Jakohihnan vaihdosta
-
- Posts: 283
- Joined: 30.5.2007 19:42
- Location: Salo
Jakohihnan vaihdosta
Juu eli jossain vaiheessa on tulos eteen jakohihnan?? vaihto. Varmaan sit samal ku vaihtaa öljyt ja suodattimetkin.
Vaikeaako? vinkkejä, ohjeita, vai suosiolla korjaamolle.
Vaikeaako? vinkkejä, ohjeita, vai suosiolla korjaamolle.
-05 Golf variant 1.9TDI Pacific
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
Jos työkalut pysyy edes jollaki tapaa käsissä ni on aika simppeli juttu. Alle tunnin homma.
Kiristin kannattaa vaihtaa samalla.
Vesipumppua jotkut suositteloo vaihdettavaks samalla mut ainaki omien kokemuksien mukaan kestää +300 tkm.
Kampiakselin päässä olevan siimapyörän kuusiokolo pultit oon muutamassa tapauksessa joutunu avata väkivalloin joten kannattaa varautua et tarvii ne uudet. Normipultti ei sinne käy vaa pitää olla kuusiokolo tai torx-kantainen pultti.
Kiristin kannattaa vaihtaa samalla.
Vesipumppua jotkut suositteloo vaihdettavaks samalla mut ainaki omien kokemuksien mukaan kestää +300 tkm.
Kampiakselin päässä olevan siimapyörän kuusiokolo pultit oon muutamassa tapauksessa joutunu avata väkivalloin joten kannattaa varautua et tarvii ne uudet. Normipultti ei sinne käy vaa pitää olla kuusiokolo tai torx-kantainen pultti.
-
- Posts: 283
- Joined: 30.5.2007 19:42
- Location: Salo
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
Kyllä ne siimapyörän pultit saa ammuttua pulttipyssyllä auki ku vaa ottaa renkaan pois.
Itte aina tehny ton jakopää rempan ilman nosturia ni joutuu apparin puoleisen etupyörän ottaa irti jo senkin takia.
Eri asia onki sitte kuinka ruostuneet ne kuusiokolo pultin päät on.
Omalla kohdalla olivat nii heikolla hapella et avain pyörähti heti tyhjää.
Jos ne muljahtaa ni itte ainaki oon irrotellu ne siten et oon porannu sitä kuusiokolon kantaa hivenen syvemmäksi(6mm pora)
Ja sitte vaa vääntänyt ne auki vastakierretapilla.
Joudut myös irrottaa vesipumpusta siimapyörän. On kans kuusiokolo pulteilla kiinni. Niitä ei pulttipyssyllä pääse avaamaan.
Tohon mittaristoon vois ensiapuna kokeella juurikin tota akunnavan irrootusta.
Itte aina tehny ton jakopää rempan ilman nosturia ni joutuu apparin puoleisen etupyörän ottaa irti jo senkin takia.
Eri asia onki sitte kuinka ruostuneet ne kuusiokolo pultin päät on.
Omalla kohdalla olivat nii heikolla hapella et avain pyörähti heti tyhjää.
Jos ne muljahtaa ni itte ainaki oon irrotellu ne siten et oon porannu sitä kuusiokolon kantaa hivenen syvemmäksi(6mm pora)
Ja sitte vaa vääntänyt ne auki vastakierretapilla.
Joudut myös irrottaa vesipumpusta siimapyörän. On kans kuusiokolo pulteilla kiinni. Niitä ei pulttipyssyllä pääse avaamaan.
Tohon mittaristoon vois ensiapuna kokeella juurikin tota akunnavan irrootusta.
-
- Posts: 283
- Joined: 30.5.2007 19:42
- Location: Salo
Ei viittes irrottaa akun napaa.. Menee soittimest muisti..
On noit piukkoja pultteja tuulu jo vastaan. Takaiskarin alapultti oli "kohtalaisen" piukas sillon ku vaihdoin alusta sarjan alle.
Meni 20 min. et sai auki.
Joo ei oo mullakaan nosturi mahdollisuutta. Pihas tunkilla vaan ylös.. Yhden kytkin rempankin tehny sillä tyylillä.
On noit piukkoja pultteja tuulu jo vastaan. Takaiskarin alapultti oli "kohtalaisen" piukas sillon ku vaihdoin alusta sarjan alle.
Meni 20 min. et sai auki.

