Turbon "tuning" ääni?!?

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
User avatar
cray-z-man
Posts: 107
Joined: 26.9.2008 9:36
Location: Lappeenranta

Turbon "tuning" ääni?!?

Post by cray-z-man »

Te joilla on tietoa enemmän turbon tms vitkuttimen tuning äänistä? wtf :D ?
Kuitenki ei mikää tavallinen dumppi tms.

Mutta mistä ja millä helvetillä tämän saa aikaan?
http://www.youtube.com/watch?v=SF0JO9TfSjw

Ei kovin tervettä varmaan pidemmän päälle?
Älä ota elämää liian vakavasti - Et kuitenkaan selviä siitä hengissä
Satelite
Posts: 620
Joined: 8.12.2008 16:41
Location: Muurame
Contact:

Re: Turbon "tuning" ääni?!?

Post by Satelite »

cray-z-man wrote:Te joilla on tietoa enemmän turbon tms vitkuttimen tuning äänistä? wtf :D ?
Kuitenki ei mikää tavallinen dumppi tms.

Mutta mistä ja millä helvetillä tämän saa aikaan?
http://www.youtube.com/watch?v=SF0JO9TfSjw

Ei kovin tervettä varmaan pidemmän päälle?
Jos oikein termit tiedän niin turbo "sakkaa" ei pääse liiat ilmat pihalle kierrosten laskiessa että omaan mieleen vaikuttais siltä että ihankuin dumppia ei ois ollenkaan tai sitten siellä on aivan liian pieni dumppi.
-98 3B Passat Sedan 1.9tdi AHU Black Pearl Comfortline
-69 1300 1600cc Kupla "Projekti"
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Ei oo dumppia eikä bypassia, eipä siinä suurempia.
Väittäävät että hajottaa turboa kun rykii kompuraa mutta ei taida ainakaan Suomessa juuri olla käytännön faktaa hajoamisista.
Fysikaalisesti tilannetta ajatellen olisi kuitenkin ihan loogista että ainakin laakerit saisi kyytiä ja elinikä lyhenisi.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Juuri niinkuin AjH sanoi. Ei voi olla terveellistä ahtimelle kun paineaallot hakkaa päin kompuran siipeä.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
cray-z-man
Posts: 107
Joined: 26.9.2008 9:36
Location: Lappeenranta

Post by cray-z-man »

Eli paine kun ei pääse pois niin, alkaa iskemään takaisin turbon läpi? vaimikäseoli
Älä ota elämää liian vakavasti - Et kuitenkaan selviä siitä hengissä
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3084
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

Sakkausta tapahtuu kun kaasu nostetaan ylös --> kaasuläppä sulkeutuu--> paineaalto iskee turbon kompressorisiipeen --> turbon akseli kärsii. Aiheuttaa kyl mukavan "tuningäänen" muttei oo keston kannalta suositeltavaa..
User avatar
JukkaA
VCF Member
Posts: 1917
Joined: 13.12.2005 21:30
Location: Savonlinna
Contact:

Post by JukkaA »

Kyllä se dieselikin saadaan sakkaamaan vaikka ei kaasuläppää olekaan. Sakkaaminen on yleisintä nostaessa kaasun kesken ahtojen nousua. Ahdin sakkaa myös täydessä vedossa jos siltä pyydetään liian kovia ahtoja. Oma tuntuu välillä sakkaavan joten kai se pitäisi dumppi laittaa.
User avatar
cray-z-man
Posts: 107
Joined: 26.9.2008 9:36
Location: Lappeenranta

Post by cray-z-man »

JukkaA wrote:Kyllä se dieselikin saadaan sakkaamaan vaikka ei kaasuläppää olekaan. Sakkaaminen on yleisintä nostaessa kaasun kesken ahtojen nousua. Ahdin sakkaa myös täydessä vedossa jos siltä pyydetään liian kovia ahtoja. Oma tuntuu välillä sakkaavan joten kai se pitäisi dumppi laittaa.
Mä oon yrittäny tuota dumppi hommaa suunnitella dieseliin mutta ei kuulemma onnistu. Jos onnistut niin kerrohan niin mäki saan ittelle sellaasen :D
Älä ota elämää liian vakavasti - Et kuitenkaan selviä siitä hengissä
Satelite
Posts: 620
Joined: 8.12.2008 16:41
Location: Muurame
Contact:

Post by Satelite »

Mites tälläinen dumppi joka ottaa ohjauksensa kaasupolkimen 0-5V jännitteestä?

http://www.katuauto.fi/product_info.php ... 511a1e37b7
-98 3B Passat Sedan 1.9tdi AHU Black Pearl Comfortline
-69 1300 1600cc Kupla "Projekti"
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

JukkaA wrote:Kyllä se dieselikin saadaan sakkaamaan vaikka ei kaasuläppää olekaan. Sakkaaminen on yleisintä nostaessa kaasun kesken ahtojen nousua. Ahdin sakkaa myös täydessä vedossa jos siltä pyydetään liian kovia ahtoja. Oma tuntuu välillä sakkaavan joten kai se pitäisi dumppi laittaa.
Mutta eikös tossa tapauksessa ole kyse siitä että turbon tuottokyky loppuu kesken? Parempi korjaus olis vaihtaa kyvykkäämpi ahdin tekeen painetta ;)
Äkkiseltään mietittynä dumppi on hankala valjastaa tohon yliahtamisen estämiseen. Itse lähtisin paremmin tietämättä rajoittamaan ahtopainetta sen verran että pysytään ahtimen rajoissa. Mitään näistä oikeesti tiedä mutta kiva pohtia tekniikkaa :)

Tolleenhan se sähköinen ohjaus pitää tehdä. Nolla kaasu pitää jotenkin selvittää, joko suoraan polkimesta tai valmiina olevan tiedon kautta, sillä ohjataan paineventtiiliä joka päästää ohjauspaineen dumpille. Ja vielä olisi tietysti hyvä ottaa huomioon ylipainetilanne ahtoputkessa, muutenhan dumppi on aina auki kun kaasu on nostettuna. Onhan se monimutkaisempi systeemi kuin bensakoneessa, mutta tehtävissä.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
Tero Häkli
Posts: 1723
Joined: 23.5.2006 2:24
Location: Nakkila
Contact:

Post by Tero Häkli »

itellä oli kans aika roheet äänet yhdessä vaiheessa kun paineet kävi 2 barin paremmalla puolella jonkin verran... :D hienosti sakkaa kyllä mut ei kovin terveellistä =)
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply