Golfin kulutus nousi kaasuläpän ohjaimen vaihdon jälkeen

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
perusfarkku
Posts: 6
Joined: 6.5.2009 10:16

Golfin kulutus nousi kaasuläpän ohjaimen vaihdon jälkeen

Post by perusfarkku »

Moi!

sorry, etten tiedä ihan oikeita nimiä teknisille palikoille..
Golf Variant Pacific 1.6 (IV; vm 2006) ilmoitti kesken ajon virheviestin "Emissions workshop", jonka aikana kulutuslukema pomppasi ylös. Moottorin merkkivalo jäi palamaan keltaisena (käyttöohjekirjan mukaan kyse olisi happianturista). Ajoin auton kotiin normaalisti (kulutus aiempaa korkeampana). Seuraavan päivän aamuna (sunnuntai) koetin tsekata vieläkö valo palaa ja auton käynnistyttyä se paloi edelleen. Iltapäivällä koetin startata autoa ja silloin se ei enää suostunut käynnistymään.

Hinasimme auton heti maanantaina huoltoon, jossa siihen vaihdettiin tämä kaasuläpän ohjain tms (hinta töineen yht 550 €). Ko remontin jälkeen auto lähti hyvin käyntiin ja toimii muuten ok; mutta kulutus on alkanut kasvaa aiemmasta. Esimerkiksi tyhjäkäyntikulutus on 4 ltr/hr ajoon lähdettäessä, mitä se ei todellakaan aiemmin ollut. Varsinkin kaupunkiajossa hetkellinen kulutus hyppii jopa 40 ltr/100km paikkeille asti...

Kävin vielä huollossa kyselemässä asiasta ja katsottiin vielä vikakoodit, joita ei nyt ollut. Voiko happianturin vika olla "piilevanä", vai onko kyse jostain muusta? Onko muilla kokemusta vastaavasta kulutuksen kasvusta?
kiitokset tiedoista etukäteen!
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

No hohhoijjaa. Ei varmasti kerro ohjekirja että jos moottorin vikavalo palaa että happianturi olis viallinen.
Jos sanoo niin minä syön pääni. Se vikavalo voi palaa lähes ihan mistä tahansa syystä.
Jos viestin alkuperäsellä kirjottajalla on vaihdettu uus kaasuläppä, niin pitäs siihen olla aika pirun pätevä syy?
Ei niitä nimittäin mun urani aikana ole semmoseen moottoriin vaihdettu ensimmäistäkään...

Sitä ajotietokoneen ilmottamaa hetkellistä kulutusta ei kannata seurata sitten yhtään. Se ei kerro mitään.
Sit jos tuntuu että se kulutus on ihan oikeesti kasvanut niin voi kysellä enempi.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
Tero Häkli
Posts: 1723
Joined: 23.5.2006 2:24
Location: Nakkila
Contact:

Post by Tero Häkli »

ettei olis lämpötila-anturi rikki :P vois sekin tommosta tehä :D
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Pia
VCF Member
Posts: 2904
Joined: 2.8.2006 20:19
Location: Kauhava

Re: Golfin kulutus nousi kaasuläpän ohjaimen vaihdon jälkeen

Post by Pia »

perusfarkku wrote: Varsinkin kaupunkiajossa hetkellinen kulutus hyppii jopa 40 ltr/100km paikkeille asti...
Pikkulukemia moiset! Passatti kipuaa äkkiä sinne 90l/100km ku lyö luutun lattiaan, ja ihan yhtä nopeasti putoaa ku nostaa kaasun. Ihan turha ja tarpeeton tieto mitä ei pidä/kannata seurata. Pian on liikenteessä lisää niitä ihmisiä jotka pelkää painaa kaasua ku kulutus nousee HETKELLISEN kulutuksen näytössä..... Lisää harmaita hiuksia mulle.
Uncle Hank Fan Club

VinkuWaunu -06 1.9 TDI Trendline BKC Mikä viheltäen tulee, se vinkuen menee.
User avatar
Por
Posts: 256
Joined: 21.11.2008 19:22
Location: Turkhauta

Post by Por »

Jos ei aiemmin selvinny niin kannattaa katsoa kulutus tankillisella. Noita workshopeja ei ole montaa ja yks saattaa tarkoittaa montaa eri vikaa mutta kos se on luettu ja vaihdettu niin ehdottomasti tarkista kulutus tankin/x km jälkeen!
Vw New Beetle 2.0 -99
Vw Golf Variant 1.4TSI -14
Yamaha XV1100 -98
User avatar
DJDH
Posts: 1794
Joined: 31.7.2006 21:38
Location: Espoo

Post by DJDH »

Ja jos/kun se kaasuläppäyksikkö on vaihdettu, niin siinä kyllä menee hetki ennen kuin se on täysin sopeutunut. Sen aikaa se kone vie enempi polttoainetta. Näin ainakin oli kaverin autossa johon myös vaihdettiin kaasuläppäyksikkö ja saman selityksen olen itse kuullut merkkihuollossa kaasuläpän putsauksen ja perussäädön jälkeen. Kaverilla oli kyseessä oli -03 1.6 16V BCB.

Tuo BCB oirehti siten ettei se enää reagoinut kunnolla kaasuun. Vetoja ei ollut ja paikallaan polkemalla ei ottanut kuin 3000rpm. Kone sammuili ja kaasutteli välillä itsekseen.

Nousee mullakin kylmällä koneella hetkelliset kulutukset korkealle. Firman autoissakin saa helposti liikkeelle lähdettäessä 500-600L/100km kulutuslukemia :D
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
User avatar
Alkaline
Posts: 315
Joined: 20.4.2008 9:57
Location: Tampere

Post by Alkaline »

Pasi Häkli wrote:No hohhoijjaa. Ei varmasti kerro ohjekirja että jos moottorin vikavalo palaa että happianturi olis viallinen.
Jos sanoo niin minä syön pääni.
itse asiassa se kertoo että kyseessä voi olla esimerkiksi ko vika. tulkintakysymys!
Se joka parhaiten nauraa saa panna Lauraa...

Passat variant -13 tsi dsg
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

No joo.. eipä siitä sitten sen enempää.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Post Reply