaa, muttei kai se mitään rakettitiedettä ole jos on visakortti ja paypaltili.
Omallani vedetty nyt 589tkm ja kone käy kun kello. Siihen saakka kun Mobil 1 SHC:tä valmistettiin ajettu sillä ja nyt käytössä tuo Mobil Super 3000 Formula LD 0w-30 joka on korvaava öljy. Konetta ei ole vielä avattu kertaakaan, tosin käsittääkseni cordo-00:n autolla on ajettu aina myös mobililla ja nokka-akselihan meni taannoin vaihtoon...muistinko oikein?
Tuota 506.01 ei oikein tahdo suomesta saada mistään, itse olen löytänyt riihimäen seudulla vain litran purkeissa n.20€/l vain hyvinkään autosport, riihimäen prisma ja lopen säästökareilta. Mutta tuolta saksanmaalta kaveri tilasi mulle pari laatikkoa. En itsekään tuota ulkomailta ostamista ole ikinä harrastanut vaan joku asiaan vihkiytynyt kaveri hoitanut homman, joten en osaa siinä auttaa, muttei kai se mitään rakettitiedettä ole jos on visakortti ja paypaltili.
Omallani vedetty nyt 589tkm ja kone käy kun kello. Siihen saakka kun Mobil 1 SHC:tä valmistettiin ajettu sillä ja nyt käytössä tuo Mobil Super 3000 Formula LD 0w-30 joka on korvaava öljy. Konetta ei ole vielä avattu kertaakaan, tosin käsittääkseni cordo-00:n autolla on ajettu aina myös mobililla ja nokka-akselihan meni taannoin vaihtoon...muistinko oikein?
Re: Mitä öljyä käytätte?
sellaisen käsityksen minäkin olen saanut illan selailtuani nettiä tuo moottori vaatisi sen 506.01:sen öljyn, auto on vm.2005 ja ilmeisesti ei ole tuota dieselpartikkelisuodatinta.
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
Re: Mitä öljyä käytätte?
Käsittääkseni tuo 507-luokituksen öljy täyttää myös 506.01-luokituksen
http://www.mobil.fi/Finland-Finnish-LCW ... -5w30.aspx#" onclick="window.open(this.href);return false;
^Ja näkyypä Mobil:kin ilmoittavan et tuo ESP Formula 5W-30 täyttää 506.01-luokituksen.
http://www.mobil.fi/Finland-Finnish-LCW ... -5w30.aspx#" onclick="window.open(this.href);return false;
^Ja näkyypä Mobil:kin ilmoittavan et tuo ESP Formula 5W-30 täyttää 506.01-luokituksen.
Re: Mitä öljyä käytätte?
Samasta Teron lähteestä kopioitu.
ExxonMobilin mukaan Mobil 1 ESP Formula 5W-30 on seuraavaa laatutasoa:
API CF
Volkswagen (Bensiini) 502 00 / 503 00 / 503 01
Volkswagen (Diesel) 505 01 / 505 00 / 506 00 / 506 01
Kaikki VW-moottorit, poikkeuksena pumppusuutin TDI mallit ilman LongLife huolto-ohjelmaa ja ilman hiukkasuodatinta, vuosimallit 1999–2003 sekä R5/V10-TDi mallit ennen vuotta 2006.
Myös Castrolin 507.00 purkeissa luki tuo sama ettei käy r5/v10 vaikka luokka onkin 506.01. Mutta jos varmanpäälle pelaa ni ei se hinta saksanmaalta paha ole kun tilaa pari laatikkoa kerralla. Lähetyskulut oli n.30€ ja litrahinta joku 8€. Ja tosiaan pari kolme arkipäivää meni toimituksessa kotiovelle, eli nopeammin kun lähteä kaupoista tuota etsimään. Sekin on jännä että jos ei ajeta longlifenä, niin öljyn tulisi olla 506.00.
ExxonMobilin mukaan Mobil 1 ESP Formula 5W-30 on seuraavaa laatutasoa:
API CF
Volkswagen (Bensiini) 502 00 / 503 00 / 503 01
Volkswagen (Diesel) 505 01 / 505 00 / 506 00 / 506 01
Kaikki VW-moottorit, poikkeuksena pumppusuutin TDI mallit ilman LongLife huolto-ohjelmaa ja ilman hiukkasuodatinta, vuosimallit 1999–2003 sekä R5/V10-TDi mallit ennen vuotta 2006.
Myös Castrolin 507.00 purkeissa luki tuo sama ettei käy r5/v10 vaikka luokka onkin 506.01. Mutta jos varmanpäälle pelaa ni ei se hinta saksanmaalta paha ole kun tilaa pari laatikkoa kerralla. Lähetyskulut oli n.30€ ja litrahinta joku 8€. Ja tosiaan pari kolme arkipäivää meni toimituksessa kotiovelle, eli nopeammin kun lähteä kaupoista tuota etsimään. Sekin on jännä että jos ei ajeta longlifenä, niin öljyn tulisi olla 506.00.
Re: Mitä öljyä käytätte?
Vastaavia juttuja / huhuja olen itsekin nykyisistä Mobilin öljyistä kuullut, että söisi nokka-akseleita ??? Liekö sitten vai huhuja, en tiedä.
Itsekin vaihdoin pois Mobilista ja yksi vaihtoväli Shell Helix Ultralla ja nyt Teboilin Diamond Dieselit ja jotenkin tuntuu että tuo kone käy nätimmin ,ei venttiilit pidä epämääräistä "ääntä".
