vw golf 1,9tdi 85kw ahtopaineen rajoitinventtiili
vw golf 1,9tdi 85kw ahtopaineen rajoitinventtiili
Vm-00 golffini tuppaa hyytymään satasen jälkeen, eli vedot loppuu tyystin. Vika lähtee sammuttamalla mutta ilmenee taas jälleen tultaessa 120km/h hujakoille.
Käytin golffia testerissä ja ilmeni että on jotain vikaa ahtopaineen rajoitinventtiilissä. Varasin huollosta ajan mutta ajattelin jälkeenpäin josko vain hankkisi tuon kyseisen osan ja vaihtaisi/vaihdattaisi sen jossain. Onko kenelläkään kokemusta kyseisen asian suhteen? Kannattaako antaa merkkihuoltoon (69e/h) vielä kopeloitavaksi jos siinä sattuisi olemaan jotain muutakin vikaa vielä (esim ahtimen siivet jumissa) tmv.? Vai luotanko testeriin ja hankin vain kyseisen osan ja vaihdan sen?
kiitos
Käytin golffia testerissä ja ilmeni että on jotain vikaa ahtopaineen rajoitinventtiilissä. Varasin huollosta ajan mutta ajattelin jälkeenpäin josko vain hankkisi tuon kyseisen osan ja vaihtaisi/vaihdattaisi sen jossain. Onko kenelläkään kokemusta kyseisen asian suhteen? Kannattaako antaa merkkihuoltoon (69e/h) vielä kopeloitavaksi jos siinä sattuisi olemaan jotain muutakin vikaa vielä (esim ahtimen siivet jumissa) tmv.? Vai luotanko testeriin ja hankin vain kyseisen osan ja vaihdan sen?
kiitos
rajoitinventtiilin vaihdosta vielä
kiitos vinkeistä. Onko kyseinen osa vaikea vaihtaa? Missä sijaitsee tarkalleen ja minkähän näköinen palikka on kyseessä?
venttiili vaihdettu
no niin, vaihdoin kyseisen venttiilin, sama vika kuitenkin vielä ilmenee. Pitääkö autoa käyttää vielä testerissä nollauttamassa?
- Sami Jalonen
- Posts: 3084
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:
Lainataan vähä, itellä vaihto huomen edessä. Onko 3B:ssä vaikee homma vaihtaa, eli sijaitseeko jossai pahassa paikassa? Jos yrittäis ite laittaa paikalleen.. Nelisen kymppiä makso ku Harrilta hommasin.
Passat Variant TDI -00 ATJ 160kW
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
- Sami Jalonen
- Posts: 3084
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:
- Sami Jalonen
- Posts: 3084
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:
Eipäs muuten ollukkaa, ilmanputsarille menevän putken alla oli sijainti.
Passat Variant TDI -00 ATJ 160kW
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
- Sami Jalonen
- Posts: 3084
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:

Mulla se oli noin tossa vihreellä ympyröidyllä paikalla, sen "putken" alla mikä menee apparin valon vierestä suodattimelle. Eli ei noin alhaalla tuol edessä, vaan heti sen mustan muovikotelon alla.
Passat Variant TDI -00 ATJ 160kW
- Sami Jalonen
- Posts: 3084
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:
- Sami Jalonen
- Posts: 3084
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:
Tilasin sen venttiilin Slamitilta.. Ton näkönenkö sen pitäis olla?Klik
Edit: Mulla oli siinä liittimessä vaan kaks lähtöä.. Täytyy varmaan käydä lukee koodit..
Edit: Mulla oli siinä liittimessä vaan kaks lähtöä.. Täytyy varmaan käydä lukee koodit..
Passat Variant TDI -00 ATJ 160kW
- Sami Jalonen
- Posts: 3084
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:
Passat Variant TDI -00 ATJ 160kW
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
- Sami Jalonen
- Posts: 3084
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:
Siinä se oli koko ajan. Muistaakseni meni ainaki yks letku kohti turboa.. Kaks letkua siihen meni, ja yks sähköliitin. Eli oonko mä nyt sit saanu väärän venttiilin?
Passat Variant TDI -00 ATJ 160kW
- Sami Jalonen
- Posts: 3084
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:
OK. Kiva et vaihoin ton paikalleen ja heitin vanhan poies.. Mitähän Harri sit on toimittanu? N75 kyllä tilasin..
Passat Variant TDI -00 ATJ 160kW
Muistelenkohan nyt ihan omiani, mutta N75 ja tuo Jukan mainitsema egr:n ohjausventtiili tjms vastaava oli samalla osanumerolla..
Muistelen ETKA:sta nähneeni että on samanlainen venttiili 2 paikassa.

