Kiisselin tehohäviö
Kiisselin tehohäviö
Onko kellään muulla hävinnyt tehot kiisselistä "lennosta". Tietyillä keleillä kierrokset ei nouse yli kolmentonnin ampumallakaan. Sit ku auton starttaa uudestaan, ni meno maistuu. Tästä o käyty miljoona keskustelua FFP:nkin sivuilla, mut keskustellaan nyt täälläkin.
Epäilin MAF:n kuntoo, mut sit tuli purettua pari magneettiventtiiliä autosta irti ja aseöljyllä voitelun jälkeen ei oo tehot hävinneet (koputan puuta).
Tää on ilmeisesti aika yleinen VW:n vika, mitä oon keskusteluja seurannut ja muilta kuullut...
Epäilin MAF:n kuntoo, mut sit tuli purettua pari magneettiventtiiliä autosta irti ja aseöljyllä voitelun jälkeen ei oo tehot hävinneet (koputan puuta).
Tää on ilmeisesti aika yleinen VW:n vika, mitä oon keskusteluja seurannut ja muilta kuullut...
- Mika Viinikka
- Posts: 1119
- Joined: 13.11.2003 7:49
- Location: Helsinki
Se o hienoo, ku oot ohittamassa ja siinä toisen rinnalla ei sit kierrokset enää ryntää kolmeetonnia korkeemmaks. Joskus meinas tulla hiki, et kerkeekö ohi vai ei.
Eilen juttelin asiasta tutun kaa ja sen kaverillekki oli vaihdettu toi magneettiventtiili Audiin, jonka jälkeen auto ei oo nikotellut enää yhtään.
Tosiaan, omaki o toiminut hienosti pienen rasvauksen jälkeen, vaikka miten oon revitellyt ja kiusannut autoo vian ilmenemisen toivossa.
Ihmetyttää vaan toi, et miks autonvalmistajat ei ottaannu noihin vikoihin, vaan antavat niitten jatkua mallista toiseen........
Eilen juttelin asiasta tutun kaa ja sen kaverillekki oli vaihdettu toi magneettiventtiili Audiin, jonka jälkeen auto ei oo nikotellut enää yhtään.
Tosiaan, omaki o toiminut hienosti pienen rasvauksen jälkeen, vaikka miten oon revitellyt ja kiusannut autoo vian ilmenemisen toivossa.
Ihmetyttää vaan toi, et miks autonvalmistajat ei ottaannu noihin vikoihin, vaan antavat niitten jatkua mallista toiseen........
- Mika Viinikka
- Posts: 1119
- Joined: 13.11.2003 7:49
- Location: Helsinki
- Mika Viinikka
- Posts: 1119
- Joined: 13.11.2003 7:49
- Location: Helsinki
Minä mukaan miihkalin autoo hajottamaan!!!
Tehdään meidän autoista yks toimiva rassi. 



VR6 Syncro
Volvo V70R AWD
Volvo V70R AWD
EE poijjaat p...le! Heh! Totanoin, kottelo on kyllä toiminut loistavasti sen rasvauksen jälkeen, joten nyt ei oo tarvinnut hermoilla enää...
Viinikallehan se olikin vaihdettu ja vedot oli löytynyt.
Joo, laitetaan Jopon konttiin meikän diesel antamaan lisävääntöö takapyöriin ja ketjuvedon kautta tietty! Sit vaihteistot rustataan siten, et saahaan toisesta laatikosta kertoja normivaihteistolle!
Oispa öyree 304 hv VTRDI!
Viinikallehan se olikin vaihdettu ja vedot oli löytynyt.
Joo, laitetaan Jopon konttiin meikän diesel antamaan lisävääntöö takapyöriin ja ketjuvedon kautta tietty! Sit vaihteistot rustataan siten, et saahaan toisesta laatikosta kertoja normivaihteistolle!
Oispa öyree 304 hv VTRDI!
Miihkali jokos heti huomenna ruetaan modifioimaan noita meidän kärryjä? Mulla on jo melkein kone irti tossa pihamaalla, niin tuo omas tonne konttiin! Vielä tilaa on



VR6 Syncro
Volvo V70R AWD
Volvo V70R AWD
No ostahan kunnolla sitä juomaa! Saattaa asennus venähtää jopa pikkutunneille 

