T4 keulan madallus?

Transporter, Caravelle, Multivan, Caddy, Crafter ja Amarok
Post Reply
User avatar
t1502
Posts: 9
Joined: 16.2.2008 15:24
Location: Vantaa

T4 keulan madallus?

Post by t1502 »

Tää vääntösauvajousitus on kuulemma tosi helppo, mutta mistä pultista käännetään? :oops:
1999 T4 2.5TDI Aut. Matkailuauto 8)
User avatar
lukkari
Posts: 195
Joined: 15.3.2006 14:54
Location: Joensuu

Post by lukkari »

Tuolla on ihan virallista kuvaa operaatiosta kohdassa Vorderachse:
http://www.vw-bus-t4.de/index.php?sid=12
reds
Posts: 82
Joined: 18.4.2008 7:23
Location: Helsinki

Post by reds »

En tiedä oliko sama tarina tuossa yläpuolella mutta tässä homma lontooksi kuvien kera...mielestäni selkeä.

http://www.brick-yard.co.uk/forum/forum ... ?TID=18663
T4 `99
User avatar
t1502
Posts: 9
Joined: 16.2.2008 15:24
Location: Vantaa

Post by t1502 »

Kiitos linkeistä! Varsinkin reds tuosta lontoon murteella väännetystä, voiko enää selkeämmin asiaa esittää :D
1999 T4 2.5TDI Aut. Matkailuauto 8)
reds
Posts: 82
Joined: 18.4.2008 7:23
Location: Helsinki

Post by reds »

t1502 wrote:Kiitos linkeistä! Varsinkin reds tuosta lontoon murteella väännetystä, voiko enää selkeämmin asiaa esittää :D
Heh, kunhan ite tajuais tehdä oikein kun tuo homma on edessä... :D
T4 `99
User avatar
lukkari
Posts: 195
Joined: 15.3.2006 14:54
Location: Joensuu

Post by lukkari »

On tärkeää, että auto on tasaisella alustalla ja levännein jousin. Ennen operaatiota mitataan väli maasta lokasuojan kaareen. Sitten nostetaan keula ylös niin, että molemmat puolet ovat ilmassa. Mitataan etäisyys vääntösauvan mutterista pultin päähän ja kierretään tarvittava määrä mutteria molemmilta puolilta. Taisi olla se puolet madalluksen määrästä.
Lasketaan auto alas ja mitataan, että molemmin puolin madallus on sama.
reds
Posts: 82
Joined: 18.4.2008 7:23
Location: Helsinki

Post by reds »

Nyt on homma suoritettu ja suht yksinkertaista se loppujen lopuksi on. Ainoa ärsytys oli vääntövarsien pulttien ruoste joka kanitti toisen puolen mutterin löysäämistä. Kuparitahna sitten auttoi. Taakse meni -60mm jouset ja keulaa madalsin samaan korkoon kaaresta maahan mitattuna. Lisävinkkinä sain itseäni viisaammalta löystyttää tukivarsien puslat ja pyöräytellä niitä hieman samalla kun asentaa jouset, voi säästää puslan hajoamiselta kun asento muuttuu aika lailla.
T4 `99
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

reds wrote:Nyt on homma suoritettu ja suht yksinkertaista se loppujen lopuksi on. Ainoa ärsytys oli vääntövarsien pulttien ruoste joka kanitti toisen puolen mutterin löysäämistä. Kuparitahna sitten auttoi. Taakse meni -60mm jouset ja keulaa madalsin samaan korkoon kaaresta maahan mitattuna. Lisävinkkinä sain itseäni viisaammalta löystyttää tukivarsien puslat ja pyöräytellä niitä hieman samalla kun asentaa jouset, voi säästää puslan hajoamiselta kun asento muuttuu aika lailla.
Korkeus kannattaa kyllä mitata vaikkapa kaaren reunasta navan keskipisteeseen, vaikka tasamaalla isoa eroa ei tulekkaan.

Puslien kiertämisestä en tiedä, monesti ovat tiukasti paikoillaan. Mutta sen on useampi vahvistanut että puslien pulttien lopullinen kiristäminen vasta kun auto on pyörillään, jolloin puslat kiristyvät "lepoasentoon".
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
ripaldi
Posts: 3
Joined: 8.12.2008 11:31

Post by ripaldi »

'Uusi' T4 alla ja madalluksesta kyse. Siis ei varsinaisesti kyseisetä toimenpiteestä vaan ns. tehdasasetuksesta. Kulkineen edellinen omistaja on ruuvannut kyseisen laitteen etupäätä alemmas, tarkkaa määrää ei osannut kertoa. Tällä hetkellä molempien pulttien päitä on saman verran näkyvissä, siis pultin päästä muttriin on sama matka oikean- ja vasemmanpuoleisissa pulteissa. Edellisestä laitoksestani muistelisin, että noiden ei kuuluisi olla samassa tasossa? Tai siis oikealla- ja vasemmalla puolen tulisi pultin päästä mutteriin olla eri matka, olenko oikeassa vai lyökö muistini nyt ihan tyhjää?
Osaisiko joku heittää paljonko ns. tehdas asetuksessa noita pulttien päitä on näkyvissä puolellansa mitattuna pultin päästä mutterin alapintaan. Tai edes paljonko noiden erotuksen tulisi olla ja kumman hyväksi.

kiittäen etukäteisesti
-ripaldi
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Vai ehkä kuitenkin auton tulisi seistä renkaillaan tasapainoisesti.
Ts. jousituksen korkeudet itselle sopiviksi ja kulmien säätö päälle.

