Etupään narahdus Golf IV

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
topi69
Posts: 39
Joined: 27.9.2006 23:01

Etupään narahdus Golf IV

Post by topi69 »

Morjens,

Nyt alkoi oma Golf IV Variant pitämään outoa ääntä.
Ääni (lähinnä narahdus) kuuluu aina kun lähtee liikkeelle parkista eli samalla kun kääntää rattia.
Ääntä ei sen jälkeen kuulu vaikka rattia kääntelee eli kuuluu aina vain kerran joka kerta kun starttaa liikkeelle.
Vaikuttaa jousen ääneltä tai sen kiinnikeen? Autolla ajettu 230000.
Keinoja millä toteaisin vian?
Vinkkejä?

Kiitos

Topi
juha212
Posts: 37
Joined: 24.1.2008 13:48
Location: Akaa

Post by juha212 »

Itellä iv golf rupesi narisemaan kanssa mutta pitää ääntä ainakun auto "heiluu". Paikansin tuon kuskinpuolen etuiskarin tienoille. Tuntuu yläpäästä ainakin olevan ihan hyvin kiinni, liekkö rasvan puutetta.. :?
User avatar
JannePee
Posts: 268
Joined: 4.3.2007 20:42
Location: Vantaa

Post by JannePee »

Toi ääni tulee mitä todennäköisemmin jousijalan etuylätukilaakerista, joka alkaa jumittamaan kerättyään kilon paskaa sisuksiinsa ja jumittuaan ajan myötä. Itselle tuota tekohengitettiin ja laakeri alkoi pyörimään taas. Laakeri oli juminut kokonaan joten itse laakerista ei tullut tuota pyörähdysliikettä, vaan koko laakeri pyöri rinkiä jousijalan päällä rinkiä, josta ääni kaikui kivasti jousen kautta kunnon pamauksina. 5.90e maksaa tuollainen motonetista, pitäisi vaihtaa tuo itselle kesän aikana.

Jos motonetin varastosaldoista jotain voisi päätellä, niin tuntuisi olevan kulutusosa tuo etuiskarin ylälaakeri :lol:
VW golf variant -03 1.9 Tdi +96kw
User avatar
Pekka H
Posts: 339
Joined: 5.9.2005 19:34
Location: Muhos

Post by Pekka H »

viewtopic.php?t=5107 Tuolla jotain narahduksia..
VW Golf IV Variant 1.6 '99 AKL
juha212
Posts: 37
Joined: 24.1.2008 13:48
Location: Akaa

Post by juha212 »

Jeps tuoltahan vinkkejä löytyykin. Narina tosin ei liity ratin kääntelyyn vaan etupään ylös alas liikkeeseen, semmonen kitinä enimmäkseen..
topi69
Posts: 39
Joined: 27.9.2006 23:01

Post by topi69 »

Onkos se niin että tuon "laakerin" nähdäkseen/ purkaakseen täytyy koko jousipilari purkaa eli irti autosta ja osiin?
Uskoisin sen äänen kuitenkin tulevan jotenkin jouseen liittyen ja nimenomaan jousen kiertymiseen.

Kiitos

Topi
User avatar
Tero Häkli
Posts: 1723
Joined: 23.5.2006 2:24
Location: Nakkila
Contact:

Post by Tero Häkli »

juu iskari käteen ja jousipuristimilla jousi kasaan ja yläpultti auki=) sen alta löytyy
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
HEnkka
Posts: 84
Joined: 4.10.2006 22:41
Location: Lohja (Nummi)

Post by HEnkka »

Mulla Passatti kans narisee oikealta edestä aina notkahduksissa. Auto oli just huollossa ja "vika" oli alapallo, joka on väljä ja pitäis vaihtaa... Päätin odotella lomarahoja ja laitattaa vasta sit kuntoon, kun sanoivat huollossa, että pystyy ajamaan, jos vaan kestää sitä narinaa kuunnella...
Passat Variant 3C 2.0 TDI DSG Highline '09
& Suzuki SV650 '04 ja Volvo C70 T5 Convertible '02
User avatar
Tero Häkli
Posts: 1723
Joined: 23.5.2006 2:24
Location: Nakkila
Contact:

Post by Tero Häkli »

jos siinä jo väljää on niin voi renkaitakin syödä... jos kalliit renkaat niin heti alapallo vaihtoon ;)
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Pekka H
Posts: 339
Joined: 5.9.2005 19:34
Location: Muhos

Post by Pekka H »

^ Nimimerkillä kokemusta on.. :D Eli se alapallonivel on se syyllinen?!
VW Golf IV Variant 1.6 '99 AKL
juha212
Posts: 37
Joined: 24.1.2008 13:48
Location: Akaa

Post by juha212 »

Siliconin ja öljyn ruikkiminen pusliin ja niveliin autto kummasti narinoihin..(ainakin toistaseksi.. :? )
User avatar
DJDH
Posts: 1794
Joined: 31.7.2006 21:38
Location: Espoo