Itsekin vaihdoin pois Mobilista ja yksi vaihtoväli Shell Helix Ultralla ja nyt Teboilin Diamond Dieselit ja jotenkin tuntuu että tuo kone käy nätimmin ,ei venttiilit pidä epämääräistä "ääntä".
Re: Mitä öljyä käytätte?
Castrollin liemiin olen luottanut vuosia. Nyt koneessa Magnatec, eikä tarvitse lisäillä. Mobilit olen havainnut ylihintaiseksi kuraksi kun niitä on kavereiden autoihin pitänyt laittaa.
Jeep, Citroen, VW
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
Käyttiksen rinnalla pitää olla kakkos auto ja vara-auto (ja mielellä vielä vara-auton vara-auton). Jos on vain kaksi autoa niin todennäköisesti ne molemmat ovat rikki samaan aikaan...
Re: Mitä öljyä käytätte?
Teboil Diamond Diesel vaihtuu koneeseen noin 6-8tkm välein. Lisänä käytän nokka-akseleita säästämään Redline Brake-in Additive ainetta.
Kesäpirssi GIV -05 ATD
Re: Mitä öljyä käytätte?
koneeseen laitettiin Mobil formula esp 5W-30, mietin vain että kannattaisko sekaan laittaa tuo Redline Brake-in Additive?
Re: Mitä öljyä käytätte?
Kyllä Mobililla on vissiin aina ajettu, mutta ei 506.01:sellä. Edellisen omistajan käyttämällä pajalla käytetty jotain 5W40. Oon kuullut muutamasta nokka-akseliremontista tähän myllyyn ja aina yhteinen tekijä on ollut, että jossain vaiheessa käytetty väärää öljyä. Toinen yhteinen tekijä on yli 400tkm ajokilometrit.Timos wrote: Omallani vedetty nyt 589tkm ja kone käy kun kello. Siihen saakka kun Mobil 1 SHC:tä valmistettiin ajettu sillä ja nyt käytössä tuo Mobil Super 3000 Formula LD 0w-30 joka on korvaava öljy. Konetta ei ole vielä avattu kertaakaan, tosin käsittääkseni cordo-00:n autolla on ajettu aina myös mobililla ja nokka-akselihan meni taannoin vaihtoon...muistinko oikein?
Re: Mitä öljyä käytätte?
Pitikö tuossa lukea 506.01? Ainakin muutaman öljyvalmistajan ohjeen mukaan longlife ja kiinteävälisessä huolto-ohjelmassa pitäisi käyttää samaa öljyä eli 506.01.Timos wrote: Sekin on jännä että jos ei ajeta longlifenä, niin öljyn tulisi olla 506.00.
Jostain oon joskus lukenut (ei virallisesta lähteestä), että vois mukamasta käyttää 505.01:sta kiinteällä vaihtovälillä. En aio olla ensimmäinen kokeilija; remonttia riittää muutenkin

Jossain on myös heitetty ilmaan, että vois käyttää raskaassa kalustossa käytettyä Mobilin Delvacia. Tämänkin joku muu voisi kokeilla...
Re: Mitä öljyä käytätte?
cordolle. ei pitäny mut voin muistaa väärinkin jostain lukeneeni ja saatoin sekoittaa tuohon mainitsemaasi 505.01 hommaan. ite aion ajaa tuolla mainitsemallani öljyllä ajoin sitten kiinteällä tai longlifevälillä.
esp ei siis käy mobilinkaan mukaan 04-05 malliin.
esp ei siis käy mobilinkaan mukaan 04-05 malliin.
Re: Mitä öljyä käytätte?
Hei!
Itselläni on 2003 1.9 TDI (74kW) Passat Longlife huolto-ohjelmalla.
En löytänyt kaupoista tuota 506.01 luokitukseltaan olevaa öljyä, mutta tuon 507 pitäisi siis käydä?
Voin käyttää esimerkiksi tuota Mobil ESP 5W-30 öljyä?
Itselläni on 2003 1.9 TDI (74kW) Passat Longlife huolto-ohjelmalla.
En löytänyt kaupoista tuota 506.01 luokitukseltaan olevaa öljyä, mutta tuon 507 pitäisi siis käydä?
Voin käyttää esimerkiksi tuota Mobil ESP 5W-30 öljyä?
Re: Mitä öljyä käytätte?
Mites tota käykö -03 vuoden 2.5TDi portteriin Mobil Super 3000 x1 5W-40 öljy? Ohjekirjassa lukee et öljyn pitäis täyttää laatuluokitukset VW 505 00 ja 500 00... Kyseisen Mobil öljyn purkissa lukee puolestaan VW 505 00 ja
VW 502 00... Voiko tota Mobilia pistää?
Osaisko joku varmistaa?
VW 502 00... Voiko tota Mobilia pistää?
Osaisko joku varmistaa?
Re: Mitä öljyä käytätte?
Kellään mitään tietoo?Jaspa wrote:Mites tota käykö -03 vuoden 2.5TDi portteriin Mobil Super 3000 x1 5W-40 öljy? Ohjekirjassa lukee et öljyn pitäis täyttää laatuluokitukset VW 505 00 ja 500 00... Kyseisen Mobil öljyn purkissa lukee puolestaan VW 505 00 ja
VW 502 00... Voiko tota Mobilia pistää?
Osaisko joku varmistaa?