Mitä merkistystä moisilla kierteiden ja pulttien pituuksilla voisi olla?
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
ripaldi
Posts: 3
Joined: 8.12.2008 11:31

Post by ripaldi »

Sepäse, minkäs insinööri itselleen voi. Edellinen kertoi, että oli kääntänyt nuo samaan korkoon, kun olivat olleet eri tasoissa. Tätä itsekin muistelin edellisen kulkineen kohdalta, että eroa noissa piti olevan.

Ei tällä muuten ole väliäkään, kunhan on tasapainossa ja toimii.

-Ripaldi
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Niimpä niimpä ;)

Aika erikoista kyllä, ei luulisi painavassa, tavaran kuljetukseen tehdyssä autossa mitään painotettua jousitusta tarviivan. Meinaan että esim kuskin puolta olisi puol senttiä nostettu kun kuski yleensä on kyydissä muttei ehkä repsikkaa...
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
lukkari
Posts: 195
Joined: 15.3.2006 14:54
Location: Joensuu

Post by lukkari »

Viime viikolla käytin pakun ohjauskulmien tarkastuksessa. Ei ihan pikkuhomma. Toista tuntia huippuammattilainen väänteli kulmia kohdalleen ja kertoi sitten ihan lopuksi, että tuo viimeinen arvo (en muista mikä) on vielä pielessä, mutta kun istut penkille, sekin korjaantuu. Tarkkaa työtä.
haisuli
Posts: 179
Joined: 10.7.2008 9:50

Post by haisuli »

Aika vähällä on selvinnyt jos toista tuntia väänteli. Omassa golfissa tais mennä 1,5h eikä se kauheasti kärsinyt. 3h kuitenkin varaavat aikaa sellaiseen hommaan siinä pajassa.
Golf III, variant, 1.8 (55kW, AAM), -99.
Passat 3bg, variant, 1.9 (74kW, AVB), -03
User avatar
lukkari
Posts: 195
Joined: 15.3.2006 14:54
Location: Joensuu

Post by lukkari »

Kolmosmallin golfissa meni alustasarjan asennuksen jälkeen varttitunti samalta asentajalta. Eipä siellä paljoa säädettäviä kohteita ole, vrt. portterin etupää. Tuossakin hommassa otettiin kolme kertaa etupyörät irti.
ripaldi
Posts: 3
Joined: 8.12.2008 11:31

Post by ripaldi »

Saas nähdä paljonko saa asentaja tuhrattua aikaa perjantai aamuna tuon transportterin pyöränkulmiin. Tunnin varasivat, jännityksellä odotamme...

-ripaldi
haisuli
Posts: 179
Joined: 10.7.2008 9:50

Post by haisuli »

Eli liikkeitä ja asentajia on tunnetusti erilaisia. Mutta mukavahan se on katsella jos toinen könttäsummalla vaikka vääntäisikin kolme tuntia kulmia kuntoon :D
Golf III, variant, 1.8 (55kW, AAM), -99.
Passat 3bg, variant, 1.9 (74kW, AVB), -03
User avatar
lukkari
Posts: 195
Joined: 15.3.2006 14:54
Location: Joensuu

Post by lukkari »

Ihan hyvä tuntiliksahan siitä tulee, jos varttitunnissa pistää golffin kulmat kuntoon, mutta on tuohon kiinteään veloitukseen laskettu sekin, että pajalle tulee paljon rassaamista kaipaava paku, jossa meneekin puolitoistakertainen aika keskivertoon nähden.
T4:ssakin yhden kulman säätö vaatii pyörän irrotuksen ja säätö pitää tehdä ns. tuntumalla ja pyörä paikallaan katsoa, menikö säätö näppituntumalla kohdalleen.
an-racing
Posts: 1
Joined: 11.8.2009 8:54

Post by an-racing »

Kertokaapas mistä saisi hankittua täältä Turun seudulta noita jousituksen säätöpultteja kun oli niin tiukka toinen puoli että oli pakko vetää laikkakoneella poikki.Onko VW-liike oikea paikka vai saako tarvikkeena jostakin??

PIKAISTA APUA KAIVATEN !!!!
Post Reply