Uncle Hank Fan Club
T5 Multivan 4motion, Homewrecker E30 ikuisuusrojekti ja taloudessa myös 3c Passat variant 2.0fsi 4motion sportline
T5 Multivan 4motion, Homewrecker E30 ikuisuusrojekti ja taloudessa myös 3c Passat variant 2.0fsi 4motion sportline
- Sami Jalonen
- Posts: 3084
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:
Joo sama venttiili, mut erivärinen hattu. Ja toisessa joku pienempi reikä, nyt muista mikä..
Täytyy varmaan maanantaina käydä volkkarilta kyselee et mikä toi on minkä sain ja vaihdoin. Laitoin Slamitille postia tänään, maanantaina varmaan tietää taas enemmän..
Täytyy varmaan maanantaina käydä volkkarilta kyselee et mikä toi on minkä sain ja vaihdoin. Laitoin Slamitille postia tänään, maanantaina varmaan tietää taas enemmän..
Passat Variant TDI -00 ATJ 160kW
Mulla oli autossa kolme sähköventtiiliä:
- Ahtopaineen ohjaukseen (N75), ohjausletku menee ahtimen kellolle. (sähköventtilissä kolme letkua)
- EGR:n karan ohjaukseen, ohjausletku menee EGR venttiilin päällä olevaan kiinteään metalliseen kelloon. (sähköventtiilissä kolme letkua)
- Sammutusläpän ohjaukseen. Ohjausletku menee EGR venttiilin rinnalla olevaan pieneen muoviseen kelloon jonka tanko ohjaa EGR venttiilissä olevaan sammutusläppää. (sähköventtiilissä kaksi letkua)
Näin siis ALH polossa.
Helpoin tapa tunnistaa venttiili on seurata ohjausletkua.
- Ahtopaineen ohjaukseen (N75), ohjausletku menee ahtimen kellolle. (sähköventtilissä kolme letkua)
- EGR:n karan ohjaukseen, ohjausletku menee EGR venttiilin päällä olevaan kiinteään metalliseen kelloon. (sähköventtiilissä kolme letkua)
- Sammutusläpän ohjaukseen. Ohjausletku menee EGR venttiilin rinnalla olevaan pieneen muoviseen kelloon jonka tanko ohjaa EGR venttiilissä olevaan sammutusläppää. (sähköventtiilissä kaksi letkua)
Näin siis ALH polossa.
Helpoin tapa tunnistaa venttiili on seurata ohjausletkua.
- Sami Jalonen
- Posts: 3084
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:



Noniin, kävin kurkkimassa sinne.
Kuva 1: Venttiili
Kuva 2: Mihin toinen letku menee
Kuva 3: Toinen letku katoaa jonnekki turbon alle, en päässy käsikopelolla perille mihin.
Passat Variant TDI -00 ATJ 160kW
- Sami Jalonen
- Posts: 3084
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:
Mites toi n75 lähtee irti? Irrottelin sitä 10mm mutteria siitä ylhäältä mut en tienny mihin suuntaan se irtoaa?
Edit: Toinen mutteri myös alapuolella.
Edit: Toinen mutteri myös alapuolella.
Passat Variant TDI -00 ATJ 160kW
- Sami Jalonen
- Posts: 3084
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:
Mistä tohon hintaan? Slamitilta tullu siis väärä osa, kävin kysyy marmorilta osanumeron ni nyt sais oikeen osan tilaukseen.. 105e anto hinnaks Slamit?!?ron wrote:Tulipa tilattuu eilen N75 venttiili ja hintaa sille tuli 38 euroo.Ei ainakaan oo pahan hintanen.Ja mulla on se samassa paikassa kun häklin pasilla.
Alkanu paukkuu koko ajan vikatilaan ku kiihdyttää nelosella täydellä kaasulla, kiva kiihdytellä motarille..
Passat Variant TDI -00 ATJ 160kW
- Sami Jalonen
- Posts: 3084
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:
No joo.. Sain nyt sit viimein vaihettua venttiilin, ni eihän tuo taas toimi. Ei ahda juuri mitään, nollasta lähtee nousemaan ja melkein yhteen nousee ennenku kierrokset punasella. Siis ei mee mihinkään. Mikähän siinä nyt on?
Letkusta joka lähtee kauempana sähköliittimestä oli haaroitus johonkin, kolmehaarainen liitin jossa yksi haara ilman letkua, kuuluuko olla noin? Mielestäni se oli ilman jo siinä vaiheessa ku aloin vaihtamaan.
Letkusta joka lähtee kauempana sähköliittimestä oli haaroitus johonkin, kolmehaarainen liitin jossa yksi haara ilman letkua, kuuluuko olla noin? Mielestäni se oli ilman jo siinä vaiheessa ku aloin vaihtamaan.
Passat Variant TDI -00 ATJ 160kW
N75:lle tulee kolme letkua. Yksi ilmanpuhdistimelta, toinen alipainepumpulta (tai säiliöltä) ja kolmas letku on ohjaus VNT-ahtimen kellolle. Toi ilmanputsarilta tuleva letku (tai haaroitus) voi olla irti, se ei haittaa mitään. Jos alipaineletku tai ahtimen kellolle menevä letku on irti, niin auto ei ahda normaalisti.
- Sami Jalonen
- Posts: 3084
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:

