Ei kaikki sentään vielä romiksella ole. 2005 käyttöönotettu saksasta noutamani 1.9tdi saa kohta 148 tkm täyteen. Aiheena 3 fiksattua ongelmaa ja 1 odottava.
Emission workshop ongelma korjattu (ainakin toistaiseksi). Selasin koko foorumin sillä haulla ja lähdin halvimmista ja helpoimmista ongelmista (koska mitään jarrupalojen vaihtoa vaativampaa en osaa) kokeilemaan ratkaisuja. Jarruvalokatkaisimeen ruikkasin ensin kosteuskilleriksi sprayta. Samalla sessiolla otin takavalot esiin. Irrotin kaikki lamput, pyyhin selviä hapettumia pois, öljysprayta perään ja lamput paikoilleen. Näillä lakkas ilmestymästä Emission workshop, luultavasti nuo hapettumat oli the ongelma. Sitä ennen oli jo parin viikon ajan lähes joka käynnistyksellä tullut se ilmoitus.
PÄIVITYS: Viat palasivat. Kaverin VAG-COM piuhalla luin että jäähdytysnesteen lämpötila-anturi välillä sikailee. Vaihdoin tilalle Motonetin osan 37-3278. Eipä poistunut ongelma sillä. Odottelen oman VAG-COM piuhan saapumista Deal Extremestä, jotta näkisi mitä vielä herjaa.
PÄIVITYS 2013: Vaihtanut tuon saman anturin 2012 syksyllä ja 2013 kesällä. Ilmeisesti syy oikea, kun pysyi poissa väliajat. Edellisestä vaihdosta 3 kk / 6 tkm ja taas syttyi valo. Pitäisiköhän hakea orkkisosa, jos motonetin anturit on tätä.
Toinen yhtä professionaalisti korjattu ongelma oli itsestään nakutteleva vilkun rele. Alkoi yhtäkkiä itsekseen naksuttelemaan vetäviä biittejä, onneksi itse vilkkuja vilkuttelematta. Silloinkin tämän hienon foorumin kookkelointi ja ensiavuksi öljyspray vilkkuviiksen juureen. Problem solved. Olin jo ehtinyt suunnittelemaan viiksen vaihdatusta, mutta eipä ole enää naksutellut.
Kolmas probleema on ollut kuskin jalkatilaan joskus rankkasateella vuotava vesi. Foorumin perusteella tein erilaisia veden blokkaus- & ohjailuja estämään veden tulon raitisilmasuodattimen kautta. Auttoi joihinkin rankkasateisiin, muttei kaikkiin. Auton pysäköimisasento (lievä kallistus milloin mihinkin suuntaan kadunvarressa) muuten vaikuttaa tähän. Nyt sitten huomasin, että tuulilasin alanurkkien tiivisteet oli sen verran irti, että lasin reuna näkyi. Tähän ongelmaan öljysprayta en kuitenkaan käyttänyt vaan jotain rautakaupan tiivistysainetta. Toistaiseksi ei ole vettä tullut enää.
PÄIVITYS: TÄmäkin ongelma palasi. Purin jalkatilan muoveja ja karvamattoa vähän enemmän sieltä polkimien takaa. Löytyi moottoritilan puolelta jalkatilaan porattu ruuvi, jonka reiästä vettä oli valunut reilusti sisään. Ruuvin ympärille yritin ensin spray-maalia, ei tarttunut näkyvästi. Sitten samaa tiivistysainetta kun yllä. Lopulta vedin vielä alustamassaa päälle. Eipä ole sittemmin vuotanut. PRKL, mitä suunnittelua tuommoiset vuotoreiät.
PÄIVITYS 2013: Rankkasateella tuli taas vettä jalkatilaan. Vuotoreitti olikin ylempänä, josta oli pudonnut vesi tuohon viimeksi havaittuun kohtaan. Vesi taisi tulla piuhojen läpivientiä pitkin. Ohjailtu veden valumisreittejä ja tiivistetty silikonilla siellä pyyhinmekanismikaukalossa.
Fiksausta odottava onglema on sähköikkunan väliin jäänyt häikäisysuojan imukuppi. Vahingossa tuli takaikkuna syöneeksi häikäisysuojan sisäänsä. Ulos sain revittyä suojan, mutta sen kiinnitysimukuppi jäi oven sisään. Ikkuna liikkui tässä yhteydessä aika jännästi imukupin jumitellessa välissä. Kun sain ikkunan kiinni, totesin että saa luvan olla kunnes ropausolosuhteet on sopivat. Öljyspraylla tästä tuskin selvitään

, lieneeköhän iso juttu availla oven panelointia muistaen peukaloni sijainnin?
PÄIVITYS TÄHÄNKIN: Toinenkin takaikkuna yritti samaa temppua, ei onneksi jäänyt pysyvästi oven sisään mitään. Enpä enää noita imukuppihärdellejä sinne laita.