Tuohon nastojen pysyvyyteen vaikuttaa yllättävän paljon myös se kuinka niillä renkailla ajeloo ensimmäiset 500-1000 km.Nastatkin pysyi todella hyvin kiinni, ainoastaan yksi irronnut nasta koko sarjassa kahden talven ajoilla!!!
Talvirenkaiden metsästystä
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
500 km:n jälkeen hiljeni vähän, mutta n. 105 km vauhdissa pitää kummaa pärinää, jota RSI:llä ajaessa ei ollut. Johtuu varmasti kovemmasta kumiseoksesta ja vielä uudenkarheasta kuviosta.Clayman wrote:jmr: Ajele niillä hetken aikaa, niin kyllä ne siitä asettuu. Viime talven kokemuksien perusteella mun mielestä pirun hyvä renkaat. Minkäs kokoset sulle tuli? Mulla 175/70-14.
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
Nyt alla pyörii Nokian Hakkapeliitta 5.
Kokona 195/55R15 89 T XL
On muuten yllättävän hiljaiset. Huomattavasti hiljaisemmat kuin Bf Goodrich g-Forse profiler 215/35 R17 XL kesärenkaat.
Muutenki yllättävän jämäkän tuntuiset ajaa.
Kunhan saan noihin vähä kilometrejä lisää ja pääsen testaamaan renkaita myös kunnon talvioloissa ni pistän tarkempaa analyysia ko. renkaasta.
Kokona 195/55R15 89 T XL
On muuten yllättävän hiljaiset. Huomattavasti hiljaisemmat kuin Bf Goodrich g-Forse profiler 215/35 R17 XL kesärenkaat.
Muutenki yllättävän jämäkän tuntuiset ajaa.
Kunhan saan noihin vähä kilometrejä lisää ja pääsen testaamaan renkaita myös kunnon talvioloissa ni pistän tarkempaa analyysia ko. renkaasta.
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
No nyt on Hakka 5:set pyöriny sen verran alla jotta osaan kertoa vähän enemmän renkaasta.
Eli rengaskokona 195/55R15, vanne 7" leveä ja rengaspaineet 2,5 bar.
Lumella pitoa on erittäin hyvin, jarrutuspito on todella hyvä.
Myös jäisellä tiellä pitoa riittää, erityisesti jarrutuspito yllätti mukavasti.
Ajettavuus on hyvä talviolosuhteissa. Itse löysin luottamuksen renkaaseen todella helposti koska luistonrajat ovat loivat ja muutenkin tuntuma tiehen pysyy hyvänä kokoajan.
Autoa pystyy viemään todella reilusti ja kovaa koska renkaan käytös luiston aikanakin on todella johdonmukaista.
Tosin renkaan käytös kaarteissa liukkaalla pinnalla saattaa yllättää kokemattoman kuljettajan, sillä tasakaasulla ajettaessa rengas pyrkii aliohjaamaan mutta jos kesken kaarteen löysää kaasua niin rengas muuttuu yliohjaavaksi. Tälläinen käytöshän on jossain määrin ihan normaalia kaikilla renkailla kun ajetaan pidon rajoilla. Mutta mielestäni tässä tapauksessa muutos renkaan käytöksessä on normaalia suurempi.
Laittaisin kuitenkin tämän em. "ominaisuuden" auto-alusta-rengas yhdistelmän syyksi, sillä avopuolison Renault Meganessa 175/65R14 Hakka 5 rengas käyttäytyy paljon sivistyneemmin eikä yliohjaa missään tilanteessa.
Paljaalla asfaltilla ajo-ominaisuudet ihan ok. Kun muistaa että puhutaan talvirenkaasta.
Itse en ole vielä ajanut talvirenkaalla joka olisi hyvä ajaa asfaltilla.
Jos nyt pitäisi mennä rengaskauppaan niin ostaisin kyllä edelleenkin Hakkapeliitta 5:set.
Eli rengaskokona 195/55R15, vanne 7" leveä ja rengaspaineet 2,5 bar.