Eli ympyröidystä liittimestä lähtevässä letkussa on 5cm letkua, kolmeen suuntaan haaroitus joissa vaan kahdesta lähtee jonneki letku. No täytyy kattoo viel aamulla et noi kaikki on kiinni.. Et vaikka pääsis töihin.
Passat Variant TDI -00 ATJ 160kW
- Sami Jalonen
- Posts: 3084
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:
Njoo, sieltä oli painesäiliön letku irti.. Nyt taas skulaa 
Kiitoksia taas avusta!

Kiitoksia taas avusta!
Passat Variant TDI -00 ATJ 160kW
- Sami Jalonen
- Posts: 3084
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:
Eipä sittenkään. Nyt tossa ajellu ni veiläki välillä 2. ja 3.vaihteella kaasu pohjassa matalilta kierroksilta--> paineen yli mittarin.. N75 vaihdettu, mitäs seuraavaks?
Passat Variant TDI -00 ATJ 160kW
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Tämä mulla just kävi mielessä, koska ahdin on vähän aikaa sitten uusittu. Ja tuskin on säädetty yhtään kun on paikalleen lyöty. Tiedä sitten, pitäiskö sen olla uutenaan säädetty oikein? Jos kerta uus ahdin on ollut.JukkaA wrote:Jos ei johdu karstasta niin sitten on VNT:n säädöt kyllä aika pahasti pielessä...
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Kysyin tätä joskus ammattilaiselta ja vastaus oli selkeä: Jokainen ahdin pitää ehdottomasti säätää, mihinkään tehdasasetuksiin ei voi luottaa.Pasi Häkli wrote:JukkaA wrote:Tiedä sitten, pitäiskö sen olla uutenaan säädetty oikein? Jos kerta uus ahdin on ollut.
Jos se on pelkästään vnt:n säädöstä kiinni niin se kyllä näkyy selkeästi Vag-comin logeista. N75 Duty cycle ei saa mielestäni mennä missään tapauksessa 95% asti.
- Sami Jalonen
- Posts: 3084
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:
Eli vag-com jostai. Täytyy huomen mennä käymään laakkosella.. Eli jos arvo menee yli 95% ni ahtimen asentaja on tehny virheen? Voiko siitä sit olla seurauksena se ettei toi ahdin kestä kauaa? Se tosiaan vaihdettiin Hlinnan silloisessa Autokuviossa takuuseen ku rikkoivat vanhan turbon.
Passat Variant TDI -00 ATJ 160kW
- Sami Jalonen
- Posts: 3084
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:
Nyt alkanu tekee ku kaupungillä pörränny tota ahtojen nousua melkein koko ajan. Motarilla töistä tullessa ei ongelmaa ollu. Mistä johtuu ahtimen karstoittuminen? Ajotapa yms? En kerenny tänään viel käydä logittaa noita, huomen täytyy yrittää ehtiä.
Passat Variant TDI -00 ATJ 160kW
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Ajotapa vaikuttaa kyllä. Mitä vähemmän ne johdinsiivet siellä liikkuu, niin sitä helpommin se jumittaa, ja ainahan diisselistä hiukan sitä nokea tulee, joka jumittelee noita ahtimia. Jos purat sen oman ahtimesi niin ymmärrät sen systeemin miten ne siivet siellä liikkuu. Ei vaadi kauheesti nokea että alkaa jumittamaan, ja se onkin siitä eteenpäin sitten vain kiihtyvää jumitusta kunnes ei liiku enää.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
- Sami Jalonen
- Posts: 3084
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:
`Mitään taas saanu aikaseks, mut nyt tippu OBDpiuha laatikkoon ja tänään pääsen jopa jo kattomaan mikä vaivaa. Eli mistäs löytyy toi n75 duty cycle? Latailen sen ohjelman kohta..
Passat Variant TDI -00 ATJ 160kW
- Mika Viinikka
- Posts: 1119
- Joined: 13.11.2003 7:49
- Location: Helsinki
- Sami Jalonen
- Posts: 3084
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact: