Minkälaista työkaluarsenaalia tarvitaan IV Golfin jarrupalojen vaihtamisessa? Huomasin tuossa motonetin hintoja selatessani, että myytävänä on myös palojen asennussarjoja. Mitähän nuo mahtavat sisältää ja tarvitaanko niitä? Entä kannattaako vaihtaa samalla kiinnityspultteja tai muuta?
Mitenkäs noiden jarrulevyjen kanssa, mistä tietää milloin ne pitää vaihtaa? Viimeksi katsastusmies arvioi, että levyt alkaisivat olla vaihtokunnossa, mutta ei perustellut asiaa mitenkään.
timpsula wrote:Minkälaista työkaluarsenaalia tarvitaan IV Golfin jarrupalojen vaihtamisessa? Huomasin tuossa motonetin hintoja selatessani, että myytävänä on myös palojen asennussarjoja. Mitähän nuo mahtavat sisältää ja tarvitaanko niitä? Entä kannattaako vaihtaa samalla kiinnityspultteja tai muuta?
Mitenkäs noiden jarrulevyjen kanssa, mistä tietää milloin ne pitää vaihtaa? Viimeksi katsastusmies arvioi, että levyt alkaisivat olla vaihtokunnossa, mutta ei perustellut asiaa mitenkään.
Vinkiksi voisin sanoa, että motonetistä se jarrumäntätyökalu auttaa kummasti tuossa jarruremontissa. Mäntä kun ei painu sisään pelkästään painamalla, vaan sitä pitää samalla pyörittää ja tuon tekee toi työkalu helposti.
Levyjen vaihtokunnon näkee kulumisesta, en kyllä osaa sanoa mikä on raja tossa, mutta jos alkaa palojen kohdalla oleen yli milli kulumaa per puoli tai/ja urautunut pinta niin eiköhän ne kannata vaihtaa uusiin. Halpa vakuutus kuitenkin pysähtymiskyvystä. Ja levyjen vaihdon yhteydessä kuitenkin palat pitää vaihtaa ja toisaalta urautunut levy syö uudet palat nopeasti uraisiksi.
Olikohan EBCn luettelossa mainittu joku minimipaksuus, tai ainakin jollain valmistajalla oli.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Kupari/alumiini/muuta kuuman kestävää rasvaa on syytä laittaa liukupintoihin, auttaa toimivuuteen jossain määrin. Tuskin kauheasti on myöskään haittaa vaikka teräsharjalla vähän varovasti isoimpia pölyjä pyyhkäsee pois. Varovaisesti toki harjan kanssa kun siellä on niitä kumitiivisteitä jne.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.