Post by DJDH »

juha212 wrote:Siliconin ja öljyn ruikkiminen pusliin ja niveliin autto kummasti narinoihin..(ainakin toistaseksi.. :? )
Siihen ekaan vesisateeseen ja hellepäivään asti. Ne puslat on ihan kohtuu helpot vaihtaa itekin.
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
juha212
Posts: 37
Joined: 24.1.2008 13:48
Location: Akaa

Post by juha212 »

Joo ei kauan kestäny vaikutus. Tais enemmän auttaa hetkellisesti tuo painepesurilla auton pesu.. :cry:
Täytyy lähtee puslan ostoon. Ainut positiivinen asia on ettei tuo apukuskin yläpää narise vielä kovin pahasti :wink:
rojektori
Posts: 25
Joined: 11.1.2008 17:59
Location: Oulu

Post by rojektori »

Ittellä narahtelee myös tai ennemminkin paukahtelee. Yleensä pari kertaa paukahtaa kun rattia kääntää ja toiseen ääriasentoon kun vääntää niin pari kertaa uudelleen. Noiden parin paukahduksen myötä auto vedättää vasemmalle. Itse epäilin alkuun alapalloja mutta en tiedä, voihan tuo olla simpukassakin....
Passat Passat 35i B4 '95
2 x Celica TA22
Ford '40 PU
User avatar
Tero Häkli
Posts: 1723
Joined: 23.5.2006 2:24
Location: Nakkila
Contact:

Post by Tero Häkli »

olisko yläpään laakerit... jouset paukahtaa ku käännähtää kerralla enempi
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Juur viime viikolla vaihdoin tollasen iskarin yläpään laakerin. Oli ihan jumissa, paukkuu tosiaan jousi kun ei pääse vapaasti kiertymään. Sen näkee ihan silmällä, kun pistät auton käymään ja pyydät kaveria kääntämään rattia laidasta laitaan. Lampun kanssa tiirailemaan sitä jousta, että kumpi puoli jumittaa.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
topi69
Posts: 39
Joined: 27.9.2006 23:01

Post by topi69 »

Entäs miten parhaiten totean noi alapallonivelet?
Jos niissä olis kans vikaa.

Topi
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Ne harvemmin kuivuu ja natisee. Väljistyä voi kyllä. Jollain isohkolla vääntöraudalla väännät... Joskus tuntuu alapallon välys pyörääkin heiluttamalla.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
Golf
Posts: 6
Joined: 10.12.2005 18:51
Location: ylivieska

Post by Golf »

Omassa kolopallossa kuului nitinää ja narinaa ja syylliseksi osoittautui kallistuksenvakaajan sisempi pusla kuskin puolelta. Vaihdoin sitten samantien molemmille puolille niin loppu ne ylimääräiset äänet.
vw golf 1.9pd variant -03
Joona
Posts: 247
Joined: 21.8.2005 22:09

Post by Joona »

Nyt sitten on alkanut omassakin autossa kuulua ihme narinaa edestä, tarkemmin kuljettajanpuoleisesta etusesta. Jokaisessa kuopassa kuuluu, samoiten jos painaa etukulmasta keulaa kuuluu myös samanlainen ääni..
Audi A4 B5 Avant 1.9 TDI PD quattro
Audi A4 B6 2.0
K-Paka
Posts: 6
Joined: 8.5.2008 17:40
Location: Oulu

Narahdus?

Post by K-Paka »

Mulla on myös narahtanut niin kuin kumimaisesti, syy on etutukivarren etummaisessa puslassa.. :?
Ensiapuna laitoin spray vaseliinia reunoille niin johan alkoi vaikenemaan. :o
topi69
Posts: 39
Joined: 27.9.2006 23:01

Post by topi69 »

Meikäläisen autossa ainakin näyttäisi jousen kääntölaakeri jumittavan kuskin puolelta eli vaihtoon menee.
Saakos tuon tolpan purettua normi työkaluilla vai tarviiko sellaisen työkalun iskarin yläpäähän mitä Biltema kauppaa?
Jousipuristimet löytyy kyllä mutta tarviiko muuta?

Topi
User avatar
Tero Häkli
Posts: 1723
Joined: 23.5.2006 2:24
Location: Nakkila
Contact:

Post by Tero Häkli »

kyllä se yleensä ihan nätisti mopolla aukee ku putsaa kierteet
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
rojektori
Posts: 25
Joined: 11.1.2008 17:59
Location: Oulu

Post by rojektori »

Tero Häkli wrote:olisko yläpään laakerit... jouset paukahtaa ku käännähtää kerralla enempi
Laakerit vaihdettu, eikä enää paukahtele.
Passat Passat 35i B4 '95
2 x Celica TA22
Ford '40 PU
Cza
Posts: 7
Joined: 26.9.2011 22:53

Re: Etupään narahdus Golf IV

Post by Cza »

Nyt nousee wanha threadi, mutta nostan silti ja kysyn seuraavaa.

