IV Golf Variant TDi PD - alustasarja hakusessa.

Auton tuunaukseen liittyvät jutut
Post Reply
User avatar
tyrvis
Posts: 126
Joined: 29.7.2008 10:36
Location: Etelä-Savo, Joroinen

IV Golf Variant TDi PD - alustasarja hakusessa.

Post by tyrvis »

Orkinaalialusta sanoi YYA-sopimuksen irti ja takapää keinuu kauniisti jousien varassa, ainakin toiselta kulmalta.
Nyt kaivattaisiin hieman tietoutta/ehdotuksia, että minkälaista sopuhintaista (~500e) alustasarjaa kannattaisi alkaa harkitsemaan..
Autona Golf Variant vm. 2000 PowerDiesel 85kw.

Ja hakua käytettiin, löytyi niin monta erilaista keskustelua ko. aiheesta että toivoisin saavani vastauksia tällä tapaa.
Kale
Posts: 969
Joined: 23.4.2004 8:11
Location: Riihimäki

Post by Kale »

Eibachin Pro-system:in laittaisin ehkä itse tuohon hintaan.
Tuolta noin 500€ + postikulut.
http://www.stg-gmbh.com/tuning.html
User avatar
tyrvis
Posts: 126
Joined: 29.7.2008 10:36
Location: Etelä-Savo, Joroinen

Post by tyrvis »

"onks se hyvä?" - eli onko kokemusta? :)
Kannattaako edes harkita jotain erimerkkisien iskari + madallusjousi - räpellystä?
User avatar
A.Leskelä
Posts: 149
Joined: 12.12.2008 12:27
Location: Oulu

Post by A.Leskelä »

autovaruste.net

Tuolta tilasin Vmaxx korkeussäädettävän alustan (säätö 30-60mm mutta putoaa enemmänkin tarvittaessa). Hinta jää reilusti alle budjettisi ja on hyvä sarja. Suosittelen!

Leroy saitko jo saman sarjasi, voitko kehua myös?
3B Passat Variant 1.9TDI -98
Leroy
Posts: 404
Joined: 10.9.2008 9:20
Location: Oulu

Post by Leroy »

Nope. En vielä. 8)
Subaru Legacy STW 2.5CVT
3C Passat Variant 1.9tdi Comfortline(ex)
Golf Plus 1.6FSI Sportline(ex)
3BG Passat Variant 2.0 85kW(ex)
timpsula
Posts: 65
Joined: 30.3.2006 12:02
Location: Kainuu

Post by timpsula »

Kyselen samaa kuin topicin aloittaja. Golf IV variant 1,9 tdi 74 kw tarvitsee uutta alustaa, madallusta saa tulla, mutta korkeintaan tuon -30 mm, kun alla ei ole aina tasainen tie. Hintaluokka maksimissaan 600 euroa. Street comfort kuulostaa lupaavalta pitkän matkan ajajalle, mutta hintaa on liikaa. Mikä siis vaihtoehdoksi? Mitenkäs on, tuleeko tuommoisella madaltamisella eteen muiden osien vaihtamista, vai ovatko ne vain todella paljon madaltavien riesana? :D
Golf Variant 1,9 TDI ATD 2003
janssoni
Posts: 7
Joined: 19.10.2009 11:23
Location: Oulu

Post by janssoni »

Eibach ehdottomasti, 130tkm toisella ja nyt 60tkm toisella autolla ajettuna. Uudet boge turbot / sachs advantage iskarit (sama vaimennin) pro-kit -30mm jousien kaverina, eikä parempaa oo vielä vastaan tullu. Jotku väittää ettei "vakioiskarit" kestä madallus jousien kans, ei varmaan jos vanhojen pumppujen kans laittaa alustan, mutta uuden setin kans pelaa varmasti. Muita osia ei tarvi vaihtaa kunhan puslat, helat ja nivelet on kunnossa.
User avatar
okram83
Posts: 56
Joined: 16.1.2009 22:24
Location: Nokia

Post by okram83 »

Eibach Pro System -30mm (suosittelen)
VW Golf Variant 2.0TDI -08
janssoni
Posts: 7
Joined: 19.10.2009 11:23
Location: Oulu

Post by janssoni »

Tuo pro-system on muuten sachs:in iskareilla, en tiiä sitte mitä ovat tai ovatko muutelleet mitään ominaisuuksia niistä. Mutta jos ajatellaan että joku iskari särkyy esim. kuoppaan ajettaessa niin kannattaa varmaan selvittää saako niitä erillään, ja mihin hintaan.
timpsula
Posts: 65
Joined: 30.3.2006 12:02
Location: Kainuu

Post by timpsula »

Olen itsekin miettinyt juuri takuun kannalta, että kannattaisiko laittaa madallusjouset ja iskarit erikseen, eikä ostaa valmista alustasarjaa. Muut varmasti tietävät, saavutetaanko näin yhtä hyvää lopputulosta kuin valmiilla sarjalla? Se on kuitenkin pääasia.

