Sana vapaa

Kaikki yleinen jutustelu
Locked
User avatar
Micco
VCF Member
Posts: 1561
Joined: 10.5.2005 22:20
Location: Joensuu

Post by Micco »

Viime kesän taisi itse Laakkosen Jyrki, (Yrjön poika) vai olikohan joku muu klaanista ajella mustalla R8:lla Joensuussa. Sitten auto oli pitkään Laakkosen vaihtoautohallissa, josta katosi johonkin. Nyt uudessa Laakkosen Audi-lasipalatsissa on identtinen musta R8 ilman rekisterikilpiä ikkunassa uusien Audien rinnalla.

Tuskin ovat toista R8:ia Joensuuhun hankkineet näyteikkunaan... :lol: Kas kun pitävät sitä "uutena" ikkunassa, vaikka vanha luuskahan se jo on. :wink:
Uncle Hank Fan Club

T5 Multivan 4motion, Homewrecker E30 ikuisuusrojekti ja taloudessa myös 3c Passat variant 2.0fsi 4motion sportline
User avatar
Alkaline
Posts: 315
Joined: 20.4.2008 9:57
Location: Tampere

Post by Alkaline »

Onks kellekkään tullut vastaan NK merkkisiä jarrupaloja ja levyjä. Onko laadukkaat vai jotain sekundakamaa?
Se joka parhaiten nauraa saa panna Lauraa...

Passat variant -13 tsi dsg
User avatar
Ari-Matti Aho
Mr. VCF
Posts: 3092
Joined: 11.11.2003 0:19
Location: Kouvola
Contact:

Post by Ari-Matti Aho »

Sen merkkiset ostin vaimon Passattiin, tosin ei vielä paikallaan.
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Toisissa autotarvikeliikkeissä homma toimii joko vähän sinne päin tai sitten ihan päin persiitä, ja onneksi on myös muutamia joissa homma toimii ihan oikeasti ja hienosti.
Slamit on yksi näistä hyvin toimivista kaupoista, ei sielläkään virheetöntä homma ole mutta virheet kuitataan tyylikkäästi.

Aina vaan jaksaa ihmetellä miksi niin monessa firmassa se touhu on niin vaikeaa, paljon helpommalla pääsisi kun heti ottaisi homman hoitaakseen ja kerralla kuntoon :evil:

Melkein ois voinu tonne avautumiseen tän jo laittaakkin mutta toisaalta Slamitille kehuja niin onhan tää positiivisellä puolella. :D
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
Pia
VCF Member
Posts: 2904
Joined: 2.8.2006 20:19
Location: Kauhava

Post by Pia »

Pirun kätevä toi Sportypal lenkillä. Näkee tarkan ajan ja matkan. Jopa käppyräksi piirtää nopeudet ja näyttää kartalta kuljetun reitin. Poltetut kaloritkin näkee. :)
Uncle Hank Fan Club

VinkuWaunu -06 1.9 TDI Trendline BKC Mikä viheltäen tulee, se vinkuen menee.
User avatar
Bissela
Posts: 171
Joined: 9.7.2008 18:27
Location: Kotka

Post by Bissela »

^ Vois kokeilla joskus. Vaikuttaa pätevältä...
Tarzani, maailman ensimmäinen rekkakuski: aina samat vaatteet, ei koskaan rahaa ja kanssakulkijat pelkkiä apinoita.
User avatar
Pia
VCF Member
Posts: 2904
Joined: 2.8.2006 20:19
Location: Kauhava

Post by Pia »

Tämän päiväänen suoritus

Koiran kanssa ku käy ni pitää pysätä aina välillä ku pitää nyysätä ja pissiä. :D
Uncle Hank Fan Club

VinkuWaunu -06 1.9 TDI Trendline BKC Mikä viheltäen tulee, se vinkuen menee.
User avatar
leevi
Posts: 96
Joined: 2.2.2006 17:59
Location: helsinki

Post by leevi »

Onkos täällä Runiin lähtijöitä? Mää lähen tolla omalla mk3 farkulla parin kaverin kanssa torstaina Viikkarin iltalaivalla turusta.
Jos tulijoita täältä HKI akselilta niin pitäisikö venyä jonkinlaiseksi letkaksi?
G3 Variant 1.8 Europe
User avatar
Jami R
Posts: 369
Joined: 17.1.2006 20:15
Location: Linnavuori

Post by Jami R »

leevi wrote:Onkos täällä Runiin lähtijöitä? Mää lähen tolla omalla mk3 farkulla parin kaverin kanssa torstaina Viikkarin iltalaivalla turusta.
Jos tulijoita täältä HKI akselilta niin pitäisikö venyä jonkinlaiseksi letkaksi?
Täällä on ketju runista
Golf III cabriolet -98
Golf VI variant 1.4 TSI -10
User avatar
Musti
VCF Member
Posts: 785
Joined: 12.6.2005 21:22
Location: Heinola

Post by Musti »

Paalasen ex pikkukakkonen ilmeisesti majailee nykyään tossa naapurissa... :lol:
Ex: Vw Golf V TSI GT Sport -08
Ex: Vw Golf VI Variant TSI DSG Highline -10
Ex: Vw Golf VII Variant TDI DSG Highline -14
Ex: Vw Golf VII Variant GTD -15
Vw Golf facelift VII Variant GTD -17
+ B7 Vw Passat Variant TSI -11
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2578
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

Post by Tero Paalanen »

^Puhutko ny siis mustasta kakkoskuorisesta Golffista?
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
User avatar
Musti
VCF Member
Posts: 785
Joined: 12.6.2005 21:22
Location: Heinola

Post by Musti »

En ku siitä punasesta 3 farkusta... Rekkaria en muista, mut jotai kuitteja on kauhava - lapua suunnalta autossa... Tarkoitin tietenkin että pikkugee, mut sanat meni sekasin... =)
Ex: Vw Golf V TSI GT Sport -08
Ex: Vw Golf VI Variant TSI DSG Highline -10
Ex: Vw Golf VII Variant TDI DSG Highline -14
Ex: Vw Golf VII Variant GTD -15
Vw Golf facelift VII Variant GTD -17
+ B7 Vw Passat Variant TSI -11
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2578
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

Post by Tero Paalanen »

^Onko rekkari HGY-4xx?
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
User avatar
Pia
VCF Member
Posts: 2904
Joined: 2.8.2006 20:19
Location: Kauhava

Post by Pia »

Jos se on sen lappajärven jätkän jäliltä vieläki maasturi niin tehkää nyt hyväne aika sille jotain!! Oikein pahaa teki ku nähtii se pari kuukautta sitte. Kirahvi + toinen kirahvi reppuseläs kävelis alta. :shock: (Ne jotka näki pikkuG:n Terolla tietää mistä mä puhun...)
Uncle Hank Fan Club

VinkuWaunu -06 1.9 TDI Trendline BKC Mikä viheltäen tulee, se vinkuen menee.
User avatar
DJDH
Posts: 1794
Joined: 31.7.2006 21:38
Location: Espoo

Post by DJDH »

Pia wrote:(Ne jotka näki pikkuG:n Terolla tietää mistä mä puhun...)
Pieni käyristyny merenelävä ja haisee pahalta :lol:
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
User avatar
Sami Mäkinen
VCF Member
Posts: 3367
Joined: 5.6.2006 22:46
Location: Ulvila-City

Post by Sami Mäkinen »

^ Jos löytyy usiampia niin niistä saa myös coctailin :wink:
Image
Mitsubishi Outlander PHEV -17
VW Golf mk1 -76
VW 411 Variant Van -70
VW Golf MK2 1.9TD(i) -84
Ja läjä kaikkea muuta neljällä pyörällä...
hulttio
Posts: 15
Joined: 2.2.2010 21:03
Location: Jokioinen

Post by hulttio »

Kun asentaa vetokoukun johtosarjaa, ainakin kolmos golfiin, vetää johdot siististi ja huomaamattomasti,
kytkee kärryn perään ja huomaa, ettei kärryn valot toimi niin kuin pitäisi,
niin tulee sitten mieleen mahdollinen maadoitusvika ja mahdollisesti kaikesta huolimatta väärä johtosarja.
Siinä sitten vikaa etsitään ja kytkennät tarkistetaan, useampaan otteeseen.
Kun tähän kaikkeen on saanut kulumaan kolme tuntia,
niin siinä vaiheessa kannattaa lukea asennusohje, ainakin se kolmas rivi ja todeta,
että kytkentä suoritetaan vasemmasta takavalosta, ei oikeasta.
Kotka on laskeutunut
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Samsung N210 -miniläppäri
Onko kellään tästä kokemuksia? Ilmeisesti jonkinsortin testivoittaja, pitkää akunkestoa jne.
Täytyy tää 5 vuotta vanha läppäri pistää uusiks jossain vaiheessa, ja ajattelin että miniläppäri vois olla yks vaihtoehto,
sitä en sit tiedä miltä miniläppäri tuntuu käytössä. Se tulisi ihan ykköskoneeksi jokapäiväseen käyttöön.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Näytön pieni koko kyllä kyrsisi ainakin meikäläistä jos päivittäin pitäisi naputella. On tää 17" HP näyttökin on vähän pienen puolella kun kotona on pöytäkone kytketty 24" Benkkuun.
Muutenhan noissa miniläpäreissä riittää kaikkeen normijuttuun potku, selailuun, tekstin väsäämiseen, köykäseen kuvien käsittelyyn.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
tero
Posts: 299
Joined: 1.2.2008 22:31
Location: jurva/vaasa, espoo
Contact:

Post by tero »

mulla oli miniläppäri kokeilussa, mutta kyllä se käteen tuntui pikkutyttöjen lelulta. lähetin takaisin. acer oli merkki muistaakseni. mulla on kyllä pienet räpylät ja silti oli vaikea kirjoittaa... ominaisuuksiin en kummemin ota kantaa. eukon tyttärellä on sellainen ja kun jotain ohjelmia olen sille asennellut, niin ei se miniläppäri hyvältä käteen tunnu.

tietysti vain mun mielipide, joku voi tykätäkin.
vw 2.4d -95 matkailu-auto 524 000 km
vw polo -89
honda accord 2.0i 95 350 000 km
http://www.mia.ehdolla.fi/
www.tainuskyla.fi
kaukaa viisas ja läheltä tyhmä
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Kiitti kommenteista. Tää nykyinen HP:n läppäri on 15,4" näytöllä, isompaa en edes haluaisi koska kone kulkee välillä mukana. Täytys jostain saada tommonen kokeiluun, niin tietäisi paremmin miltä se tuntuisi..
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
tero
Posts: 299
Joined: 1.2.2008 22:31
Location: jurva/vaasa, espoo
Contact:

Post by tero »

jos sen tilaa jostain hobbyhallista, kuin mä, niin sen sai sit palauttaa...
vw 2.4d -95 matkailu-auto 524 000 km
vw polo -89
honda accord 2.0i 95 350 000 km
http://www.mia.ehdolla.fi/
www.tainuskyla.fi
kaukaa viisas ja läheltä tyhmä
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3084
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

Tuli vähän sellanen ihme olo kun katoin tossa kylällä nopeesti et joku ajaa mun autolla mun takana kun olin omalla autolla :) Samat etu- ja takavalot, maski, väri, tummennukset, madallus. Vanteet vaan vähän eri. Jollais siis hyvä maku :D
User avatar
Sami Mäkinen
VCF Member
Posts: 3367
Joined: 5.6.2006 22:46
Location: Ulvila-City

Post by Sami Mäkinen »

Pasi Häkli wrote:Samsung N210 -miniläppäri
Onko kellään tästä kokemuksia? Ilmeisesti jonkinsortin testivoittaja, pitkää akunkestoa jne.
Täytyy tää 5 vuotta vanha läppäri pistää uusiks jossain vaiheessa, ja ajattelin että miniläppäri vois olla yks vaihtoehto,
sitä en sit tiedä miltä miniläppäri tuntuu käytössä. Se tulisi ihan ykköskoneeksi jokapäiväseen käyttöön.
Mulla on vastaava HP:n malli ja itte oon ollu tyytyväinen mut jos enemmän käyttelee niin isompi näyttö aina parempi...
tuo mikä itellä niin on ihan reissussa ja VAG-COM touhussa hyvä.
Mitsubishi Outlander PHEV -17
VW Golf mk1 -76
VW 411 Variant Van -70
VW Golf MK2 1.9TD(i) -84
Ja läjä kaikkea muuta neljällä pyörällä...
Kale
Posts: 969
Joined: 23.4.2004 8:11
Location: Riihimäki

Post by Kale »

En kyllä ite ainakaan pärjäisi pelkästään miniläppärillä mutta kakkos-/reissukoneena ajaa kyllä asiansa yllättävänkin hyvin. Meillä on muorilla joku Compaq:in miniläppäri ja ainoat miinukset tulee liian pienestä pystyresoluutiosta ja ulos törröttävästä 6-kennoisesta akusta. Näppis on tuossa mallissa mielestäni ihmeenkin hyvä ja koneen tehotkin ovat riittävät N270-prosessorista huolimatta. Akkukesto tuntuu luksukselta noiden omien työläppäreiden rinnalla. Surffailu onnistuu hyvin reissun päällä sekä topfield tallenteiden katselu.
User avatar
Kiviharju
Posts: 460
Joined: 25.1.2008 23:10
Location: Anjalankoski

Post by Kiviharju »

Eilen tuli postissa tornilogolla varustettu kirje, jossa kerrottiin että pääsen Rovajärvelle lomailemaan 20. marraskuuta alkaen 6 päiväksi. :)
Toivottavasti saan jonkin webastolla varustetun kulkineen ajoon sinne :roll:
Golf VI HB 1.8TSI DSG Highline
EX: Passat 3C Variant "BlackLine" TDI -08
---VAGarena.fi - Das Forum---
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

No mitäs arvon raati on mieltä esimerkiksi tästä -> Asus A52JK
650€ oli halvin hinta netistä minkä löysin. Ei kuulosta järin kalliilta tommoseksi koneeksi.
Netistä näyttäisi löytyvän ristiriitaista tietoa tosta näytönohjaimen muistin määrästä. Toiset ilmottaa 512mt ja toiset 1G. Tukee ilmeisesti ainoastaan DirectX10, tuo acerin kone tukee myös DirectX11. Kuinka iso merkitys sillä sit on, en tiedä.
Kevyeen pelikäyttöön olis kiva myös soveltaa tuo kone, siks oon kattellut noita näytönohjaimia tarkemmin noissa koneissa.

Nykysellä läppärillä on pärjätty melkein 5 vuotta niin olis kiva että tulevallakin koneella pärjäis lähes saman verran ellei kauemminkin. Eli ehkä ne miniläppärit voidaan sit unohtaa :)

Tässä vastaava kone Acerilta -> AS5741G
Pienempi kovalevy(ei mulle iso merkitys, ulkonenkin kovo löytyy), parempi näytönohjain, muut tiedot suunnilleen samat.
Hintakin on sama.

Jotkut saa Acerista näppylöitä, mutta esim Teron acer on toiminut ihan moitteetta(kysyin) :lol:
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
Pia
VCF Member
Posts: 2904
Joined: 2.8.2006 20:19
Location: Kauhava

Post by Pia »

Täytyy kyllä sanoa että nyt on Volkkari keksiny pirun hienot mainokset markkinoida autoja.
http://www.voice.fi/index.php?mw=Facebo ... 033&cat=26

Miksei suomessa voi ostoskärryt olla tuommosia? Puhumattakaan noista liukumäistä. :lol:


Image
Voi luoja miten kaunis.

http://www2.uol.com.br/interpressmotor/ ... m21704.shl
Tuon takia voisin jo luopua variantista... Tietty dieselinä pitäis löytyä! :D Mistähän asti joutuis uittaan? Meksikossa noita vissiin on..
Uncle Hank Fan Club

VinkuWaunu -06 1.9 TDI Trendline BKC Mikä viheltäen tulee, se vinkuen menee.
Linkomies
Posts: 70
Joined: 17.5.2009 17:42
Location: Järvenpää

Post by Linkomies »

Pia wrote:Pirun kätevä toi Sportypal lenkillä. Näkee tarkan ajan ja matkan. Jopa käppyräksi piirtää nopeudet ja näyttää kartalta kuljetun reitin. Poltetut kaloritkin näkee. :)
Pirun kätevä joo, mutta mutta... tuntuu fillaroiden olevan se 3km maksimi mitä Nokia jaksaa olla mukana. Sylettää, kun jumii joka kerta.. Millä te pyöritätte? Mulla E52..
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

Linkomies wrote:
Pia wrote:Pirun kätevä toi Sportypal lenkillä. Näkee tarkan ajan ja matkan. Jopa käppyräksi piirtää nopeudet ja näyttää kartalta kuljetun reitin. Poltetut kaloritkin näkee. :)
Pirun kätevä joo, mutta mutta... tuntuu fillaroiden olevan se 3km maksimi mitä Nokia jaksaa olla mukana. Sylettää, kun jumii joka kerta.. Millä te pyöritätte? Mulla E52..
Ja juoksulenkille ei todellakaan viitsi kännykkää ottaa riesakseen...
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
teesel
VCF Member
Posts: 134
Joined: 26.5.2010 12:58
Location: Leppävesi

Post by teesel »

Pasi Häkli wrote:
Linkomies wrote:
Pia wrote:Pirun kätevä toi Sportypal lenkillä. Näkee tarkan ajan ja matkan. Jopa käppyräksi piirtää nopeudet ja näyttää kartalta kuljetun reitin. Poltetut kaloritkin näkee. :)
Pirun kätevä joo, mutta mutta... tuntuu fillaroiden olevan se 3km maksimi mitä Nokia jaksaa olla mukana. Sylettää, kun jumii joka kerta.. Millä te pyöritätte? Mulla E52..
Ja juoksulenkille ei todellakaan viitsi kännykkää ottaa riesakseen...
Itse käytän Sportstrackeria. Ja puhelin N96
Vw Passat Variant 2012 B7 1,6tdi cayc,
User avatar
Pia
VCF Member
Posts: 2904
Joined: 2.8.2006 20:19
Location: Kauhava

Post by Pia »

Linkomies wrote:
Pia wrote:Pirun kätevä toi Sportypal lenkillä. Näkee tarkan ajan ja matkan. Jopa käppyräksi piirtää nopeudet ja näyttää kartalta kuljetun reitin. Poltetut kaloritkin näkee. :)
Pirun kätevä joo, mutta mutta... tuntuu fillaroiden olevan se 3km maksimi mitä Nokia jaksaa olla mukana. Sylettää, kun jumii joka kerta.. Millä te pyöritätte? Mulla E52..
5800 on käytös ja toimii moitteetta.
Uncle Hank Fan Club

VinkuWaunu -06 1.9 TDI Trendline BKC Mikä viheltäen tulee, se vinkuen menee.
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Juhannuksen kunniaks sattu juhlallinen määrä viestejä tällekkin foorumille:

Image
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Joni Sairanen
Posts: 195
Joined: 29.12.2008 21:23
Location: Tampere

Post by Joni Sairanen »

^ Skool sille! *avaa kuudennen kozelin* :lol:
Volvo S80 -02
Buell XB-12S -07
+ muutama vanha VesiWehje
User avatar
Sami Jalonen
Posts: 3084
Joined: 18.3.2007 19:13
Location: Hyvinkää
Contact:

Post by Sami Jalonen »

Olipa melko paljon porukkaa liikkeellä tänään 6.30 välillä Hyvinkää-Espoo :) Sormet varmaan riittää laskemaan näkyneet autot :D
Linkomies
Posts: 70
Joined: 17.5.2009 17:42
Location: Järvenpää

Post by Linkomies »

Ei tarvinnu pururadallakaan vuoronumeroja :D
User avatar
niksu99
Posts: 185
Joined: 15.9.2004 13:40
Location: Järvenpää

Post by niksu99 »

Tuli toteutettua pitempi aikainen haave, ja ostaa päräytin kesäauton. Talvet tuo kaunokainen viettää tallissa.
- make -

VW Passat variant 2.0 96kW 2003
VW TYP-1 1300 1969
User avatar
Arakhran
Posts: 35
Joined: 19.2.2008 10:45
Location: Seinäjoki

Post by Arakhran »

Itekkin päätin päivitellä oman 3gloffin vähän isompaan...


Image

Muokkaustahan se kaipaisi vielä, mutta katottaan sitä sit budjetin annettua myötä...
~Ennemmin yks ruuvi liian löysällä,
ku kymmenen kireellä~

~1.8T Passat Variant vm. 04~
Basu
VCF Member
Posts: 1452
Joined: 20.10.2005 9:39
Location: Uusimaa

Post by Basu »

Keskiviikkona pääsee näyttämään takakaarille hiukan mankelia, ottaa meinaan heitoissa tai jos on porukkaa takapenkillä kyydissä niin lokariin ilkeähkösti kiinni. Sitten saanee takaa tolpan lähestulkoot loppuun asti kierrettyä ilman apujousien ja pohjaanlyöntikumien poistoa. :P
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI DSG Style BusinessLine 2020 (käyttöauto)
VW Jetta Flair 1.8 RP 1990 (kesäauto)
Patu
Posts: 370
Joined: 25.8.2008 10:20
Location: Etelä-Pohjanmaa

Post by Patu »

niksu99 wrote:Tuli toteutettua pitempi aikainen haave, ja ostaa päräytin kesäauton. Talvet tuo kaunokainen viettää tallissa.
Onneksi olkoon! Tervetuloa kerhoon, mulle tuli viikko takaperin tällainen natsi-pakastin.
Se vaan nyt on tyhmää ajaa hiljaa.
User avatar
niksu99
Posts: 185
Joined: 15.9.2004 13:40
Location: Järvenpää

Post by niksu99 »

Patu wrote:
niksu99 wrote:Tuli toteutettua pitempi aikainen haave, ja ostaa päräytin kesäauton. Talvet tuo kaunokainen viettää tallissa.
Onneksi olkoon! Tervetuloa kerhoon, mulle tuli viikko takaperin tällainen natsi-pakastin.
katos vaan, itsellä -69, mutta tuo sinun taitaa olla -67 tai vanhempi.
- make -

VW Passat variant 2.0 96kW 2003
VW TYP-1 1300 1969
Patu
Posts: 370
Joined: 25.8.2008 10:20
Location: Etelä-Pohjanmaa

Post by Patu »

niksu99 wrote:
Patu wrote:
niksu99 wrote:Tuli toteutettua pitempi aikainen haave, ja ostaa päräytin kesäauton. Talvet tuo kaunokainen viettää tallissa.
Onneksi olkoon! Tervetuloa kerhoon, mulle tuli viikko takaperin tällainen natsi-pakastin.
katos vaan, itsellä -69, mutta tuo sinun taitaa olla -67 tai vanhempi.
Juu se on -63. Olen auton neljäs omistaja.
Se vaan nyt on tyhmää ajaa hiljaa.
Heze.R
Posts: 24
Joined: 11.3.2010 23:04

Post by Heze.R »

Minkä ihmeen takia Nykypäivänä ei enään tehdä aitoja nelivetoisia autoja henkilöautoissa. Kaikki on saakeli jotain hienoo 30-40% vedolla takapyörille.
Ei taida olla kuin subaru ainoa valmista ja normi henkilöautoista tekee oikealla nelikolla olevaa nelivetoo.

Kun tuommoisia 2000 ja tuoreempia nelikkoja kattelee niin kaikki on jollain elektroniikka nelivedolla varustettuja.
Miten auton valmistajat saisi tekemään nelikoita joissa olisi vetosuhde 50-50?
Volkkarilla pääsee?
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Eikös isommat Olympiat ole vielä kunnon Quattrolla, eli Torsenilla varustettuja?

Kyllä ne aidot jatkuvat alkaa aika vähissä tosiaan oleen.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
Micco
VCF Member
Posts: 1561
Joined: 10.5.2005 22:20
Location: Joensuu

Post by Micco »

Heze.R wrote: Kun tuommoisia 2000 ja tuoreempia nelikkoja kattelee niin kaikki on jollain elektroniikka nelivedolla varustettuja.
Miten auton valmistajat saisi tekemään nelikoita joissa olisi vetosuhde 50-50?
Volkkarilta löytyy henkilömalleja 2005 vuoteen asti ja Audilta sitäkin uudempia. Kaikkiin malleihin en ole perehtynyt, mutta -08 vuoteen asti ainakin. Suurin osa ainakin sitä uudemmista torsen-malleista taitaa olla 40:60 perusvoimajaolla, muut ratkaisut erikseen. A8:iin en ole ikinä perehtynyt, enkä jaksa kaivaakaan.

Mutta pointtina oli, että kyllä niitä tältä vuosituhannelta löytyy omastakin konsernista.
Uncle Hank Fan Club

T5 Multivan 4motion, Homewrecker E30 ikuisuusrojekti ja taloudessa myös 3c Passat variant 2.0fsi 4motion sportline
User avatar
Pasi Häkli
Posts: 5776
Joined: 13.7.2006 17:50
Location: Ulvila

Post by Pasi Häkli »

^ Volkkarilta paras esitys nelivedosta taitaa löytyä Touaregista, se on jo pätevä laitos.
Lisävarusteena sai vielä etutasauspyörästön lukon, takalukko ja keskilukko löytyy muistaakseni vakiona.
Toki elektroniikalla niitäkin ohjataan, mutta kukapa tänä päivänä enää haluaa ylimääräsiä mekaanisia vipuja sisätiloihin...
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
User avatar
Kiviharju
Posts: 460
Joined: 25.1.2008 23:10
Location: Anjalankoski

Post by Kiviharju »

Vihdoinkin "tulin uskoon" ja laitoin Golfiin madallusjouset tilaukseen :wink:
Eibachin valmistama VW:n orkkis -25-30mm sarja olisi Slamitista tulossa...
Golf VI HB 1.8TSI DSG Highline
EX: Passat 3C Variant "BlackLine" TDI -08
---VAGarena.fi - Das Forum---
Heze.R
Posts: 24
Joined: 11.3.2010 23:04

Post by Heze.R »

Micco wrote:
Heze.R wrote: Kun tuommoisia 2000 ja tuoreempia nelikkoja kattelee niin kaikki on jollain elektroniikka nelivedolla varustettuja.
Miten auton valmistajat saisi tekemään nelikoita joissa olisi vetosuhde 50-50?
Volkkarilta löytyy henkilömalleja 2005 vuoteen asti ja Audilta sitäkin uudempia. Kaikkiin malleihin en ole perehtynyt, mutta -08 vuoteen asti ainakin. Suurin osa ainakin sitä uudemmista torsen-malleista taitaa olla 40:60 perusvoimajaolla, muut ratkaisut erikseen. A8:iin en ole ikinä perehtynyt, enkä jaksa kaivaakaan.

Mutta pointtina oli, että kyllä niitä tältä vuosituhannelta löytyy omastakin konsernista.
Siis mitä missä Audin tai volkkarin malleissa on 50-50 voima jako?
1998-2001 vuos malisissa Audi S4 mun käsittääkseni on 60-40 voimajoka. Eli 60 % voimasta etupyörille ja 40 taakse. Tai niin kaveri ainakin valittaa et pitävällä alustalla ensin hivenen puskee ja sit lähtee vasta peräkin mukaan.
Samoin olen ymmärtänyt että VW 4motion on 60-40 vai oliko peräti 70-30 suhteella tehty.
Erilukunsa tietty on maastoautot (kunnolliset Citymaasturi). Niissähän neliveto käsittääkseni on edelleen oikea 50-50 suhteella toimiva tarvittaessa.
Volkkarilla pääsee?
User avatar
Micco
VCF Member
Posts: 1561
Joined: 10.5.2005 22:20
Location: Joensuu

Post by Micco »

Heze.R wrote: Siis mitä missä Audin tai volkkarin malleissa on 50-50 voima jako?
1998-2001 vuos malisissa Audi S4 mun käsittääkseni on 60-40 voimajoka. Eli 60 % voimasta etupyörille ja 40 taakse. Tai niin kaveri ainakin valittaa et pitävällä alustalla ensin hivenen puskee ja sit lähtee vasta peräkin mukaan.
Samoin olen ymmärtänyt että VW 4motion on 60-40 vai oliko peräti 70-30 suhteella tehty.
Erilukunsa tietty on maastoautot (kunnolliset Citymaasturi). Niissähän neliveto käsittääkseni on edelleen oikea 50-50 suhteella toimiva tarvittaessa.
Vahvaa mututuntumaa on taas liikkeellä. Auton ajokäytökseen vaikuttaa pari muutakin pikku juttua, kuin nelivedon perusvoimanjako. Etuvetoisenkin auton saa yliohjaavaksi... Auton alusta ja painojakauma vaikuttavat ajokäytökseen käytännössä yhtä paljon, kuin tuo voimajako.

Volkkarin Passatissa on 1997-2005 moottori pitkittäin, ja siinä on 50:50 torsen. Audi A4/S4/RS4 ja A6/S6/RS6 saman ikäluokan korimallit myös. Jälleen kerran, quattro, 4motion, 4 ja 4x4 ovat vain merkityksettömiä myyntinimiä. Ne eivät kerro suoraan välttämättä auton nelivedosta. Henkilöautoissa on VAG:lla käytännössä ollut tällä vuosituhannella helppo muistisääntö. Moottori pitkittäin=torsen, moottori poikittain=haldex.

Poikittaismoottorisissa eli Golf,A3,TT,Leon,Octavia on taas se sähköisesti kytkeytyvä haldex, joka on normitilanteessa käytännössä etuvetoinen. Kytkee vetoa taakse vasta luistotilanteessa. Tai näin siis vanhemmissa. Tuoreissa malleissa on taas uudempi haldex sukupolvi, joka ohjaa vetoa taakse jo liikkeelle lähdöissä jne normitilanteissa. Nykyisessä 3C Passatissa, sekä Skoda Superbissa moottori on poikittain, ja käyttävät tuota haldexia.

Noissa B5 korin S/RS4:ssa on myös tuo 50:50 torsen. Auton alusta, ja se keulalla roikkuva V6 tuplaturbotekniikka eivät anna ihanteellista 50:50 painojakaumaa ja ajokäytöstä. Säädettävällä alustalla pystyy ajokäytöstä jonkin verran muokkaamaan. Konsernin keulapainoiset torsen nelikotkin vaativat reilusti kaasua, ettei lähde puskemaan. Omassa huomannut talvella myös sen, että jos eturenkaat ovat huonot, niin puskee paljon herkemmin.

Uusimmassa A4 korimallissa, eli B8:ssa, sekä A5:ssä on ainakin 40:60 takapainotteinen torsen. Mutta näistä löytyy netistä hakemalla reilusti juttua, kun käyttää hakusanoja torsen ja haldex. Toki niitä quattoa ja 4motioniakin voi käyttää... :lol:

Mutta siinä noin niinku ensialkuun... :oops:
Uncle Hank Fan Club

T5 Multivan 4motion, Homewrecker E30 ikuisuusrojekti ja taloudessa myös 3c Passat variant 2.0fsi 4motion sportline
User avatar
teesel
VCF Member
Posts: 134
Joined: 26.5.2010 12:58
Location: Leppävesi

Post by teesel »

Micco wrote: ....Noissa B5 korin S/RS4:ssa on myös tuo 50:50 torsen....
Kyllähän se asia on niin, ettei tuo Torsen ole 50:50, muutakuin ihan ensimmäisissä malleissa:
Audi Clubin sivulla, eka vastaus
Wikipedia
Ja tuolla lisää keskustelua AC:n puolelta "Torsen vs. Haldex"

Nimim. vajaa 6 vuotta B5-quattrolla ajanut.
Vw Passat Variant 2012 B7 1,6tdi cayc,
Locked