Takajarrut rohisee

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
Kupari

Takajarrut rohisee

Post by Kupari »

Onko muilla ollut ongelmia nelosen takalevyjen kanssa? Mulla rupesi pitämään sellaista ääntä niinku ois palat loppu n. 8tkm kohdalla. Kuuntelin jonkin aikaa ja nyt (11tkm) vein huoltoon. Olivat poistaneet kuuleman hiekkaa. Lähdin kotiin ja ensimmäinen jarrujen polkaisu rohisi edelleen. Menin takas ja korjaamopäällikölle sanomaan. Tämä tuumasi, että suomen oloissa ei kuuleman takalevyjarruja saakkaan äänettömäksi. No minusta tuo kuulosta hieman oudolta. En ole missään muussa autossa kuullut jarrujen rohisevan. Ja nyt sitten tiedustlenkin muiden kokemuksia?
Ari-Matti Aho
Mr. VCF

Post by Ari-Matti Aho »

Mulla ei rohise mutta ulisee kyllä kostealla ilmalla. Ulinakin on tullu vasta viime aikoina. Mittarissa nyt n. 9200 km. Ärsyttävä vika.
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
turpo kiisseli

Takajarrut rohisee

Post by turpo kiisseli »

Olisko kitinävaimennus levyt antaneet periksi :(

Ota auki, putsaa paineilmalla ja katso läpi... :wink:
Kupari

Post by Kupari »

Eipä ole oikein mahdollisuutta alkaa itse remontoimaan, eikä kyllä oikein viittiskään ku on tuo tikuu ja takuu voimassa. Ja luulis että ne siellä huollossa ne puhdisti kunnolla. Mutta rohina jatkuu. Ajattelin kuunnella huoltoon asti ja mainita siellä mistä ostinkin. Tuli vaan mieleen, ku väittivät tuolla pitskun stockkalla että ei saakkaan äänettömäksi, että onko juuri tosi ja muilla siitä kokemuksia?
Haapala

Post by Haapala »

Nyt n: 52tkm mittarissa eikä vielä ainakaan kuulunut minkäänlaisia rahinoita, Onneksi!!
Eiköhän siellä ole jotain ylimääräistä, luultavasti edelleen sitä hiekkaa.
Kupari

Post by Kupari »

Tuota minä vähän meinasinkin, ettei se mitenkään normaalia ole, niinku tää korjaamopäälliköksi itseään kutsuva mies mulle sanoi :twisted:
Kupari

Post by Kupari »

Kävin jouluna roissa ja siellä ne ei rohisseet ollenkaa. Takas tullessa se taas alko tuossa jyväskylän jälkeen... jipii! Mites onko amdeuksella alkanu ku muutti tänne? Ajattelin vaan että voisko se olla tuo suola...
jyrki

Post by jyrki »

Mulla ajettu 106tk eikä rohise ollenkaan ja auto on ollu siel vantaalla uudesta asti ja nyt tääl savos eli ei uskois suolan vaikuttavan. Ne korjaamon äijät on ottaneet rahat pois!! Ovatkohan edes vilkaisseet tai jos siellä oli töissä juuri työelämään astuneita pitkäaikaistyöttömiä. heh. Toivottavasti vika löytyy!
Kupari

Post by Kupari »

Joo eli huoltoon vaan, *ittu! Hienoa ku viimeksi kyselin autoa tilalle, niin ei kuuleman ole tapana. Meillä on tuossa nuita vuokra-autoja... Ja eipä sitten tullut jätettyä sinne. Ois kiva ku löytäs liikkeen josta saa auton, saisivat vakiasikkaan...
Henkka K

Post by Henkka K »

Mul oli viime talven samantyylisii ropleemii takajarrujen kaa + sit menin viel koklaa kässärii ja tottakai se jäi laahaamaan hieman. Huolossa korjasivat "herkistämällä jarruja" (työnvastaanottajan termi) eli käsittääkseni puhdistivat.
Kupari

Post by Kupari »

Ite käytän käpäriä aina ku laitan auton parkkiin, eli ei pitäis johtua siitä... Mutta voihan ne olla laahannu jo kokoajan...
vh_kartr

Post by vh_kartr »

Todennäköistä et siellä on edelleen hiekkaa, ei auta kun putsata.
iHuichée!

Post by iHuichée! »

Kupari: Mä en itse käy missään muualla kuin autokuviossa hyvinkäällä, niin hyvin on palvelu pelannu siel. En tiedä liittyykö siihen et on yks kaveri automyyjänä siel ja meidän golffi on ostettu (vähän ylihintaan) sieltä. Esim palvelusta: norm.ongelma-golffin lukot jäässä kokoajan. kysyin keravan toivoselta mitä vois tehdä :?: Vastaus, "aijai, onhan siinä hommaa, pitää ottaa ovipahvit irti, purkaa lukkomekanismit irti ja öljytä kaikki ja lyösä läjää, pari tuntia menee ja kust.arvio 120€", soitto autokuvioon: "Joo tuo tänne vaan, otetaan sieltä oven reunasta se suojatulppa irti ja puhalletaan paineilmalla paskat pois, sit laitetaan uudet rasvat sinne, jos siitä nyt kehtais 31€ ottaa" no, vein sinne, tekivät, seuraavana päivänä vielä apparin lukko jäässä, soitto: "aijaa, koskas pääset tuomaan tänne, laitetaan lisää rasvaa, ei maksa mitään". 120-31=81€ :!: Missä käytän huollossa tästä lähin :?:

Edit: huoltoaika autokuviossa tiistaina
Honda Accord Tourer Sport 06´
Kupari

Post by Kupari »

Täytyypäs olla yhteydessä ko. liikkeeseen ja tiedustella...
-ville-

Post by -ville- »

Itellä IV Variant -00 ajettu 99tkm ja takajarru rohisee kartanlukijan puolella. Molemmilta puolilta on jo kertaalleen jarruja putsailtu, mutta edelleen tuntuu oikealta puolelta kuuluvan rohinaa. Pitää nyt vielä katsoa, että josko se hiljenisi nyt kun on alkanut kuivat kelit eli jos se vaan johtuu hiekotushiekasta ja suolasta yms. On meinaan joskus kuivilla teillä ollut ihan hiljainenkin...
Jaaba

Post by Jaaba »

Suoli-Kaksnelosen palstalla on todettu, että ainakin 2003 mallin golfeissa jarrujen vinkuminen olis ns. tyyppivika. Omalla on ajettu nyt 30tkm ja ekaan longlife-huoltoon menossa. Ei ole muuten tippaakaan öljyä tarvinnut lisätä. Kysyin myös, että voisko sitä jarrujen ulinaa jotenkin vähentää -saa nähdä onnistuvatko.

Kostealla säällä ei oikeen kehtaa kaupungissa ajella; herättää liikaa huomiota :oops:
Ari-Matti Aho
Mr. VCF

Post by Ari-Matti Aho »

Se ulina lähti mulla pois kun vaihtoivat huollossa pehmeämmät jarrupalat.
vh_kartr

Post by vh_kartr »

Jaaba wrote:Kysyin myös, että voisko sitä jarrujen ulinaa jotenkin vähentää -saa nähdä onnistuvatko.
Kun omassa autossani on ruvennut jarrut vinkumaan, olen purkanut jarrupalat irti ja putsannut hiomapaperilla puhtaaksi ja olen vähän levyjäkin putsannut siin samalla. Satula kannattaa kans putsata dödöllä ja paineilmalla, palat kun pitää vähän päässä liikkumaan. Ferodolla on ainakin ihan hyviä paloja pikkasen tarvike paloja kalliimmat. Aattelin seuraavaksi kokeilla Greenin paloja lupaavat vähemmän jarrupolyä, pysyis vanteet pitempään ehkä puhtaana.
weetu

Post by weetu »

Kyllä täälläkin on rahissut jo koko talven. Kaikki, joille olen asiasta maininnut, ovat sanoneet "suolaa ja hiekkaa siellä vaan on". Laakkosella tekivät jonkinlaista "putsausta". Rahina palasi viikon sisällä. :cry: Kun autoa tarvitsee joka päivä työajoon, ei niitä viitsi/ voi itse puhdistella, autossahan on vielä vuosi takuuta.
Eikö muuten takajarrun mäntien sisäänpainamiseen tarvita joku VAG-työkalu, että ne saa kierretyksi sisään? Jos meinaan joutuu joskus putsaamaan.
-Golf Variant TDI -03-
Spetke

Post by Spetke »

Meikäläisellä -03 Golf TDI variantissa (aj. 56000) ei takajarrut ole rohisseet ainakaan vielä. Vinkuneet kylläkin. Kostealla kelillä ja pesun jälkeen. Yleensä pakilla vielä pahemmin.

Toi hiekoitushiekka on sitkeetä menemään jäähdytettyjen etujarrulevyjen sisään. Helisee siellä sitten niinko aisakello kirkkomatkalla. Itte sitä en kuullu kun tulee ajeltua pääasiassa ikkunat kiinni, mutta kaveri kertoi sen helisevän. Kun sitten avasin ikkunan niin helisihän se. Tosin loppuu jossain nopeudessa, jossa keskipakovoima pitää sen reunalla. Edellisen otin pois pinseteillä ja imurilla pyörän pultin reijästä.

Joku mainitsi, että menee 30000 km longlife huoltoon ilman, että on lisännyt yhtään öljyä. Itse lisäsin tuohon mennessä 1,5 litraa ja sen jälkeen lisänny taas litran verran.
sirkia

Post by sirkia »

Moro,

Mulla on sama homma.
Eli ei rahinaa, vaan vinkumista.
Etenkin märällä kellä ja peruuttaessa.
hudu

Post by hudu »

Mulla ainakin sopi passattiin sen männän kierto/paino työkaluksi pikkurälläkän laikan avaus/kiristys avain. Joten kannattaa ainakin testata.
-Hudu-
Passat 1.9 TDi -96
Mikkis

Post by Mikkis »

Ei rahise mutta vinkuu :x

Ja vielä tohon Spetke:n mainitsemaan kilinään/helinään...Itse olen nyt kuukauden sisällä 2 kertaa joutunut ottamaan pienen kivenmurun pois etujarrusatulan välistä. Kilinä siis kuuluu nimen pienissä nopeuksissa ja ikkunat auki. Kannattaa tosiaan ottaa noita murusia pois, koska saattavat pahimassa tapauksessa rikkoa jarrusatulan välissä olevan ABS-anturin :-(

Eli jos "kilisee/helisee" etupäässä, niin todellakin 96,5 % varmuudella uskaltanee sanoa, että kyse on kivestä/kivistä jarrusatulan välissä. Voi sit brassailla, jos joutuu menemään huoltoon, että tietää jo vian sinne tullessa 8)
Ari-Matti Aho
Mr. VCF

Post by Ari-Matti Aho »

Käytin äsken autoa huollossa kun takajarrut taas vinkuu ja vanteet on ihan jarrupölyssä. Ei kuulemma ollut mitään vikaa...Ihmetyttää vaan kun etuvanteet pysyy puhtaana...
Mika Viinikka

Post by Mika Viinikka »

niin eikös yleensä etuvanteet oo ihan pölyssä.ettei siä ny kumminkin satulat jumittas vähän
Volvo V70 ex.Passat variant 2.0tdi(BMP) dsg -07–>nettiautossa id. 9457807
raato

Post by raato »

Ja nostetaas ikiwanha ylös..
Eli autoon just vaihdettu takalevyt ja palat kun olivat loppu. Muutamia satoja kilsoja takana ja rohiseehan ne.
Aiemmin en mokomaa huomannut, vasta sitten kun palat olivat lopussa ja alkoivat laahaamaan. Onkos tähän jotain lääkettä löytynyt vuosien saatossa?

Pitänee viedä Laakkoselle takas ja pyytää tekemään homma kunnolla kun kerta jarrut huoltivat.. Ja sitten varmaan kesälomilla itse ja paremmin :? Kaippa tuolle työlle jotain takuita antavat..
Pasi Häkli

Post by Pasi Häkli »

Työllä on vuoden takuu.
Mutta jos sinne on laitettu uudet levyt ja palat, niin eipä siinä työvirheille paljon jää mahdollisuuksia. Ellei sitten ole palojen liukupintoja putsattu yhtään.
Nuo golffin ja boran takajarrut on melkolailla ongelmallisia ääntelyjen suhteen. Ja tosi usein ne on myös jumissa ne palat, ruostuu kiinni liukuihin, jos ei paljon jarruttele. Kannattaa uusista paloista vinguttaa hieman tavaraa pois liukupinnoista niin ei jumita niin herkästi.

Uusiin poloihinkin vaihdettiin järempiä satulankannakkeita, kun ne alkuperäiset resonoivat vinkumalla.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
megamagnum

Post by megamagnum »

Takajarruista kun tässä ketjussa on kysymys niin ajattelin kysästä samalla että pystyykö noita takajarruja säätämään mistään muualta kun sieltä keskikonsolin alta mihin käsijarru vaijerit kiinnitetään ? Mä vaihdoin toiselle puolen tässä hiljattain uuden vaijerin kun pikkupakkasilla se hirtti aina kiinni. Nyt kesäkumeja vaihtaessa huomasin jarruja putsaillessa että juuri tämä uusi vaijeri on hivenen löysällä siitä jarrusatulan vivusta kun taas toisella puolella vaijerin nuppi oli tiukasti kiinni vivussa.
Skoda Octavia Combi 1.8 20v
Honda Accord Type S
Pasi Häkli

Post by Pasi Häkli »

Ei oo muuta säätöä.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
sahti

Re: Takajarrut rohisee

Post by sahti »

Alko pitää hirveetä rohinaa jarrut ja aattelin takajarrulevyt vaihtaa. Eteen on vaihdettu levyt ja palat n. 1v/30tkm sitten ja taakse jarrupalat reilu 2v/70tkm joten vois olettaa et niihin ei tarvi koskea. Lisäksi paloissa näytti olevan kyllä reilusti pintaa jäljellä. Takalevyjen vaihosta ei ole tietoa, auto ollut minulla 3v/90tkm ja en ole vaihtanut. Lisäksi jarruttamisen jälkeen jää vähäksi aikaa kuulumaan hankausääni joka kuuluu vaan tietyssä renkaan asennossa ja voimistuu vauhdin kasvaessa ja kun tarpeeks vauhtia niin häviää, jarrut jää laahaamaan/kiero jarrulevy?
3BG 1.9tdi 74kW AVB -03
ibel
VCF Member

Post by ibel »

Kannattaa purkaa ne takajarrut ja herkistellä liukutapit. Nimimerkillä uuden kannakkeen jouduin ostamaan, koska toinen tappi oli yhtä rautaa kannakkeen kanssa.
Uncle Hank Fan Club

Golf Variant 1.9TDI ATD 4Motion -03
Image
Ex: Skoda Octavia LB 1.9TDI AHF -00
Ex: Passat Variant 2.5TDI BDH 4Motion Highline -04 nokkasilppuri
VCDS mukana P-Pohjanmaa/E-Karjala
Basu
VCF Member

Post by Basu »

Jarruhuolto kannattaa tehdä jos ei ole levyjen / palojen vaihdon yhteydessä tehty tai ylipäätänsä tiedossa, eli satuloiden herkistys, jarrunesteen vaihto joka kulmaan yms. Sitten jos aihetta on (levyt kunnon ruosteessa, levyjen paksuus alle minimin tmv.) niin uudet levyt JA palat. Kuvailusi perusteella jossain todennäköisesti on alkavaa jumitusta. Toimiiko käsijarru kunnolla / haiseeko palanut / onko joku vanne tulikuuma ajon jälkeen?
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI DSG Style BusinessLine 2020 (käyttöauto)
VW Jetta Flair 1.8 RP 1990 (kesäauto)
ibel
VCF Member

Post by ibel »

Mulla jarru rempan jälkee edellee oikee käsijarru jumittaa, ilmeisesti vaijeri on nyt se mikä siel hannaa vastaa. :roll: No eipä sitä oo tullu käytettyäkää sen puoleen. :D Mulla lämpene ku levy pikkasen, onneks.
Uncle Hank Fan Club

Golf Variant 1.9TDI ATD 4Motion -03
Image
Ex: Skoda Octavia LB 1.9TDI AHF -00
Ex: Passat Variant 2.5TDI BDH 4Motion Highline -04 nokkasilppuri
VCDS mukana P-Pohjanmaa/E-Karjala
sahti

Post by sahti »

Toi mun vika olikin oikean etujarrun jarrusylinteri, kun tarkemmin tutkittiin. Oletin vian olevan takana, hallissa oli hankala paikallistaa ääntä. Takana on kuitenkin jotakin kulumaa kun ei samalla tavalla jouhevasti pyöri kuin edessä, kun rengas ilmassa pyörittelee. Tietyssä asennossa ottaa kiinni ja voimalla pitää runtata siitä läpi ja on kevyt kierroksen kunnes taas nappaa :D

Käsijarru on pitänyt ikävää metallin kolinaääntä jo pitempään mutta toimii silti ihan ok. Joskus kunnolla jarrua polkiessa vinkuu kun takajarrut kunnolla mukana jarrutuksessa. Taidan seuraavan huollon yhteyden vaihdattaa ne kun jäi nyt vaihtamatta.
3BG 1.9tdi 74kW AVB -03
Post Reply