Pitää erityisesti kylmänä kamalaa kiljumista sopivilla pikkuista vaille 3000 RPM ja hiukka yli kierroksilla kun ajaa kevyehköllä kuormalla tai tasamaalla....
Luulin eka, että olis ollut viskon laakerit, mutta kun kaasuttaa konetta suoraan läpältä, niin kiljunta on kyllä suoraan koneesta / jostain kannen suunnalta. Tulee lähinnä mieleen, että nokan laakerit ei oo täysin kunnossa ,tms vastaavaa ...
Mitäs kannattais tehdä, onko Tampereella / lähellä paikkaa, jossa kannattais käydä näyttämässä vanhusta ja hakemassa diagnoosin / kustannus arvion ?
Mitäs mahtaa maksaa nokkaremontti tuommoseen 20V "AEB" koneeseen, jos nokan laakerit ja muuta menee vaihtoon. olis tarkoitus teettää samalla nokan stefat ja nokkaremmin vaihto, kun on vuotanut nokan stefasta öljyä remmelle ... harmittaa kun just tossa 20 tkm sitten laitatin remmen ja hilut, ja eivät vaihtaneet kuin kammen stefat ja nyt vuotaa taas.
Passatissa AEB koneen nokkaakselit
-
- Posts: 34
- Joined: 2.12.2006 21:29
- Location: Tampere
Passatissa AEB koneen nokkaakselit
expösönisti
2007 Passat Variant 2.0 TFSI Sportsline
ex. 1998 Passat Variant 1.8T
2007 Passat Variant 2.0 TFSI Sportsline
ex. 1998 Passat Variant 1.8T
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
On sitten niin harvinaiselta kuulostava vika jos ihan oikeesti lyötyy nokka-akselista tai sen laakereista vikaa.
En oo koskaan ennen kuullut. Eli ennenkuin tilaiset uusia laakereita niin paikallista se ääni, ihan aikuisten oikeesti.
Niitä jakoketjun kiristäjiä on vaihdeltu paljon, mutta ne pitää vaan sellasta rallatusta hetken aikaa käynnistyksestä, eli siitä tuskin on kyse. Ota vaikka moniurahihna irti ja laita käymään, saat ainakin sen puolen laskettua pois vikamahdollisuuksista.
Niitä flektin laakereitakin on vaihdeltu.
En oo koskaan ennen kuullut. Eli ennenkuin tilaiset uusia laakereita niin paikallista se ääni, ihan aikuisten oikeesti.
Niitä jakoketjun kiristäjiä on vaihdeltu paljon, mutta ne pitää vaan sellasta rallatusta hetken aikaa käynnistyksestä, eli siitä tuskin on kyse. Ota vaikka moniurahihna irti ja laita käymään, saat ainakin sen puolen laskettua pois vikamahdollisuuksista.
Niitä flektin laakereitakin on vaihdeltu.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
-
- Posts: 34
- Joined: 2.12.2006 21:29
- Location: Tampere
Juuh, kun en tiedä, mikä vikana, niin en ala kyllä ala vielä tilaamaan mitään ...Pasi Häkli wrote:On sitten niin harvinaiselta kuulostava vika jos ihan oikeesti lyötyy nokka-akselista tai sen laakereista vikaa.

Samaa vian harvinaisuudesta tuossa "AEB" koneessa sanoivat tuolla VW liikkeessäkin kun soittelin tutulle, jonka kanssa olen viime aikoina asioinut.
Sen verran kyselin, että jos nokka, niin missä hintaluokassa mennään, sanoivat maxs 400 e nokka, tosin kuulemma hiukka eroa onko imu vai pako.
Lisäksi ehdottivat tarkemmin kunneltaviksi, olisko joku kiristímen laakeri, tms...
Kun en tarkemmin tuon 20V "AEB" koneen sisustaa tunne, miten nuo nokka akselit, onko kaikille veto nokkahihnalla? Vai onko koneen kannessa kaikki akselien vedot rattailla vai "perä päästä" ketjulla ...? Jos on osa ketjulla, niin mitens mahtaa olla, onko siellä mitää rullia, ohjaimia, tms, joissa vois olla joku laakeri kuolemassa ja ulisee sopivilla kierroksilla ?
Tosin voi olla mahdoton löytää ,koska ulisee toisinaan pahemmin ja jooinakin päivinä sitten ei taas ollenkaan niin kuultavasti.
Ei ainakaan kannata alkaa mitää tilaileen, ennen kuin varmistuu jotain tai jotain hajoaa ...

expösönisti
2007 Passat Variant 2.0 TFSI Sportsline
ex. 1998 Passat Variant 1.8T
2007 Passat Variant 2.0 TFSI Sportsline
ex. 1998 Passat Variant 1.8T
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Jakopää on hihnalla. Toista nokka-akselia käytetään jakoketjulla moottorin "peräpäästä". Siellä ei oo mitään laakeria vaan kiristinelementti, joka toimii öljynpaineilla, ja on siinä vähän sähköäkin pelissä. Siinä kiristimessä on muoviset laahaimet.
Siitä ei kyllä mitään kiljuntaa pääse kuulumaan eli todennäkösesti vika ei oo siellä.
Melkein kannattais käydä merkkiliikkeen asentajalla kuulostelemassa. Ne joutuu siellä päivittäin kaikenmaailman vikoja sun muita ihmettelemään niin vois olla niille joku selkeä ääni, ehkä... En nyt yritä mitenkään ylistää merkkiliikettä mutta... ymmärrät varmaan pointin.
Esimerkiks mä voin kuulostella jonkun tojotan jakopäätä ja antaa ihan väärän diagnoosin, kun joku toyota-asentaja voi heti tietää että joo toihan on ihan selkee juttu, noita on vaihdeltu paljon.
Paljonko sillä muuten on ajettu?
Siitä ei kyllä mitään kiljuntaa pääse kuulumaan eli todennäkösesti vika ei oo siellä.
Melkein kannattais käydä merkkiliikkeen asentajalla kuulostelemassa. Ne joutuu siellä päivittäin kaikenmaailman vikoja sun muita ihmettelemään niin vois olla niille joku selkeä ääni, ehkä... En nyt yritä mitenkään ylistää merkkiliikettä mutta... ymmärrät varmaan pointin.
Esimerkiks mä voin kuulostella jonkun tojotan jakopäätä ja antaa ihan väärän diagnoosin, kun joku toyota-asentaja voi heti tietää että joo toihan on ihan selkee juttu, noita on vaihdeltu paljon.
Paljonko sillä muuten on ajettu?
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
-
- Posts: 34
- Joined: 2.12.2006 21:29
- Location: Tampere
...Siinäpä se 177 000 km, mutta ovat "saksan kilometrejä", eli ota nyt sitten selkoa ...Pasi Häkli wrote:Paljonko sillä muuten on ajettu?
Enkä oikein tiedä, mistä tuo ulina edes kuuluu, kun ei se ole kuin todella rajallisella kierrosalueella ja jos ei sattumoisin sopivasti osu jäämään juuri sille kierrosalueelle niin ei kuulu. Toisaalta jos kaasuttelee tyhjäkäynniltä niin ulahtaa pahimmillaan joka kerta.
expösönisti
2007 Passat Variant 2.0 TFSI Sportsline
ex. 1998 Passat Variant 1.8T
2007 Passat Variant 2.0 TFSI Sportsline
ex. 1998 Passat Variant 1.8T