Joo ei oo mullakaan nosturi mahdollisuutta. Pihas tunkilla vaan ylös.. Yhden kytkin rempankin tehny sillä tyylillä.

-05 Golf variant 1.9TDI Pacific
-
- Posts: 283
- Joined: 30.5.2007 19:42
- Location: Salo
Minkäs hintanen marmoritiskilla mahtaa olla vesipumppu? joo joo, soita ja kysy...
Motonetissa oli kolmea erilaista tarjolla. Ei viittis ostaa "sikaa säkissä".
Viikonloppuna pitäis tehä jakopää remppa ja aattelin ton pumpun vaihtaa samalla.
Kannattaako hihnapyöriä vaihtaa samalla? Kuluuko ne mihkää. Ajettu yli 270tkm.
Motonetissa oli kolmea erilaista tarjolla. Ei viittis ostaa "sikaa säkissä".
Viikonloppuna pitäis tehä jakopää remppa ja aattelin ton pumpun vaihtaa samalla.
Kannattaako hihnapyöriä vaihtaa samalla? Kuluuko ne mihkää. Ajettu yli 270tkm.
-05 Golf variant 1.9TDI Pacific
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
Itte en niitä hihnapyöriä vaihtaasi.
Ne jakopään hammaspyörät vaihtaasin sitte jos ne näyttääs oikeen huonoille.
Minä en ainakaa oo ikinä nähny et ne hammaspyörät olis vaihdon tarpeessa.
Muistelisin että jossain on moitittu noiden tarvike pumppujen kestoa.
Orkkis vesipumppu ainaki tuntus kestävän ihan hyvin.
Ne jakopään hammaspyörät vaihtaasin sitte jos ne näyttääs oikeen huonoille.
Minä en ainakaa oo ikinä nähny et ne hammaspyörät olis vaihdon tarpeessa.
Muistelisin että jossain on moitittu noiden tarvike pumppujen kestoa.
Orkkis vesipumppu ainaki tuntus kestävän ihan hyvin.
- Tero Häkli
- Posts: 1723
- Joined: 23.5.2006 2:24
- Location: Nakkila
- Contact:
varaa suoraan aikaa ainakin tuplaten enempi ku toi tunti jos et oo ennen sitä vaihtanu.... noitten pulttien kans voi mennä melkein sen verran jos ei kunnon työkaluja oo niitten aukomiseen =) saatika se pahin homma joka kotirempas eli työkalujen ettiminen, toi silti muuten tosi simppeli homma.kato se virranjakajan pyörä kunnolla... useita tuotu töihin mulle ku on se laitettu pieleen ja ihmetellää ku ei käy kunnolla. turhaa sitä vesipumppua vaihtaa ku ei jakohihnalla oo
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Posts: 283
- Joined: 30.5.2007 19:42
- Location: Salo
- Tero Häkli
- Posts: 1723
- Joined: 23.5.2006 2:24
- Location: Nakkila
- Contact:
laitan huomenna vaikka autodatasta ohjeet tänne ei oo omalla koneella kunnollista suomenkielistä mut töis on uusin versio siitä
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Posts: 283
- Joined: 30.5.2007 19:42
- Location: Salo
- Tero Häkli
- Posts: 1723
- Joined: 23.5.2006 2:24
- Location: Nakkila
- Contact:
6mm jos en paljoo valehtel
tosa kuvaa jos tarvetta