Lumella pitoa on erittäin hyvin, jarrutuspito on todella hyvä.
Myös jäisellä tiellä pitoa riittää, erityisesti jarrutuspito yllätti mukavasti.
Ajettavuus on hyvä talviolosuhteissa. Itse löysin luottamuksen renkaaseen todella helposti koska luistonrajat ovat loivat ja muutenkin tuntuma tiehen pysyy hyvänä kokoajan.
Autoa pystyy viemään todella reilusti ja kovaa koska renkaan käytös luiston aikanakin on todella johdonmukaista.
Tosin renkaan käytös kaarteissa liukkaalla pinnalla saattaa yllättää kokemattoman kuljettajan, sillä tasakaasulla ajettaessa rengas pyrkii aliohjaamaan mutta jos kesken kaarteen löysää kaasua niin rengas muuttuu yliohjaavaksi. Tälläinen käytöshän on jossain määrin ihan normaalia kaikilla renkailla kun ajetaan pidon rajoilla. Mutta mielestäni tässä tapauksessa muutos renkaan käytöksessä on normaalia suurempi.
Laittaisin kuitenkin tämän em. "ominaisuuden" auto-alusta-rengas yhdistelmän syyksi, sillä avopuolison Renault Meganessa 175/65R14 Hakka 5 rengas käyttäytyy paljon sivistyneemmin eikä yliohjaa missään tilanteessa.
Paljaalla asfaltilla ajo-ominaisuudet ihan ok. Kun muistaa että puhutaan talvirenkaasta.
Itse en ole vielä ajanut talvirenkaalla joka olisi hyvä ajaa asfaltilla.
Jos nyt pitäisi mennä rengaskauppaan niin ostaisin kyllä edelleenkin Hakkapeliitta 5:set.
- Sami Jalonen
- Posts: 3084
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:
Olikos http://www.nordenrengas.fi kokemuksia? Siel näyttäis olevan suht edullisia hintoja, pari 205/55 Hakka4:sta pitäsi hommaa..
Passat Variant TDI -00 ATJ 160kW
- Mika Viinikka
- Posts: 1119
- Joined: 13.11.2003 7:49
- Location: Helsinki
Ei hel***ti minkä kokoset läskit! Mahtuuko noi oikeesti vielä pyörimäänMika Viinikka wrote:Nyt on uudet hakkapeliitta R kitkat alla. Ihan mukavilta tuntuu näin muutaman kilometrin kokemuksen jälkeenVaikka ei tuumia ole kuin 16" mutta silti on tuollainen cross country malli, kun kumit on 65 profiiliset.

Osku.T: töissä noita on mietitty ja toiset on sitä mieltä että uusiot pärjää kiinalaisille ja toiset taas päinvastoin sitä mieltä että kiinalaiset ennenkun uusiot. Uusiot on ainakin painavat ja hankalat tasapainottaa. Mutta eipä noi kiinalaisetkaan ole vakuuttaneet missään _talvirengas_ testissä jossa mukana on olleet.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
- Sami Jalonen
- Posts: 3084
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:
Mitäs talvirengasta suosittelette ku tulis mummukan autoon jolla ajetaan ehkä 2tkm vuodessa, nastoilla 500km. Kumminki pitäs olla sellaiset millä tekee jotai. Mitään Hakka5 ei siis kannata suositella, eikä ihan liplaplaiturirenkaitakaan 
185/65r14 koossa.

185/65r14 koossa.
Passat Variant TDI -00 ATJ 160kW
- Mika Viinikka
- Posts: 1119
- Joined: 13.11.2003 7:49
- Location: Helsinki
Kyllä ne Ajh just ja just mahtuu
Ei vaan. Muualta ne ei meinaa ottaa kiinni, kun renkaat tappiin kääntämällä sisälokariin. Ei ihan mahdu sormet väliin
Ja vaikka painoa on ollut paljon päällä, niin ei mistään ota kiinni. Laskee tuota ei parane 



Volvo V70 ex.Passat variant 2.0tdi(BMP) dsg -07–>nettiautossa id. 9457807
Kleber Kapnor 5? Pitäisi olla kohtuu hyvä. Kovin suuria hintaerojahan noissa ei lopulta ole, mutta jokusen kympin aina voi säästää. Kannattaa ehkä katella käytettyjäkin, ton kokoluokan kumit taitaa tänä päivänä monella joutua heti vaihtolistalleSami Jalonen wrote:Mitäs talvirengasta suosittelette ku tulis mummukan autoon jolla ajetaan ehkä 2tkm vuodessa, nastoilla 500km. Kumminki pitäs olla sellaiset millä tekee jotai. Mitään Hakka5 ei siis kannata suositella, eikä ihan liplaplaiturirenkaitakaan
185/65r14 koossa.

Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
- Sami Jalonen
- Posts: 3084
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:
Niinpä
Mut täytyy käydä kyselemässä varmaan rengasliikkeistä onko mitään ylijäämäsatseja, sais samaan rahaan vanteillelaiton.

Passat Variant TDI -00 ATJ 160kW
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
Pitääs kans itte ruveta talvirenkaita kattelemaan.
Itte meinaan edelleenki pitäytyä nastarenkaissa, josta päästäänki siihen et tuleva
rengaskoko syö vaihtoehdot aika vähiin.
225/40R18 kumit siis pitääs löytää.
Nokian Hakkapeliitta 7 - Tämä on tällä hetkellä vahvin ehdokas.
Michelin X-Ice north - On vissiinki saatavilla tuohon kokoon vaikka nettisivut toisin väittää. Ainakin sain tarjouksen näistäkin.
Onkos porukalla minkälaasia kokemuksia tosta misukasta?
Hkpl7:sta ei taira hirveästi kokemuksia löytyä, eikös se julkaistu vasta viime keväänä.
Itte meinaan edelleenki pitäytyä nastarenkaissa, josta päästäänki siihen et tuleva
rengaskoko syö vaihtoehdot aika vähiin.
225/40R18 kumit siis pitääs löytää.
Nokian Hakkapeliitta 7 - Tämä on tällä hetkellä vahvin ehdokas.
Michelin X-Ice north - On vissiinki saatavilla tuohon kokoon vaikka nettisivut toisin väittää. Ainakin sain tarjouksen näistäkin.
Onkos porukalla minkälaasia kokemuksia tosta misukasta?
Hkpl7:sta ei taira hirveästi kokemuksia löytyä, eikös se julkaistu vasta viime keväänä.
X-ice north on ihan jees, pari talvea. Sitten alkaa ainakin etuvetosessa vetopito olla aika lailla heikompaa kun uusissa. Mulla tulee se 10tkm talvessa ja kesät renkaat on viileässä ja pimeässä kellarissa säilytyksessä. Ostaessa kumit oli jokusen kuukauden ikäiset. Lisäksi misukan talvikumeista lähtee kumi repeytymään rokoille nastojen ympärisltä. Nastat on kyllä pysyneet kiinni muutamaa lukuunottamatta, koko sarjasta. Pintaa on 3 talven aikana hävinnnyt n. 1,5mm/talvi, eli n. 4,5mm. Vielä meinasin nuo tälle talvelle laitella alle, varmaankin viimestä kertaa. Ajettavuudelta nuo on nastarenkaiksi ihan hyvät. Melko hiljaiset golfissa, mutta toki nastat rapisee. Kokona on 205/55R16 91Q.
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
Misukalta on uus malli tulossa, pitäisi olla nyt syksyllä myynnissä. Kuvio on ihan uutta mallia mutta ainakin Euromasterin mies sanoi keväällä olleensa koeajamassa Lapissa ja oli toiminut oikein hyvin.
Sellasia meinasin omaan hankkia 215/55-16 kokosena.
Sellasia meinasin omaan hankkia 215/55-16 kokosena.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Tuli ostettua Kumhon nastat, ei ole koskaan ollut Kumhoja. Saas nähdä millaiset ovat, odotukset eivät ole liian korkealla 
Piti vielä lisätä, että auto ei ole jokapäiväisessä käytössä, vaan ennemminkin jokaviikkoisessa, eli hilaisuudella yms ei ole niin merkitystä.

Piti vielä lisätä, että auto ei ole jokapäiväisessä käytössä, vaan ennemminkin jokaviikkoisessa, eli hilaisuudella yms ei ole niin merkitystä.
A4 Avant 1.8T, Passssssssat variant VR6 Exclusive, Golf II x 2, T-Bird & Kilocbr
___________________
www.jokesgarage.com
www.hakala-yhtiot.com
___________________
www.jokesgarage.com
www.hakala-yhtiot.com
Päivän projekti topicista:
).
Luulisin että Nokialaista menee / alkaa menemään muualla enempi kaupaksi kun Hakkapeliitta 7 voitti Tuulilasin testinkin.
Eikös Michelin omista Euromasterin (?) tai ainakin Michelinillä on jotain kytköksiä Euromasteriin, joten sen on hyvä kilpailla Michelinin renkaiden hinnoilla (= tarjoatte Misukkaa mieluummin kun muita merkkejäAjH wrote:Tänään taas alko sesonkihommat Euromasterilla. Micheliniä menis mutta ei tunnu tehdas saavan tavaraa liikkeelle, aika monta sarjaa odotteli kumeja tulevaks. Itellekkin Misukat varauksessa kunhan nyt tulis. Nokialaisia ei jostain syystä juur kukaan halua paitti kun ei Misukkaa saa ja heti pitää uudet saada alle niin sit pakolla.

Luulisin että Nokialaista menee / alkaa menemään muualla enempi kaupaksi kun Hakkapeliitta 7 voitti Tuulilasin testinkin.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI DSG Style BusinessLine 2020 (käyttöauto)
VW Jetta Flair 1.8 RP 1990 (kesäauto)
VW Jetta Flair 1.8 RP 1990 (kesäauto)
Omistaa joo. Onhan toki Michelinit satkun-parikin edullisemmat kun Nokianit, mutta siis kyse on jo siitä ettei kukaan edes kysy Nokian renkuloita vaan Misukoita.
Olisin luullu ihan samaa Seiskan testimenestysten jälkeen ettei Misukkaa niin menisi ja Nokiaa kaikille mutta ei sitten kuitenkaan. Hakkis seiskaa on sentään hyllyssäkin, samoin vitosta ja nelosta ainakin joissain kokoluokissa.
Eikä Nokian hintaa voi oikeen korkeella pitää väkisin, senverran liki on sitten Tampereen rengasliikkeet että äkkiä siirtyy kulku sinne ja firmalle tulee kalliin paikan maine. Nythän me tehdään Nokian edullisimmat allelaitot. Ja mullakin on Euromasterista yleisesti semmonen vähän kalliimman puoleinen käsitys
Niin siis Seiskahan voitti TM testinkin Tuulilasin lisäks, siinä tosin tasatulos Misukan kanssa. Tuulilasissa taas Misukka jäi viidenneks, ja mm loskatestissä ero Nokialaiseen oli huomattava ???
Olisin luullu ihan samaa Seiskan testimenestysten jälkeen ettei Misukkaa niin menisi ja Nokiaa kaikille mutta ei sitten kuitenkaan. Hakkis seiskaa on sentään hyllyssäkin, samoin vitosta ja nelosta ainakin joissain kokoluokissa.
Eikä Nokian hintaa voi oikeen korkeella pitää väkisin, senverran liki on sitten Tampereen rengasliikkeet että äkkiä siirtyy kulku sinne ja firmalle tulee kalliin paikan maine. Nythän me tehdään Nokian edullisimmat allelaitot. Ja mullakin on Euromasterista yleisesti semmonen vähän kalliimman puoleinen käsitys

Niin siis Seiskahan voitti TM testinkin Tuulilasin lisäks, siinä tosin tasatulos Misukan kanssa. Tuulilasissa taas Misukka jäi viidenneks, ja mm loskatestissä ero Nokialaiseen oli huomattava ???
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Kyllä sinne varmaan saa Passatin alle jonkun 2,7b laittaa. Vähän tietysti mistä tykkää mutta tolla suuntimalla lähtisin kokeileen. Eihän se kovin iso homma ole sitten jossain huoltikalla tiputtaa vaikka 0,2b ja koelenkki ja sit nostaa kokeeks 0,2b yli lähtötilan. Saa vähän mielikuvaa miten se vaikuttaa, voi olla ettei tota 0,2b muutosta vielä juur edes huomaa.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Samasta paikasta on omien autojen ja perheen autojen renkaat ostettu, kun saa tuon paikallisen alvin pois suomalaisen firman y-tunnuksen avulla (perheen firma). Blizzakit on olleet itselläni jo 5v käytössä (toki uusittu ~2v välein), toimineet todella hyvin ympäri Suomea, keskuspaikka on Jyväskylä itselläni. Autoina ollut etuvetoinen Seat Leon ja nykyinen farkku-Passat 4Motionilla, rengaskokona juurikin tuo 225/45/17. Ainakin itse olen ollut tyytyväinen noihin kitkoihin.maikki wrote:Ruåtsinlaivaan ostin 225/45-17 Bridgestone Blizzak Nordicit. Eiköhän noilla pärjää kun pohjoisessa voi olla ihan oikeaa talveakin.
KM-Däckissä hintataso on kieltämättä erittäin kohtuullinen
Vw Passat Variant 130TDI 4Motion -04 AVF
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
Pari päivää on ny alla pyöriny Nokian Hakkapeliitta 7-renkaat.
Rengaskoko 225/40R18, rengaspaineet 2,8bar.
Ensi kilometrien perusteella tehdyt havainnot:
-Ei mitkään erityysen hiljaaset, tosin ko.rengaskoko huomioiden ei mahdottomia kannata odottaakkaan.
-Ajettavuus sulalla asfaltilla OK, huojuu ja heiluu niinku talvirenkaat yleensäkki.
Laitan lisää käyttökokemuksia kunhan saan talviolssa nuo testattua.
Äkkiseltään tuntuus jotta autoon tehtyjen alusta muutosten takia saattaa esiintyä jonkimoosta yliohjaavuutta talvioloissa.
Rengaskoko 225/40R18, rengaspaineet 2,8bar.
Ensi kilometrien perusteella tehdyt havainnot:
-Ei mitkään erityysen hiljaaset, tosin ko.rengaskoko huomioiden ei mahdottomia kannata odottaakkaan.
-Ajettavuus sulalla asfaltilla OK, huojuu ja heiluu niinku talvirenkaat yleensäkki.
Laitan lisää käyttökokemuksia kunhan saan talviolssa nuo testattua.
Äkkiseltään tuntuus jotta autoon tehtyjen alusta muutosten takia saattaa esiintyä jonkimoosta yliohjaavuutta talvioloissa.
Eilen meni tosiaan alle uudet Misukan XIN2 kumit 215/55-16 kokosena. Ei ole ajettu kun tallista pihaan hiekkatietä pätkä ettei ole vielä kertoa mimmoset ovat ajaa.
Tuli mitattua leveyksiä alle laittaessa; siitä kohtaa missä olka taipuu kyljeksi ja uudessa talvirenkaassa se on varsin terävä että sai tarkan mitan: 185mm oli leveyttä
7,5" vanteelle väännettynä noi renkaat on kyljestä kylkeen leveimmillään noin 230mm leveät.
Vertailuksi 7,5" leveällä 17" vanteella 205/50-17 Federalit on kulutuspinnaltaan 195mm ja kokonaisleveys sama 230mm.
Painetta on 2,6-2,7b, katotaan nyt sitten miltä alkaa tuntua vai täytyykö vähän tiputtaa. Lähtökohtaisesti näin isoprofiilisessa kumissa tuntuisi 2,5b riittävältä mutta ajetaan nyt ensin vähän pätkää sisäänajoa.
