VW Golf IV Variant vikalista
-
- Posts: 26
- Joined: 4.5.2008 11:40
egr putsattu edelleen nykii
no nyt tein itse tutkimuksia la liikuttelin sitä egr venttiilin vartta käsin ja mitä enemmän sitä sisälle painoin sitä huonommin moottori kävi ja lopulta sammui...et kyl vika on siinä...ja sit kun tyhjäkäynti alko vaeltaa menin kattoo liikkuuko se egr venttiilin kara ja se se meni edestakasin koko ajan...alipaine sitä tod näk ohjaa
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
sami/golf tdi:
Mahdatko tarkottaa sitä sammutusläppää? Sijaitsee siinä jakopään puolella heti sen kumisen ahtopaineletkumutkan kanssa..
Siinä on se tanko siihen alipainekelloon... Jos sen käsin painat pohjaan niin ei taatusti moottori käy kun se ei saa ilmaa
Mahdatko tarkottaa sitä sammutusläppää? Sijaitsee siinä jakopään puolella heti sen kumisen ahtopaineletkumutkan kanssa..
Siinä on se tanko siihen alipainekelloon... Jos sen käsin painat pohjaan niin ei taatusti moottori käy kun se ei saa ilmaa

Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
-
- Posts: 26
- Joined: 4.5.2008 11:40
alipaine
just sitä tarkoitin ja kun sen tangon ihan sisään painoin auto sammu...ja silloin kun tyhjäkäynti vaeltaa se tanko seilaa edestakaisin
Autossa älytön virran vajaus. Valot himmenee kun laittaa parkissa puhaltimen päälle ja toisin päin että puhallin hiljenee kun laittaa vaikka peruutusvaihteen päälle. Tuntuu että kulkeekin pirteemmin kun ottaa ilmastoinnin pois päältä.
Pitäisi akku tarkastaa ensin, että missä kunnossa. Mitäs sitten?
Pitäisi akku tarkastaa ensin, että missä kunnossa. Mitäs sitten?
VW Golf IV 2.0 Variant Trendline 2005 (AZJ)
Ja ilmastointihan syö aina autosta hieman tehoja.Eli se on ihan normaalia,että menee pirteämmin kun ei ole päällä.Pienempitehoisissa autoissa sen vielä huomaa hyvin 

Chevrolet Suburban 6.5TD 2500 Heavy Duty LT 4x4 1996
Golf IV Variant 1.6 2002
Touran 2.0 EcoFuel 2008
Ex: Passat variant 2.8 V6 4Motion 2000
Golf IV Variant 1.6 2002
Touran 2.0 EcoFuel 2008
Ex: Passat variant 2.8 V6 4Motion 2000
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Täällä ainakin otetaan etenkin moottoritiellä ohittaessa ilmastointi pois käytöstä juuri sen hetkellisen (suuren) kulutuksen vuoksi.
En ole kuullutkaan tuollaisesta että tarpeeksi kun painaa kaasua, niin ilmastointi menisi automaattisesti pois päältä. Innolla siis odotan vaikka Pasin testausta.
En ole kuullutkaan tuollaisesta että tarpeeksi kun painaa kaasua, niin ilmastointi menisi automaattisesti pois päältä. Innolla siis odotan vaikka Pasin testausta.

Skoda Octavia Combi 1,5 TSI DSG Style BusinessLine 2020 (käyttöauto)
VW Jetta Flair 1.8 RP 1990 (kesäauto)
VW Jetta Flair 1.8 RP 1990 (kesäauto)
Onhan noita ollut, mm. 850 volvossa oli. Eipä taida volkkareissa muut kuin climatronicit sammua lämä tiskissä, jos nekään? Faijan passatissa oli kyllä tuo toiminto aikanaan toisinpäin, eli ilmastointi toimi ainoastaan sillon kun oli lämä tiskissä
Asia korjaantui myöhemmin uudella puhaltimen moottorilla.

Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Auto kävi eilen Laakkosella sähkömiehen tarkastelussa pari tuntia, mitään vikaa ei löytynyt mutta tuntuu nyt toimivan paremmin. Kai jossain oli jotain kosketushäiriötä kun se availi niitä.Section6 wrote:Autossa älytön virran vajaus. Valot himmenee kun laittaa parkissa puhaltimen päälle ja toisin päin että puhallin hiljenee kun laittaa vaikka peruutusvaihteen päälle. Tuntuu että kulkeekin pirteemmin kun ottaa ilmastoinnin pois päältä.
Pitäisi akku tarkastaa ensin, että missä kunnossa. Mitäs sitten?
Vielä tänään huomasin kun valoihin menin niin puhallin hiljeni hetkeksi ja näin kun valot välähti, edessä olevan pakun perästä.
VW Golf IV 2.0 Variant Trendline 2005 (AZJ)
^Nyt kun olen alkanut tiedostamaan tuota oiretta enemmän niin olen liittänyt valojen välähdyksen ja puhaltimen härön jarrun painamiseen. Voisikohan se jarruanturi mikä siellä jalkatilassa onkaan häröillä tuolleen?
Toinenkin asia mikä tukee tuota anturiteoriaa on kun meillä oli firmassa ennen LT josta meni jokin vastaava jarruanturi ja siitä hävis välillä turbo ja se sammuili tai ei sammunut avaimesta sammuttamallakaan.
Toinenkin asia mikä tukee tuota anturiteoriaa on kun meillä oli firmassa ennen LT josta meni jokin vastaava jarruanturi ja siitä hävis välillä turbo ja se sammuili tai ei sammunut avaimesta sammuttamallakaan.
VW Golf IV 2.0 Variant Trendline 2005 (AZJ)
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Mutta jos kerran LT:ssä oli tuollainen ihmevika niin miksei myös tuossa minunkin..? Kuopion Laakkosella ne LT:n tutkivat eivätkä eka löytäneet mitään.Pasi Häkli wrote:^ Nuo viat ei kyllä mitenkään voi liittyä jarruvalokatkasijaan...
Oiskos sulla heittää mitä kannattaisi lähteä tarkastelemaan seuraavaksi, tänäänkin hävisi tehot mutta ne palasi bootin jälkeen. Ei meinannut tyhjällä autolla ja tyhjä kärri perässä kiihtyä edes kolmosella 80 vauhtiin.

VW Golf IV 2.0 Variant Trendline 2005 (AZJ)
Laakerit
125000 km kesti etupyörän laakeri, kun se melun takia piti vaihtaa, välystä ei vielä ollut. Laakeri 67,40 ja työ 115,83 merkkihuollossa tehtynä. Toinenkin etupyörä ääntelee vähän, joten pian siihenkin on vaihdettava laakeri.
Jarrupalat ovat vielä alkuperäiset
Jarrupalat ovat vielä alkuperäiset
VW Golf 1,6 TDI Variant 77 kW (105 hv) BlueMotion DSG Highline
Eli autona on golf variant 1.9tdi tiptronic 85kw -01, kilometrejä takana n. 200tkm
Tällä hetkellä päällä olevat viat:
- Climatronic puhallus teho erittäin heikko
- Penkinlämmittimet ei toimi
- Apparin etupyörän laakeri rahisee kääntäessä
- Paljon nitinöitä, natinoita ja kolinoita alustassa
- Jäähdytinnesteen tasosta valitellut kylmällä kelillä (vaikka nestettä on)
- Välillä kylmänä iskiessä D:n sisään niin vetää tyhjää (keppiä edes takas veivaamalla löytyy veto taas)
- Tiptronicci välillä tuntuu luistavan, vaihtaa välillä paukkuen, täristää kiihdyttäessä ja arpoo vaihteita välillä (aika entinen varmaan)
- Apparin oven "kytkin" ei toimi (ei valot syty yms jos apparin oven avaa)
- Etulevyt täristää jarruttaessa, vaikka vähän aikaa sitten vaihdettu... jarruteho muutenkin heikko
- Muutaman kerran ajonesto käynnistäessä temppuilut ja auto sammunut samantien
Tässä nyt jotain mitä tulee nopeesti mieleen...
Tällä hetkellä päällä olevat viat:
- Climatronic puhallus teho erittäin heikko
- Penkinlämmittimet ei toimi
- Apparin etupyörän laakeri rahisee kääntäessä
- Paljon nitinöitä, natinoita ja kolinoita alustassa
- Jäähdytinnesteen tasosta valitellut kylmällä kelillä (vaikka nestettä on)
- Välillä kylmänä iskiessä D:n sisään niin vetää tyhjää (keppiä edes takas veivaamalla löytyy veto taas)
- Tiptronicci välillä tuntuu luistavan, vaihtaa välillä paukkuen, täristää kiihdyttäessä ja arpoo vaihteita välillä (aika entinen varmaan)

- Apparin oven "kytkin" ei toimi (ei valot syty yms jos apparin oven avaa)
- Etulevyt täristää jarruttaessa, vaikka vähän aikaa sitten vaihdettu... jarruteho muutenkin heikko
- Muutaman kerran ajonesto käynnistäessä temppuilut ja auto sammunut samantien
Tässä nyt jotain mitä tulee nopeesti mieleen...
- Tero Häkli
- Posts: 1723
- Joined: 23.5.2006 2:24
- Location: Nakkila
- Contact:
kaukaa tuolta ylhäältä haettua mut mersuissa on kans sitä sydeemiä et ilmastointi menee pois päältä ku lämä tiskissä ajaa 

Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Huomenia! Onnistuihan rekkautuminen tälle sivustolle vihdoinkin!!!
Omassa kulkimessani('02 1.6 Golf Variant Trendline, aj.n.150tkm) ilmenneitä ongelmia/vikoja:
-Startatessa kuuluu ylimmäräinen ääni,vissiin poistuu startin rasvauksella,
-Puhaltimen moottori vinkuu,miten on foorumilaiset tuon ongelman korjanneet ja mitä maksoi? Vissiin menee moottori vaihtoon vai onko muuta keinoa saada tuo ääni pois..??
-Taustavalot lämmönsäätimen,puhalluksen nopeuden ja puhalluksen suunnan säätimien takaa paloi,onkos siitä kellään tietoa miten iso ja kallis korjaus tuo on? Tämä vika kyrpii,ilmastoinnin ja ilmankierron-napin merkkivalot palaa kyllä.
Parin viikon päästä menossa 150tkm:n huoltoon jossa vaihdetaan eteen levyt samalla ja ajattelin laitattaa nuo pikkuviat kuntoon,mikäli on kohtuu hintaista..?
-B-
Omassa kulkimessani('02 1.6 Golf Variant Trendline, aj.n.150tkm) ilmenneitä ongelmia/vikoja:
-Startatessa kuuluu ylimmäräinen ääni,vissiin poistuu startin rasvauksella,
-Puhaltimen moottori vinkuu,miten on foorumilaiset tuon ongelman korjanneet ja mitä maksoi? Vissiin menee moottori vaihtoon vai onko muuta keinoa saada tuo ääni pois..??
-Taustavalot lämmönsäätimen,puhalluksen nopeuden ja puhalluksen suunnan säätimien takaa paloi,onkos siitä kellään tietoa miten iso ja kallis korjaus tuo on? Tämä vika kyrpii,ilmastoinnin ja ilmankierron-napin merkkivalot palaa kyllä.
Parin viikon päästä menossa 150tkm:n huoltoon jossa vaihdetaan eteen levyt samalla ja ajattelin laitattaa nuo pikkuviat kuntoon,mikäli on kohtuu hintaista..?
-B-
- Bendixin tarkastus ja rasvaus. Voi olla hivenen jäykkä, niin jää startatessa kiinni.Brode wrote: -Startatessa kuuluu ylimmäräinen ääni,vissiin poistuu startin rasvauksella
-Taustavalot lämmönsäätimen,puhalluksen nopeuden ja puhalluksen suunnan säätimien takaa paloi,onkos siitä kellään tietoa miten iso ja kallis korjaus tuo on? Tämä vika kyrpii,ilmastoinnin ja ilmankierron-napin merkkivalot palaa kyllä.
- Puhallusnopeuden namiskasta (se keskimmäinen) papukaijapihdeillä kiinni ja nyppäys, niin se lähtee irti. Voipi laittaa fylliä väliin, niin pihdit ei tee namiskaan jälkiä. Takana on yksi poltin, mikä lähtee vaikkapa sopivalla letkunpätkällä nyppäsemällä irti. Siis painat sen letkun siihen polttimeen ja vedät ulos. Uusi poltin menee samalla tavalla paikalleen ja namiska painamalla. Katsot vaan että menee oikeaan asentoon. Kirveelläkään en muista minkä tyyppinen se poltin on.
Passat 3C Variant -08 2.0 TDI Highline Individual
Startin rääkyminen on ominaisuus. Mulla on huutanu se siitä lähtien ku auton ostin mutta toimii edelleen. Viimeksi tänään sain osakseni kummastuneita
katseita Oulussa parkkihallissa ku auton käynnistin.
Tuon lämmönsäätimen taustavalon vaihdoin tuossa taannoin, minäkään en muuta muista ku että se oli semmonen tosi pikkunen polttimo.

Tuon lämmönsäätimen taustavalon vaihdoin tuossa taannoin, minäkään en muuta muista ku että se oli semmonen tosi pikkunen polttimo.
VW Golf IV Variant 1.6 '99 AKL
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Kovasti kiitoksia!
Kiitos ja kumarrus näistä vastauksista,täytyy kokeilla tuon taustavalon vaihtoa jahka emo kotiutuu ja löydän sopivan polttimon.
Vielä tuo puhaltimen ujellus,miten sen kanssa? Siihen jos saisi vastauksen vielä niin olisin iloinen ja kiitollinen
Vielä tuo puhaltimen ujellus,miten sen kanssa? Siihen jos saisi vastauksen vielä niin olisin iloinen ja kiitollinen

- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
Lopullinen vika olikin takavalon pohjalevyn hapettuminen. Tai ei enää ole ainakaan häröillyt valot ja puhaltimet.Section6 wrote:Auto kävi eilen Laakkosella sähkömiehen tarkastelussa pari tuntia, mitään vikaa ei löytynyt mutta tuntuu nyt toimivan paremmin. Kai jossain oli jotain kosketushäiriötä kun se availi niitä.Section6 wrote:Autossa älytön virran vajaus. Valot himmenee kun laittaa parkissa puhaltimen päälle ja toisin päin että puhallin hiljenee kun laittaa vaikka peruutusvaihteen päälle. Tuntuu että kulkeekin pirteemmin kun ottaa ilmastoinnin pois päältä.
Pitäisi akku tarkastaa ensin, että missä kunnossa. Mitäs sitten?
Vielä tänään huomasin kun valoihin menin niin puhallin hiljeni hetkeksi ja näin kun valot välähti, edessä olevan pakun perästä.
Jos ja kun IV golfissa takapissapoika vuotaa konttiin, voiko sitä pesunestettä millään päästä vasemman puolen takavalon sisälle?
Oli muuten taas polttanut moottorinlämpötila-anturinkin.. Mikähän ihme senkin poltti jo toisen kerran 6kk sisällä.
Nyt on uusi anturipaikallaan ja eikä tahdo lähteä kunnolla käyntiin lämmitettynä, kylmänä lähtee kuin palmun alta.
VW Golf IV 2.0 Variant Trendline 2005 (AZJ)
Golf Variant -02 1.9TDI 96kW, ostettaessa 112tkm, nyt 1,5v myöhemmin 160tkm.
Tuulilasi vaihdettu, nykyinen ei vw-lasi on kestänyt jo useammankin kiven/nastan ilman säröjä. Ilmastoinnin kylmäaineet lähti harakoille putkirikon takia. Kytkin ja vauhtipyörä vaihdettu ja puolen vuoden päästä taas uudestaan... Silloin tosin "vain" kytkin + työsylinteri ja pääsylinteri. Oli sylinteristä vuotanut kytkimeen, joka pilasi myös kytkinpaketin. Sama vika ilmeisesti ensimmäiselläkin kerralla, eivät ilmeisesti huomanneet sylinterin vuotoa.
Uusimpana vikana vasemman puolen kaikki vilkut jäivät palamaan. Ränkkäilyn jälkeen toimivat taas, tästä episodista seurauksena nyt ei toimi takarekkarivaloista vasemman puoleinen. Olisiko ko valon oikosulku voinut aiheuttaa vilkkuihin tuon?
Tuulilasi vaihdettu, nykyinen ei vw-lasi on kestänyt jo useammankin kiven/nastan ilman säröjä. Ilmastoinnin kylmäaineet lähti harakoille putkirikon takia. Kytkin ja vauhtipyörä vaihdettu ja puolen vuoden päästä taas uudestaan... Silloin tosin "vain" kytkin + työsylinteri ja pääsylinteri. Oli sylinteristä vuotanut kytkimeen, joka pilasi myös kytkinpaketin. Sama vika ilmeisesti ensimmäiselläkin kerralla, eivät ilmeisesti huomanneet sylinterin vuotoa.
Uusimpana vikana vasemman puolen kaikki vilkut jäivät palamaan. Ränkkäilyn jälkeen toimivat taas, tästä episodista seurauksena nyt ei toimi takarekkarivaloista vasemman puoleinen. Olisiko ko valon oikosulku voinut aiheuttaa vilkkuihin tuon?
Golf Variant -02 1.9TDI 96kW + Punto -95 työautona ja traktorina
Oletko tarkastanut vasemman takavalonpohjan ettei ole hapettunut, mahdollisesti pissapojanletku vuotaessaan voinut hapettaa juotokset.Teutori wrote:Golf Variant -02 1.9TDI 96kW, ostettaessa 112tkm, nyt 1,5v myöhemmin 160tkm.
Tuulilasi vaihdettu, nykyinen ei vw-lasi on kestänyt jo useammankin kiven/nastan ilman säröjä. Ilmastoinnin kylmäaineet lähti harakoille putkirikon takia. Kytkin ja vauhtipyörä vaihdettu ja puolen vuoden päästä taas uudestaan... Silloin tosin "vain" kytkin + työsylinteri ja pääsylinteri. Oli sylinteristä vuotanut kytkimeen, joka pilasi myös kytkinpaketin. Sama vika ilmeisesti ensimmäiselläkin kerralla, eivät ilmeisesti huomanneet sylinterin vuotoa.
Uusimpana vikana vasemman puolen kaikki vilkut jäivät palamaan. Ränkkäilyn jälkeen toimivat taas, tästä episodista seurauksena nyt ei toimi takarekkarivaloista vasemman puoleinen. Olisiko ko valon oikosulku voinut aiheuttaa vilkkuihin tuon?
VW Golf IV 2.0 Variant Trendline 2005 (AZJ)
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
- Pasi Häkli
- Posts: 5776
- Joined: 13.7.2006 17:50
- Location: Ulvila
täällä kans 1.6 04 golf variant auto ollu 4k ja pientä vikaa on ollu!
mm.jarrut tärisytti jarruttaessa vika loppu kun avasivat liikkeessä ja puhdistivat mut jarrut vielä vähän kahisee
sit kun ajo kuoppaan tai töyssyyn niin sit kolahteli apparinpuolellla vika oli josain puslassa mikä myös meni takuun piikkii!
mut sit joulukuussa oli aamulla akku loppu kävin suoraan ostamassa uuden akun kunnes tammikuun alussa oli taas akku tyhjä kävin takuuseen vaihtamassa uuden akun ja mittailin mittarilla joka aamu n.viikon ajan ja virta väheni kokoajan sit ei tullu muuta mielen et sen on pakko olla 1f konkka peräkontissa mikä purkaa akkua jotenkin? otin sen pois jolloin rupesi pitämään virtaa n.12.70v et ainakin nousi virta akussa kun mittasin seuraavana päivänä.
nyt sit oli viime viikonloppuna taas akku tyhjä!!! otin näytön edestä irti sekä sulakkeen virtajohdoista eli sen takana on mankka niskatuki näyttöx2 ja singnaali vahvistaja näytöille.
kaikki on kytketty kunnolla liittimien kanssa! sit pistin paksumman maajohdon suoraan akulta runkoon mut sen ei pitäisi kyl vaikuttaa mitenkään.
etunäyttö lähtee päälle suoraan kun laittaa virran päälle mut nyt sekin on pois!
tänä aamulla oli virta 12.36v et olen täs mittailu parina päivänä aamuisin ennen kun lähen töihin!!!
olisiko täällä tietäjiä jotka voisivat antaa neuvoja mistä vois vikaa tutkia ja sori kun tästä tuli romaani
muuten olen ollu tyytyväinen golfiin
mm.jarrut tärisytti jarruttaessa vika loppu kun avasivat liikkeessä ja puhdistivat mut jarrut vielä vähän kahisee
sit kun ajo kuoppaan tai töyssyyn niin sit kolahteli apparinpuolellla vika oli josain puslassa mikä myös meni takuun piikkii!
mut sit joulukuussa oli aamulla akku loppu kävin suoraan ostamassa uuden akun kunnes tammikuun alussa oli taas akku tyhjä kävin takuuseen vaihtamassa uuden akun ja mittailin mittarilla joka aamu n.viikon ajan ja virta väheni kokoajan sit ei tullu muuta mielen et sen on pakko olla 1f konkka peräkontissa mikä purkaa akkua jotenkin? otin sen pois jolloin rupesi pitämään virtaa n.12.70v et ainakin nousi virta akussa kun mittasin seuraavana päivänä.
nyt sit oli viime viikonloppuna taas akku tyhjä!!! otin näytön edestä irti sekä sulakkeen virtajohdoista eli sen takana on mankka niskatuki näyttöx2 ja singnaali vahvistaja näytöille.
kaikki on kytketty kunnolla liittimien kanssa! sit pistin paksumman maajohdon suoraan akulta runkoon mut sen ei pitäisi kyl vaikuttaa mitenkään.
etunäyttö lähtee päälle suoraan kun laittaa virran päälle mut nyt sekin on pois!
tänä aamulla oli virta 12.36v et olen täs mittailu parina päivänä aamuisin ennen kun lähen töihin!!!
olisiko täällä tietäjiä jotka voisivat antaa neuvoja mistä vois vikaa tutkia ja sori kun tästä tuli romaani

muuten olen ollu tyytyväinen golfiin
mun 1.9 tdi vuodelta 2001 kävi viikko sitten jakopääremontissa jonka aikana autosta katosi tehot.
just ja just pääsee satasen vauhtiin, jos varaa tarpeeksi aikaa!
vikakoodina näkyy liian alhaiset ahtopaineet.
samana iltana sitten huomasin että tyhjäkäynnillä jarrupoljin muuttuu kivikovaksi kun kerran- kaks polkasee... liittyneekö toisiinsa nämä asiat, en tiedä?
ilmamassamittaria odoteltiin viikko ja lopulta sekään ei tuonut apua tilanteeseen... huomenna kai alamme tarkastelemaan johtoja...
kaikki vinkit tervetulleita ja onpa kiva tällänen foorumi...
just ja just pääsee satasen vauhtiin, jos varaa tarpeeksi aikaa!
vikakoodina näkyy liian alhaiset ahtopaineet.
samana iltana sitten huomasin että tyhjäkäynnillä jarrupoljin muuttuu kivikovaksi kun kerran- kaks polkasee... liittyneekö toisiinsa nämä asiat, en tiedä?
ilmamassamittaria odoteltiin viikko ja lopulta sekään ei tuonut apua tilanteeseen... huomenna kai alamme tarkastelemaan johtoja...

kaikki vinkit tervetulleita ja onpa kiva tällänen foorumi...