tosa kuvaa jos tarvetta

Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Posts: 283
- Joined: 30.5.2007 19:42
- Location: Salo
Uus hihna on koneessa. Aikaa meni 4,5 tuntia, mistä ohj.tehostimen pumpun kans melkein 2. Ku en heti älynny ottaa suoraan sitä siimapyörää pois.
Ois kannattanu vaihtaa vesipumppu samalla. Tai ainakin hihnapyörä -> http://i252.photobucket.com/albums/hh6/ ... 008001.jpg
Noh, joskus myöhemmin sit. Tänään vielä sytytys pitää säätää kohilleen.
Ja kiitokset kaimoille vinkeistä ja neuvoista.
Ois kannattanu vaihtaa vesipumppu samalla. Tai ainakin hihnapyörä -> http://i252.photobucket.com/albums/hh6/ ... 008001.jpg
Noh, joskus myöhemmin sit. Tänään vielä sytytys pitää säätää kohilleen.
Ja kiitokset kaimoille vinkeistä ja neuvoista.
-05 Golf variant 1.9TDI Pacific
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
- Tero Häkli
- Posts: 1723
- Joined: 23.5.2006 2:24
- Location: Nakkila
- Contact:
juu tommonen se kuuluu olla.... urapuoli kerran pyörii tota vasten
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Posts: 283
- Joined: 30.5.2007 19:42
- Location: Salo
Eikös siinä kuuluis olla samanlaiset urat ku laturissa?? Jos toi parempi kuva -> http://i252.photobucket.com/albums/hh6/ ... 022008.jpg
-05 Golf variant 1.9TDI Pacific
- Tero Häkli
- Posts: 1723
- Joined: 23.5.2006 2:24
- Location: Nakkila
- Contact:
ei kuulu... sen kuuluu olla tasanen
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Posts: 283
- Joined: 30.5.2007 19:42
- Location: Salo
-
- Posts: 283
- Joined: 30.5.2007 19:42
- Location: Salo
- Tero Häkli
- Posts: 1723
- Joined: 23.5.2006 2:24
- Location: Nakkila
- Contact:
llaita kampiakselin merkki kohalleen ja kato että virranjakajan pyöriä osuu siihen merkkiin... se menee helposti pieleen ja kone käy kummiskin ihan ok... sytytystä pääsee kyl säätämään ainakin testerin kanssa, lukitaan koneen "säätö" ja sit ihan normaalisti virranjakajalla säätämällä kohillee ja sit "lukitus" koneella pois...
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Posts: 283
- Joined: 30.5.2007 19:42
- Location: Salo
-
- Posts: 283
- Joined: 30.5.2007 19:42
- Location: Salo
- Tero Häkli
- Posts: 1723
- Joined: 23.5.2006 2:24
- Location: Nakkila
- Contact:
kyllä omasta ainaki sai säädettyä.... 2.0 gti 8v, 2E koneinen
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Posts: 283
- Joined: 30.5.2007 19:42
- Location: Salo
- Tero Häkli
- Posts: 1723
- Joined: 23.5.2006 2:24
- Location: Nakkila
- Contact:
vanhemmassa on ilmamäärämittari sitä vanhaa mallia, läppä... uudemmas on kuumalanka eli semmonen putkenpala mihin menee se liitin... koneen ja ilmanputsarikotelon välissä siis, tosta ainakin näkee helposti...
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Posts: 283
- Joined: 30.5.2007 19:42
- Location: Salo
No nii. Nyt on kone kunnossa. Aikamoinen ero. Nyt on taas ilo polkee laatikkoa.
http://i252.photobucket.com/albums/hh6/ ... 008002.jpg <- tommonen löytyy heti vv-suodattimen jälkeen. Eli onkos stoi nyt se uudempi? AGG?
http://i252.photobucket.com/albums/hh6/ ... 008002.jpg <- tommonen löytyy heti vv-suodattimen jälkeen. Eli onkos stoi nyt se uudempi? AGG?
-05 Golf variant 1.9TDI Pacific
- Tero Häkli
- Posts: 1723
- Joined: 23.5.2006 2:24
- Location: Nakkila
- Contact:
uudempaa ainaki... jakohihnasuojan päälläkin lukee se konetyyppi.. tai sitte huoltokirjan ekalla sivulla... tai takaluukun pohjassa 

Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Posts: 283
- Joined: 30.5.2007 19:42
- Location: Salo
Sitten kymysystä,että kuinkas iso homma on vaihtaa jakopään hilppeet V6 moottoriin?Mitä pitäisi ottaa huomioon vaihdettaessa,vinkkejä ym..?
Tilaa nyt ainakin tuntuisi olevan sen verran,että mahtuu kädet melko hyvin tekemään töitä yläpuolelta ja alapuoleltakin pääsee käsiksi pohjasuojat irroittamalla..
Vähän tihkuutellut kiristäjän stefa öljyä ja siihen ei sitä työkalua saa mistään,että saisi vain ne tiivisteet vaihdettua niin pakko laittaa koko jakopää sitten kerralla
Tilaa nyt ainakin tuntuisi olevan sen verran,että mahtuu kädet melko hyvin tekemään töitä yläpuolelta ja alapuoleltakin pääsee käsiksi pohjasuojat irroittamalla..
Vähän tihkuutellut kiristäjän stefa öljyä ja siihen ei sitä työkalua saa mistään,että saisi vain ne tiivisteet vaihdettua niin pakko laittaa koko jakopää sitten kerralla