Tuli mitattua leveyksiä alle laittaessa; siitä kohtaa missä olka taipuu kyljeksi ja uudessa talvirenkaassa se on varsin terävä että sai tarkan mitan: 185mm oli leveyttä

Vertailuksi 7,5" leveällä 17" vanteella 205/50-17 Federalit on kulutuspinnaltaan 195mm ja kokonaisleveys sama 230mm.
Painetta on 2,6-2,7b, katotaan nyt sitten miltä alkaa tuntua vai täytyykö vähän tiputtaa. Lähtökohtaisesti näin isoprofiilisessa kumissa tuntuisi 2,5b riittävältä mutta ajetaan nyt ensin vähän pätkää sisäänajoa.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Jatkona edelliseen, nyt kun ajotuntumia vähän on niin tahmeampi on ohjaus kuin noilla kesäkumeilla. Suoraan menee hyvin ja aika jämäkän tuntuiset jopa. Verrokiksi ajoin pätkän Hkpl7 + Passat 3C yhdistelmää joka oli huojakamman tuntuinen.
Kulutus on nyt samaa tasoa kuin kesäkumeilla oli, tiedä sitten kun saa noi kummit "sisäänajettua" että paraneeko toi yhtään. Edelliset 195/65-15 Hkpl4 kumithan tiputti kesäkulutuksista sen 5dl pois, mutta nyt kulutus on jopa hiukan kesäkumeja korkeammalla tasolla. Mitat tulikin jo edellisessä viestissä mainittua ja se varmasti selittää vähän tota kulutuspuolta myös.
Kulutus on nyt samaa tasoa kuin kesäkumeilla oli, tiedä sitten kun saa noi kummit "sisäänajettua" että paraneeko toi yhtään. Edelliset 195/65-15 Hkpl4 kumithan tiputti kesäkulutuksista sen 5dl pois, mutta nyt kulutus on jopa hiukan kesäkumeja korkeammalla tasolla. Mitat tulikin jo edellisessä viestissä mainittua ja se varmasti selittää vähän tota kulutuspuolta myös.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Mulla oli aikasemmin Gislavedin Nord Frost 3:set ja nykyisin Nokian Hakkapeliitta 4:set 225/45/17 koossa ja aivan selkeästi nuo nokialaiset on huojuvammat. Jopa noin matalalla profiililla. En edes uskalla ajatella kuinka vetelät ne olis jollain 60 profiililla. Muuten ei pahaa sanottavaa. Yhden talven ajettuna ei yhtään nastaakaan puutu, onneksi emäntä on sillä ajanut suurimmaksi osaksi, eli sisäänajo on varmasti ollut rauhallisempaa kuin mitä omalla ajolla olis ollut.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Joop, aika vähän jopa tyhjenny jos vaan 0,3b kadonnu kesän aikana.
Ton kokosiin laitoin töissä 2,9b (lämpimät kumit siis) mutta tuskin yli 3 barin kannattaa mennä, alkaa äkkiä kulumaan keskeltä liikaa.
Ton kokosiin laitoin töissä 2,9b (lämpimät kumit siis) mutta tuskin yli 3 barin kannattaa mennä, alkaa äkkiä kulumaan keskeltä liikaa.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
- Tero Paalanen
- Team Leader
- Posts: 2578
- Joined: 18.1.2005 23:45
- Location: Kauhava
Jaa. No en tiedä kyllä siis mistä johtuvaa on mutta töissä noita keskeltä kuopalle kuluneita Nokialaisia ja Continentaleja oli aika paljon. Continentalissa se tuntuu olevan ihan tyyppiominaisuus että keskeltä kuluu kun ne on aikalailla kaikki semmosia käytettynä. Mutta Nokialaiset hiukan yllätti.
Uskoisin siis tuon olevan liiasta paineesta johtuvaa mutta varmaahan se ei ole kun ei ole tietoa edellisten talvien paineista.
Tuskin keskeltä kuitenkaan kuluu liian vähillä paineilla kuitenkaan.
Uskoisin siis tuon olevan liiasta paineesta johtuvaa mutta varmaahan se ei ole kun ei ole tietoa edellisten talvien paineista.
Tuskin keskeltä kuitenkaan kuluu liian vähillä paineilla kuitenkaan.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Tuli laitettua golf 4:seen alle hakkapelitta 7, koossa 205/55 16 . Verrokkina 5 vuotta vanhat noranzat 195/65 15. 10km ajon jälkeen ensi kokemuksia.
Liikkeelle lähdettäessä heti pistin merkille että olivat herkän tuntuiset käännellä.
Rengasmelusta ei valittamista, kapeammat kuluneet noranzat jyrisivät enemmän. Nastojen ropina taajama ajossa kuuluu mutta ei häiritse ainakaan minua.
Maantiellä auto kulkee suoraan ajettaessa kuin juna eikä urat tunnu mutta jos rattia hiemän kääntelee edestakas niin renkaat tuntuvat hieman lötkyiltä, jopa enemmän kuin korkea profiilisemmat noranzat.
Ilmeisesti nokialaiset ovat löysempi runkoisia.
Lyhyen ajon perusteella olen tyytyväinen hankintaan, kun pelkäsin paljon peloteltua nokialaisten rengasmelua, yllätyin jopa hieman positiivisesti.
Hirveesti ei viitsi testailla nuita asfalttipito ominaisuuksia ja talvirenkaiksi nämä on ostetukin.
Testien perusteella näittenhän pitäs päästä oikeuksiinsa juurikin liukkaalla kelillä, eli talvea odotellessa.
Ja lopuksi perus kysymys paljonkos näissä nyt onkaan hyvä pitää painetta, onko 2,5 liikaa?
Liikkeelle lähdettäessä heti pistin merkille että olivat herkän tuntuiset käännellä.
Rengasmelusta ei valittamista, kapeammat kuluneet noranzat jyrisivät enemmän. Nastojen ropina taajama ajossa kuuluu mutta ei häiritse ainakaan minua.
Maantiellä auto kulkee suoraan ajettaessa kuin juna eikä urat tunnu mutta jos rattia hiemän kääntelee edestakas niin renkaat tuntuvat hieman lötkyiltä, jopa enemmän kuin korkea profiilisemmat noranzat.
Ilmeisesti nokialaiset ovat löysempi runkoisia.
Lyhyen ajon perusteella olen tyytyväinen hankintaan, kun pelkäsin paljon peloteltua nokialaisten rengasmelua, yllätyin jopa hieman positiivisesti.
Hirveesti ei viitsi testailla nuita asfalttipito ominaisuuksia ja talvirenkaiksi nämä on ostetukin.
Testien perusteella näittenhän pitäs päästä oikeuksiinsa juurikin liukkaalla kelillä, eli talvea odotellessa.
Ja lopuksi perus kysymys paljonkos näissä nyt onkaan hyvä pitää painetta, onko 2,5 liikaa?
- Sami Jalonen
- Posts: 3084
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
- Sami Jalonen
- Posts: 3084
- Joined: 18.3.2007 19:13
- Location: Hyvinkää
- Contact:
Ok, joku kauppas käytettynä 7mm pinnalla, ni ei oo ihan loppu vielä
Pari rengasta taasen joutuu ostamaan, huomas et oli vähän liukasta kun tänään ensilumilla ajeli.

Passat Variant TDI -00 ATJ 160kW
Varmaan joutuu tänään käymään hakemassa uudet nastat noille "uusille" talvivanteille, kun ei vähän ajettuja taida tähän hätään käytettynä löytyä. Kenelläkään kokemusta noista Continentalin Winter Viking 2:sta? 205/55/16 tulisi koko olemaan..
Subaru Legacy STW 2.5CVT
3C Passat Variant 1.9tdi Comfortline(ex)
Golf Plus 1.6FSI Sportline(ex)
3BG Passat Variant 2.0 85kW(ex)
3C Passat Variant 1.9tdi Comfortline(ex)
Golf Plus 1.6FSI Sportline(ex)
3BG Passat Variant 2.0 85kW(ex)