Oman Golf IV Variantin oikea etupää rupesi pitämään juuri tässä kuvailtua meteliä ja olen 99% varma, että kyse on etuiskarin ylälaakerin kulumisesta. Soittelin huoltoon, jossa olivat samaa mieltä ja kertoivat, että osat + työt on reilu 70€.

Autohommissa olen täysi keltanokka, mutta muuten olen tee-se-itse miehiä; kolvi pysyy kädessä ja kaikenlaista autoa pienempää olen lyhyen 24v. elämäni aikana rakentanut ja rempannut ja paljon.

Olisiko tämä homma, josta olisi järkeä aloittaa tutustuminen auton huoltamiseen? Ilmeesti itse laakerin lisäksi tarvitsen jousenkiristimet. Olenko lainkaan oikeassa, jos foorumiselaamisen pohjalta oletan homman kulkevan about seuraavasti: 1) irroita pyörä, 2) Purista jousi kasaan ja poista se, 3) Irroita iskunvaimennin, 4) vaihda ylälaakeri uuteen, 5) kiinnitä iskari 6) kiinnitä jousi takaisin, 7) kiinnitä pyörä.

Tärkeää kuulostaa olevan jousen kiinnityskohtien (?) merkitseminen, jotta aurauskulmat säilyy. Millaisia työkaluja iskarin irroittamiseen ja laakerin vaihtamiseen tarvitaan? Täytyykö laakerit vaihtaa pareittain molempiin etuiskareihin?

Eli kysymyksen ydin on se, että en todella pelkää työtä, mutta onko tässä hommassa liian isot riskit epäonnistua, vai selviääkö tästä, jos sitkeästi ja rauhallisesti miettii ja tekee. Ensin miettii ja sitten tekee.
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Re: Etupään narahdus Golf IV

Post by Pasi Häkli »

Ehkä helpoin/järkevin tapa on ottaa iskari/jousipaketti yhdessä olka-akseli kanssa pois. Eli pyörännapa tulee mukana. Purat jarrusatulan+abs-anturin johdot irti ensin ja sit vetarin napapultti irti, raidetangonpää sekä alapallonivel auki. Jos otat sen auki sieltä alatukivarren päästä niin ohjauskulmat menee pieleen, ellet merkkaa sen nivelen paikkaa hyvin. Ite olen kyllä saanut niin merkattua ettei kulmat muutu. Ulompi vetonivel on hiukan kireessä booreiltaan, mutta lähtee kyllä. Jos joudut vasaralla lyömään niin pistä mutteri kierteille, ettet tuhoa sitä akselinpäätä.

Sit tolppa alkaa olemaan lattialla. Jousipuristimet kireelle, iskarin ylämutteri auki ja yläpään laakeri vaihtoon. Ja sama homma käänteisessä järjestyksessä takaisin. Ei oo mikään amerikan temppu, voi tehdä itse.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Re: Etupään narahdus Golf IV

Post by AjH »

Vaikka mä olen noita tehnytkin (siis iskarin ja jousen irrotus ja kiinnitys) niin tossa selvityksessä on jo vaiheita ja pieleen menon mahdollisuuksia senverran etten ehkä tosta alottaisi autonkorjailun uraani. Erityisesti kun homma on tolla reilulla 70 eurolla luvattu tehdä valmiiksi.
Itse kun tekee niin maksaa osa. Ja sit mahdollisesti kulmien säätö päälle ton 70 euroa. Ja jos kulmat menee pieleen eikä niitä heti käy säätämässä niin saa vielä vinoon kuluneet eturenkaat lisäksi. :?

En halua siis olla negatiivinen ja kun en Czan taitoja tiedä, mutta on helpompia ja "varmempia" paikkoja aloittaa harjoitteleminen. Jos intoa ja halua riittää ja työkalut löytyy niin miksei tonkin itse tee kun hyvät ohjeet tossa tuli.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Cza
Posts: 7
Joined: 26.9.2011 22:53

Re: Etupään narahdus Golf IV

Post by Cza »

Kiitos asiallisesta vastauksesta! Tätä juuri mietinkin. 70€ ei ole älytön summa saada homma kerralla pois, mutta koukuttaisi oppia itsekin tekemään :). Laitan harkintaan.
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Re: Etupään narahdus Golf IV

Post by Pasi Häkli »

No joo, jos joku sen 70 eurolla tekee niin helpommalla pääset ku vähä raotat lompakkoa. Onhan tossa mahdollisuus ryssiä koko homma. Kysyjän taidoista kun ei tietoa ole, niin ajattelin ohjeet laittaa helpottamaan hommaa jos siihen ryhtyy.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Post Reply