H&R -sarjoista löytyy vähänlaisesti käyttäjäkokemuksia, vaikka monet yritykset pitävätkin sitä hyvänä vaihtoehtona muun muassa Eibachille. H&R Cup Kit näyttäisi olevan huomattavasti esimerkiksi Eibachin Pro Systemiä edullisempi.
Golf Variant 1,9 TDI ATD 2003
User avatar
okram83
Posts: 56
Joined: 16.1.2009 22:24
Location: Nokia

Post by okram83 »

Eibach Pro System sarjan iskareissa näyttäs lukevan kw
VW Golf Variant 2.0TDI -08
janssoni
Posts: 7
Joined: 19.10.2009 11:23
Location: Oulu

Post by janssoni »

Ilmeisesti niitä sitte tulee useammalta valmistajalta, 1M leonin system oli sachsin vaimentimilla.
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

Kyllä uskoisin että kaikkiin merkkialustoihin saa iskareita ja jousiakin yksittäisinä osina myös.
Iskarin hajoaminen on kyllä melkosen harvinaista, omalle kohdalle on nyt yksi sattunut ja sekin laatuvika enempi. Jos kuoppaan niin kovaa tai syvälle losauttaa että iskarista tulee mehut ulos niin varmaan on muutakin romuna jo siinä kohtaa :lol:

H&R on kyllä laatumerkin maineessa, tuskin huonompi kuin Eibach, jonkun mielestä huonompi ja toisen mielestä parempi ;) Ostat sen mihin rahat riittää ja miellyttää omaa ajatusmaailmaa, laatuun kannattaa alustassa kuitenkin sijoittaa ainakin jos autolla meinaa pidempään ajella.

Edit: hajoamisella tarkotin tossa siis jotain muuta kuin stefojen pettämistä, ts. mäntä/varsi hajoaa tai vaikka halkeaa koko patruuna. ;) Öljythän karkaa väliin turhankin pian, erityisesti edullisemmissa seteissä missä voi stefat kärsiä laadun puutteesta, työstövioista tai -jäänteistä yms.
Last edited by AjH on 13.7.2010 14:18, edited 1 time in total.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
User avatar
DJDH
Posts: 1794
Joined: 31.7.2006 21:38
Location: Espoo

Post by DJDH »

Mulla on 70tkm ajetusta kw v1 sarjasta tullu molemmista takaiskareista mömmöt ulos. Kenelle voin soittaa? :lol:
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
User avatar
AjH
Posts: 3160
Joined: 31.8.2006 14:36
Location: Nokia

Post by AjH »

DJDH wrote:Mulla on 70tkm ajetusta kw v1 sarjasta tullu molemmista takaiskareista mömmöt ulos. Kenelle voin soittaa? :lol:
Tarkensin, sori :) Siis öljyjen pääseminen ulos ei ollut se mitä meinasin hajoamisella, tuskin yhteen (syväänkään) kuoppaan ajamisella öljyt alkaa vuotamaan hiljaksiin, eriasia sitten jos mäntä halkeaa tai varsi katkeaa :lol:
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Wescu
Posts: 18
Joined: 12.7.2010 12:20

Post by Wescu »

Lainaampa aihetta törkeästi.

Olen itse suunnitellut alkuperäisen alustan vaihtoa Eibach Pro Systemiin, kun maltillista madallusta haetaan käyttöautoon. Auto on n. 77 000km ajettu 2005-mallinen Golf IV Variant. Mitähän muuta olisi järkevää vaihtaa samalla kertaa, kun kerran hommiin ryhdytään? Olen ymmärtänyt, että alkuperäiset puslat lopahtavat melko nopeaan madaltamisen jälkeen? Millaisia kokemuksia on eri puslista, kannattaako laittaa alkuperäiset vai suosiolla Powerflexin uretaanit? Saa suositella myös edullisia paikkoja nuiden hankintaan. Onko joku ajellut ilman ongelmia alkuperäisten puslien kanssa madalluksen jälkeen? Tuo 30mm ei kuitenkaan hirveän suuri pudotus ole. :roll:

Sattuukohan kellään olemaan kokemuksia tai jopa kuviakin, putoaako kolopallo tasaisesti tuolla eibachin setillä? Kyseessä on siis 1.6 litrainen BCB-koneellinen kulkine.
User avatar
okram83
Posts: 56
Joined: 16.1.2009 22:24
Location: Nokia

Post by okram83 »

Wescu wrote:Lainaampa aihetta törkeästi.