Chevrolet Suburban 6.5TD 2500 Heavy Duty LT 4x4 1996
Golf IV Variant 1.6 2002
Touran 2.0 EcoFuel 2008
Ex: Passat variant 2.8 V6 4Motion 2000
Golf IV Variant 1.6 2002
Touran 2.0 EcoFuel 2008
Ex: Passat variant 2.8 V6 4Motion 2000
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Jep.Pasi Häkli wrote:^ Ei sieltä väleistä kannata alkaa tekemään, koko keula irti vaan niin on mukavasti kaikki esillä.
Täytyy käydä vielä kysymässä tutulta asentajalta,josko hän viitsisi vaihtaa hilppeet.
vanhaan iv golffiin vaihtoi muutama vuosi sitten ja maksoi töineen/osineen 200e vaihto..
Chevrolet Suburban 6.5TD 2500 Heavy Duty LT 4x4 1996
Golf IV Variant 1.6 2002
Touran 2.0 EcoFuel 2008
Ex: Passat variant 2.8 V6 4Motion 2000
Golf IV Variant 1.6 2002
Touran 2.0 EcoFuel 2008
Ex: Passat variant 2.8 V6 4Motion 2000
- Sami Jalonen
- Posts: 3084
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:
- Tero Häkli
- Posts: 1723
- Joined: 23.5.2006 2:24
- Location: Nakkila
- Contact:
kyläh, tosin siinäkään ei huoltoasentoon kannata laittaa vaan nyppiä koko paska irti 

Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Niin eihän niitä siis nosteta kokonaan pois tieltä vaan ne tulevat korista irti eteenpäin mukavan pätkän ja se lisätila helpottaa hommaa kyllä ihan mukavasti. 3BG keula on vähän eri rakenteella etten ala enempiä arvaileen 3B keulasta, mutta 3BG hommassa pari kierretankoa olikohan M8 niin saa sen palkin mukavasti roikkumaan tuen varaan. 3B palkki lähteekin kokonaan irti ettei siitä ole haittaa.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
- Tero Häkli
- Posts: 1723
- Joined: 23.5.2006 2:24
- Location: Nakkila
- Contact:
^ on juur paljo helpompaa ottaa pois kokonaan tieltä... ei kannata jättää eteen ku niin helppo nyppiä pois, b ja bg aika liki sama homma...
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Niin miten sä ne kennot nostat pois tieltä tyhjäämättä ilmastointia? Syyläri tietysti lähtee kun nesteet kuitenkin on ulkona että saa vesipumpun vaihdettua.
Ja toisaalta, ei ollut mitään ongelmaa mahtumisten kanssa kun otettiin se 15cm eteenpäin ja kenolleen toi nokkapala kennoineen.
Ja toisaalta, ei ollut mitään ongelmaa mahtumisten kanssa kun otettiin se 15cm eteenpäin ja kenolleen toi nokkapala kennoineen.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Siirtää sen vaan sivuun letkujen varassa. Kiinnikkeet irti että sen ilmastoinnin kennon saa irti syyläristä ja siinä joutuu semmosen kierähdyksen tekemään että se taittuu sinne apukuskin puolelle. Passatissa se on helppo kun letkut on vielä samalla puolellakin, sen voi niputtaa vaikka apukuskin renkaaseen/ylätukivarteen kiinni mustekalalla. Niissä autoissa missä letkut on molemmilla puolilla kennoa niin kääntää sen auton alle ja niputtaa johonkin kiinni, ettei vedä sitä solmuun autoa laskiessa nosturilla tms.
Ihan aikuisten oikeesti, kun noita hommia tekee työkseen niin huomaa, että enemmän purkamalla säästää kumma kyllä aikaa, omia hermoja ja työ helpottuu.
Ihan aikuisten oikeesti, kun noita hommia tekee työkseen niin huomaa, että enemmän purkamalla säästää kumma kyllä aikaa, omia hermoja ja työ helpottuu.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Jaajoo toi auton alle taittaminen ei vaan tullu mieleen kun omassa tallissa ei ole tota nosturia käytössä
Se on kyllä totta, muussakin kuin autorempoissa, että enempi purkamalla lopputulos on monesti parempi eikä aikaa juurikaan kulu enempää.

Se on kyllä totta, muussakin kuin autorempoissa, että enempi purkamalla lopputulos on monesti parempi eikä aikaa juurikaan kulu enempää.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila