
T4 keulan madallus?
T4 keulan madallus?
Tää vääntösauvajousitus on kuulemma tosi helppo, mutta mistä pultista käännetään? 

1999 T4 2.5TDI Aut. Matkailuauto 

Tuolla on ihan virallista kuvaa operaatiosta kohdassa Vorderachse:
http://www.vw-bus-t4.de/index.php?sid=12
http://www.vw-bus-t4.de/index.php?sid=12
En tiedä oliko sama tarina tuossa yläpuolella mutta tässä homma lontooksi kuvien kera...mielestäni selkeä.
http://www.brick-yard.co.uk/forum/forum ... ?TID=18663
http://www.brick-yard.co.uk/forum/forum ... ?TID=18663
T4 `99
On tärkeää, että auto on tasaisella alustalla ja levännein jousin. Ennen operaatiota mitataan väli maasta lokasuojan kaareen. Sitten nostetaan keula ylös niin, että molemmat puolet ovat ilmassa. Mitataan etäisyys vääntösauvan mutterista pultin päähän ja kierretään tarvittava määrä mutteria molemmilta puolilta. Taisi olla se puolet madalluksen määrästä.
Lasketaan auto alas ja mitataan, että molemmin puolin madallus on sama.
Lasketaan auto alas ja mitataan, että molemmin puolin madallus on sama.
Nyt on homma suoritettu ja suht yksinkertaista se loppujen lopuksi on. Ainoa ärsytys oli vääntövarsien pulttien ruoste joka kanitti toisen puolen mutterin löysäämistä. Kuparitahna sitten auttoi. Taakse meni -60mm jouset ja keulaa madalsin samaan korkoon kaaresta maahan mitattuna. Lisävinkkinä sain itseäni viisaammalta löystyttää tukivarsien puslat ja pyöräytellä niitä hieman samalla kun asentaa jouset, voi säästää puslan hajoamiselta kun asento muuttuu aika lailla.
T4 `99
Korkeus kannattaa kyllä mitata vaikkapa kaaren reunasta navan keskipisteeseen, vaikka tasamaalla isoa eroa ei tulekkaan.reds wrote:Nyt on homma suoritettu ja suht yksinkertaista se loppujen lopuksi on. Ainoa ärsytys oli vääntövarsien pulttien ruoste joka kanitti toisen puolen mutterin löysäämistä. Kuparitahna sitten auttoi. Taakse meni -60mm jouset ja keulaa madalsin samaan korkoon kaaresta maahan mitattuna. Lisävinkkinä sain itseäni viisaammalta löystyttää tukivarsien puslat ja pyöräytellä niitä hieman samalla kun asentaa jouset, voi säästää puslan hajoamiselta kun asento muuttuu aika lailla.
Puslien kiertämisestä en tiedä, monesti ovat tiukasti paikoillaan. Mutta sen on useampi vahvistanut että puslien pulttien lopullinen kiristäminen vasta kun auto on pyörillään, jolloin puslat kiristyvät "lepoasentoon".
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
'Uusi' T4 alla ja madalluksesta kyse. Siis ei varsinaisesti kyseisetä toimenpiteestä vaan ns. tehdasasetuksesta. Kulkineen edellinen omistaja on ruuvannut kyseisen laitteen etupäätä alemmas, tarkkaa määrää ei osannut kertoa. Tällä hetkellä molempien pulttien päitä on saman verran näkyvissä, siis pultin päästä muttriin on sama matka oikean- ja vasemmanpuoleisissa pulteissa. Edellisestä laitoksestani muistelisin, että noiden ei kuuluisi olla samassa tasossa? Tai siis oikealla- ja vasemmalla puolen tulisi pultin päästä mutteriin olla eri matka, olenko oikeassa vai lyökö muistini nyt ihan tyhjää?
Osaisiko joku heittää paljonko ns. tehdas asetuksessa noita pulttien päitä on näkyvissä puolellansa mitattuna pultin päästä mutterin alapintaan. Tai edes paljonko noiden erotuksen tulisi olla ja kumman hyväksi.
kiittäen etukäteisesti
-ripaldi
Osaisiko joku heittää paljonko ns. tehdas asetuksessa noita pulttien päitä on näkyvissä puolellansa mitattuna pultin päästä mutterin alapintaan. Tai edes paljonko noiden erotuksen tulisi olla ja kumman hyväksi.
kiittäen etukäteisesti
-ripaldi
Vai ehkä kuitenkin auton tulisi seistä renkaillaan tasapainoisesti.
Ts. jousituksen korkeudet itselle sopiviksi ja kulmien säätö päälle.
Mitä merkistystä moisilla kierteiden ja pulttien pituuksilla voisi olla?
Ts. jousituksen korkeudet itselle sopiviksi ja kulmien säätö päälle.
Mitä merkistystä moisilla kierteiden ja pulttien pituuksilla voisi olla?
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Niimpä niimpä 
Aika erikoista kyllä, ei luulisi painavassa, tavaran kuljetukseen tehdyssä autossa mitään painotettua jousitusta tarviivan. Meinaan että esim kuskin puolta olisi puol senttiä nostettu kun kuski yleensä on kyydissä muttei ehkä repsikkaa...

Aika erikoista kyllä, ei luulisi painavassa, tavaran kuljetukseen tehdyssä autossa mitään painotettua jousitusta tarviivan. Meinaan että esim kuskin puolta olisi puol senttiä nostettu kun kuski yleensä on kyydissä muttei ehkä repsikkaa...
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Ihan hyvä tuntiliksahan siitä tulee, jos varttitunnissa pistää golffin kulmat kuntoon, mutta on tuohon kiinteään veloitukseen laskettu sekin, että pajalle tulee paljon rassaamista kaipaava paku, jossa meneekin puolitoistakertainen aika keskivertoon nähden.
T4:ssakin yhden kulman säätö vaatii pyörän irrotuksen ja säätö pitää tehdä ns. tuntumalla ja pyörä paikallaan katsoa, menikö säätö näppituntumalla kohdalleen.
T4:ssakin yhden kulman säätö vaatii pyörän irrotuksen ja säätö pitää tehdä ns. tuntumalla ja pyörä paikallaan katsoa, menikö säätö näppituntumalla kohdalleen.