sytytyspuolien vaihto Golf IV 1.6 16V

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
User avatar
enska
Posts: 314
Joined: 28.10.2005 20:31
Location: Lapinjärvi

sytytyspuolien vaihto Golf IV 1.6 16V

Post by enska »

Minkäslainen homma noiden puolien vaihto on? Pitäis vissiin käydä ostamassa säkillinen niitä, kun vähän väliä paukkuvat :twisted:
VW Golf Variant 1.6 16V vm. 2002
Pioneer - DLS - Helix
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Helppo homma. Lähtevät ylöspäin nostamalla, liitin irti ja uusi tilalle. Voit kammeta talttapäämeisselin kanssa niitä ylös sieltä esimerkiksi. Sormivoimin eivät kyllä nouse.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
enska
Posts: 314
Joined: 28.10.2005 20:31
Location: Lapinjärvi

Post by enska »

Mitäs muuten noi puolat mahtaa maksaa? Saisin kyllä todennäköisesti taas takuuseen uudet, mutta kun ei oo kiva ajaa korjaamolle puolavikaisella autolla :roll:
VW Golf Variant 1.6 16V vm. 2002
Pioneer - DLS - Helix
User avatar
Sami P
Posts: 382
Joined: 6.3.2005 20:08
Location: Varkaus
Contact:

Post by Sami P »

muistaakseni laakkosella oli 42-44€ kpl
A4 Avant 1.8T 2005
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Joo ja ei sillä kannata kyllä ajaa yhtään viallisen puolan kanssa. Seuraavaksi uusitaan sulanutta katalysaattoria jos meinaat paljonkin ajaa.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
enska
Posts: 314
Joined: 28.10.2005 20:31
Location: Lapinjärvi

Post by enska »

Pasi Häkli wrote:Joo ja ei sillä kannata kyllä ajaa yhtään viallisen puolan kanssa. Seuraavaksi uusitaan sulanutta katalysaattoria jos meinaat paljonkin ajaa.
Tuollaisista "sivuvaikutuksista" en tiennytkään :?
VW Golf Variant 1.6 16V vm. 2002
Pioneer - DLS - Helix
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

enska wrote:
Pasi Häkli wrote:Joo ja ei sillä kannata kyllä ajaa yhtään viallisen puolan kanssa. Seuraavaksi uusitaan sulanutta katalysaattoria jos meinaat paljonkin ajaa.
Tuollaisista "sivuvaikutuksista" en tiennytkään :?
Ei sytytä (pytyssä) jolloin bensaa menee palamatta putkeen. Jos menee paljon ja kertyy kattiin vähän aikaa sekä pakolämmöt nousee niin voipi sytähtää siellä ja sehän ei ole tarkoitus.
Ei kai se sula jos keraaminen on mutta ei toi bensa hyvää tee vaan kenno kyllä hajoaa aika äkkiä.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

AjH wrote:Ei kai se sula jos keraaminen on mutta ei toi bensa hyvää tee vaan kenno kyllä hajoaa aika äkkiä.
Kyllä on sulaneitakin nähty. En sitten tiedä onko ollut keraaminen kenno vai mikä.

Jotain huhupuheita olen kuullut että ecun pitäisi lopettaa polttoaineen syöttö kyseiseen sylinteriin mikäli ilmaantuu palamishäiriöitä, mutta käytäntö on kyllä osoittanut, että taitaa nimenomaan olla sitä kuuluisaa essonbaaria.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
DJDH
Posts: 1794
Joined: 31.7.2006 21:38
Location: Espoo

Post by DJDH »

Mulla kone ainakin ryki ja kävi niin epätasaisesti ja voimattomasti, ettei tullut mieleenkään ajella sitä pidemmälle kuin seuraavaan parkkipaikkaan. Puolien vaihtoon meni talvipakkasella n. 30min kipeällä selällä ja 10min ihmettelyllä.
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Pasi Häkli wrote:
AjH wrote:Ei kai se sula jos keraaminen on mutta ei toi bensa hyvää tee vaan kenno kyllä hajoaa aika äkkiä.
Kyllä on sulaneitakin nähty. En sitten tiedä onko ollut keraaminen kenno vai mikä.

Jotain huhupuheita olen kuullut että ecun pitäisi lopettaa polttoaineen syöttö kyseiseen sylinteriin mikäli ilmaantuu palamishäiriöitä, mutta käytäntö on kyllä osoittanut, että taitaa nimenomaan olla sitä kuuluisaa essonbaaria.
Keraamisen kennon ei luulisi sulavan kyllä, mutta onhan noita metallisiakin.

Mitenkä ECU osaisi yksittäistä sylinteriä valvoa? Jos lambdaakin on yksi kappale kollektorin perässä :roll: Kyllähän se jonkinlaisen pyttykohtaisen anturin vaatisi.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Niin, kyllä se ecu ainakin ymmärtää ilmoittaa että missä sylinterissä se palamishäiriö esiintyy. Ei luulisi olevan mahdottomuus tehdä sellanen softa, että kun ecu havaitsee vaikka 1-sylinterissä palamishäiriön, niin polttoaineensyöttö lopetetaan siihen sylinteriin.