VR6 Syncro
Volvo V70R AWD
Volvo V70R AWD
Mulle käy millon vain. Viimex käytiin niiralan shellillä mut kaikki paikat käy. Käviskö miihkalille paremmin esim. lauantaina klo.12?
VR6 Syncro
Volvo V70R AWD
Volvo V70R AWD
Moro.
Tässä keskusteltiin aikaisemmin magneettiventtiileistä, joiden toimimattomuus saattaa aiheuttaa tehohäviön lennossa.
Mulla itsellä on käynyt juuri noin pari kertaa. Tehot hävisi tilanteessa jossa kiihdytin ylämäkeen kaasu pohjassa. Auton pysäytys ja uudelleen käynnistys palautti pirteyden takaisin. MAF on juuri vaihdettu joten sen epäkuntoisuus on pois laskettu.
Saako noita venttiileitä todellakin öljyämällä aseöljyllä kuntoon? Missä nuo kyseiset venttiilit fyysisesti sijaitsee -02 mallin TDI passatissa? Mikä muu syy voisi olla kyseessä?
towu
Tässä keskusteltiin aikaisemmin magneettiventtiileistä, joiden toimimattomuus saattaa aiheuttaa tehohäviön lennossa.
Mulla itsellä on käynyt juuri noin pari kertaa. Tehot hävisi tilanteessa jossa kiihdytin ylämäkeen kaasu pohjassa. Auton pysäytys ja uudelleen käynnistys palautti pirteyden takaisin. MAF on juuri vaihdettu joten sen epäkuntoisuus on pois laskettu.
Saako noita venttiileitä todellakin öljyämällä aseöljyllä kuntoon? Missä nuo kyseiset venttiilit fyysisesti sijaitsee -02 mallin TDI passatissa? Mikä muu syy voisi olla kyseessä?
towu
Rasvaus autto aina vähän aikaa, mut sitte alkaa taas tökkiä ja hermo mennä.
Koneethan ei oo samanlaisia, mut kuitenkin...
Se venttiili o semmonen, missä o noita letkuja ihan jonkun verran ja yks niistä menee EGR -ventiilille (liekkö turbon päällä?).
Mulla autto se, et tulpattiin EGR -venttiilille menevä letku tukkoon ja
näin ollen toiminta loppu siihen suuntaan (kiitos samipeelle neuvosta).
Jos et raaski heti katkasta sitä, nii käy vaik osta pikku pätkä
samanmittasta letkua, laita alkuperäsen tilalle, tulppaa ja testaa.
Olipas sekavasti kerrottu, mut toivottavasti tuosta ois apua.
Koneethan ei oo samanlaisia, mut kuitenkin...
Se venttiili o semmonen, missä o noita letkuja ihan jonkun verran ja yks niistä menee EGR -ventiilille (liekkö turbon päällä?).
Mulla autto se, et tulpattiin EGR -venttiilille menevä letku tukkoon ja
näin ollen toiminta loppu siihen suuntaan (kiitos samipeelle neuvosta).
Jos et raaski heti katkasta sitä, nii käy vaik osta pikku pätkä
samanmittasta letkua, laita alkuperäsen tilalle, tulppaa ja testaa.
Olipas sekavasti kerrottu, mut toivottavasti tuosta ois apua.
towu: tuo kuvailemassasi tilanteessa voisi olettaa, että esim. ahtopaine on noussut liian korkeaksi jolloin varaohjelma on mennyt päälle. Tämä poistuu joissakin tapauksissa sammuttamalla ja uudelleen käynnistämällä auto.
Vikamuistiin jää kyllä tapahtumasta tieto. Ilman tätä tietoa on hyvin vaikeaa, ellei jopa mahdotonta, antaa todellisia diagnooseja.
Veikatahan voi aina.
Vikamuistiin jää kyllä tapahtumasta tieto. Ilman tätä tietoa on hyvin vaikeaa, ellei jopa mahdotonta, antaa todellisia diagnooseja.
Veikatahan voi aina.

samip: Tuohan oli ihan pro kommentti. Kiitos tiedosta. Voisi kuvitella että noin siinä juuri on käynyt. On nää niin pe..leen hienoja nää uudet autot. Varaohjelmat ja kaikki. Mihinkään ei juuri voi itse koskea. Korjasin äsken repsikan penkin mekanismia ja otin istuimen irti. Alta pari sähköliitintä irti ja kiinni. Kun homma oli ohi niin eikös mittari herjaa airbackia. Milläs sen herjan saisi muuten pois kuin käymällä nollauttamassa jotain...kohta nollaa pääni. Nollautuuko jotain jos irroittaa akun joksikin aikaa?
towu
towu
Nyt tuo pirssi on taas alkanut välillä tiputtamaan turboa pois pelistä (-98 Passat). Voi olla noin 5-10min täysin toimimatta ja sitten yhtäkkiä taas toimii.. Sama juttu oli noin 4-5kk sitten ja silloin vika lähti pois kun pesin ilmaputsarin.
Käytin tuota silloin stockalla ja ne luki vikamuistin eikä sieltä mitään löytynyt
Tuossa eräs kertoi että luultavasti tuo ilmaputsari on päästänyt sen verran paljon paskaa MAF:iin että se on mennyt särki, mutta kai siitä jotain merkkiä pitäisi VAG-COM:lla näkyä?
Toinen vaihtoehto joka nyt tämän threadin yhteydessä tuli ilmi on tuo magneettiventtiili. Paljon tuollainen venttiili kustantaisi about ja kannattaako tuota heti ostaa vai onko mitään kikkaa mitä tällainen poropeukalo voisi kokeilla että vois todeta että se varmasti on se?
Pitänee käydä huomenna lukemassa taas vikamuisti jospa sieltä tällä kertaa jotain löytyisi
Käytin tuota silloin stockalla ja ne luki vikamuistin eikä sieltä mitään löytynyt

Tuossa eräs kertoi että luultavasti tuo ilmaputsari on päästänyt sen verran paljon paskaa MAF:iin että se on mennyt särki, mutta kai siitä jotain merkkiä pitäisi VAG-COM:lla näkyä?
Toinen vaihtoehto joka nyt tämän threadin yhteydessä tuli ilmi on tuo magneettiventtiili. Paljon tuollainen venttiili kustantaisi about ja kannattaako tuota heti ostaa vai onko mitään kikkaa mitä tällainen poropeukalo voisi kokeilla että vois todeta että se varmasti on se?

Pitänee käydä huomenna lukemassa taas vikamuisti jospa sieltä tällä kertaa jotain löytyisi

- Mika Viinikka
- Posts: 1119
- Joined: 13.11.2003 7:49
- Location: Helsinki
edix: toi magneettiventtiili makso mulla treen laakkosella vaihdettuna n.70e et ei ole kovin kallis homma. ja ilmanputsaria suositellaan vaihtoon vähintään 15tkm välein mut kandee kait vähän itekkin katella ja putsata aikasemminkin jos näyttää likaselta. se meinaan syö turboo mukavasti jos se on paskanen ja jälkikäyttö on myös yks mikä kannattaa aina muistaa
Volvo V70 ex.Passat variant 2.0tdi(BMP) dsg -07–>nettiautossa id. 9457807
Kiitoksia
Putsarista tulikin mieleen että mitä mieltä olette yleensä näistä vapaavirtaavista suodattimista? Tuossa on kiinni ABT:n oma orkkiskoteloon tuleva pestävä suodatin, ja moni on tässä matkan varrella kertonut että kannattaisi melkein pitäytyä vakioputsareissa koska tuota roskaa menee helposti eteenpäin maffiin ja ehkä turboonkin..
Taidanpa käydä tuossa Espoon stockalla kyselemässä mikäli olisi aikaa käydä ajelulla vag-comin kera.. Ainoa tuossa on se että koska tuo ei pätki säännöllisesti niin tuurilla tuota ei sillä reissulla huomaa

Taidanpa käydä tuossa Espoon stockalla kyselemässä mikäli olisi aikaa käydä ajelulla vag-comin kera.. Ainoa tuossa on se että koska tuo ei pätki säännöllisesti niin tuurilla tuota ei sillä reissulla huomaa

- Mika Viinikka
- Posts: 1119
- Joined: 13.11.2003 7:49
- Location: Helsinki
Golfin tehohäviö...
Näin se Team Kekoni liittyi tänään siihen seuraan, joka kesken ajon sai huomata tehojen lähtevän palaamatta... Hassuinta oli vielä se, että tämä tapahtui matkalla vuosihuoltoon.
Vuosihuollossa vaihdettiin mm. ilmanputsari muttei tehot palautuneet. Huomenna olisi tarkoitus tutkia magneettiventtiiliä ja sen toimivuutta.
Parin viimeisen viikon aikana olen huomannut, että kiihdytyksessä kun kierrokset ylittyvät 2100 rpm niin tulee ns. kytkinefekti eli vaikka mulla on lusikka suorana niin kierrokset pompsahtaa 2100rpm:stä nopeasti 2400rpm:ään josta laskevat nopeasti takaisin 2200rpm:ään ja sitten meno jatkuu normaalina. Ikäänkuin joku kytkimellä avittaisi vähän kierroksia lisää koneeseen mutten sitä tee. No nyt se ei sitten enää tee sitä koska ei ole tehoja koneessa...
Vuosihuollosta ajeltiin kotiin moottoritiellä muiden tukkona 60-80km /h kun ei pirssistä löydy tehoja suurempiin nopeuksiin!
Meillä siis Golf Variant 1.9 pdi -00 lastutettu 142hp 4-motion.
Vuosihuollossa vaihdettiin mm. ilmanputsari muttei tehot palautuneet. Huomenna olisi tarkoitus tutkia magneettiventtiiliä ja sen toimivuutta.
Parin viimeisen viikon aikana olen huomannut, että kiihdytyksessä kun kierrokset ylittyvät 2100 rpm niin tulee ns. kytkinefekti eli vaikka mulla on lusikka suorana niin kierrokset pompsahtaa 2100rpm:stä nopeasti 2400rpm:ään josta laskevat nopeasti takaisin 2200rpm:ään ja sitten meno jatkuu normaalina. Ikäänkuin joku kytkimellä avittaisi vähän kierroksia lisää koneeseen mutten sitä tee. No nyt se ei sitten enää tee sitä koska ei ole tehoja koneessa...
Vuosihuollosta ajeltiin kotiin moottoritiellä muiden tukkona 60-80km /h kun ei pirssistä löydy tehoja suurempiin nopeuksiin!
Meillä siis Golf Variant 1.9 pdi -00 lastutettu 142hp 4-motion.
- Mika Viinikka
- Posts: 1119
- Joined: 13.11.2003 7:49
- Location: Helsinki
Re: Golfin tehohäviö...
Allekirjoitan tuon efektin! Esim kolmosella ajat 80km/h, painat kaasun pohjaan niin kierrokset nousivat hetken ylös nopeuden kuitenkaan nousematta ja sitten vasta tasaantui ja lähti vetämään.. Tämän jälkeen se menikin sitten ihan mykäksi joten tuo on vissiin merkki siitä että jotain pahempaa on tulossa..morfn wrote:Parin viimeisen viikon aikana olen huomannut, että kiihdytyksessä kun kierrokset ylittyvät 2100 rpm niin tulee ns. kytkinefekti eli vaikka mulla on lusikka suorana niin kierrokset pompsahtaa 2100rpm:stä nopeasti 2400rpm:ään josta laskevat nopeasti takaisin 2200rpm:ään ja sitten meno jatkuu normaalina. Ikäänkuin joku kytkimellä avittaisi vähän kierroksia lisää koneeseen mutten sitä tee. No nyt se ei sitten enää tee sitä koska ei ole tehoja koneessa...
Kunhan rahaa sais tarpeeksi kerättyä niin vois tuon MAFin tilata koska mitä todennäköisimmin se on syypää tähän. Ja sen jälkeen lähtee öljyttävä suodatin hiiteen..
ABTmikäs lastu teillä on? aattelin vaan että onkohan lastu ainaskin osasyyllinen tohon vikaan.
- Mika Viinikka
- Posts: 1119
- Joined: 13.11.2003 7:49
- Location: Helsinki
joo toi boshin maffi oli viimetietojen mukaan laakkosella reipas 300e että ei sitä viitti turhaan hajottaa putsarin öljyllä. mulla oli k&n pestävä/öljyttävä suodatin passatissa ku ostin sen mut seuraavassa huollossa pistätin normin takas. mulla kun ei viä ole muuta virihommaa tossa niin eipä toi suodatinkaan ole mikään tarpeellinen. tossa se muutes olis jos joku haluaa vähän käytetyn k&n suodattimen halvalla 

Volvo V70 ex.Passat variant 2.0tdi(BMP) dsg -07–>nettiautossa id. 9457807
Ihmeellisiä vikoja tuntuu pojilla olevan, mutta tuskin ne ihan kaikki MAFiin liittyvät vaikka se yleisin vika onkin. Kuin on jo ollut puhetta, niin sen MAF-vian näkee heti ensimmäisessä vedätyksessä kuhan testeri/vag-com on kiinni.
Tuo morfn ja edix:in mainitsema kierrosten nouseminen ennen kuin nopeus alkaa kasvaa kuulostaa mielestäni lähinnä kytkimen luistolta. Tämä voikin tapahtua helposti lastutetulla koneella, lopuillaan olevalla ahtopaineensäätöventtiilillä, painavalla autolla(passatilla) ja suht kuluneella vakiokytkimellä. Jopa kolmosvaihteellakin.
Kytkin/kaksoismassavauhtipyöräpaketissa voi olla jotain häikkää joka sotkee elektroniikkaa.
Nämä siis ihan vain arvailuja kirjoitetun tekstin perusteella.
Tuo morfn ja edix:in mainitsema kierrosten nouseminen ennen kuin nopeus alkaa kasvaa kuulostaa mielestäni lähinnä kytkimen luistolta. Tämä voikin tapahtua helposti lastutetulla koneella, lopuillaan olevalla ahtopaineensäätöventtiilillä, painavalla autolla(passatilla) ja suht kuluneella vakiokytkimellä. Jopa kolmosvaihteellakin.
Kytkin/kaksoismassavauhtipyöräpaketissa voi olla jotain häikkää joka sotkee elektroniikkaa.
Nämä siis ihan vain arvailuja kirjoitetun tekstin perusteella.
- Mika Viinikka
- Posts: 1119
- Joined: 13.11.2003 7:49
- Location: Helsinki
sillain oon kuullu ainaskin että jos 90hv tdi:stä virittelee sillain että vääntökäyrä nousee 300nm tai yli niin vakio kytkin menee aikas nopeesti vaihtoon. joku 270nm rupee olemaan raja että kytkinkin kestää. ja toinen on ahdin. vakio ahdin on vakiona niin pieni että sekään ei kestä ihan loputtomia virittelyjä. ite meinasin että laitan lastun millä tulee max.n.65nm vääntöö ja putkiston vaihdan parempaan ja ehkä suodattimen. ja jos virittelen lisää niin sit menee ekaks ahdin vaihtoon ja suuttimet ja kytkin, mut luulen että noilla pienemmilläkin virityksillä tuun ihan hyvin pärjäämään ja auto kestää ja kulutus ei nouse kauheuksiin. en ajatellut kumminkaan mitään kilpa autoo tehä tosta "perheautosta"
Volvo V70 ex.Passat variant 2.0tdi(BMP) dsg -07–>nettiautossa id. 9457807
Näkyykö siinä myös silloin että siinä on jotain vikaa kun tuntuisi muuten toimivan (kuten nyt on taas monta päivää toiminut ongelmitta) ?samip wrote:Ihmeellisiä vikoja tuntuu pojilla olevan, mutta tuskin ne ihan kaikki MAFiin liittyvät vaikka se yleisin vika onkin. Kuin on jo ollut puhetta, niin sen MAF-vian näkee heti ensimmäisessä vedätyksessä kuhan testeri/vag-com on kiinni.
Kytkin vaihdettu johonkin uudenmalliseen pari vuotta sitten, ja sen jälkeen ajettu noin 30-35tkm, olisko nyt jo vaihdon paikka..Tuo morfn ja edix:in mainitsema kierrosten nouseminen ennen kuin nopeus alkaa kasvaa kuulostaa mielestäni lähinnä kytkimen luistolta.
Tuokaan ei tosiaan ole vaivannut kuin muutaman kerran.. Luulisi että tuon luistamisen huomaisi normaalisti jatkuvasti?
Hyviä arvailuja, kiitos vaanNämä siis ihan vain arvailuja kirjoitetun tekstin perusteella.

Syy selvisi!
Team Kekonin tehojen kaikkoamiseen vaikutti ilmamassa-anturin rikkoontuminen. Ennen rikkoontumistaan se tekee juuri sitä "kytkinluistatusta".
Vaihtoivat osan, reipas 300e Bosch:n osalla. Naputin hinnasta ja nyt vaihtavat siihen normaalin 108,20e osan. Huomenna saan pirssin. Katsotaan onko miten veto tallella silloin.
Vaihtoivat osan, reipas 300e Bosch:n osalla. Naputin hinnasta ja nyt vaihtavat siihen normaalin 108,20e osan. Huomenna saan pirssin. Katsotaan onko miten veto tallella silloin.
Joo, ja mulle sanottiin vielä että se vika täytyy sitten todeta heillä, muuten ei tipu vaihto-osaa. Olisi pitänyt kahdeksi päiväksi jättää auto sinne. Saas nähdä.. Pitää pyytää tuolta APC:lta tarjousta, vai onko kellään tiedossa jotain suoraa firmaa joka toimittais Saksasta tänne?MarkusK wrote:Se merkkiliikkeen 108e MAF on ihan samanlainen, kuin alkuperäinenkin. Se on vaan vaihto-osa, eli rikkinäinen pitää antaa vaihdossa. Tietysti ne yrittää aina tarjota tuota kalliimpaa.
Mistä kävit kysymässä? Ainakin Porvoon Auto Toivosella sain vaihdettua omani suoraan varaosamyynnistä ilman mitään testejä tai kyselyitä.edix wrote:Joo, ja mulle sanottiin vielä että se vika täytyy sitten todeta heillä, muuten ei tipu vaihto-osaa.
Last edited by MarkusK on 16.6.2004 19:59, edited 1 time in total.