Olen itse suunnitellut alkuperäisen alustan vaihtoa Eibach Pro Systemiin, kun maltillista madallusta haetaan käyttöautoon. Auto on n. 77 000km ajettu 2005-mallinen Golf IV Variant. Mitähän muuta olisi järkevää vaihtaa samalla kertaa, kun kerran hommiin ryhdytään? Olen ymmärtänyt, että alkuperäiset puslat lopahtavat melko nopeaan madaltamisen jälkeen? Millaisia kokemuksia on eri puslista, kannattaako laittaa alkuperäiset vai suosiolla Powerflexin uretaanit? Saa suositella myös edullisia paikkoja nuiden hankintaan. Onko joku ajellut ilman ongelmia alkuperäisten puslien kanssa madalluksen jälkeen? Tuo 30mm ei kuitenkaan hirveän suuri pudotus ole. :roll:

Sattuukohan kellään olemaan kokemuksia tai jopa kuviakin, putoaako kolopallo tasaisesti tuolla eibachin setillä? Kyseessä on siis 1.6 litrainen BCB-koneellinen kulkine.

Suositten TT audin alatukivarren takkimaisia puslia. (umpi kumia), powerflex omasta mielestä liian jäykkä käyttökulkineessa. Edelliseen golffiin laitoin kaikki powerflexiä, mutta mielestäni liian jäykkä.
VW Golf Variant 2.0TDI -08
Wescu
Posts: 18
Joined: 12.7.2010 12:20

Post by Wescu »

okram83 wrote: Suositten TT audin alatukivarren takkimaisia puslia. (umpi kumia), powerflex omasta mielestä liian jäykkä käyttökulkineessa. Edelliseen golffiin laitoin kaikki powerflexiä, mutta mielestäni liian jäykkä.
Mites nää eroaa Golfin alkuperäisistä?

Taitaa kyllä jäädä powerflexit laittamatta, juurikin mainitusta syystä. Tällä tietoa mennään alkuperäisillä puslilla ja jos alkaa kolisemaan, niin sitten vaan uutta kumia tilalle. Madallusta tulee kuitenkin vain maltilliset 30mm, joten eiköhän näillä pärjätä. :?
User avatar
okram83
Posts: 56
Joined: 16.1.2009 22:24
Location: Nokia

helat

Post by okram83 »

tossa vähän osviittaa eroavaisuudesta. ja ajossa huomaa suuren eron...
http://media.photobucket.com/image/Golf ... 7_x600.jpg
VW Golf Variant 2.0TDI -08
User avatar
Tero Paalanen
Team Leader
Posts: 2578
Joined: 18.1.2005 23:45
Location: Kauhava

Post by Tero Paalanen »

okram83 wrote:Suositten TT audin alatukivarren takkimaisia puslia. (umpi kumia), powerflex omasta mielestä liian jäykkä käyttökulkineessa. Edelliseen golffiin laitoin kaikki powerflexiä, mutta mielestäni liian jäykkä.
Paskanmarjat ne mitkää liian kovat oo.
Itte oon moittinu noita powerflexejä et antavat turhanki paljo myöten ja senpä takia nuo taaemmat puslat ovatkin vaihtumassa powerlexin valmistamiin uniball pusliin.
Uncle Hank Fan Club

G4 TDI
User avatar
okram83
Posts: 56
Joined: 16.1.2009 22:24
Location: Nokia

Post by okram83 »

Tero Paalanen wrote:
okram83 wrote:Suositten TT audin alatukivarren takkimaisia puslia. (umpi kumia), powerflex omasta mielestä liian jäykkä käyttökulkineessa. Edelliseen golffiin laitoin kaikki powerflexiä, mutta mielestäni liian jäykkä.
Paskanmarjat ne mitkää liian kovat oo.
Itte oon moittinu noita powerflexejä et antavat turhanki paljo myöten ja senpä takia nuo taaemmat puslat ovatkin vaihtumassa powerlexin valmistamiin uniball pusliin.
No makuasiahan tuo on! :)
VW Golf Variant 2.0TDI -08
Post Reply