Vähän vastaava systeemi kuin Esim vitosgolffissa jos polttimo palaa, niin sinne lakataan syöttämästä jännitettä.
(Tässä systeemissä kylläkään ei ole järjen hiventäkään)
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Pasi Häkli wrote:Niin, kyllä se ecu ainakin ymmärtää ilmoittaa että missä sylinterissä se palamishäiriö esiintyy. Ei luulisi olevan mahdottomuus tehdä sellanen softa, että kun ecu havaitsee vaikka 1-sylinterissä palamishäiriön, niin polttoaineensyöttö lopetetaan siihen sylinteriin.

Vähän vastaava systeemi kuin Esim vitosgolffissa jos polttimo palaa, niin sinne lakataan syöttämästä jännitettä.
(Tässä systeemissä kylläkään ei ole järjen hiventäkään)
Silloin jonkunlainen anturointi tai tarkkailu siellä koneessa täytyy olla, onko se sitten puolassa vai missä niin sitä ei pysty tietään.

Mikähän logiikka tossa hajonneen polttimon virransyötön katkaisemisessa on? Xenoneilla ehkä onkin ettei ballastissa suotta ole jännitettä mutta halogeenissa?
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
enska
Posts: 314
Joined: 28.10.2005 20:31
Location: Lapinjärvi

Post by enska »

No nyt on puolat haettu, ja todettu, että onneks en aja nissanilla :wink: Mistäs näkee mikä puola on rikki?
VW Golf Variant 1.6 16V vm. 2002
Pioneer - DLS - Helix
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

AjH, joo ei olla keksitty, että mikä idea siinä on. Eihän siitä mitään hyötyä ole. Systeemi koskee siis kaikkia polttimoita, parkkeja jne. Voi olla ettei koske rekkarivaloja, en muista tarkkaan. Vasta kun on käyttänyt virrat pois ja uudestaan päälle niin sen jälkeen vasta syttyy uusi polttimo.

enska, ei sitä ulkoisesti näe mistään. Vikamuistin luvulla selviää.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
enska
Posts: 314
Joined: 28.10.2005 20:31
Location: Lapinjärvi

Post by enska »

Pasi Häkli wrote:AjH, joo ei olla keksitty, että mikä idea siinä on. Eihän siitä mitään hyötyä ole. Systeemi koskee siis kaikkia polttimoita, parkkeja jne. Voi olla ettei koske rekkarivaloja, en muista tarkkaan. Vasta kun on käyttänyt virrat pois ja uudestaan päälle niin sen jälkeen vasta syttyy uusi polttimo.

enska, ei sitä ulkoisesti näe mistään. Vikamuistin luvulla selviää.
No niinpä tietenkin, eihän mulla ole mitään vehettä millä sitä vikamuistia lukis :?
VW Golf Variant 1.6 16V vm. 2002
Pioneer - DLS - Helix
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Tietty kokeilemallakin onnistuu. Yks kerrallaan vaihtaa ja kokeilee koska käynti palaa normaaliksi.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
Tero Häkli
Posts: 1723
Joined: 23.5.2006 2:24
Location: Nakkila
Contact:

Post by Tero Häkli »

eikös niistä saanu ihan siististi liitten auki... aukoo yssitelle ja kattoo koska huononi vähiten käynti ;)
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
enska
Posts: 314
Joined: 28.10.2005 20:31
Location: Lapinjärvi

Post by enska »

Tero Häkli wrote:eikös niistä saanu ihan siististi liitten auki... aukoo yssitelle ja kattoo koska huononi vähiten käynti ;)
Eivät kuulemma kuulemma välttämättä lähde kovinkaan siististi, jos ovat huonossa hapessa. Varaosamyyjä sanoi, että niistä on välillä jääny alaosat jäljelle :shock:
VW Golf Variant 1.6 16V vm. 2002
Pioneer - DLS - Helix
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Ei se liitin lähde irti, kun puola on paikallaan. Sitä on pakko nostaa ensin vähän ennenkuin sen liittimen saa pois.
Joo niitä puolia hajoilee usein sillainkin, että puolet puolasta jää sinne kuoppaan :D Mutta älä pelästy, nokkapihdeillä ne on aina sieltä pois saatu, ei ne kauhean piukassa siellä ole.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
enska
Posts: 314
Joined: 28.10.2005 20:31
Location: Lapinjärvi

Post by enska »

Noniin, nyt on puolat vaihdettu. Noi uudet olikin sellaset yksosaset, eli ei jää ainakaan niistä mitään osaa sinne koloon..
VW Golf Variant 1.6 16V vm. 2002
Pioneer - DLS - Helix
User avatar
enska
Posts: 314
Joined: 28.10.2005 20:31
Location: Lapinjärvi

Post by enska »

Tuli mieleeni, että voikos huonokuntonen akku vaikuttaa jotenkin noiden puolien kestoon?
VW Golf Variant 1.6 16V vm. 2002
Pioneer - DLS - Helix
Post Reply