3BG huonoa starttausta ja käyntiongelmaa

Kaikki tekniikkaan liittyvä
Post Reply
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

3BG huonoa starttausta ja käyntiongelmaa

Post by AjH »

Lämppärissä kun on ollut niin huonohkosti välillä käynnistyy, ei edes lupaa. Välillä lupaa ja käynnistyykin mutta hyytyy melkein saman tien. Tuntuu kuin ei antaisi ryyppyä päälle. Sitten kun pari kertaa kokeillut niin lähtee ihan normaalisti käymään. Ei vikavaloja tai muutakaan. Tätä tehnyt nyt tän syksyn ajan.
Tänään sitten meinattiin jäädä kaupan pihaan. Moottori lämmin, justiin ajettu 25km alle eikä ongelmia. Pihassa ei starttaa ollenkaan parilla kertaa, sitten hetki mietintää ja jo lähtee mutta EPC valo palaa ja tyhjäkäynti on 1200rpm eli ikäänkuin ryypyllä. Ajoin kuitenkin kotio kun lyhyt matka ja toimi muuten ihan normaalisti. Pihassa sammutin ja käynnistin uudelleen niin EPC valo sammu pois ja tyhjäkäyntikin normalisoitui.
Tehty viime talven jälkeen jakopään remppa, termostaatti, lämpötila-anturi, pakonokanasentosäädin. Viime talvena ei siis ollu ongelmia ja nyt tämmöstä. Kesän ajan toimi kyllä ongelmitta ettei noista rempoista mikään ole ongelmia selvästi aiheuttanut.
Onko kellään ideoita mistä nyt kiikastaa? Autohan on toi 1.8T AWT koneinen -01 3BG. Kilsoja 97tkm.

Kuskinpuolen takaovikin jääty kiinni :evil: Kahva liikkuu kyllä mutta on lukossa, tuttua tarinaa toi.

Edit: sytytystulpat on luultavasti vaihtamatta, niistä voisi olla apua, tarkoitus uusia piakkoin.
Last edited by AjH on 21.12.2009 23:51, edited 1 time in total.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Nyt se pisti paremmaksi, sammui kesken ajon valoihin valutellessa.
EPC valo syttyi ja ei startannu ennekun hetken odottelun jälkeen ja kävikin sitten taas vähän huonosti, korotettu tyhjäkäynti ja kulutti 60km/h vauhdissa reilua 10 litraa.
Auto tuli kotio niin käynnistelin ihmettelin ja paloi sitten moottorivikavalokin keltaisena.

Koodit pitäisi saada luettua ja sen pohjalta vois jotain analyysiä keksiä.

EPC ja moottorivalot ei sammu enää uudelleen käynnistyksen myötä, samoin moottoriohjaus pysyy vikatilassa eli kierrokset tyhjäkäynnillä 1200rpm ja bensaa palaa kiihkeästi.

Ehkä hienoin aika tämmöselle vialle :roll: Vaimon tarvis töissä käydä eikä jouluna tietysti sukulaisiin ole menoa. V***u!
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Noniin, nyt on avattu ilmanputsari, tyhjä täynnä eli kunnossa.
Irrotin ahtoputken välijäähyn päästä ja lorottelin melkosen laarillisen öljytöhnää ja jäätä sekä vettä kun lämmittimellä sitä piti herkistellä irti. Oiskohan tota 3 desiä tullut ulos ja vuodessa kertynyt.
Kiva, mutta ei apua. Hyvää on se että vika on toistettavissa. Eli näiden korjausten jälkeen kävin ajelemassa lämmöt koneeseen ja sisätilatkin lämpöseksi. Katselin hetken manuaalia että EPC on moottoriohjauksen vikavalo ja se mitä edellisessä sanoin moottorivikavaloksi onkin päästövalo. Päästövalo ei olekkaan sammunut uusinta käynnistyksillä ja se syttyi kun vaimo ajeli ton kotimatkan ilmeisen rikkailla seoksilla.

Siis koeajon jälkeen ajoin kotipihaan tyytyväisenä, ei ongelmia. Hetken siinä tutkailin että mitä valoja mittaristossa nyt palaa, ei mitään ihmeitä. Kuuntelin radiosta biisin loppuun ja melkein ehti loppua kun auto sammui itseksiin. EPC palaa ja ei käyntiin millään. En jäänyt odottamaan jäähtymistä koska luultavasti sitten käynnistyy kun vähän jäähtyy.
Voi riemun päivää, onneksi tosiaan autolle olisi sen ainoan kerran vuoteen jotain käyttöäkin tässä tulevan viikon-parin aikana.
Voisi käydä ostamassa jonkun kakkosauton, jos vaan olis varaa.

Vikakoodit kun saisi luettua niin ehkä olis jotain valoa tunnelin päässä. :evil:

Image
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
Micco
VCF Member
Posts: 1561
Joined: 10.5.2005 22:20
Location: Joensuu

Post by Micco »

Muistelen hämärästi, että mulla gti golffissa jäi kerran pakkasilla epc valo palamaan ja tyhjäkäynti oli mitä sattuu. Vikakoodi taisi olla sähköisen kaasuläpän kalibroinnista tjms vastaavasta. Joku tällainen pakkashärö se silloin oli.
Uncle Hank Fan Club

T5 Multivan 4motion, Homewrecker E30 ikuisuusrojekti ja taloudessa myös 3c Passat variant 2.0fsi 4motion sportline
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Heh, sehän onkin kun pahin ongelma tulee esiin vasta kun kone on lämmennyt sinne 90 asteeseen.

Ei se mitään, VAG-com löytyi omalta kylältä hätiin ja pienen uuvutuksen jälkeen Passatti simahtikin hallitusti parkkipaikalle ja koodit talteen:

Code: Select all

Tuesday, 22 December 2009, 14:59:22 VAG-COM Version: Release 409.1-S

Control Module Part Number: 4B0 906 018 CG
  Component and/or Version: 1.8L R4/5VT         0002
           Software Coding: 11001
            Work Shop Code: WSC 05314
           Additional Info: WVWZZZ3BZ1E227996     VWZ7Z0A3503148
2 Faults Found:
17704 - Error in Mapped Cooling System (usually temp Sensor or Thermostat)
        P1296 - 35-10 - - - Intermittent
16706 - Shareware Version. To Decode all DTCs
        P0322 - 35-10 - Please Register/Activate - Intermittent
---------------------------------------------------------------------------

Tuesday, 22 December 2009, 15:22:11 VAG-COM Version: Release 409.1-S

Control Module Part Number: 4B0 906 018 CG
  Component and/or Version: 1.8L R4/5VT         0002
           Software Coding: 11001
            Work Shop Code: WSC 05314
           Additional Info: WVWZZZ3BZ1E227996     VWZ7Z0A3503148
1 Fault Found:
16395 - Bank 1: Camshaft A (Intake): Retard Setpoint not Reached (Over-Advanced)
        P0011 - 35-10 - - - Intermittent
---------------------------------------------------------------------------
Viimeinen rivi on se oleellinen, se siis ilmestyi kun auto sammahti. Nokka-akselin anturi ja se vaihdetaankin heti huomenna, josko se sillä sitten. Kiva joululahja VAG konsernilta, 150 euroa pelkkä kalikka, mutta köyhästä se vaan tuntuu kalliilta.

Sitä jäin miettimään että onko toi shareware softan toimintaa että se ei näytä kun yhden vikakoodin ja toisen peittää tolla rekisteröintiin kehottavalla tekstillä? Kun jälkimmäiseen listaukseen ei tullu kun yks koodi eikä tota rekisteröintitekstiä, ja toisaalta ekassa osassa olisi 2 vikaa (2 faults found) mutta vain yksi vika listattu.

JA vielä loppuun se tärkein, mikä VAG-com kannattaa ostaa? Tämän episodin seurauksena lähtee tilaus vetämään, kun joku kertoo mikä on hyvä.

Edit: FFP:llä ja DVD-plazalla kirjottelevalle Alspelle suuret kiitokset vaivan näöstä.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2578
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

Post by Tero Paalanen »

Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Kiitos, oireet sopii molemmissa eli camshaft ja crankshaft. Eri anturit vaan kyseessä niin kumpaahan sitä pitäis vaihtaa? Camshaft sensor on 150 euroa.

Camshaft sensor tuli kun auto sammahti, toi enginespeed sensor voi olla ollu jostain vanhastakin aina teoriassa.
Toisaalta sen oireet sopis paremmin tohon mun auton käytökseen, sammuu eikä käynnisty uudelleen. Camshaft pitäis aiheuttaa vaan voimattomuutta. No on sitäkin kun sitten auton saa käyntiin niin vikatilassahan sillon mennään.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Vaihdettiin kampuran asentotunnistin ja homma rokkaa. (siis Crankshaft sensor)

Lisää hienoutta projektiin tuli kun matkalla anturia vaihtamaan oli hidasteita, ajoin tavallisen rauhallisesti madalletun alustan kera mutta etupään pudotessa alaspäin kuului pahaenteisen kova ja metallinen kolaus.

Iskarin yläpää kierteen alusta poikki. Siitä sitten tallista vanha vakioalusta kyytiin ja vaihtamaan alle. 00:15 jouluaaton puolella oli auto taas renkailla ja kohti kotia. Meni etutolppien vaihtoon räikkätoimisilla jousipuristimilla ja yhdellä tunkilla hiukan vajaa kaks tuntia. Vähän oli hikeä ja kiroilua eräissä kohdissa.
Joutunee hankkimaan uudet vakiot sport-iskarit ja heittää ne alle, on toi niin mukava ny ajella vaikka ne laitetut iskarit on aika valmiit tapaukset.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Voi se ja tämä, kukin saa ite keksiä kirosanoja liudan.

Alkaa olla hermot lopussa ton paskarottelon kanssa.

Nyt taas sammahti ajosta kun kytkimen painoi pohjaan. Käynnistyi kylläkin heti uudelleen mutta kävi aika vaivalloisesti.
Tyhjäkäynnillä puskee melko paksusti vaaleaa höyryä ja haisee semmoselle uudenvuoden raketin jämälle, olisko nyt sitten kansipahvi entinen vai mikä tota romua vaivaa? Kulussa ei ole ongelmaa, liikkuu ihan reippaan olosesti, jäähdytysnestettä ei ole ainakaan vielä säiliöstä kadonnut mielestäni ollenkaan eikä käydessä kupli eikä porise.
Pienen koelenkin perusteella käynti on ihan kun ennenkin ja tyhjäkäynniskään ei enää erikoista.

Lämmöt nostaa normaalisti eikä mitään vikavaloja ainakaan sytyttänyt. En vielä jaksanut läppäriä raahata tonne Siperian ilmastoon mutta täytyy koittaa ne koodit sieltä lukasta.

Jos toi huomenna kulkee nin taidan suunnata Laakkoselle pikahuoltoon, josko siellä äijät keksis nopeesti jotain syytä.

Huonoa on se että Laakkosella on tällä hetkellä ainakin Audi puolella melkein 4 viikon jono, ei kovin nopsaan pääse huoltoon. Ite tietysti voisi tehdä jos olis lämmin paikka ja osaamista...
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Leroy
Posts: 404
Joined: 10.9.2008 9:20
Location: Oulu

Post by Leroy »

Vertaistukea...Mulla on ollut viime ja tämän talven tuota huonoa käynnistyvyyttä Passatin kanssa. Tämän talven juttu on ollut juurikin tämä: 1,5-2h lämppärissä ja todella nihkeästi käynnistyy. Saa sahata kiusallisen pitkän ajan ja sitten vaivalloisesti käyntiin, jää matalille kierroksille, kunnes "tokenee". Sittenkin ne ensimmäiset pari minuuttia niin käy aika härskin kuuloisesti, ihme ääniä eri sävellajeissa, runsasta pakokaasun eritystä (tuoksuna mojito/uudenvuoden paukku), mitä myös tyhjäkäynnillä lämpimänäkin, aika ajoin. Kylmänä ja +2h lämmityksessä pidon jälkeen lähtee iloisesti käymään. Seuraavat mahdolliset starttaukset sujuvat kyllä normaaliin tapaan.

Viime talvena sain neuroottiset kansipahvi -kilarit, kun olin roikkunut liikaa netissä ja aloin somatisoimaan kaikkia mahdollisia lukemiani oireita. Kävin Pörhöllä tutkituttamassa (mitattiin pakokaasut paisarista puolen tunnin lenkin jälkeen), ei löydetty mitään, saatikka edes epäiltiinkään kansipahvia. Jäähdytinnestettä ei mulla kulunut, öljyt siistit yms. Lämpötila-anturin vaihdolla noihin kylmäkäynnistyvaivoihin (ja lämpömittarin seilaamiseen) tuli joku logiikka, eli käynnistyy huonosti vain ollessaan roikassa tuon alussa kuvatun ajan. EPC valo on ollut matkaseurana vain kerran tänä talvena. Poistui uusintastarttauksella, eikä palannut.

Sinällään vittumaista, kun aamulla pitäisi töihin lähteä kelistä huolimatta, niin vaihtoehdot on kiusallisen vähissä. Joko käyn aamuyöllä laittamassa tolpan kellosta lisää aikaa, starttaan kylmänä tai sitten rikon sen ajastimen ja annan olla lämmityksessä koko yön (lapset tykkää kun auton alla leskenlehdet kukkii -30 pakkasella). Jippii.

Voimia, AjH, veikkaan silti (sinällään vaatimattomalla autotuntemuksellani), että joku arkinen anturivika ratkaisee yhtälön..
Subaru Legacy STW 2.5CVT
3C Passat Variant 1.9tdi Comfortline(ex)
Golf Plus 1.6FSI Sportline(ex)
3BG Passat Variant 2.0 85kW(ex)
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Nojooh, ei se tänään sitten enää mitään kiukutellu. Tai no yhdessä kylmästartissa ei oikein tahtonu rikastaa oikein vaan kävi jossain 1000 rpm tuntumassa silleen raskaan olosesti kehräten. :)
Ei kyllä sitten ajoon lähtiessä tai muuten huomannu mitään erikoista ja ei ollu myöhemmissä starteissa totakaan enää.

Kaverin kanssa asiaa pohdittiin ja tultiin siihen tulokseen että on vaan kovilla pakkasilla keränny vähän höyryä välijäähyyn ja jäätyny pieniä möykkyjä jokka sitten on jossain kohtaa sulanu irti ja päässy imusarjaan ja koneeseen.

Auto on ny tallissa ja huomenna tarkotus ottaa taas pohjapanssari irti ja katsoa ahtoputki että onko siellä juttuja. Ja jos sen parkin polttimon sais ny vaihdettua, on pienet pihdit valmiina nyppäsyyn.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Kondessia kertynyt ahtoputkistoon, tavaraa tuli ulos semmonen 4dl. Pääasiassa tällä kertaa vettä, vähän huohotuksen tuotoksia joukossa.

Tän talven saldona nyt tyhjennetty 7-8dl pihalle, lieneeköhän tää kuinka tyyppivika 1.8T pitkittäiskoneisissa?
Oma auto on ainakin täysin vakio niin luulisi että samaa vikaa on kaikissa näissä.

Mistähän se tota vettä eniten kerää, kun tota huohotintankkia ny tehny ja mietin että tuleeko se kosteus sieltä, eli jääkö se sitten kerääjään, joka olis _huomattavasti_ kätevämpi tyhjätä kun toi ahtoputkisto.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Jooh, tämmöstä sieltä tällä kertaa tuli. Astia on sama ja liemi vähän tummepaa kun ei tota ruskeeta öljyvanukasta tosiaan ollut kertynyt vielä.

Image
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Sanotaan nyt lohdutuksena vaikka että ihan uusissakin autoissa on ahtoputket niin umpijäässä ettei ne enää edes käy. Eli et ole yksin ongelmasi kanssa :lol: Estä ilmantulo coolerille niin helpottaa vähän. Vaikka pahvilla tms.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
Post Reply