Jarrupalojen vaihtaminen Golf IV

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
timpsula
Posts: 65
Joined: 30.3.2006 12:02
Location: Kainuu

Jarrupalojen vaihtaminen Golf IV

Post by timpsula »

Minkälaista työkaluarsenaalia tarvitaan IV Golfin jarrupalojen vaihtamisessa? Huomasin tuossa motonetin hintoja selatessani, että myytävänä on myös palojen asennussarjoja. Mitähän nuo mahtavat sisältää ja tarvitaanko niitä? Entä kannattaako vaihtaa samalla kiinnityspultteja tai muuta?

Mitenkäs noiden jarrulevyjen kanssa, mistä tietää milloin ne pitää vaihtaa? Viimeksi katsastusmies arvioi, että levyt alkaisivat olla vaihtokunnossa, mutta ei perustellut asiaa mitenkään. :?:
Golf Variant 1,9 TDI ATD 2003
User avatar
JannePee
Posts: 268
Joined: 4.3.2007 20:42
Location: Vantaa

Re: Jarrupalojen vaihtaminen Golf IV

Post by JannePee »

timpsula wrote:Minkälaista työkaluarsenaalia tarvitaan IV Golfin jarrupalojen vaihtamisessa? Huomasin tuossa motonetin hintoja selatessani, että myytävänä on myös palojen asennussarjoja. Mitähän nuo mahtavat sisältää ja tarvitaanko niitä? Entä kannattaako vaihtaa samalla kiinnityspultteja tai muuta?

Mitenkäs noiden jarrulevyjen kanssa, mistä tietää milloin ne pitää vaihtaa? Viimeksi katsastusmies arvioi, että levyt alkaisivat olla vaihtokunnossa, mutta ei perustellut asiaa mitenkään. :?:
Vinkiksi voisin sanoa, että motonetistä se jarrumäntätyökalu auttaa kummasti tuossa jarruremontissa. Mäntä kun ei painu sisään pelkästään painamalla, vaan sitä pitää samalla pyörittää ja tuon tekee toi työkalu helposti.
VW golf variant -03 1.9 Tdi +96kw
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Levyjen vaihtokunnon näkee kulumisesta, en kyllä osaa sanoa mikä on raja tossa, mutta jos alkaa palojen kohdalla oleen yli milli kulumaa per puoli tai/ja urautunut pinta niin eiköhän ne kannata vaihtaa uusiin. Halpa vakuutus kuitenkin pysähtymiskyvystä. Ja levyjen vaihdon yhteydessä kuitenkin palat pitää vaihtaa ja toisaalta urautunut levy syö uudet palat nopeasti uraisiksi.

Olikohan EBCn luettelossa mainittu joku minimipaksuus, tai ainakin jollain valmistajalla oli.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
MIKU
Posts: 447
Joined: 21.12.2004 10:35

Post by MIKU »

Eteen kun vaihdoin en tarvinnu kun 7mm kuusiokoloavainta,takana pitää mäntää pyörittää samalla kun painaa edessä ei.
Golf iv variant 1.6 -03
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Kupari/alumiini/muuta kuuman kestävää rasvaa on syytä laittaa liukupintoihin, auttaa toimivuuteen jossain määrin. Tuskin kauheasti on myöskään haittaa vaikka teräsharjalla vähän varovasti isoimpia pölyjä pyyhkäsee pois. Varovaisesti toki harjan kanssa kun siellä on niitä kumitiivisteitä jne.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
Jami R
Posts: 369
Joined: 17.1.2006 20:15
Location: Linnavuori

Post by Jami R »

Multa saa halvalla ostaa uudet alkuperäiset jarrupalat eteen tuote nro 1JO-698-151-G
Piti itse vaihtaa, mutta olivat huollossa menneet vaihtamaan ne..
Golf III cabriolet -98
Golf VI variant 1.4 TSI -10
Kimmo H.
Posts: 375
Joined: 20.10.2007 11:40
Location: Turku

Post by Kimmo H. »

Tuota kannattaa myös käyttää kun osat on levällään... ja sitten sitä kuparitahnaa perään.
Golf GT Variant -94 2E
Post Reply